آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

پروفیل زد چیست، مشخصات پروفیل، جزئیات و کاربردهای پروفیل

پروفیل زد چیست
به این مقاله امتیاز دهید

کاربرد پروفیل زد، در صنعت بسیار گسترده است. پرو فیل زد در ایستگاهای اتوبوس، سالن های ورزشی، ترن ها، ایستگاههای سوخت رسانی، سقف سوله های بزرگ یا کارگاهها و…کاربرد دارد. سایزهای مختلف پروفیلZ شامل مصارف زیر می باشد، پروفیل Z 18، پروفیل Z20 ،  Z22. در این مقاله به توضیحی راجع به قیمت پروفیلZ، مشخصات فنی پروفیل زد ، کاربردهای پروفیل Z و… می پردازیم

قیمت پروفیل زد در آراد آهن 

پروفیل ها به دو دسته باز و بسته تقسیم بندی میشوند و پروفیل Z در دسته پروفیل های باز قرار دارد.  اغلب پروفیل ها با نام های انگلیسی مشخص می شوند و پروفیل مورد بحث با علامت اختصاری Z  در نقشه های مهندسی نشان داده میشود. پروفیل زد  یا Z  رایج ترین پروفیل در بازار ایران است. Z در بازار آهن ایران یک شکل و یک اندازه استاندارد دارد و تنوع آن در گوناگونی، سایز پرو فیل زد مشخص می گردد. آنچه در قیمت پروفیل Z تاثیر بسزایی دارد ضخامت ورق خام فولادی به کار رفته در تولید پروفیل زد می باشد.

آراد آهن اصفهان در تلاش است با ایجاد فضایی دانش محور، علاوه بر ارائه خدمات در تامین و تهیه پروفیل های ساختمانی، دانش فنی و اطلاعات مخاطب خود را فزونی بخشد. و با ارائه خدماتی چون امکان محاسبه وزن پروفیل و  ارائه وزن پروفیل و قیمت روز پروفیل Z، یاری رسان صنعتگران و مجریان پروژه های بزرگ  و کوچک زیادی در برآوردهای مهندسی و اقتصادی میباشد.

پروفیل زد چیست
کاربردهای پروفیل زد

پروفیل زد چیست؟

پروفیل زد به عنوان یک پرو فیل ساختمانی شناخته میشود و در بیشتر پروژه های ساختمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد این محصول که از طریق شکل دهی  انواع ورق سیاه یا ورق گالوانیزه تولیدمی شود. بسته به ضخامت ورق، سایزهای مختلفی دارد و با ضخامت های پایین در کارگاههای گالوانیزه گرم، پوشش دهی می شود. در برخی موارد ورق های گالوانیزه با استفاده از دستگاه قالب، پرو فیل زد تولید می شود . برای مشاهده جدول پرو فیل زد می توانید به بخش جداول وزنی آرادآهن مراجعه نمایید

تاریخچه ی پروفیل زد در ساختمان های فولادی

ساختمان ها باید به شکل جدیدی ساخته می شدند و همین موضو ع باعث شد قابها و اجزا و مقاطع مختلفی مناسب با نیاز هر پروژه ساخته شود و از آنجایی که  استفاده از ورق ها به صورت خام بسیار سخت و وقت گیر بود مهندسین بر این شدند که مصالحی با شیارها و شیب ها و اشکال مختلف و کاربردی سبک با اشکال مناسب  تولید کنند تا راحت تر بتوان آنها را در سازه های مختلف به کار برند. پرو فیل زد نیز حاصل یکی از همین تلاش ها بود.

پروفیل زد اولین بار در ساخت سوله ها و به طور کلی ساختمان های صنعتی به کار رفت این طراحی به صورت مجزا از سازه تهیه شدوبه صورت پازل روی سقف نصب شد. برای اتصال اجزای از پیش ساخته شده نیاز به مصالحی مختلف بود که علاوه بر سبک بودن واسطه بین دو جز سقف و بدنه باشد و از هر دو سمت قابلیت اتصال و بابری را داشته باشند و همین باعث شد مهندسان برای تکمیل سوله با ایمنی بیشتر و امکان تعمیر و نگهداری راحت از پرو فیل زد برای اولین بار استفاده نمایند.

پروفیل Z از همان زمان بخشی اصلی ومورد نیاز برای تکمیل سقف سو له ها شد و بعد از آن در هر سازه ای که نیاز به اتصال سقف با بدنه بود از پرو فیل زد برای اتصال سقف به قاب اصلی با پیچ کردن بال ها به یکدیگر استفاده میشود.  یک سری سوراخ های لوبیایی شکل در پروفیل Zبه منظور ایجاد حرکت وتنظیم نمودن پروفیل Z ایجاد شد که از موارد ضروری و کاربردی زد جهت اتصال است پس به جرات می توان گفت اولین مورد استفاده از پروفیل Z، در ساخت بناهای فولادی صنعتی شروع شد.

شناسه استاندارد پرو فیل زد

ساختارهای مختلفی با پرو فیل زد هنگام ساخت و ساز ایجاد شده است

 شناسه پرو فیل زد در ایرات در سال ۱۳۷۵ => 3694 استاندارد ملی ایران بوده است_ ورق سیاه ( فولاد گرم) نورد دیده

ورق فولادی سرد( ورق روغنی ) با کیفیت ساختمانی در سال ۱۳۸۱ => شناسه استاندارد ۵۷۲۲ است.

 شناسه فوق طبق طول پروفیل، ضخامت ورق، نوع فولاد، شناسه شماره پروفیل مشخص می شود .

 مثالی بر شناسه پرو فیل زد :

پرو فیل Z با شناسه شماره پرو فیل ۲۲۰ دارای طول ۶۰۰۰ و ضخامت ورق ۳.۵ میلیمتر  از ورق گرم نورد دیده با جنس A-2-235  مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره ۳۶۹۴ تهیه شده است و به شکل زیر نشان داده می شود:

۲۳۵ – ۲A – z22 *6000 * 3.5

کاربردپروفیل زد

در صنعت بسیاری از سقف سوله ها، انبار ها و پارکینگ ها با پروفیل زد  تکمیل شده اند. ولیکن کاربردهایZ بیش از اینهاست و کارایی آن بسیار گسترده تر است  از پروفیل زد برای تقویت بسیاری از سازه های فلزی، فریم های فلزی ، در ساخت ریل ها ، و ساپورت آیتمهای باربر فلزی، ساپوت لوله گذاری، پایه ها ، ساخت جعبه های فلزی و تقویت تیر ها نیز استفاده میشود.

مشخصات پروفیل Z

سایز پروفیل زد چیست و پرو فیل Z با چه سایزهایی در ایران وجود دارد ؟پروفیل Zدارای یک لبه وجان می باشد که لبه های آن را بال پرو فیل و بخش میانی آن را جان پروفیل می گویند. پشت تا پشت دو بال برابر با اندازه جان را سایز پرو فیل می گویند. لبه پرو فیل زد دارای دو بخش است و معمولا این محصول را با اندازه ها ۲.۵ در ۵ سانتیمتر تولید می کنند.  این اعداد در تمام پروفیل ها یکسان است. ولی در برخی موارد بالها با ابعادی متفاوت تولید می شوند . به طوری که پرو فیل زد های وارداتی از چین  دارای لبه ۳ و ۴ سانتی متری نیز می باشند. جان پروفیل زد ارتفاع های متفاوتی دارد.

 همانطور اشاره شد سایزهای رایج پروفیل زد در بازار آهن کشورمان، پروفیل Z ۲۲، پروفیل ۲۰ و پروفیل زد ۱۸ می باشد. سایر سایزهای آن بنا به کاربرد تولید و عرضه می شود . یکی دیگر از مشخصات فنی پروفیل زد مربوط به پانچ و سوراخکاری پرو فیل زد می باشد که اندازه این پانچ ها نیز متفاوت بوده و نقش این پانچها در پروفیل Z به قابلیت تنظیم وحرکت پرو فیل ها وابسته است. زدهای موجود در بازار در حالت نود درجه طراحی شده اند، زاویه بین دوبخش لبه پروفیل زاویه ای منفرجه  است.

 تولید کنندگان پروفیل زد در ایران

کارخانجات زیادی در کشور ما پروفیل تولید می کنند که از مهمترین آن ها میتوان به موارد ذیل اشاره نمود،مجتمع های فولادی بسیاری در کشور پروفیل زد تولید می کنند  اما مشهورترین کارخانه های تولید کننده پرو فیل زد : کارخانه پروفیل زد آسیا، لوله و پروفیل حداد گستر و سریر صنعت امیر و صنعت کرن است

 نحوه تولید پروفیل زد

اولین مرحله تولید پروفیل تهیه رول ورق است در این مرحله ورق گالوانیزه یا ورق سیاه مورد نظر با ضخامت ۲،۲.۵ ،۲.۷ و۳ میلیمیتر در خط تولید قرار می گیرد و وارد چرخه تولید پرو فیل Z می شود در مرحله بعد ورق وارد دستگاه کلاف باز کن اتوماتیک قرار می گردد و جرثقیل سقفی کوئیل ورق را در محورکلاف باز کرده و ساپورتهای به آن متصل می شود در مرحله بعد ورق باز شده وارد مرحله نوار بری می شود و دستگاه برش ورق را به اندازه مشخصی کالیبره میکنند.

که به این برشها کت هم میگویند در مرحله بعد کلاف های مورد نظر  کلاف های برش خورده به ابتدای خط پرس می روند و در مرحله آخر ورق های گالوانیزه یا ورق سیاه که معمولا با عرض ۱.۲۵ یا ۱ موجود می باشد لبه بری می شود و لبه های دو طرف ورق به صورت ضایعات بریده می شود و بعد وارد مرحله ی شکل دهی خواهد شد در پایان مرحله تولید زد ها در اندازه های ۶ متری تولید و برش داده می شوندو سپس با بندیل هایی به صورت مستقیم جهت خروج از خارج کارگاه می روند ودر انبار محصولات نگهداری می شوند.

جدول وزن پروفیل زد

سایز پروفیلضخامت پروفیل زدوزن یک متر kg
Z16۲۴.۹
۲.۵۶
۳۷.۲
Z18۲۵.۲
۲.۵۶.۵
۳۷.۷
Z20۲۵.۵
۲.۵۶.۸
۳۸
۳.۵۹.۵
Z22۲۵.۸
۲.۵۷.۲
۳۸.۶
۳.۵۱۰

قیمت پروفیل زد

آراد آهن به عنوان مرجع فروش و تامین کننده پروفیل زد در کشور، تامین کننده ارزانترین و با کیفیت ترین پروفیل زد کشور است. جهت خرید پروفیل Z و دریافت قیمت پروفیل زد سوله، قیمت پروفیل زد تهران، قیمت پروفیل زد آسیا، قیمت پروفیل زد رنگی، قیمت پروفیل Z18، قیمت روز پروفیل Z  و … با کارشناسان فروش شرکت آراد آهن تماس بگیرید و یا به سایت آراد آهن  مراجعه کنید.

آراد آهن اصفهان عنوان تامین کننده برتر پروفیل های ساختمانی این محتوا را منتشر کرده تا علاوه بر افزودن به دانش فنی شما راهنمایی برای خرید به صرفه پرو فیل زد در ایران باشد.  آراد آهن افتخار دارد آهن آلات مورد نیاز پروژه های بزرگی را تامین نموده است. علاوه بر آن خود در زمره تولید کنندگان این محصول می باشد و پروفیل Zرا از تولید به مصرف به طور مستقیم عرضه میکند اگرچه کیفیت محصولات درجه بندی می گردد و حتی در یک کارخانه تولیدی نیز، پروفیل Z درجه یک تا درجات نازل تر یافت می شد اما توسعه ی صنعت و افزایش تولید کنندگان رقابت نانوشته ای بین تولید کنندگان سنتی و تولید کنندگان نوین ایجاد نموده که خود به نوعی باعث احساس نیاز به تکنولوژی های برتر و استفاده از مواد خام بهتر برای تولید محصولی با کیفیت بالا تر مشهود گردد.

و آراد آهن توانسته با عرضه پروفیل Z باکیفیت با بهترین قیمت این محصولات را به پایین ترین قیمت عرضه کند. و برای تسهیل دسترسی امکان سفارش غیر حضوری و اینترنتی پرو فیل زد در مجموعه آراد آهن فراهم شده است.