آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

تیرآهن مناسب با پروژه خود را چگونه انتخاب کنیم؟

خرید تیرآهن ذوب آهن اصفهان
۴/۵ - (۱ امتیاز)

تیرآهن ذوب اصفهان یکی از پرطرفدار ترین تیر آهن ها در بازار آهن آلات است. به عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی به صورت مستقیم بر روی قیمت مسکن اثر می‌گذارد. این مقطع فولادی در پروژه‌ها در حجم بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل هرگونه تغییر و نوسانی در قیمت آن هزینه‌های پروژه را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.

از طرفی در صورتی که تیرآهن مناسب در پروژه به استفاده نشود، نه تنها به افزایش استحکام و طول عمر بنا منجر نشده، بلکه دیر یا زود خسارات جبران ناپذیری را به سازه وارد می‌کند.

به همین دلایل یکی از دغدغه‌های مهندسان ، انتخاب و تأمین تیرآهن مناسب پروژه‌هایشان با کمترین قیمت در بازار است.

آن چه در این مقاله می‌خوانید، باعث می‌شود با تیرآهن، این مقطع فولادی حساس بیشتر آشنا شده و تیرآهن مناسب پروژه‌ی خود را راحت‌تر انتخاب کنید. همچنین راهی برای تأمین تیرآهن مورد نیازتان با کمترین قیمت تیرآهن به شما معرفی خواهد شد تا هزینه‌های جاری پروژه‌های خود را کاهش دهید

تیرآهن چیست ؟

در اولین گام برای آشنایی بیشتر شما باید تعریف دقیقی از این محصول ارائه کنیم. تیرآهن یک پروفیل فولادی‌ست که از دو بال و یک جان تولید می‌شود. به لبه‌های و دو ضلع روبروی هم تیرآهن بال و به بخش اصلی و ضلع میانی این دو بال، جان تیرآهن گفته می‌شود.از تیرآهن‌ها در سازه به منظور تحمل بار ناشی از نیروی وزن سازه، نیروهای جانبی و … و انتقال فشار حاصل از این نیروها به زمین استفاده می‌شود.

استفاده از تیرآهن‌ها در پروژه‌ها به دلایل زیر توصیه می‌شود:

  • در صورتی که اسکلت سازه توسط تیرآهن‌ها ساخته شده باشد، در هر زمانی بعد از اتمام پروژه می‌توان دوباره آن را گسترش و ادامه داد.
  • تیرآهن‌ها به راحتی با دیگر قطعات مورد استفاده در سازه‌، اتصال پیدا می‌کنند و حتی می‌توانند به عنوان نقطه اتصالی برای چندین قطعه دیگر به کار گرفته شوند.
  • به طور کلی تیرآهن‌ها مقاطعی آماده مصرف هستند و در کمترین زمان می‌توان آن‌ها را در محل پروژه نصب کرد.
  • تیرآهن‌ها برای ساخت سازه‌های مرتفع بسیار کارآمد عمل می‌کنند.

هر تیرآهن چه خصوصیاتی دارد؟

هر تیرآهن از نظر ظاهری دارای دو بال است. ضلعی که دو بال را به یکدیگر متصل می‌کند، جان و بخش اصلی تیرآهن نامیده می‌شود. ارتفاع ضلع جان که در واقع فاصله‌ی بین دو بال تیرآهن است، مهم‌ترین مشخصه‌ی یک تیرآهن محسوب می‌شود. تا جایی که تیرآهن‌ها را براساس ارتفاع جان معرفی می‌کنند. به عنوان مثال منظور از تیرآهن ذوب آهن اصفهان سایز ۱۸ در بازار، تیرآهنی است که طول جان آن برابر با ۱۸ سانتی متر باشد.

تیرآهن‌ها براساس اندازه‌ و ضخامت بال در انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • تیرآهن IPE : در این تیرآهن اندازه‌ی بال‌ها کمتر از ارتفاع جان است و از نظر ظاهری شکلی شبیه به I انگلیسی دارد. تیرآهن‌هایIPE براساس استانداردهای اروپایی تولید می شوند.
  • تیرآهن INP: این نوع تیرآهن از نظر ظاهری کاملاً شبیه به تیرآهن IPE است با این تفاوت که در این نوع تیرآهن ضخامت بالها از سمت درون ضلع بال به سمت بیرون آن کاهش پیدا کرده و کمتر می‌شود. استاندارد این نوع تیرآهن در کشورهای چین و روسیه تدوین شده است.
  • تیرآهن بال پهن: در این نوع تیرآهن اندازه‌ی بال بزرگ و با اندازه جان یکسان است. از این رو به آن تیرآهن بال پهن می‌گویند. تیرآهن‌های بال پهن به دلیل شبیه بودن به حرف انگلیسی H از نظر ظاهری، به تیرآهن هاش نیز شناخته می‌شوند. تیرآهن‌های بال پهن می‌توانند از نظر وزنی در دو دسته‌ی تیرآهن هاش سبک و تیرآهن هاش سنگین تولید شوند.
  • تیرآهن لانه زنبوری: نوعی دیگری از تیرآهن به نام تیرآهن لانه زنبوری نیز در بازار موجود است که از نظر ظاهری با دیگر تیرآهن‌ها تفاوت دارد. تیرآهن CNP در طول جان خود دارای حفره‌های شش ضلعی است. این حفره‌ها به منظور کاهش وزن تیرآهن ایجاد می‌شوند. تیرآهن لانه زنبوری به روش‌های متفاوتی از انواع دیگر تیرآهن تولید می‌شود.

سایر خصوصیات تیرآهن

علاوه بر مشخصات ظاهری و تفاوت قیمت تیرآهن ها، تیرآهن‌ها مشخصات فیزیکی و فنی دیگری نیز دارند، که در هنگام خرید و انتخاب آن‌ها باید در نظر گرفت. از جمله:

  • مقدار ایستایی
  • ابعادی چون ارتفاع بال، عرض بال، ضخامت جان، ضخامت بال و …
  • رواداری یا طول تیرآهن: منظور از این پارامتر، فاصله بین دو برش عمود بر محور طولی تیرآهن است.
  • رواداری وزن: تفاوت میان وزن تقریبی و محاسبه شده‌ی تیرآهن با وزن واقعی تیرآهن خریداری شده را رواداری وزن تیرآهن گویند. جهت محاسبه وزن تیرآهن می‌توانید از جدول وزنی موجود در سایت آراد آهن استفاده نمایید.
  • انحرافات مجاز: شامل میزان انحراف بال، میزان خمش جان، متقارن بودن بال‌ها نسبت به جان، انحراف برش عرضی و …
قیمت تیرآهن

سایز تیرآهن

تیرآهن‌ها بسته به نوع و استانداردی که مطابق با آن تولید می‌شوند، سایزهای متفاوتی دارند. شایان ذکر است که وزن تیرآهن‌ها نیز بسته به نوع و سایز آن مشخص شده و متغیر است. انواع سایز تیرآهن عبارتند از:

  • تیرآهن IPE و INP در سایزهای ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰  …… تا ۶۰ سانتی‌متر تولید، و به بازار عرضه می‌شوند.
  • تیرآهن IPB یا H نیز در سایزهای ۱۰ تا ۱۰۰ سانتی متر تولید می‌شود.
  • تیرآهن ذوب اصفهان در سایز های ۳۰، ۲۷، ۲۴، ۲۲، ۲۰، ۱۸، ۱۶، ۱۴، ۱۲ تولید می شود.

جهت آشنایی با پر مصرف ترین سایز های تیرآهن می‌توانید مقاله موجود در دانشنامه آراد آهن را مطالعه نمایید.

بهترین تیرآهن

در اینجا سوالی که برای اکثر کاربران و مهندسین مطرح می‌شود این است که کدام تیرآهن بهتر است؟ در جواب به این سوال باید بگوییم که کاملاً به شرایط پروژه‌ی شما بستگی دارد و نمی‌توان برای تمام پروژه‌ها یک نسخه واحد پیچید . اما آنچه آمار و تجربیات نشان می‌دهند از نظر کارخانه‌ی سازنده تیرآهن‌های تولید شده توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان بالاترین کیفیت را دارند. به همین دلیل بسیاری از مهندسین برای ساخت و اجرای پروژه‌های خود استفاده از تیرآهن ذوب آهن را ترجیح خواهند داد.

پراستفاده ترین تیرآهن در ساختمان سازی

جواب این سوال را از چندین منظر باید پاسخ داد:

-پراستفاده ترین برند تیرآهن: در قسمت قبلی توضیح دادیم که از نظر برند سازنده، تیرآهن‌های تولید شده توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان به دلیل کیفیت بالا بیشترین تقاضا را در بازار آهن و فولاد کشور دارند.

– پر استفاده ترین استاندارد تیرآهن: از نظر استاندارد و شکل ظاهری، تیرآهن‌های IPE در کشور ایران بیش از دو نوع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند و پروژه‌های متعددی را با استفاده از این تیرآهن اجرا می‌سازند.

– پراستفاده ترین سایز تیرآهن: متداول‌ترین سایزهای تیرآهن: تیرآهن سایز ۱۲، تیرآهن سایز ۱۴، تیرآهن سایز ۱۶ و تیرآهن سایز ۱۸ است. در میان این سایزها می‌توان گفت تیرآهن ۱۴ بیشترین استفاده را دارد و به همین دلیل توسط تمامی کارخانجات تولید می‌شود.

اما تیرآهن ۱۴ چه خصوصیاتی دارد؟  از تیرآهن ۱۴ در چه مکانهایی استفاده میشود؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

تیرآهن سایز ۱۴:

تیرآهن ۱۴ می‌تواند مطابق با هر کدام از استانداردهای تیرآهن IPE، INP و IPB تولید شود. وزن هر متر از این تیرآهن بین ۱۲.۹ تا ۳۳.۷ کیلوگرم متغیر است. دلیل این تغییرات وزنی این است که هر کارخانه و هر استانداردی وزن متفاوتی را برای تولید تیرآهن خود در نظر می‌گیرد. از تیرآهن های ۱۴ با وزن سنگینتر در موقعیت‌های از پروژه که بیشترین فشار را متحمل می‌شود، استفاده می‌کنند.

از تیر‌آهن ۱۴ در ساخت ستون، خرپا، نعل، تیربندی پوشش سقف و…. استفاده می‌شود. تیرآهن ۱۴ نوع لانه زنبوری برای پل سازی گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

از کجا تیرآهن بخریم؟

تیرآهن را می‌توانید به صورت مستقیم از کارخانه تولید کننده خریداری کنید که البته این کار علیرغم دسترسی به پایین ترین قیمت مستلزم صرف وقت، انرژی و حوصله‌ی زیادی است.

همچنین می‌توانید برای خرید تیرآهن به نمایندگی‌های اصلی و معتبر فروش در سراسر کشور مراجعه نمایید. در صورتی که قصد دارید با صرف کمترین زمان و به راحتی خرید خود را انجام دهید می‌توانید از روش های غیرحضوری خرید استفاده نمایید.

با خرید غیرحضوری از آراد آهن مرجع فروش تیرآهن ذوب آهن و سایر کارخانجات معتبر کشور می‌توانید با صرف کمترین زمان و هزینه، سفارش خود را با قیمت درب کارخانه ثبت و در اسرع وقت تحویل بگیرید. بازرگانی آراد آهن تمام مجوزهای لازم برای فروش اینترنتی محصولات فولادی را از نهادهای مرجع دریافت نموده است و بهترین قیمت‌ها را به شما پیشنهاد خواهد داد.