آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

آشنایی با لوله داربستی و کاربرد سازه های داربستی

لوله داربستی
به این مقاله امتیاز دهید

یکی از انواع مقاطع پرکاربرد در تمامی بخش‌های صنعت، تاسیسات، ساخت و ساز و غیره لوله داربستی می‌باشد. این نوع لوله فرقی اساسی با سایر مقاطع دارد و این اختلاف در کاربرد آن است. لوله‌های داربستی برای انتقال و جابه‌جایی هیچگونه موادی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، بلکه کاربرد اصلی آن‌ها در ایجاد ساختاری موقت برای دسترسی به ارتفاع‌های زیاد است. برای آنکه با لوله داربستی و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مقاله از آراد آهن با ما همراه باشید.

لوله داربستی چیست؟

لوله داربستی برای ایجاد سازه‌ای خرپا شکل به نام داربست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سازه که اکثرا فلزی بوده و در اندازه‌های مختلف تهیه می‌شود، در اطراف ساختمان‌ها برای دسترسی به نقاطی که دشوار می‌توان به آن رسید، نصب می‌شود. داربست‌ها از دو قسمت لوله‌های داربستی و بست‌ها و اتصالات تشکیل شده است. معمولا برای ساخت نمای ساختمان و یا تعویض و تعمیر آن نیاز است تا کارگران بتوانند به راحتی تا هر ارتفاعی مقابل نمای ساختمان قرار بگیرند. در این حالت با استفاده از لوله داربستی و بست‌ها، داربست که به شکل خرپا است، مقابل نمای ساختمان نصب می‌شود.

لوله‌های داربستی به کار برده شده در نصب داربست‌ها دارای مدل‌ها و جنس‌های متعددی می‌باشند و بسته به محل و شرایط جوی آن مکان، انواع لوله داربستی استفاده می‌شود. به طور مثال این لوله همانند سایر انواع لوله دارای دو نوع درزدار و بدون درز است که بهتر است در اکثر مواقع از لوله بدون درز استفاده شود. همچنین در مکان‌هایی با تابش نور مستقیم خورشید و رطوبت بالا، بهتر است تا از مدل گالوانیزه لوله داربستی استفاده شود تا در برابر رطوبت و نور مستقیم مقاوم باشد و فرسوده نشود.

قیمت لوله داربستی

در تعیین قیمت لوله داربستی عوامل مختلفی تاثیر گذار هستند. بعد از تعیین شدن محل نصب داربست، باید نوع، جنس و اندازه لوله مورد نظر نیز تعیین شود تا به راحتی بتوان قیمت حدودی این لوله‌ها را به دست آورد. عواملی که در میزان قیمت داربست تاثیر گذار هستند عبارتند از:جنس لوله مورد نیاز، وزن لوله، سایز لوله (قطر داخلی و خارجی) و ضخامت .

نکات ایمنی نصب داربست

نکات ایمنی در ایجاد این سازه بسیار ضروری است زیرا مستقیما با جان انسان‌ها سر و کار دارد. داربست به عنوان نگهدارنده کارگران مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین باید با دقت نصب شده و همچنین از لوله‌هایی استاندارد و جنس مرغوب در تشکیل آن استفاده شود. از نکات ایمنی مهم دیگر در نصب داربست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در ارتفاع‌های کم از لوله‌های با وزن کم و قد کوتاه استفاده شود.
  • در ساختمان‌ها با ارتفاع بلند از لوله‌هایی با قطر ۵ سانتی‌متر استفاده شود.
  • در حداکثر ارتفاع مجاز ۳ متری نصب شود.
  • فاصله بین پایه‌های عمودی حداکثر ۲ متر باشد.
  • استفاده از کفش‌های ایمن و غیر لغزنده در حین کار بر روی داربست
  • محکم بسته شدن تمامی بست‌ها و اتصالات

انواع داربست

بسته به نوع و محل استفاده، شکل بسته شدن لوله‌های داربستی به همدیگر متفاوت خواهد بود. به طور کلی در ایران ۵ نوع داربست مرسوم است که هر کدام از این داربست‌ها دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند و در جایگاه‌های مختلف استفاده می‌شوند. این ۵ گروه عبارتند از:

  1. داربست مثلثی
  2. داربست چکشی ستاره‌ای
  3. داربست چکشی کاسه‌ای
  4. داربست پایه دار
  5. داربست معلق

اجزا تشکیل دهنده داربست

به طور کلی داربست‌ها از دو بخش اصلی تشکیل می‌شوند که شامل لوله داربستی و اتصالات و بست‌ها است. اما به غیر از این دو قسمت اصلی، داربست‌ها دارای سایر اجزا تشکیل دهنده نیز هستند. این بخش اجزا تشکیل دهنده شامل لوله داربستی، بست‌های متعدد نظیر داربست، صفحه‌ی پله، راست گوشه، لوله‌ی زیر تخته‌ای، گردان، بوشی و خاردار، ستون داربست، لوله‌های مختلف از قبیل افقی، زیر تخته‌ای و مهار، شمع مایل، قیدهای مختلف، دستک‌های افقی و … می‌باشد.

کاربرد لوله داربستی

بیشترین کاربرد لوله های داربستی در نصب و ایجاد داربست به منظور رسیدن به نقاط دور از دسترس روی ساختمان‌ها می‌باشد. اما این لوله دارای کاربردهای دیگری نیز است که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • ساختار موقتی برای پشتیبانی کارگران
  • برج‌های دیده بانی
  • نمایشگاه‌ها و نصب غرفه‌های نمایشگاهی
  • رمپ اسکی
  • در بسیاری از پروژه‌های هنری
  • کمک به حفظ، نگه‌داری و ساخت پروژه‌هایی همچون پل