آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

نبشی آهنی چیست؟

قیمت نبشی
به این مقاله امتیاز دهید

نبشی از پروفیل‌های بسیار مهم در ساخت و ساز است و سطح مقطع آن به صورت دو ضلع عمود بر هم می‌باشد. از این مصالح به صورت تک و یا ترکیبی در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی استفاده می‌شود. قیمت نبشی آهنی بر حسب اندازه و کارخانه سازنده آن متفاوت خواهد بود. اگر قصد آشنایی بیشتر با این پروفیل و استانداردهای آن را دارید، در ادامه با ما همراه شوید.

نبشی چیست

واژه نبشی از کلمه نبش آمده که در لغت به معنای کنج و پیچ است. ظاهر این پروفیل نیز به شکل یک پیچ یا سوق بوده و به همین دلیل به آن نبشی می‌گویند. از این مصالح به صورت گسترده‌ای در ساخت و ساز استفاده می‌شود و آنها را شاخه‌ای، خرد شده و یا به صورت نبشی لقمه به کار می‌برند. نبشی خرد شده بیشتر برای استفاده در آسانسور تولید می‌شود. نبشی‌ها وظیفه اتصال دو قسمت فلزی به هم را برعهده دارند و از همین رو به عنوان متصل کننده پل به ستون و یا صفحات به ستون و همچنین خرپا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پروفیل‌ها از لحاظ تولید و یا ظاهری به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. برای خرید نبشی آهنی می‌توانید از سایت مرجع آراد آهن استفاده نمایید.

آشنایی با انواع نبشی

نبشی‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که مهمترین و پرکاربردترین نوع آن نبشی آهنی است. ساختار این نبشی نیز همچون دیگر نبشی‌ها به شکل L بوده و در ساختمان‌سازی بیشترین استفاده را دارد. اگر هر دو قسمت عمود بر هم نبشی از اندازه یکسانی برخوردار باشند، به آن بال مساوی و اگر در اندازه‌های مختلف باشند، به آن بال غیر مساوی می‌گویند. در حقیقت با توجه به ضخامت و طول نبشی می‌توان نام آنها را حدس زد. برای مثال نبشی بال مساوی به صورت L200 و نبشی بال غیرمساوی به صورت L300X400 نامگذاری می‌شود. مقدار این اعداد اشاره به ارتفاع هر یک از بالها برحسب میلیمتر دارد. نبشی‌ها از نظر نحوه تولید به دو دسته نبشی فابریک و پرسی تقسیم می‌شوند. در ادامه به بررسی جداگانه هرکدام از آنها خواهیم پرداخت.

نبشی بال مساوی

همانطور که اشاره شد نبشی‌ای که هر دو صفحه عمود بر هم آن از اندازه‌های برابر برخوردار باشند را نبشی بال مساوی می‌گویند. شکل ظاهری این نبشی به صورت حرف V بوده و به این صورت نامگذاری می‌شوند: ۴X40X40. از این مثال متوجه می‌شویم که اندازه هر دو بال نبشی ۴۰ و ضخامت آن ۴ می‌باشد. برای سهولت این نبشی‌ها را به صورت یک عدد صدا می‌کنند. مثلا نبشی ۳۰ به معنای طول ۳۰ و ضخامت ۳ است.

نبشی بال غیرمساوی

نبشی بال غیر مساوی دارای بال با اندازه‌های مختلف است؛ به طوری که یکی از این بال‌ها از دیگری بزرگتر است. شکل این نبشی به صورت حرف انگلیسی L بوده و نامگذاری آن برای مثال به این شکل است: ۱۳۰X70X10. از این نام متوجه می‌شویم که بال بزرگ دارای اندازه ۱۳۰، بال کوچک دارای اندازه ۷۰ و ضخامت آن ۱۰ می‌باشد.

نبشی فابریک

بیشترین تفاوت این نبشی با نبشی پرسی در نحوه تولید است. نبشی فابریک از شمش ساخته می‌شود. این شمش‌ها وارد کوره حرارتی می شود و با عبور از چند قفسه مخصوص، مقطع آنها به نبشی تبدیل می‌شود. اساس تولید این نبشی، روش نورد گرم است و نبشی در آن براساس استاندارد DIN1022 ساخته می‌شود.

نبشی پرسی

نبشی پرسی از ورق فولادی ساخته شده و برای تولید آن از دستگاه رول فرمینگ برای پرس کردن ورق استفاده می‌شود. دستگاه رول فرمینگ از سرعت بالایی برخوردار است و در زمان کوتاهی می‌تواند تعداد زیادی نبشی پرسی با آن تولید کرد. این دستگاه از تعدادی گیربکس برخوردار بوده و توانایی فرمدهی به ورق‌های فولادی در هر طول و ضخامتی را دارد. اساس ساخت نبشی پرسی، نورد سرد است.

انواع نبشی از نظر جنس

نبشی ها با توجه به مواد روش ساخت و درصد عناصر سازنده و همچنین نوع پوشش به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. در ادامه به معرفی انواع نبشی از نظر جنس می پردازیم:

نبشی ضد زنگ

همانطور که از نام این نبشی مشخص است، ساختار آن ضد زنگ بوده و در برابر آب و هوا دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود. از ترکیبات مهمی که برای ساخت این نبشی استفاده می‌شود، می‌توان به آلیاژ آهن، فولاد، کروم، کربن و نیکل اشاره کرد.

نبشی گالوانیزه

این نوع نبشی دارای یک لایه بسیار نازک روی سطح آن است و باعث محافظت از آن در برابر عوامل زنگ‌زدگی می‌شود. از این نوع نبشی می‌توان در محیط‌هایی که دارای رطوبت زیاد هستند استفاده کرد.

نبشی اسپیرال

نبشی اسپیرال یک نبشی بال مساوی است که در ابعاد ۲۰ و ۵۰ موجود است و از آن با نام گرم نورد دیده بال مساوی نیز یاد می‌شود.

کاربرد و استانداردهای نبشی آهنی

این پروفیل‌ها از استانداردهای مهمی چون DIN EN 10056-1، ASME S1-36، ASTM A36، Gost 8240 و Gost 8510 برخوردار هستند. نبشی‌ها در صنعت ساختمان‌سازی دارای اهمیت زیادی هستند و کاربردهای فراوانی دارند. بسته به طرح ارائه شده، از نبشی به صورت قطعه شده یا شاخه ای استفاده می‌شود. در ادامه به برخی از مهمترین کاربردهای نبشی آهنی اشاره داریم:

اتصالات ساده: اتصالات ساده همچون اتصال گیردار (صلب)، اتصال نیم‌گیردار (نیم صلب) اتصال نبشی جان و اتصال با نبشی نشیمنی (تقویت شده و تقویت نشده) هستند. از نبشی‌های آهنی می‌توان در این اتصالات استفاده کرد.

اتصالات پیچیده: در اتصال‌های تیرآهن به بیم‌های باربری و اتصال ستون به صفحات از نبشی استفاده می‌شود. از نبشی‌های سایز ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر برای اتصال پل به ستون، تیرآهن به بیم‌های باربری و ستون به صفحات در فوندانسیون، ساخت خرپا و ستون استفاده می‌شود.

سازه‌های مرتبط با آسانسور: در این سازه‌ها از نبشی لقمه که به لقمه نیز معروف است، استفاده می‌شود.

ساخت قاب و سازه‌های فلزی: در ساختمان‌هایی که با استفاده از قاب و سازه فلزی سبک ساخته می‌شوند، از نبشی استفاده می‌شود. برای مثال در ساختمان‌های ۲-۳ طبقه و ویلاها از نبشی استفاده خواهد شد.

از کاربردهای دیگر نبشی می‌توان به ساخت تجهیزات و ماشین آلات، دکل‌های انتقال نیرو، ساخت بادبندها و سدسازی، ساخت قفسه‌های آهنی، ساخت ساپورت لوله در پتروشیمی و نیروگاه‌ها، ساخت ساپورت برای سینی‌های کابل برق و ساخت پایه برای تجهیزات ترافیکی اشاره کرد.

مرکز فروش نبشی آهنی در ایران

از جمله کارخانه های تولید نبشی آهنی در ایران می‌توان به نبشی فولاد ناب تبریز، نبشی فولاد کوهپایه، نبشی نورد آریان فولاد، نبشی سافا و فولاد اصفهان اشاره کرد. در سایت آراد آهن می‌توانید از قیمت روز نبشی آهنی اطلاع پیدا کرده و برای خرید انواع نبشی سفارش خود را ثبت نمایید. آراد آهن از جمله مرجع‌هایی است که در آن مشخصات فنی نبشی مانند سایز، ابعاد، ضخامت و وزن ذکر میشود و می‌توان از آن برای مشاهده قیمت آنلاین نبشی استفاده کرد.

راهنمای خرید نبشی آهنی

برای خرید نبشی باید به چند فاکتور مهم از جمله طول و ضخامت بال توجه کنید. نبشی‌ها در شاخه‌های ۶ و ۱۲ متری تولید می‌شوند که بر اساس نوع کاربرد به دو صورت لقمه یا شاخه‌ای استفاده می‌شوند. از نبشی‌های با طول ۶ متر بیشتر در ساختمان‌سازی و از نبشی‌های ۱۲ متری در صنعت استفاده می‌شود. از فاکتورهای مهم دیگر، وزن نبشی است. وزن عامل مهمی است که در قیمت و مقاومت نبشی تاثیرگذار است. نبشی‌هایی که از وزن بیشتری برخوردار هستند، تحمل وزنشان نیز بالاتر است. از این رو بهتر است در پروژه‌هایی که به مقاومت بالا نیاز است، از نبشی سنگین استفاده شود و برعکس در پروژه‌های کوچک و ظریف از نبشی سبک استفاده شود.