آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

کمانش در قوطی یعنی چه ؟

کمانش قوطی
به این مقاله امتیاز دهید

قوطی پروفیل از مقاطع پر مصرفی در صنایع به شمار می‌رود. به خصوص در صنعت ساختمان سازی و به منظور افزایش مقاومت سازه در برابر وزن و بارها از این مقطع فولادی استفاده‌های فراوانی می‌شود.

همین گستردگی کاربرد ، علت اصلی اینموضوع است که قیمت قوطی همواره مورد توجه پیمانکاران و سازندگان پروژه‌های مختلف صنعتی قرار ‌گیرد. بازرگانی آرادآهن به دلیل توجه ویژه این افراد، اقدام به انتشار روزانه قیمت قوطی آهنی در سایت خود نموده است.

مهندسان باید به منظور استفاده از قوطی آهنی مانند دیگر مقاطع فولادی محاسباتی را انجام دهند. و نکاتی را در نظر بگیرند تا کمانشی در قوطی اتفاق نیفتد.

برای آگاه سازی کاربران، مقالات آهنی فراوانی در مورد قوطی و انواع آن در بازرگانی آرادآهن همواره منتشر می شود، مقاله کمانش در قوطی چیست نیز به منظور تکمیل این موارد منتشر شد.

قوطی چیست؟

قبل از پرداختن به این که کمانش در قوطی چیست، بپردازیم به این که قوطی چیست ؟ قوطی نوعی پروفیل فولادی با سطح مقطعی یکسان است. که از نظر ظاهری، شکلی بسته و جعبه مانند دارد. از این رو عضوی از خانواده‌ی پروفیل‌های بسته به شمار می‌رود.

قوطی‌ها تو خالی بوده و در انواع مربعی، مستطیلی و شش ضلعی و.. در بازار یافت می‌شوند. از ویژگی‌های بارز آن‌ها می‌توان به کیفیت بالا، استحکام و مقاومت زیاد و جوش پذیری اشاره کرد.

قوطی‌ها توسط کارخانجات متعددی در ابعاد متنوعی تولید می‌شوند اما مطابق با استانداردهای بین المللی مختلفی چون BS EN 10219 از نظر فنی می‌توانند دارای مشخصات زیر باشند:

  • ضخامت: ۲، ۲.۵ ، ۲.۸، ۳ و ۳.۸ میلیمتر
  • سایز قوطی: ۲۰*۱۰، ۲۰*۲۰، ۳۰*۲۰، ۴۰*۲۰، ۳۰*۳۰، ۴۰*۴۰، ۸۰*۴۰، ۵۰*۵۰، ۷۰*۷۰، ۹۰*۹۰ و …
  • طول هر شاخه: ۶ یا ۱۲ متر

کمانش در قوطی چیست

به طور کلی قوطی‌ها از نظر وزنی سبک هستند و وزن آن‌ها با توجه به ضخامت و سایز توسط فرمول‌های مشخصی محاسبه خواهد شد. به دلیل رابطه‌ا‌ی که قیمت قوطی آهنی با وزن آن دارد، اطلاع دقیق از این پارامتر قبل از اقدام به خرید امری ضروری است.

شما می‌توانید وزن دقیق قوطی را در جداول اشتال سایت آرادآهن مشاهده نمایید.

قوطی چیست؟

چه عواملی بر تحمل بار قوطی تاثیرگذار هستند؟

مهم‌ترین وظیفه قوطی پروفیل را می‌توان تحمل بار و وزن سازه دانست. و از این رو در نظر گرفتن میزان مقاومت و تحمل قوطی در برابر فشار و بار قبل از نصب آن در پروژه اهمیت به سزایی دارد. میزان فشار و وزنی که در نقاط و موقعیت‌های مختلف پروژه به مقاطع و مصالح وارد می‌شود متفاوت است و به عوامل بسیاری بستگی دارد.

اگر قصد استفاده از قوطی در نقاط پرفشار پروژه دارید، باید این مقطع فولادی را در سایزها و مشخصاتی انتخاب نمایید که در برابر فشار و بار وارده مقاومت لازم را داشته و دچار کمانش نشود.

چرا که هرگونه کمانشی که برای این مقطع فولادی به وجود آید، بر روی مقاومت کل سازه در برابر نیروها و فشارهای درونی و بیرونی و در نتیجه طول عمر آن اثر مستقیم خواهد گذاشت.

گاهی نیاز است به منظور شکستن فشار و تقسیم بار در نقاط سنگین پروژه، از چندین قوطی کوچکتر کمک گرفت. تا بار وارده میان آن‌ها پخش شود.

تحمل بار قوطی

کمانش در قوطی چیست

از دیگر عواملی که بر تحمل بار قوطی اثر می‌گذارد، محل نصب آن است. گاهی می‌توان با جابه‌جایی و یا تغییر محل نصب میزان تحمل بار قوطی را افزایش داد و از کمانش آن جلوگیری کرد.

عاملی دیگری که می‌تواند تعیین کننده تحمل بار قوطی باشد، استانداردی است که برای تولید آن مدنظر قرار گرفته است. کارخانجات مختلف برای تولید قوطی استانداردهای گوناگونی را مدنظر قرار می‌دهند که باید حتماً در هنگام به کارگیری قوطی به استاندارد آن توجه کنید.

قوطی‌های تولید شده تحت برخی از استانداردها ممکن است اصلاً برای استفاده در پروژه شما مناسب نباشند. و به منظور به کارگیری در صنایع دیگری تولید شوند.

در آخر برای اطمینان بیشتر از کیفیت قوطی که در میزان تحمل بار آن بسیار نقش دارد، این مقطع فولادی را تنها از طریق مراکز معتبر خریداری کنید.

در صورتی که برای انتخاب قوطی و استانداردهای مناسب با پروژه‌ی خود به مشاوره نیاز دارید، می‌توانید از متخصصان بازرگانی آرادآهن کمک بگیرید.

چه عواملی بر تحمل بار قوطی تاثیرگذار هستند؟

 محاسبه تحمل بار قوطی

کمانش در قوطی چیست

محاسبه میزان تحمل بار قوطی به منظور استفاده در ستون‌های ساختمان از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار است. به طور کلی ستون‌های ساختمان اصلی‌ترین پایه‌های بنای یک سازه هستند که بیشترین نقش را در مقاومت بخشی به ساختمان در برابر نیروهای داخلی و خارجی بر عهده دارند. به علاوه وظیفه‌ی مهم دیگر این ستون‌ها؛ انتقال وزن سقف و وزن تمامی طبقات به پی ساختمان و پس از آن به زمین است.

تحمل در برابر نیروهای محوری که مجموعه‌ی از بارهای مرده و زنده وارد بر کف تمام طبقات به صورت مستقیم و فشاری است. و مقاومت در برابر نیروهای لنگری وارده شده از سمت فشارهای قائم و جانبی، نیز از دیگر وظایف ستون ساختمان به شمار می‌رود.

برای اینکه ستون‌ها بتوانند به خوبی نقش خود را ایفا کنند. تحت فشار دچار کمانش نشوند، توسط تیرآهن و قوطی‌های فولادی تقویت می‌شوند. میزان تحمل بار قوطی پروفیل‌ها و تیرآهن‌هایی که در داخل ستون به کار می رود باید حتماً محاسبه شود.و برای مهار نیروهای محوری و فشاری و…  وارده بر ساختمان کافی باشد.

مفهوم کمانش در قوطی چیست؟

به بیان ساده کمانش زمانی اتفاق می‌افتد که ستون تحت فشار نیروهای محوری، لنگری و… بیش از حد خم شده و در نتیجه مقاومت و تحمل خود را از دست بدهد. کمانش به پارامترهای مختلف بستگی دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد:

  1. میزان تحمل بار قوطی: به همین دلیل است که انتخاب درست قوطی و مصرف قوطی‌های باکیفیت در پروژه از اهمیت بسیاری برخوردار است.
  2. مقطع ستون: کمانش با مقطع ستون رابطه‌ی مستقیمی دارد. به این معنی که هر چه سطح مقطع ستون و قوطی‌ها بیشتر باشد، مقاومت بیشتری خواهد داشت.
  3. ارتفاع طبقات سازه: کمانش رابطه‌ی عکسی با ارتفاع بین طبقات سازه دارد. بدیهی است که هرچه ارتفاع بین طبقات بیشتر می‌شود احتمال کمانش نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

لازم ذکر است که در ستون‌ها معمولاً از قوطی‌های مربعی و یا مستطیلی شکل استفاده می‌شود که حتی انتخاب سطح مقطع این قوطی‌ها نیز می‌تواند در میزان تحمل بار آن‌ها مؤثر باشد. قوطی‌های دایره و چند ضلعی نیز در موارد خاص در ستون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد قوطی آهنی

قوطی‌های آهنی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها  دارای کاربردهای مخصوص و ویژه‌ی هستند. برای مثال از قوطی صنعتی در ساخت سازه‌های فلزی عظیمی چون: انواع پل‌های شهری، کارخانه‌های بزرگ، بیلبوردهای تبلیغاتی، ساخت خرپاها، دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی و نظامی استفاده می‌شود.

همچنین انواع قوطی ستونی به منظور ساخت سوله‌ها، کارگاه‌ها، انبارها و ستون‌های سازه‌ها و .. مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نوع دیگری از قوطی‌های آهنی، با دارا بودن پوششی از لایه روی گالوانیزه ضد زنگ می شود. و از این رو به منظور استفاده در صنایع کشاورزی و یا به کارگیری در گلخانه‌ها کاربرد دارند. قوطی‌های گالوانیزه در برابر خوردگی و رطوبت مقاوم بوده و از طول عمر بالایی برخوردارند.

قوطی مبلی یا قوطی سبک نیز از دیگر انواع قوطی آهنی به شمار می‌رود که در ساخت انواع مبلمان، صندلی، دوچرخه، لوازم خانگی، کانکس و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به دلیل همین کاربردهای فراوان است که روزانه افراد بسیاری قیمت قوطی آهنی را بعد از تماس با بازرگانی آرادآهن استعلام می‌نمایند.

فروش قوطی آهنی در آراد آهن

بازرگانی آرادآهن به عنوان یکی از بزرگترین مراجع فروش مقاطع فولادی صنعتی و ساختمانی در کشور انواع قوطی آهنی را با بهترین کیفیت و قیمت عرضه می‌نماید. شما می‌توانید برای خرید با بهترین قیمت قوطی از طریق فرم ثبت سفارش موجود در سایت اقدام نمایید. یا با شماره‌های مندرج در سایت تماس بگیرید. محصولات شما در اسرع وقت به هر نقطه‌ی از کشور که شما سفارش داده اید، ارسال خواهد شد.کمانش در قوطی چیست

قیمت روز قوطی

اگر تابحال تجربه‌ی خرید آهن آلات را داشته‌اید، حتما از به روز بودن قیمت ها اطلاع دارید. بازار آهن آلات یکی از مهم‌ترین بازارهای اقتصادی کشور است که به شدت متأثر از تصمیمات سیاسی و جو اقتصادی کشور قرار دارد و کوچکترین نوسانِ شاخص‌های اصلی اقتصاد بر روی قیمت تک تک مقاطع فولادی از جمله قیمت روز قوطی پروفیل تاثیر می‌گذارد.

به علاوه قیمت روز قوطی به عوامل دیگری چون: قیمت ورق به عنوان ماده‌ی اولیه، میزان عرضه و تقاضا، سایز، روش تولید، برند و … نیز بستگی دارد.

شما می‌توانید جهت اطلاع از آخرین قیمت قوطی به منوی اصلی سایت آرادآهن مراجعه کنید. بازرگانی آرادآهن با زیر نظر داشتن بازار آهن و فولاد کشور و قیمت‌ها، در صورت اعمال هرگونه تغییری، بلافاصله در سایت خود نرخ‌ها را به روز رسانی می‌نماید. شما می‌توانید جهت اطمینان بیشتر با شماره‌ی ۳۴۰۵۵-۰۳۱ نیز تماس حاصل فرمایید.

کمانش در قوطی چیست

کاربرد قوطی پروفیل

قوطی پروفیل در صنعت خودروسازی، تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، ساختمان سازی و … کاربرد دارد. کاربرد قوطی‌های آهنی با با توجه به مشخصات فنی آن‌ها تعیین می‌شود. به این معنی که برای استفاده و کاربردهای مشخص از قوطی‌ها با ابعاد متفاوتی استفاده می‌کنند. و مسلم است که قیمت قوطی به عوامل متعدی بستگی دارد.

برای مثال پروفیل قوطی با ضخامت بین ۰.۵ تا ۱.۵ میلیمتر در ساخت میز، صندلی و مبلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما پروفیل قوطی که ضخامتی بین ۲ تا ۳ میلیمتر داشته باشد برای استفاده در صنعت ساختمان سازی مناسب است.

همچنین قوطی‌های که ضخامتی بیش از ۴ میلیمتر در صنایع خودروسازی کاربرد دارند.