آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

لاپه یا پرلین چیست

لاپه -پرلین- پرلین سی
به این مقاله امتیاز دهید

لاپه چیست؟ لاپه یا پرلین یکی از مصالح مهم در پوشش سقف‌های سبک صنعتی به خصوص سقف سوله‌ها می‌باشد. لاپه‌ها یا پرلین‌ها در سوله‌ها، نقش یک تکیه‌گاه را برای تیرهای عمودی ایفا می‌کنند. از آن‌ها همچنین برای پوشش دیوارها و اتصال ستون‌هایی که در فاصله زیادی از یکدیگر قرار دارند، نیز استفاده می‌شود. در این مقاله ما قصد داریم شما را با انواع پرلین و کاربردهای آن بیشتر آشنا کنیم و عوامل موثر بر قیمت انواع پرلین را بررسی نماییم. در ادامه با آرادآهن همراه باشید.

پرلین چیست؟

لاپه یا پرلین، یک میله یا یک تیر افقی است که جهت تقویت سقف‌ شیب دار و سقف سوله، از آن استفاده می‌شود و امروزه یکی از مهم‌ترین لوازم  سوله به شمار می‌رود. لاپه یا پرلین، در صنعت ساختمان سازی و نیز در معماری، با نام‌های پرلینگ، پورلاین و پورلینگ نیز شناخته می‌شود. آن‌ها به وسیله‌ی تیرها و یا دیوارهای ساختمان پشتیبانی می‌شوند. از پرلین‌ها، بیشتر در ساختمان‌های فلزی استفاده می‌شود؛ اما گاهی جایگزین تیرها در سازه‌هایی با قالب چوبی نیز می‌شوند.

لاپه‌ها یا پرلین‌ها، نیروهایی که به سقف‌های شیب دار و یا سقف سوله‌ها وارد می‌شوند، را حمل می‌کنند. و این نیروها را توسط دیوارهای ساختمان، تیرهای بزرگ، تیرهای فولادی و غیره که نقش پشتیبانی را برعهده دارند، به زمین انتقال می‌دهند. فرم و چیدمان پرلین‌ها بر روی سقف، بر اساس میزان بارهای وارده به سقف و نیز طول ورق‌های مورد استفاده در پوشش سقف، طراحی می‌شود.



قیمت پرلین- پرلین زد

انواع پرلین

به طور کلی پرلین‌ها به دو نوع پرلین C ( C_purlins) و پرلین Z   (z-purlins) تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه در مورد هرکدام بیشتر توضیح خواهیم داد.

C_purlins

شکل ظاهری C_purlins یا تیرچه یا سی پرلین همانگونه که از نام آن مشخص است، شبیه به حرف انگلیسی C  می‌باشد. از پرلین‌های C  شکل، جهت تکیه‌گاه دیوارها و کف طبقات و نیز شکل دادن به پوسته ساختمان و تیرچه‌های کف، تقسیم فضاهای داخلی سازه در دیوارهای غیر باربری و حتی قاب پنجره، چهارچوب‌ها، درب‌های چوبی و MDF ، نصب درب و غیره استفاده می‌شود.

C_purlins مستقل و ایمن می‌باشند و نصب آن‌ها به راحتی صورت می‌گیرد و دارای پایداری گسترده‌ای در سازه هستند. جهت اتصال سی پرلین، آن را توسط پیچ‌های متعددی به ورق‌ها یا نبشی‌ها متصل می‌کنند. در واقع ورق یا نبشی به واسطه C_purlins به قاب اصلی ساختمان متصل می­شوند.

شرکت پروفیل آسیا، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این نوع پرلین در ایران می‌باشد که محصولات خود را در سایزهای  C100، C160، C180، C200،  C220، C240  و با ضخامت متغیر ۲.۵،۲ و ۳ و با طول دلخواه و از ورق گالوانیزه تولید می‌کند. جهت مشاهده به‌روزترین قیمت‌ انواع پرلین در سایزهای مختلف می‌توانید به لینک مربوطه در سایت آراد آهن مرجع فروش لوازم سوله مراجعه کنید. و یا با کارشناسان واحد فروش ما تماس بگیرید و لیست قیمت نهایی را از آن‌ها استعلام بگیرید.

z-purlins

z-purlins شبیه به حرف انگلیسی Z  است و نسبت به پرلین‌های C قوی‌تر می‌باشند و معمولا از آن‌ها در اتصالات و اورلب‌ها و نیز برای شکل دادن به سقف، تیرچه‌های دیوار و پوسته ساختمان استفاده می‌شود. پرلین‌های نوع زد، مابین ورق‌های روی سقف و اسکلت ساختمان قرار می‌گیرند. و در واقع به عنوان تکیه‌گاهی برای ورق‌ها هستند و آن‌ها را در جای خود محکم نگه می‌دارند.

z-purlins در سایزها مختلف و با ضخامت‌های ۲.۵ و ۳ میلی‌متر و براساس استانداردهای ملی به شماره ۳۶۹۴ و شماره ۵۷۲۲ ، تولید می­شوند. که دارای مزایایی همچون قیمت پایین؛ استحکام بالا؛ ماندگاری و طول عمر زیاد و مقرون به صرفه بودن می‌باشند. قیمت انواع پرلین با توجه به سایز، شکل، وزن و جنس آن‌ها متفاوت است.

z-purlins  به دلیل قابلیت انعطاف پذیری نسبتاً زیاد و سبک وزن بودن، از محبوبیت بیشتری برخوردار می‌باشند و بیشتر در اسکلت بندی فلزی ساختمان‌های مسکونی و صنعتی استفاده می‌شوند، از پرلین‌های  Z، می‌توان در اندازه‌های مختلف استفاده کرد. برای اطلاع از قیمت انواع پرلین می‌توانید محصول مورد نظر را به راحتی در سایت آرادآهن جستجو نمایید. و به لیست قیمت روز آن دسترسی پیدا کنید.

دلیل استفاده از پرلین ها در ساختمان سازی

جهت مقاوم سازی اسکلت فلزی ساختمان‌ها و سوله‌ها، از مصالح استاندارد و مقاوم استفاده می‌شود.اما برخی افراد از اجرای این‌گونه سازه‌ها به دلیل هزینه بالای آن‌ها، قیمت لوازم سوله و نیز تخریب سفت کاری و نازک کاری برای دسترسی به تیرها و ستون‌ها، اجتناب می‌کنند. در این شرایط پیشنهاد می‌شود که ساختمان به کلی تخریب و نوسازی انجام شود. و وضعیت فونداسیون و مقاوم سازی سازه در برابر حوادثی مانند زلزله بررسی گردد.

برای ساخت سوله باید براساس نقشه، محاسبات، برش ورق، مونتاژ، جوشکاری، رنگ آمیزی و غیره صورت پذیرد. برای ساخت سوله‌هایی با اسکلت فلزی از مصالحی مانند پایه‌ها، پرلین‌ها، فریم‌ها، بادبندها، استرات، سگراد، ستون وال پست، اتصالات کامل، پیچ و مهره، تیرهای کرین جرثقیل و غیره استفاده می‌شود. قیمت روز لوازم سوله توسط کارشناسان آرادآهن به صورت روزانه در این سایت به روزرسانی می‌شود و در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

در ساختار ساختمان‌های اسکلت فلزی، یکی از المان‌های مهم، انواع پرلین‌ها می‌باشند که جهت تکیه گاه برای تیرهای عمودی به کار می‌روند. در واقع پرلین‌ها در سازه‌های فلزی به عنوان دومین قالب نگهدارنده سقف به شمار می‌روند.

پرلین‌ها با سه عملکرد ساختاری در سقف‌های فلزی کاربرد دارند که در زیر به معرفی این سه عملکرد می‌پردازیم:

  1. پرلین‌ها از سقف محافظت می‌کنند.
  2. تیرها به وسیله‌ی پرلین‌ها، به یکدیگر متصل می‌شوند در نتیجه پرلین‌ها سبب استحکام و تقویت اسکلت ساختمان می‌شوند.
  3. پرلین‌ها، پشتیبانی بیشتری را بین دهانه‌های قالب بندی، ایجاد می‌کنند. آن‌ها در برابر بارندگی و رطوبت مقاومت بالایی دارند.
قیمت پروفیل- لاپه

مراحل نصب پرلین در اجرای سوله

گاهی اوقات پیمانکاران برای اجرای یک سوله ممکن است دچار مشکلاتی شوند. در ادامه به شرح مراحلی که باید طی شود تا از جهت دهی ضعیف و افت خمشی اجزای ثانویه سازه فلزی سوله جلوگیری شود، می‌پردازیم.

مشخصات پرلین در نصب سوله

پرلینی را انتخاب کنید که در زمان نصب روکش، وزن آن به اضافه وزن مناسب کف پوش و با توجه به دهانه‌ی پیشنهادی و میل مهارهای مناسب، دچار تغییر شکل نشود. از این رو در هنگام محاسبه، وزن روکش را همان وزن پانل‌های عایق شده و یا براساس نوع پوشش روکش مورد استفاده شده، در نظر می‌گیرند.

توصیه می‌شود که میل مهارهایی که امکان تغییر شکل در آن‌ها وجود دارد را مشخص کنید تا در شیب پایین، امکان تغییر شکل پرلین را به حداقل برسانید. معمولا برای دهانه‌های بزرگ که نیاز به میل مهار دارند این کار صورت می‌گیرد. اما بهتر است که در فاصله‌های کوتاه‌تر که در آن نیاز به تلرانس خاصی نیست هم اعمال شود. پرلین‌ها و ریل‌های جانبی مورد استفاده در ساخت سوله حتما باید براساس استانداردهای بین المللی ساخته شده باشند. در صورتی که آن‌ها را از یک تامین کننده معتبر مانند آراد آهن مرجع فروش لوازم سوله در ایران خریداری کنید.استاندارد و کیفیت کالای خریداری شده تضمین شده می‌باشد.

حمل و نقل، بارگیری و ذخیره سازی پرلین

در زمان حمل و نقل پرلین‌ها و ریل‌ها به محل احداث سوله و نیز در هنگام استفاده از آن‌ها کاملا باید مراقب باشید تا دچار آسیب نشوند. حتی تغییرات کوچکی که به علت دست زدن به آن‌ها ممکن است ایجاد شود، می‌تواند مشکلاتی را در هنگام نصب آن‌ها ایجاد کند. آن‌ها را در مکانی امن نگهداری کنید تا آسیب نبینند و اطمینان حاصل کنید که پشتیبانی آن‌ها به درستی انجام می‌شود.

ساخت و نصب

تمام زیرساخت‌ها و اتصالاتی که باید قبل از نصب پرلین‌ها و ریل‌ها برروی قاب فلزی سوله انجام شود را براساس رواداری‌های موجود در استانداردها نصب کنید. در هنگام نصب اجزای فولادی ثانویه، اتصالات بین اجزای نصب شده را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که سطح روی این اجزا که روکش برروی آن متصل می‌شود، صاف، تراز، بدون لبه و بدون هیچ مشکل دیگری باشد.

نصب روکش سوله در اجرای سوله

ابتدا باید پرلین‌ها را برروی سقف سوله به صورت مناسب بست و آن‌ها را به پانل‌های عایق کاری شده متصل نمود تا در سر جای خود محکم قرار بگیرند، سپس آن‌ها را تحت بار ساختگی قرار داد. برای نصب روکش فلزی، ابتدا آن را بر روی رفترها نصب کنید. و در طول پرلین آن را ادامه دهید، هر ورق روکش را همانطور که گذاشته شده است. در سر جای خود و با تمام اتصالات نصب و محکم کنید.

طریقه نصب و استفاده از لاپه

جهت نصب و استفاده از لاپه افقی، ابتدا اجزای اصلی سازه مانند ستون‌ها و تیرهای اصلی نصب و در سر جای خود قرار می‌گیرند. در صورتی که فاصله مابین ستون‌ها و یا  ارتفاع ستون‌ها زیاد باشد، به وسیله‌ی لاپه‌های افقی ستون‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند و سپس پوشش دیوار‌ها انجام می‌شود. پرلین‌ها توسط یک یا دو پیچ به یک نبشی و یا ورق و سپس به قاب اصلی متصل می‌شوند.

لاپه‌های عمودی برای سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند و جهت کم کردن فاصله بین تیرهای اصلی و اتصال آن‌ها کاربرد دارند. مقاطعی که به روش نورد سرد شده یا فرم یافته تولید می‌شوند به دلیل مقاومت کم در برابر نیروهای پیچشی جانبی باید در دو یا سه نقطه از طول خود، توسط میل مهارهای کششی مهار شوند که اصطلاحا به این مهارها آنتی سگراد یا سگراد می‌گویند.

جهت خرید انواع پرلین در سایزهای مختلف می‌توانید محصول مورد نظر خود را از آراد آهن مرجع فروش لوازم سوله تهیه نمایید و آن را در کمترین زمان ممکن و در هر مکان جغرافیایی که تمایل دارید تحویل بگیرید. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر و یا راهنمایی و مشاوره تخصصی داشتید می‌توانید با کارشناسان واحد فروش این مجموعه از طریق شماره درج شده در این سایت تماس حاصل فرمایید.