آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

استانداردها و شکل تیرآهن در ایران کدامند؟

تیرآهن ذوب آهن اصفهان
۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

آشنایی با استانداردهای تیرآهن برای بسیاری از اهالی صنعت ضروری است. انواع شکل تیرآهن به منظور استحکام بخشی در بسیاری از سازه‌های ساختمانی و شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. تحمل بخش عمده‌ای از وزن و نیروی وارده روی ساختمان‌ها چند طبقه برعهده‌ی انواع استانداردهای تیرآهن است و از این رو جز مقاطع اصلی و اساسی به شمار می‌روند. به طور کلی پرکاربرد و حساس بودن نقش این مقطع فولادی اهمیت آن را دوچندان می‌کند. پس باید قبل از اقدام به تامین آن برای پروژ‌ه‌ها، با انواع شکل تیرآهن، سایزها و استانداردهای آن‌ها آشنا باشید. به ویژه که استانداردهای تیرآهن هر کدام کاربرد ویژه و علامت اختصاری منحصر به فرد خود را دارند.

در این مقاله انواع استانداردهای تیرآهن را نام برده و نگاهی به سایر مشخصات این مقاطع خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع استانداردهای تیرآهن

انواع استانداردهای تیرآهن‌ها یکی از مهم‌ترین مقاطعی هستند که در سازه‌های فلزی به کارگرفته می‌شوند. این مقاطع فولادی وظیفه دارند که در برابر وزن کلی ساختمان و تنش وارده از نیروهای برشی و لنگر خمشی مقاومت کرده و ساختمان را حفظ کنند.

اگر به شکل تیرآهن ها دقت کنید، متوجه خواهید شد که این مقاطع سه ضلع دارند. ضلع میانی این مقاطع فولادی را «جان» می‌نامند که اصلی‌ترین بخش آن‌ها به شمار می‌رود. دو ضلع دیگر در انواع استانداردهای تیرآهن را با نام بال می‌شناسند.

تمامی مقاطع فولادی از نظر ابعاد باید مطابق با استانداردهای بین‌المللی تولید شوند، در غیر این صورت کارایی لازم را نخواهند داشت و ممکن است که به پروژه خسارت وارد کنند. در ادامه با انواع استانداردهای تیرآهن که برای تولید در کارخانجات ایران ملاک قرار می‌گیرند، آشنا خواهیم شد:

تیرآهن IPE

استانداردهای تیرآهن IPE در کشورهای اروپایی تدوین شده است. شکل تیرآهن مطابق با این استاندارد باید شبیه به حرف انگلیسی I باشد. به علاوه باید ضخامت بال این مقاطع فولادی همواره از ابتدا تا انتها کاملا یکسان و ثابت باشد. به همین دلیل این مقاطع به نام تیرآهن‌های یکنواخت هم معروف هستند.

درصد بالایی از تیرهای مورداستفاده در پروژه‌های عمرانی ایران مطابق با استانداردهای تیرآهن IPE تولید می‌شوند. از این رو در بازار به این شکل تیرآهن معمولی هم گفته می‌شود. مطابق با استانداردهای تیرآهن IPE سایز این مقاطع فولادی باید ۸ تا ۶۰ سانتی‌متر باشد.

تیرآهن INP

استانداردهای تیرآهن INP در کشورهای چین و روسیه تدوین شده است. شکل تیرآهن، مطابق با این استاندارد باید شبیه به حرف انگلیسی I باشد؛ ولی برخلاف تیرهای IPE نباید ضخامت بال تیرآهن ثابت بماند. به این معنی که در استانداردهای تیرآهن INP تدوین شده است که ضخامت ضلع بال هرچه به سمت لبه‌ها پیش می‌رود، کمتر شود. به همین دلیل است که به این شکل تیرآهن، بال باریک هم گفته می‌شود.   

استانداردهای تیرآهن INP به دلیل شکل متفاوت، وزن کمتری در مقایسه با تیرهای معمولی دارند و همین موضوع سبب می‌شود که مقاومت کمتری هم داشته باشند. پس در هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید. هم‌چنین در نظر داشته باشید که به دلیل بسیار شبیه بودن شکل تیرآهن IPE و INP این دو بسیار با هم اشتباه گرفته می‌شوند. شایان ذکر است که مطابق با استانداردهای تیرآهن INP این مقاطع فولادی باید در ابعادی بین ۸ تا ۶۰ سانتی‌متر تولید شوند.

درصد بالایی از تیرهای مورداستفاده در پروژه‌های عمرانی ایران مطابق با استانداردهای تیرآهن IPE تولید می‌شوند. از این رو در بازار به این شکل تیرآهن معمولی هم گفته می‌شود. مطابق با استانداردهای تیرآهن IPE سایز این مقاطع فولادی باید ۸ تا ۶۰ سانتی‌متر باشد.

تمامی سایز تیرآهن

تیرآهن IPB

استانداردهای تیرآهن IPB هم مشابه با تیرآهن‌های معمولی در کشورهای اروپایی تدوین شده؛ اما ساختار و شکل تیرآهن IPB بسیار متفاوت است. در این نوع تیرها ضلع بال‌ها گسترده‌تر شده‌اند و از نظر اندازه با ضلع میانی یا همان جان برابری می‌کنند. به همین دلیل از نظر ظاهری شکل تیرآهن ،IPB شبیه به حرف انگلیسی  Hاست. استانداردهای تیرآهن IPB یا تیرهای هاش علاوه بر شکل در سایر مشخصات زیر هم با یکدیگر تفاوت دارند:

  • وزن تیرهای هاش بیشتر از سایر استانداردهای تیرآهن است و همین موضوع استفاده از آن‌ها را در پروژه‌های عظیم و سنگین شهری و موقعیت‌های پرفشار مناسب می‌سازد.
  • به دلیل داشتن سطح مقطعی بزرگ‌تر، جوشکاری و برشکاری مقاطع تولید شده با استانداردهای تیرآهن IPB آسان‌تر است.
  • متفاوت بودن شکل تیرآهن‌های هاش باعث شده است که هم در برابر نیروهای برشی و هم خمشی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند. در صورتی که مقاطع فولادی ساخته شده مطابق با استانداردهای تیرآهن IPE یا INP تنها در برابر نیروهای مستقیم و برشی مقاومت می‌کنند.
  • برخلاف تیر‌های IPE و INP، مقاطع فولادی با استانداردهای تیرآهن IPB باید سایزی بین ۱۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر داشته باشند.

 

استانداردهای تیرآهن INP به دلیل شکل متفاوت، وزن کمتری در مقایسه با تیرهای معمولی دارند و همین موضوع سبب می‌شود که مقاومت کمتری هم داشته باشند. پس در هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید. هم‌چنین در نظر داشته باشید که به دلیل بسیار شبیه بودن شکل تیرآهن IPE و INP این دو بسیار با هم اشتباه گرفته می‌شوند. شایان ذکر است که مطابق با استانداردهای تیرآهن INP این مقاطع فولادی باید در ابعادی بین ۸ تا ۶۰ سانتی‌متر تولید شوند.

درصد بالایی از تیرهای مورداستفاده در پروژه‌های عمرانی ایران مطابق با استانداردهای تیرآهن IPE تولید می‌شوند. از این رو در بازار به این شکل تیرآهن معمولی هم گفته می‌شود. مطابق با استانداردهای تیرآهن IPE سایز این مقاطع فولادی باید ۸ تا ۶۰ سانتی‌متر باشد.

مطابق با استانداردهای تیرآهن IPB، این شکل تیرآهن خود دارای انواع تیرهای بال پهن سبک، بال پهن سنگین و فوق سنگین است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

استانداردهای تیرآهن بال پهن سبک: ضخامت بال در تیرآهن بال پهن سبک یا تیر هاش سبک در مقایسه با تیر هاش سنگین کمتر است و همین باعث می‌شود که وزن و مقاومت کمتری هم داشته باشد. استانداردهای تیرآهن بال پهن سبک را با علامت اختصاریHE-A  یا IPBL نشان می‌دهند.

استانداردهای تیرآهن بال پهن سنگین: ضخامت بال در تیر هاش سنگین که با علامت اختصاریHE-B  یا IPB نمایش داده می‌شود، بیشتر است. این امر باعث می‌شود که این شکل تیرآهن مقاومت بالاتری پیدا کند و در موقعیت‌های سنگین‌تر مورد استفاده قرار گیرد.

استانداردهای تیرآهن بال پهن فوق‌سنگین: وزن و مقاومت این شکل تیرآهن هاش از دو استاندارد قبلی بیشتر است و آن را با علامت اختصاری HE-M یا  IPBv در نقشه‌ها نشان می‌دهند.

تیرآهن لانه زنبوری (CNP)

دسته آخر از استانداردهای تیرآهن، تیرهای CNP یا لانه زنبوری هستند. اوایل استفاده از این نوع مقاطع فولادی کم و محدود بود؛ اما امروزه با توجه به مزایای زیاد، شاهد گسترش استفاده از این استانداردهای تیرآهن هستیم.

روی سطح جان این شکل تیرآهن‌ها، حفره‌های شش ضلعی شبیه به لانه زنبور ایجاد می‌شود. این امر باعث خواهد شد که وزن نهایی مقطع فولادی در این استانداردهای تیرآهن کمتر شود و در نتیجه قیمت نهایی آن‌ها نیز کاهش پیدا کند. وجود این حفره‌ها همچنین باعث خواهد شد که توان خمشی و مماس اینرسی هم در این استانداردهای تیرآهن افزایش داشته باشد

مطالعه مقاله “تیرآهن لانه زنبوری چیست؟ کاربردها، مزایا و معایب آن را بهتر بشناسید” به شما کمک می‌کند اطلاعاتی بیشتری درزمینه تیرآهن لانه زنبوری بدست آورید. برای مطالعه لطفا به لینک زیر مراجعه نمایید

شکل تیرآهن

علامت اختصاری تیرآهن

در ایران کارخانجات بسیاری به تولید انواع استانداردهای تیرآهن مشغول هستند که در این میان کارخانجاتی چون: ذوب‌آهن اصفهان، مجتمع فولاد ظفر بناب، مجتمع فولاد صنعت شاهین بناب، جهان فولاد غرب، فولاد احرامیان یزد، شرکت نورد آریان فولاد بوئین ‌زهرا و کارخانه فولاد البرز ایرانیان فایکو عمده‌ی سهم تولید را برعهده دارند.

هر کدام از این کارخانجات برای مشخص کردن اصالت محصولات‌شان، علامت اختصاری مخصوصی را روی انواع استانداردهای تیرآهن تولیدی حک می‌کنند. برای مثال در جدول زیر علامت اختصاری درج شده روی شکل تیرآهن مهم‌ترین کارخانجات داخلی را مشاهده خواهید کرد:

استاندارد تیرآهن

مشخصات فنی انواع استانداردهای تیرآهن

مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی مقاطع فولادی باید در ابعاد و وزن‌های مشخصی تولید شوند. استفاده از مقاطع فولادی که خارج از استانداردها تولید شده باشند، می‌تواند به پروژه‌ها خسارت مالی زیادی وارد کند. 

یکی از مهم‌ترین مشخصات فنی انواع استانداردهای تیرآهن، وزن آن‌ها است. وزن تیرآهن‌ها به ابعاد، نوع استاندارد و شکل تیرآهن بستگی دارد. شما می‌توانید در جدول وزنی اشتال، اطلاعات مربوط به وزن استانداردهای تیرآهن را مشاهده کنید.

 

مشخصات فنی انواع استانداردهای تیرآهن

آراد آهن مرکز فروش تیرآهن ذوب آهن اصفهان

برای مشاهده لیست قیمت تیرآهن اصفهان بر روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید .

آشنایی با سایزهای تیرآهن

علاوه بر دسته بندی براساس انواع استانداردهای تیرآهن، این مقاطع فولادی را می‌توان براساس سایز آن‌ها هم دسته بندی کرد. در ادامه با پرکاربردترین سایزها آشنا خواهیم شد:

تیرآهن سایز ۱۲

هر کدام از انواع شکل تیرآهن که دارای ضلع جانی برابر با ۱۲ سانتی‌متر باشند، در صنعت ساختمان‌سازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سایز از استانداردهای تیرآهن به صورت تقریبی وزنی بین ۱۰.۴ تا ۲۶.۸ کیلوگرم به ازای هر متر دارند و از آن‌ها به منظور ساخت ستون‌ها و پوشش‌دهی سقف‌ها و تیرها استفاده می‌شود.

تیرآهن سایز ۱۴

براساس استانداردهای تیرآهن، یکی از پرفروش‌ترین و پرمصرف‌ترین سایزها به شمار می‌روند. شکل تیرآهن ۱۴ می‌تواند شبیه به I یا H باشد. استانداردهای تیرآهن سایز ۱۴ به صورت تقریبی وزنی بین ۱۲.۹ تا ۳۳.۷ کیلوگرم دارد. تیرآهن‌های IPE و INP با سایز ۱۴ به منظور ساخت ستون، خرپا، نعل و تیر در پوشش‌های سقفی استفاده می‌شوند. در صورتی که استانداردهای تیرآهن  IPB سایز ۱۴ در موقعیت‌های پرفشارتر پروژه مورد مصرف قرار می‌گیرند. از شکل تیرآهن لانه زنبوری در این سایز هم به منظور ساخت پل‌های شهری استفاده خواهد شد.

تیرآهن ساز ۱۶

استانداردهای تیرآهن سایز ۱۶ در محدوده‌‌ی وزنی ۱۵.۸ تا ۴۱.۶ کیلوگرم به ازای هر متر ساخته می‌شوند. انواع شکل تیرآهن در این سایز هم کاربردهای فراوانی در صنعت دارند و از آن‌ها در ساخت خرپا، نعل، تیرهای سقفی و پل‌ها استفاده می‌کنند.

تیرآهن سایز ۱۸

یکی دیگر از سایزهای پرکاربرد در انواع استانداردهای تیرآهن، سایز ۱۸ است. این شکل تیرآهن از نظر وزنی به ازای هر متر بین ۱۸.۸ تا ۴۹.۱ کیلوگرم وزن پیدا می‌کند. کاربردهای این سایز مشابه تیرهای سایز ۱۴ و ۱۶ است. با این تفاوت که به دلیل وزن و مقاومت بیشتر در سازه‌های عظیم‌تر و سنگین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تیر سایز ۲۰

آخرین سایز پرکاربرد در انواع استانداردهای تیرآهن سایز ۲۰ است. این سایز که وزن و مقاومت به مراتب بالاتری در مقایسه با سایزهای کوچک‌تر دارد، معمولا در طبقات زیرین پروژه‌های شهری و سازه‌های عظیم مورد استفاده قرار می‌گیرد که وزن کل ساختمان را متحمل شود. وزن هر متر از استانداردهای تیرآهن با سایز ۲۰ تیر به ازای هر متر ۲۲.۴ تا ۶۰ کیلوگرم خواهد بود.

تیرآهن ذوبی

انواع شکل تیرآهن‌ چه کاربردی دارند؟

به طورکلی از این مقاطع فولادی در ساخت سازه‌های فلزی و پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود. در ادامه به استفاده تخصصی‌ هر کدام از استانداردهای تیرآهن نگاهی خواهیم داشت:

استانداردهای تیرآهن IPE و INP: ساخت ستون و خرپا

استانداردهای تیرآهن هاش: ساخت ستون‌های در ساختمان‌‌های بلند و تجهیزات صنعتی

شکل تیرآهن لانه زنبوری: ساخت سقف، پارکینگ، راه‌‌پله و پل‌‌های شهری

قیمت تیرآهن:

همان‌طور که مشاهده کردید، این مقاطع فولادی کاربردهای بسیار فراوانی دارند. از این رو قیمت تیرآهن از اهمیت بالایی برای فعالان حوزه ساختمان سازی از جمله پیمانکاران و مهندسان عمران برخوردار است. به‌ویژه که بخش عمده‌ای از بودجه پروژه‌های عمرانی را به خود اختصاص می‌دهند.

از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن می‌توان به شاخص‌های اقتصادی روز چون: نرخ دلار، قیمت شمش فولادی در جهان و ایران، میزان عرضه و تقاضا و غیره اشاره کرد. علاوه بر این موارد برند، وزن، سایز و شکل تیرآهن‌ها هم برای تعیین قیمت آن‌ها در نظر گرفته می‌شوند. در نهایت هر روز با توجه به تمامی این فاکتورها قیمتی برای استانداردهای تیرآهن تعیین شده و در بازار اعلام می‌شود. به همین دلیل اگر هر کدام از این شاخص‌ها دچار نوسان شوند، بلافاصله روی قیمت نهایی تیرآهن اثر می‌گذارند.

بنابراین اگر قصد خرید و تامین انواع  تیرآهن با استاندار های گوناگون را دارید، قبل از اقدام، حتما قیمت روز را از مراجع معتبر استعلام کنید. شما می‌توانید آخرین قیمت‌ تیرآهن اصفهان را در سایت بازرگانی آرادآهن هم مشاهده نمایید. بازرگانی آرادآهن مرکز فروش آنلاین انواع تیرآهن و سایر مقاطع ساختمانی و صنعتی در کشور است که کلیه محصولات خود را از بهترین کارخانجات داخلی و برندهای خارجی تامین کرده و با تضمین کیفیت و بهترین قیمت‌ها عرضه می‌کند. شما می‌توانید جهت استعلام قیمت  تیرآهن و اطلاع از شرایط فروش در این بازرگانی با شماره‌ی: ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید

آراد آهن مرکز فروش انواع آهن آلات به قیمت درب کارخانه. 

برای اطلاع از قیمت ها و مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما بر روی دکمه زیر کلیک کنید یا با شماره درج شده روی سایت تماس بگیرید .