آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

نقشی که آهن آلات در صنعت ساخت و ساز دیگر صنایع دارد

قیمت تیرآهن صادراتی
به این مقاله امتیاز دهید

نقشی که آهن آلات در صنعت ساخت و ساز دیگر صنایع دارد،بسیار مهم است. شناخت ویژگی های تمام محصولات فولادی در کنار شناخت کاربرد آنها برای خریداران و سازندگان آنها بسیار حائز اهمیت است. با اینکه در سال های دور، از آهن برای ساخت سلاح های جنگی مانند شمشیر و نیزه استفاده می شد. اما استفاده از آهن در ساخت خانه نیز قدمتی طولانی دارد. در این مطلب شما با کاربرد و نقش انواع محصولات فولادی در صنعت ساخت و ساز بیشتر آشنا خواهید شد. از انواع محصولات فولادی می توان به میلگرد، تیرآهن و ورق آهنی اشاره کرد. قیمت میلگرد، تیرآهن و ورق آهنی به عوامل مختلفی بستگی دارد و در خرید این محصولات باید تمام نکات خرید را در نظر داشته باشید.

آهن آلات و یکی از مهمترین مقاطع ساختمانی به نام میلگرد و انواع آن

این روزها کمتر کسی با میلگرد و کاربردهای گسترده آن آشنایی ندارد. یکی از عناصر اصلی صنعت ساختمان سازی میلگرد است. که در سال ۱۸۰۰ میلادی جوزف لوییس برای اولین بار میلگرد را برای تقویت خواص کششی ضعیف بتن به آن اضافه کرد. با عملی شدن این ایده سازه ها از نظر نیروی کششی و نیروهای فشاری مقاومت بالایی کسب کردند. و همین ایده ناب سبب ساخت آسمان خراش های بسیاری شد. میلگرد از جنس فولاد ساخته می‌شود و از نظر ظاهر، نوع و سایز انواع مختلفی دارد. با توجه به اینکه میلگردها انواع مختلفی دارند و قیمت میلگرد نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه با انواع میلگرد آشنا می شوید.

میلگرد A1  (میلگرد نرم بدون آج)

بدون شک شما نیز از نزدیک این میلگردها را دیده اید. تنش جاری این میلگرد ۲۳۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و تنش گسیختگی آن ۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است. به دلیل اینکه در زمان گسیختگی تغییر شکل نسبی پلاستیکی ۲۵ درصد در این میلگرد مشاهده می شود. آن را به عنوان میلگرد نرم می‌شناسند و اغلب به صورت صاف و بدون آب تولید و به بازار عرضه می شود.

میلگرد A2 (میلگرد نیمه سخت با آج ساده)

 از جمله میلگردهای پر کاربرد در صنعت ساختمان، میلگرد نیمه سخت با آج ساده است که تنش جاری ۳۰۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و تنش گسیختگی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع دارد. تغییر شکل نسبی پلاستیکی ۱۹ درصد در زمان گسیختگی باعث شده است تا افراد این میلگرد را به عنوان میلگرد نیمه خشک و نیمه نرم بشناسند. شکل ظاهری این میلگرد به صورت آج فنری است. از این میلگردها اغلب در خاموت زنی استفاده می نمایند و توصیه می شود. در صورت امکان بر روی این میلگردها عملیات جوشکاری انجام نشود.

میلگرد A3 (میلگرد نیمه سخت با آج پیچیده)

 در طول بدنه این میلگردها آزادی به شکل جناق یا هفت و هشتی وجود دارد که به همین دلیل به این میلگردها، میلگرد جناقی نیز گفته می شود. این میلگردها با تنش جاری ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و تنش گسیختگی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع برای عملیات سیویل صنعتی و ساختمانی بسیار مناسب هستند. عملیات جوشکاری بر روی این میلگردها مجاز نیست.

میلگرد A4  (میلگرد سخت آجدار)

 این میلگردها به دلیل تغییر شکل نسبی پلاستیکی کم به عنوان میلگرد سخت شناخته می‌شوند. شکل آج ها در میلگرد A4 شبیه موارد قبلی است. اما تفاوتی که دارند این است که آج ها در خلاف جهت یکدیگر قرار می گیرند. قیمت میلگرد A4 نسبت به بقیه موارد قیمت بالاتری دارد و اغلب در کارهای سازه ای از آنها استفاده می شود.

قیمت میلگرد |خاموت

تیرآهن و انواع آن

یکی دیگر از انواع آهن آلات، تیر آهن است که این محصول نیز تنوع زیادی دارد. تیرآهن ها با توجه به خصوصیات مکانیکی و شکل ظاهری طبقه بندی می شوند. و هر کدام از آنها کاربرد خاصی در صنایع مختلف دارند.

تیرآهن IPE

 این تیرآهن همان تیرآهن معمولی است که از نظر شکل ظاهری شبیه حرف I انگلیسی می باشد. این تیرآهن مطابق با استانداردهای اروپا تولید می شود و بال این محصول ضخامت ثابتی دارد. سازه هایی که در اقصی نقاط کشور ایران ساخته می شوند. اغلب بر اساس این استاندارد طراحی می‌شود. به همین دلیل این نوع تیرآهن در بین مشتریان محبوبیت ویژه‌ای دارد و قیمت تیرآهن IPE توسط افراد زیادی جستجو می شود. انتخاب مرجع معتبر فروش  و قیمت گذاری آهن آلات می تواند در رسیدن به بهترین قیمت تیرآهن کمک کند.

تیرآهن INP

 شکل این نوع تیرآهن نیز مانند مدل قبلی شبیه حرف I است اما مطابق با استانداردهای روسیه و چین تولید و به بازار عرضه می شوند. ضخامت بال این نوع تیرآهن، رفته رفته و با فاصله گرفتن از جان کاهش می یابد و ثابت نیست. با توجه به اینکه تیرآهن های IPE و NIP شباهت زیادی به یکدیگر دارند. باید هنگام خرید توجه ویژه ای داشت.

تیرآهن IPB (تیرآهن هاش)

 یکی دیگر از زیرشاخه‌های تیرآهن، تیرآهن هاش یا همان تیرآهن IPB است به صورت سبک، سنگین و فوق سنگین تولید می شود. برخی از افراد ممکن است این تیر آهن را با نام تیرآهن بال پهن بشناسند. ضخامت تیرآهن بال پهن سنگین نسبت به بال پهن سبک بیشتر است. و همین مسئله باعث می‌شود تا وزن آنها در سایت های مختلف با هم متفاوت باشد. در بخش هن آلات تیرآهن ها از اساسی ترین مقاطع به حساب می آیند.

ورق آهنی و انواع آن

ورق آهنی همان آلیاژی است که پایه آن را فلز آهن تشکیل می دهد. با توجه به انواع موادی که در ساخت این محصول به کار می رود. این محصول کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف دارد.  از انواع ورق آهن می توان به ورق رنگی، ورق روغنی، ورق سیاه، ورق گالوانیزه و ورق رنگی شیروانی اشاره کرد. قیمت ورق فولادی به عوامل مختلفی مثل قیمت جهانی فولاد بستگی دارد. برای این که بهترین قیمت ورق فولادی را بدانید، بهتر است به سایت آراد آهن مراجعه کنید. در ادامه با انواع ورق آهنی به اختصار آشنا می شوید.

آهن آلات

ورق سیاه

از اصلی ترین ورق های آهنی در بازار، ورق سیاه است که شاخص ST آن بین اعداد ۳۳ تا ۵۵ است. از این نوع ورق ها اغلب در تانکرسازی، خودرو سازی، لوله یازی و ساختمان سازی استفاده می شود.

ورق روغنی

 ورق ها را می توان به دو دسته ورق نورد سرد و گرم تقسیم بندی کرد. محصولی که در نورد گرم به دست می آید ورق سیاه و محصول خروجی نورد سرد، ورق روغنی نام دارد. در بازار این محصول را با ورقه فولادی سرد نیز می شناسند. عرض استاندارد این محصول ۱۰۰ و ۱۲۰ سانتیمتر می باشد و در ضخامت های ۰.۳ میلی متر تا ۴ میلی متر تولید و به بازار عرضه می شود.

ورق گالوانیزه

 ورق آهنی که به وسیله فلز روی، پوششی بر روی سطح آن ایجاد شود، ورق گالوانیزه می گویند. از این محصول در تولید کانال‌های کولر شیروانی لوله های آب و جاهایی که امکان ارتباط با آب و خوردگی وجود دارد، استفاده می شود.

ورق رنگی

به این ورق ها به دلیل گالوانیزه بودن، ورق گالوانیزه نیز می گویند. پوشش های زینک اکساید از این ورق ها در برابر عوامل محیطی محافظت می کنند.

ورق رنگی شیروانی

این نوع ورق نیز از انواع ورق های گالوانیزه است که از انواع آنها می توان به ورق کرکره سینوسی، ورق شادولاین، ورق طرح سفال، ورق ذوزنقه و ورق پرچین شیروانی اشاره کرد. ضخامت این ورقه ها تقریباً پنج دهم تا شش دهم میلیمتر است.

استانداردها و ویژگی های میلگرد

ویژگی های لازمی که در تولید یک فرآورده و انجام یک خدمت تعیین و تدوین می شوند را استاندارد می گویند. به زبان دیگر می توان گفت که باید تمام قوانین و چارچوب های تعیین شده برای تولید یک محصول رعایت شوند. استانداردهای میلگرد مختلفی در جهان تعیین و تدوین شده است که ما در این مطلب ۳ استاندارد روسی، ایرانی و آبا را به اختصار شرح خواهیم داد. قیمت میلگرد به نوع استاندارد آن نیز بستگی دارد. شما با مراجعه به شرکت های معتبر نظیر آراد آهن می توانید بهترین قیمت میلگرد را به دست آورید.

استاندارد میلگرد روسی

این استاندارد از استاندارد Gost 5781 کشور روسیه گرفته شده است و در ایران کاربرد زیادی دارد. مطابق با این استاندارد میلگردها را می توان در ۳ دسته تولید کرد. براساس این استاندارد، تنش جاری، تنش گسیختگی و تغییر شکل نسبی در هنگام گسیختگی میلگرد ساده به ترتیب ۲۳۰۰، ۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و ۲۵ درصد است. تنش جاری، تنش گسیختگی و تغییر شکل نسبی در هنگام گسیختگی میلگرد آجدار A2 به ترتیب ۳۰۰۰، ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و ۱۹ درصد است. تنش جاری، تنش گسیختگی و تغییر شکل نسبی در هنگام گسیختگی میلگرد آجدار A3 به ترتیب ۴۰۰۰، ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و ۱۴ درصد است.

استاندارد میلگرد ایرانی

 برای اولین بار در سال ۱۳۶۹ استاندارد میلگرد ایران به شماره ISIRI 3132 تدوین شد و در سال ۱۳۹۲ مورد تجوید نظر قرار گرفت.  این استاندارد از استانداردهای مرجع اروپا، آلمان، ژاپن، آمریکا و استاندارد جهانی گرفته شده است. در این استاندارد میلگرد ها به ۴ دسته A1، A2، A3 وA4 تقسیم بندی می شوند.

آیین نامه آبا

 آبا کلمه اختصاری از آیین نامه بتن ایران است که در این آیین نامه شرایط ویژه ای برای میلگردها در نظر گرفته می شود.  مطابق با این آیین نامه مقاومت تسلیم آرماتور نباید بیش از ۴۰۰ مگاپاسکال در نظر گرفته شود.

استانداردهای اصلی تیرآهن

برای تیرآهن نیز مانند میلگرد استانداردهای مختلفی وجود دارد‌. استانداردهای اصلی تیرآهن را می توان استاندارد IPE و INP دانست.

استاندارد IPE

 اکثر محصولات کشورهای اروپایی و ایران از این استاندارد تبعیت میکنند و واضح ترین مشخصه آنها یکنواخت بودن ضخامت بالهای آنها در ابتدا و انتهای تیر آهن است.

استاندارد INP

اکثر محصولات کشور چین و روسیه مطابق با این استاندارد تولید و به بازار عرضه می شوند. مهمترین مشخصه تیرآهن های تولیدی با این استاندارد شیب ملایم در ضخامت بالها است.

استعلام بهترین و مناسب ترین قیمت در آراد آهن

در حوزه آهن آلات نوسان قیمت همواره وجود دارد. برای اینکه شما نیز از وضعیت قیمت تیرآهن و یا قیمت ورق فولادی مطلع باشید بهتر است با سایت معتبری مثل آراد آهن در ارتباط باشید. شما در آراد آهن که تامین کننده کلیه آهن آلات ساختمانی و صنعتی است، می توانید قیمت لحظه به لحظه آهن آلات را استعلام کنید.

جمع بندی

امروزه نقش آهن آلات و کاربرد آنها در صنایع مختلف بسیار پررنگ است. شناخت انواع محصولات فولادی در صنعت ساخت وساز بسیار اهمیت دارد. شما در این مقاله با انواع میلگرد، تیرآهن و ورق های فولادی آشنا شدید. برای استعلام بهترین قیمت میلگرد، می توانید به سایت آراد آهن یا تماس با تلفن  34055_031 مراجعه کنید. در این سایت قیمت لحظه به لحظه تمام آهن آلات مانند قیمت ورق فولادی قابل دسترس است.