آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

اسکلت فلزی چیست

اسکلت فلزی چیست
به این مقاله امتیاز دهید

مرجع فروش آهن و مرکز قیمت گذاری آنلاین آهن در این مقاله اطلاعات جامعی راجع به اسکلت های فلزی ارائه دهد.

برای ساخت پروژ‌ه‌های عمرانی می‌توان از اسکلت بتنی و یا فلزی استفاده کرد. امروزه بسیاری از مهندسان عمران استفاده از اسکلت فلزی را در ساخت پروژ‌ه‌های ساختمانی و یا حتی صنعتی خود ترجیح می‌دهند اما به چه علت؟

در این مقاله از مرجع فروش آهن بعد از معرفی کامل اسکلت فلزی و انواع آن نگاهی به مزایا و معایب این نوع اسکلت بندی خواهیم داشت تا بدانیم دلیل برتری اسکلت فلزی بر بتنی چیست. پس با ما همراه باشید.

اسکلت فلزی چیست؟

از نام اسکلت فلزی می‌توان به ماهیت آن تا حدودی زیادی پی برد. اسکلت فلزی اسکلتی ساخته شده از انواع مقاطع فولادی، تیرها و ستون‌ها است که برای استوار سازی و تضمین استقامت پروژه برپا می‌شود.

 برای ساخت اسکلت‌های فلزی تیرهای افقی و عمودی متعددی را توسط میخ، پیچ و مهره و یا جوش براساس طراحی‌های مهندسی و تخصصی به یکدیگر متصل می‌سازند.

در اجرای اسکلت فلزی پروژه‌ها از مقاطع فولادی بسیار استفاده می‌شود چرا که مقاطع فولادی از ویژگی‌های بی‌نظیری چون مقاومت بالا، قابلیت جوش پذیری، قابلیت فرم دهی، وزن مناسب، یکنواختی و … برخوردارند.

اسکلت فلزی با تیرآهن

انواع اسکلت فلزی

اسکلت‌های فلزی براساس نوع مصالح و یا طراحی ساخت به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند:

  • اسکلت فلزی براساس طراحی ساخت شامل انواع فونداسیون نقطه‌ی، نواری، گسترده، صفحه‌ی، مشترک، باسکول، کلاف شده، شمعی و … خواهند شد.
  • اسکلت فلزی براساس نوع مصالح به کار رفته می‌تواند به انواع بتنی، سنگی، شفته‌ی و آجری تقسیم بندی شود.

اجزای سازنده اسکلت فلزی

اسکلت فلزی ساختمان‌ها از اجزای اصلی زیر تشکیل می‌شوند:

  1. ستون ها
  2. پل یا شاه تیر
  3. تیرچه‌ها
  4. پروفیل‌های فولادی برای اتصال مثل نبشی، تسمه و …

آرادآهن مرجع فروش آهن

مراحل اجرای اسکلت فلزی:

  1. در اولین گام نیاز است که خاک زمین احداث را از نظر میزان مقاومت مورد آزمایش قرار داده تا مشخص شود آیا خاک تحمل وزن ساختمان را خواهد داشت یا خیر؟
  2. در مرحله بعدی باید به سراغ پی کنی و سپس فنداسیون رفت. در مرحله پی کنی و خاکبرداری زمین را کاملاً صاف و هموار می سازند سپس نقشه فونداسیون را روی زمین پیاده سازی و بعد از آن گودبرداری فونداسیون اسکلت فلزی را اجرا می‌کنند.
  3. بعد از اینکه عملیات گودبرداری زمین انجام شد نوبت به بتن ریزی خواهد رسید. در این مرحله از بتن مگر برای زیرسازی زمین استفاده می‌شود. بتن مگر نسبت به سایر بتن‌ها استحکام کمتری دارد و به همین دلیل از آن تنها برای جلوگیری از تماس مستقیم پی با خاک بهره می‌برند.
  4. حال نوبت به آرماتور بندی خواهد رسید. آرماتور بندی باید کاملاً تخصصی و دقیق انجام گیرد و مهم‌ترین قانونی که باید در هنگام انجام آرمارتوربندی درنظر گرفت حفظ فاصله‌ی حداقل ۴ سانتی متری میلگرد با سطح آزاد بتن است.
  5. بعد از آرماتور بندی باید با استفاده از تخته‌های کاملاً صاف و سالم فونداسیون را قالب بندی نمود. قالب بندی فونداسیون به منظور شکل دهی به بتن، تحمل وزن بتن، سرعت بخشیدن به خشک شدن بتن، عایق بندی حرارتی و… انجام می‌گیرد.
  6. بعد از اجرای موفق آرماتوربندی باید بولت‌های صفحه ستون را نصب کرد. برای این کار از دوربین‌های مخصوصی استفاده می‌شود تا کار با دقت کافی صورت گیرد. چرا که بعد از بتن ریزی دیگر امکان تغییر مکان بولت‌ها نیست. برای نصب بولت‌ها از جرثقیل نیز استفاده می‌شود که این روش دقت بسیار پایینی دارد.
  7. ساختن ستون‌ها مرحله‌ی بعدی در اجرای اسکلت فلزی است. ستون‌ها وظیفه‌‌ی انتقال بار و فشار وارد بر ساختمان را دارند و بدیهی است که نصب صحیح آن‌ها باید حتماً با نظارت کامل و توسط افراد ماهر انجام شود.
  8. حال نوبت به اجرا و نصب تیرها است. شاه تیرها و تیرچه‌ها به صورت افقی نصب می‌شوند و ساختمان را در برابر نیروهای کششی مقاوم می سازند  شاه تیرها تیرهای هستند که به صورت افقی به ستون‌ها متصل می‌شوند. تیرچه ها نیز به منظور انتقال بارها به شاه تیرها اتصال پیدا می‌کنند.

آخرین قیمت تیرآهن را می‌توانید در کانال تلگرامی و یا صفحه اینستاگرامی آرادآهن مشاهده نمایید.

  • ساخت و نصب بادبندها آخرین مرحله اجرای اسکلت‌های فلزی است. بادبندها به منظور تحمل نیروهای اضافی ناشی از طوفان و یا زلزله ساخته می‌شوند. برای ساخت بادبندها از پروفیل‌های فولادی مختلفی چون میلگردها، نبشی‌ها، ناودانی‌ها، تسمه‌ها و … استفاده می‌شود که با جوش خوردن به یکدیگر متصل می‌شوند.
کاربرد تیرآهن در اسکلت فلزی

مزایا و معایب اسکلت فلزی آرادآهن مرجع فروش آهن

اسکلت فلزی نسبت به اسکلت بتنی دارای مزایا زیر است:

  • هزینه‌ی کمتر: اجرای اسکلت فلزی نسبت به بتنی نیاز به هزینه‌ی کمتری دارد به خصوص که می‌توان در ساخت آن محصولات فلزی استفاده شده را مورد بازسازی و بازیافت و مورد استفاده قرار داد.
  • نصب آسان و سریع: قطعات اسکلت فلزی پیش ساخته و آماده مصرف هستند و تنها باید آن‌ها را به یکدیگر متصل کرد.
  • مقاومت بالای کششی برشی: برخلاف سازه‌های بتنی که در برابر نیروهای کششی و برشی آسیب پذیر بوده و مقاومتی ندارد، سازه‌های فلزی در برابر تمام نیروهای فشاری، کششی و برشی مقاوم هستند.
  • وزن کم: به طور کلی مقاطع فولادی نسبت به استحکامی که دارند از وزن بسیار مناسب و کمی برخوردارند و این امر باعث می‌شود وزن نهایی ساختمان بسیار متعادل و در کمترین حد استاندارد باشد.

در مقابل از معایب اسکلت فلزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت کم در برابر حرارت: در برابر حرارت و آتش سوزی سازه‌های فلزی مقاوم نبوده و دچار آسیب خواهند شد.
  • مقاومت کم در برابر زنگ زدگی: اسکلت‌های فلزی مقاومت کمی در برابر رطوبت و زنگ زدگی دارند و به مرور دچار خوردگی و فرسایش خواهند شد.
  • مرجع فروش آهن

کاربرد تیرآهن در اسکلت فلزی

تیرآهن پرمصرف‌ترین مقطع فولادی در ساخت اسکلت‌های فلزی است. از انواع تیرآهن‌های IPE ، IPN و H در ساخت بسیاری از مراحل ساخت فونداسیون از جمله: بیلت ستون‌ها، اجرای ستون‌ها، شاه تیرها، تیرچه‌ها، تیرک‌های میانی و خرپاها استفاده می‌شود و به این ترتیب می‌توان گفت که تیرآهن‌ها در اجرای اسکلت فلزی نقش اصلی و اساسی را برعهده دارند.

جهت اطلاع از قیمت هاش به صفحه اصلی سایت آرادآهن بخش انواع تیرآهن مراجعه کنید.

خرید آهن آلات ارزان در مرجع فروش آهن

شما می‌توانید جهت تأمین آهن آلات مورد نیاز پروژه‌های خود با بازرگانی آراد آهن مرجع فروش آهن آلات (۳۴۰۵۵-۳۱) تماس بگیرید.

عرضه با بهترین قیمت آهن آلات صنعتی و ساختمانی ، ارائه خدمات شایسته، تضمین کیفیت، اطلاع رسانی دقیق و شفاف و… از عواملی هستند که موجب افزایش رضایت مشتریان بازرگانی آراد آهن خواهند شد.