آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

مشخصات مقاطع فولادی و جدول اشتال

مشخصات مقاطع فولادی
۵/۵ - (۱۳ امتیاز)

مشخصات مقاطع فولادی که شامل مشخصه‌های مهمی چون: وزن، ارتفاع، سایز، ضخامت و غیره می‌شوند، برای مهندسان عمران، طراحان و پیمانکاران از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. همچنین اطلاع از این مشخصات به کسانی که قصد خرید و فروش این مقاطع را دارند، هم کمک می‌کند تا تخمینی نسبی از میزان وزن بار مورد معامله خود داشته باشند؛ اما، از چه راه‌هایی می‌توان به این مشخصات مقاطع فولادی دسترسی پیدا کرد؟

جدول اشتال، معتبرترین مرجع

جدول اشتال یا اشتایل که در ایران بیشتر با نام جدول وزن مقاطع فولادی شناخته می‌شود، معتبرترین مرجعی است که برای به دست آوردن مشخصات مقاطع فولادی می‌توان به آن مراجعه نمود. 

این جدول شامل تمامی اطلاعات و مشخصات کامل هر کدام از مقاطع مختلف فولادی است که اولین بار در سال ۱۹۳۸ توسط خانم به نام مارتا اشتایدر بورگر، مهندس آلمانی تبار تهیه شد و به عنوان مرجع دقیق و استاندارد مورد توجه قرار گرفت تا جایی که امروزه بسیاری از مهندسان، دانشجویان، طراحان و تاجران آهن آلات در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند.

پارامترهایی چون: ارتفاع ، قطر، عرض، ضخامت جان و بال پروفیل‌ها، ارتفاع جان، مساحت مقطع، وزن واحد طول و غیره از جمله مشخصاتی به شمار می‌روند که در جدول اشتال برای هر کدام از مقاطع مختلف فولادی مشخص شده‌اند.

مشخصات مقاطع فولادی

نحوه استفاده از جدول وزنی اشتال

استفاده از جدول وزنی مقاطع فولادی کمک می‌کند تا مهندسان عمران و پیمانکاران در کوتاهترین زمان ممکن مشخصات مقاطع فولادی موردنظر خود را پیدا کرده و محاسبات مورد نیاز خود را براساس آن تکمیل کنند.

 به دست آوردن اطلاعات و مشخصات از طریق این جدول کار تخصصی و دشواری نیست و به راحتی می‌توان پس از مشخص کردن نوع مقطع موردنظر به جدول مختص آن مقطع مراجعه کرد. 

در این جداول تمامی پارامترها براساس استانداردهای جهانی مشخص شده و میزان وزن براساس واحد طول هم محاسبه شده است که با استفاده از آن می‌توان وزن کلی را مقطع را به دست آورد.

راه‌های دسترسی به جدول وزنی مقاطع فولادی

مشخصات پروفیل‌های مختلف را می‌توانید در پی دی اف‌ جدول اشتال مشاهده کنید. این فایل پی دی اف را می‌توانید از اینجا یا سایر سایت‌های معتبر دانلود نمایید.

همچنین به این منظور می‌توانید از کتاب‌های چاپی کمک بگیرید که شامل تمامی جدول‌های اشتال هستند و اطلاعات را با وضوح و جامعیت بیشتری در اختیار خوانندگان قرار می‌دهند. کتاب جدول اشتال توسط بسیاری از ناشران معتبر داخلی منتشر شده است.
در حال حاضر نسخۀ اصلی این کتاب که توسط خانم مارتا اشنایدر بورگر گردآوری شده، در سایت آمازون به فروش میرسد. در این کتاب به مشخصات کامل پرکاربردترین پروفیل‌ها، قوطی‌ها، ریل‌های جرثقیلی، مواد اولیه، نوع اتصالات و دیگر اطلاعات مهم و کاربردی اشاره شده است.

در آخر برای دسترسی به اطلاعات موردنیاز خود در مورد مقاطع فولادی، حتی می‌تواند به سراغ نرم افزارهایی بروید که به این منظور برنامه نویسی شده‌اند.

 یکی از بهترین برنامه‌ها، نرم افزار مشخصات مقاطع فولادی است که مشخصات هندسی برخی از پرکاربردترین مقاطع و پروفیل‌های فولادی را براساس جدول‌های اشتال گردآوری کرده است. 

در این برنامه می‌توانید براساس نام، شماره مقطع، سطح مقطع، ممان اینرسی، اساس مقطع و شعاع ژیراسیون جستجو انجام دهید و با استفاده از اطلاعاتی که به دست می‌آورید، عضوهای فشاری، خمشی و کششی را طراحی و پیاده سازی کنید.

مقاطع فولادی و جدول اشتال

جدول وزنی مقاطع فولادی چیست؟

کلیه مشخصات مقاطع فولادی پرکاربرد مانند: انواع تیرآهن‌ها، انواع قوطی پروفیل، میلگردها و غیره را می‌توانید در جدولی به نام اشتال مشاهده کرد.

 استفاده از این جداول به مهندسان عمران، طراحان، دانشجویان و غیره کمک می‌کند تا در کمترین زمان ممکن اطلاعات مورد نیاز خود از جمله وزن مقاطع فولادی را به دست آورند.
به منظور دسترسی به این جدول می‌توانید به پی‌دی اف‌ها، کتاب‌های چاپی یا نرم افزارهای موجود مراجعه کنید.