آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

جدول اشتال میلگردبه همراه راهنمای استفاده +pdf

دانلود جدول اشتال میلگرد
۵/۵ - (۱۲ امتیاز)

اشتال میلگرد یکی از مهم‌ترین جدول‌ها برای معماران و پیمانکاران است که باید برای استفاده از آن، نسبت به این جدول آگاهی کامل داشته باشد؛ در واقع اشتال میلگرد روشی کامل و بدون نقص برای آنالیز کامل میلگرد و دسترسی به اطلاعاتی چون مشخصات فیزیکی و مکانیکی، نوع ساخت، سایز، وزن میلگرد است.

به عبارت دیگر اشتال میلگرد به صاحبان پروژه امکان مطالعه استاندارد مورد نیاز ساخت و ساز براساس استاندارد DIN آلمان و همچنین انتخاب میلگرد مناسب با شرایط پروژه را به معماران، پیمانکاران و افراد فعال در استفاده از میلگرد را می‌دهد.

پس در ادامه همراه باشید تا در ابتدا نسبت به جدول اشتال و دانستنی‌های آن آگاهی پیدا کنیم و در ادامه با جدول اشتال میلگرد آشنا شویم.

تعریف جدول اشتال:

کتاب کوچک و کاربردی که هر مهندس سازه، عمران و مجری ساختمان به آن نیاز دارد؛ چراکه این جدول، مشخصات هندسی پروفیل‌های ساختمانی را تحت استاندارد DIN آلمان در خود جای داده است.

جالب است بدانید در کشور ایران استفاده از اشتال میلگرد و به طورکلی این جدول اهمیت بالایی دارد، زیرا پروفیل‌های ساختمانی در کشور ما تحت استاندارد DIN آلمان تولید می‌شوند.

همچنین افراد از این جدول به اطلاعات جامعی از وزن، سطح مقطع و دیگر موارد پروفیل‌ها می‌رسند که انجام اینکار مهندسان را در صرفه‌جویی زمان، بالا رفتن دقت کار و کاهش خطای محاسباتی، کمک می‌کند. از دیگر فواید این جدول در بازار آهن و فولاد، محاسبه وزن مقاطع است که بعد از تعیین وزن، قیمت محصول به درستی مشخص می‌شود.

در نهایت، این جدول که شامل اشتال میلگرد، تیرآهن، نبشی، سپری و دیگر محصولات فولادی است، یک مرجع بین‌المللی برای وزن استاندارد مقاطع فولادی بشمار می‌رود که توسط خانم اشتنایدر بورگر در سال ۱۹۳ تهیه و تنظیم شد.

پس کاربرد این جدول را میتوان مشخص و درج شدن اطلاعاتی چون سطح مقطع محصولات، فاصله محورها، محور خمش و ممان اینرسی دانست که در بحث آنالیز تنش‌های وارده بر سازه‌های فلزی، این موارد استفاده فراوانی دارند؛ اما از مهم‌ترین پارامترهای جدول اشتال به شرح زیر است:

  • h: ارتفاع پروفیل
  • d: قطر
  • p: محیط
  • b: عرض پروفیل
  • s: ضخامت جان
  • r: شعاع کنج اتصال جان و بال
  • c: ضخامت ماهیچه
  • h-2c: ارتفاع جان
  • A: مساحت مقطع
  • G: وزن واحد طول
  • e: فاصله مرکز سطح تا سطح بیرونی
  • Tan a: زاویه بین محورهای اصلی مقطع
  • I: ممان اینرسی حول محورهای مقطع
  • S: اساس مقطع حول محورهای مقطع
  • r: شعاع ژیراسیون حول محورهای مقطع
اشتال میلگرد

آراد آهن مرکز فروش انواع میلگرد معتبر به قیمت درب کارخانه. 

برای مشاهده لیست قیمت میلگرد بر روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید .

مهم ترین پارامترهای اولیه برای شروع محاسبات در جدول اشتال میلگرد

با توجه به تعریف خود این جدول، اشتال میلگرد اطلاعاتی مانند سطح مقطع، حجم یک شاخه میلگرد، قطر و وزن هر متر میلگرد را در اختیار مهندسین قرار می‌دهد. مهم‌ترین پارامترهای جدول اشتال که برای شروع محاسبات به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید، عبارتند از: 

d: این پارامتر نشان‌دهنده قطر یا سایز میلگرد برحسب میلی‌متر (mm) است.

 G: در این ستون می‌توانید وزن یک متر از میلگرد را برحسب Kg/m مشاهده کنید.

W1 : گشتاور مقاوم میلگرد در این ستون برحسب cm3 درج شده است. این پارامتر ماکزیمم میزان مقاومت میلگرد در برابر نیروهای برشی را نشان می‌دهد.

U2: اگر میلگرد برای مقاومت در برابر حرارات نیاز به استفاده از لایه‌های پوششی داشته باشد، سطح لایه آن باید با اعداد مشخص‌شده در این ستون مطابقت داشته باشد.

flache : این مشخصه مساحت میلگرد به ازای هر متر آن را برحسب m2 نشان می‌دهد.

نحوه محاسبه وزن میلگرد با استفاده از جدول اشتال میلگرد

برای استفاده از اشتال میلگرد، در ابتدا باید بدانید که اساس کار اشتال میلگرد براساس آزمون و خطاست و به این صورت انجام می‌شود که اول مساحت مقطع میلگرد محاسبه و با علامت A مشخص می‌گردد؛ در ادامه کوچک ترین عدد که برابر یا بزرگتر از قطر آرماتور است، مشخص شده که اولین نتیجه، سایز آرماتور است و دیگر مشخصات آن مشخص می‌شود. البته این هم باید بدانید که سایز مشخص شده باید با جدول اشتال میلگرد بررسی ‌شود تا اگر نتیجه با سایز آرماتور برابر نبود،  مقطع بالاتر آن در نظر گرفته شود.

به عبارت ساده تر برای استفاده از اشتال میلگرد، در مرحله اول مساحت مقطع میلگرد خریداری شده، محاسبه و با عدد موجود در اشتال میلگرد مقایسه می‌شود؛ در این زمان کوچک‌ترین عدد که برابر یا بزرگ‌تر از مقدار محاسبه شده است را در اشتال میلگرد مشخص و از این طریق دیگر مشخصات میلگرد را به دست می‌آوریم.

جدول اشتال میلگرد

قبل از مشاهده جدول اشتال میلگرد این را بدانید که مشخصات میلگرد ساده و آجدار در جدول اشتال میلگرد با هم برابر  است که در ادامه، ابتدا به قطرهای رایج و استاندارد میلگردها می‌پردازیم و بعد به سراغ جدول اشتال قطرهای غیر استاندارد میلگرد می‌روی

جدول اشتال میلگرد فولادی با قطر استاندارد

قطر بر حسب (mm)سطح مقطع برحسب (cm2)وزن یک متر برحسب (kg/m)W1 برحسب( cm3)U2 برحسب (cm2/m)
۱۰۰.۷۸۵۰.۶۱۷۰.۰۹۸۳۱۴
۱۲۱.۱۳۰.۸۸۸۰.۱۷۳۷۷
۱۳۱.۳۳۱.۰۴۰.۲۱۶۴۰۸
۱۴۱.۵۴۱.۲۱۰.۲۶۹۴۴۰
۱۵۱.۷۷۱.۳۹۰.۳۳۱۴۷۱
۱۶۲.۰۱۱.۵۸۰.۴۰۲۵۰۳
۱۸۲.۵۴۲۰.۵۷۳۵۶۵
۱۹۲.۸۴۲.۲۳۰.۶۷۳۵۹۷
۲۰۳.۱۴۲.۴۷۰.۷۸۵۶۲۸
۲۲۳.۸۲.۹۸۱.۰۵۶۹۱
۲۴۴.۵۲۳.۵۵۱.۳۶۷۵۴
۲۵۴.۹۱۳.۸۵۱.۵۳۷۸۵
۲۶۵.۳۱۴.۱۷۱.۷۳۸۱۷
۲۷۵.۷۳۴.۴۹۱.۹۳۸۴۸
۲۸۶.۱۶۴.۸۳۲.۱۶۸۸۰
۳۰۷.۰۷۵.۵۵۲.۶۵۹۴۲
۳۲۸.۰۴۶.۳۱۳.۲۲۱۰۱۰
۳۵۹.۶۲۷.۵۵۴.۲۱۱۱۰۰
۳۶۱۰.۲۷.۹۹۴.۵۸۱۱۳۰
۳۸۱۱.۳۸.۹۵.۳۹۱۱۹۰
۴۰۱۲.۶۹.۸۶۶.۲۸۱۲۶۰
۴۲۱۳.۹۱۰.۹۷.۲۷۱۳۲۰
۴۵۱۵.۹۱۲.۵۸.۹۵۱۴۱۰
۴۸۱۸.۱۱۴.۲۱۰.۹۱۵۱۰
۵۰۱۹.۶۱۵.۴۱۲.۳۱۵۷۰
۵۲۲۱.۲۱۶.۷۱۳.۸۱۶۳۰
۵۵۲۳.۸۱۸.۷۱۶.۳۱۷۳۰
۶۰۲۸.۳۲۲.۲۲۱.۲۱۸۸۰
۶۳۳۱.۲۲۴.۵۲۴.۵۱۹۸۰
۶۵۳۳.۲۲۶۲۷۲۰۴۰
۷۰۳۸.۵۳۰.۲۳۳.۷۲۲۰۰
۷۳۴۱.۹۳۲.۹۳۸.۲۲۲۹۰
۷۵۴۴.۲۳۴.۷۴۱.۴۲۳۶۰
۸۰۵۰.۳۳۹.۵۵۰.۳۲۵۱۰
۸۵۵۶.۷۴۴.۵۶۰.۳۲۶۷۰
۹۰۶۳.۶۴۹.۹۷۱.۶۲۸۳۰
۹۵۷۰.۹۵۵.۶۸۴.۲۲۹۸۰
۱۰۰۷۸.۵۶۱.۷۹۸.۲۳۱۴۰
۱۰۵۸۴.۶۶۸۱۱۴۳۳۰۰
۱۱۰۹۵۷۴.۶۱۳۱۳۴۶۰
۱۱۵۱۰۴۸۱.۵۱۴۹۳۶۱۰
۱۲۰۱۱۳۸۸.۸۱۷۰۳۷۷۰
۱۲۵۱۲۳۹۶.۳۱۹۲۳۹۳۰
۱۳۰۱۳۳۱۰۴۲۱۶۴۰۸۰
۱۳۵۱۴۳۱۱۲۲۴۲۴۲۴۰
۱۴۰۱۵۴۱۲۱۲۶۹۴۴۰۰
۱۴۵۱۶۵۱۳۰۳۰۰۴۵۵۰
۱۵۰۱۷۷۱۳۹۳۳۱۴۷۱۰
۱۵۵۱۸۹۱۴۸۳۶۶۴۸۷۰
۱۶۰۲۰۱۱۵۸۴۰۲۵۰۳۰
۱۶۵۲۱۴۱۶۸۴۴۱۵۱۸۰
۱۷۰۲۲۷۱۷۸۴۸۲۵۳۴۰
۱۷۵۲۴۱۱۸۹۵۲۶۵۵۰۰
۱۸۰۲۵۴۲۰۰۵۷۳۵۶۵۰
۱۹۰۲۸۴۲۲۳۶۷۳۵۹۷۰
۲۰۰۳۱۴۲۴۷۷۸۵۶۲۸۰
۲۲۰۳۸۰۲۹۸۱۰۴۵۶۹۱۰
۲۵۰۴۹۱۳۸۵۱۵۳۴۷۸۵۰

جهت دانلود جدول اشتال میلگرد فولادی با قطر استانداردبه صوت PDF بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

جدول اشتال میلگرد فولادی با قطر غیر استاندارد

قطر بر حسب (mm)سطح مقطع برحسب( cm2)وزن یک متر برحسب (kg/m)W1 برحسب (cm3)U2 برحسب (cm2/m)
۸۰.۵۰۳۰.۳۹۵۰.۰۵۲۵۱
۱۷۲.۲۷۱.۷۸۰.۴۸۲۵۳۴
۲۱۳.۴۶۲.۷۲۰.۹۰۹۶۶۰
۲۳۴.۱۵۳.۲۶۱.۱۹۷۲۳
۳۱۷.۵۵۵.۹۲۲.۹۲۹۷۴
۳۴۹.۰۸۷.۱۳۳.۸۶۱۰۷۰
۳۷۱۰.۸۸.۴۴۴.۹۷۱۱۶۰
۴۴۱۵.۲۱۱.۹۸.۳۶۱۳۸۰
۴۷۱۷.۳۱۳.۶۱۰.۲۱۴۸۰
۵۳۲۲.۱۱۷.۳۱۴.۶۱۶۷۰
۱۸۵۲۶۹۲۱۱۶۲۲۵۸۱۰
۲۱۰۳۴۶۲۷۲۹۰۹۶۶۰۰
۲۳۰۴۱۶۳۲۶۱۱۹۴۷۲۲۰
۲۴۰۴۵۲۳۵۵۱۳۵۷۷۵۴۰
۲۶۰۵۳۱۴۱۷۱۷۲۶۸۱۷۰
۲۷۰۵۷۳۴۵۰۱۹۳۲۸۴۸۰
۲۸۰۶۱۶۴۸۳۲۱۵۵۸۸۰۰

جهت دانلود جدول اشتال میلگرد فولادی با قطر غیر استانداردبه صوت PDF بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

کاربرد جدول اشتال و وزن میلگرد در ساخت و ساز

وزن میلگرد یکی از مهم‌ترین پارامترهایی است که مهندسان با دقت بسیاری آن را محاسبه می‌کنند. وزن این مقطع فولادی با میزان مقاومت آن در برابر نیروهای جانبی رابطه مستقیمی دارد. پس استفاده از میلگردهایی که وزن استانداردی ندارند، می‌تواند استحکام کل سازه را هم زیر سوال ببرد؛ چرا که در سازه بتنی بیشترین بار ساختمان را میلگردها به دوش می‌کشند. از طرف دیگر، وزن میلگرد ‌کیفیت‌ آن را نشان می‌دهد. مسلم است که با توجه به حساسیت بالا باید حتما از مقاطع باکیفیت در سازه‌ها استفاده کرد. علاوه بر این موارد، قیمت میلگرد هم براساس وزن آن تعیین می‌شود. مهندسان حتما قبل از سفارش، بودجه لازم برای خرید میلگرد موردنیاز خود را تخمین می‌زنند. برای این کار وزن میلگرد را با استفاده از جدول اشتال به دست می‌آورند. 

جدول اشتال کامل‌ترین ابزار محاسباتی در صنعت فولاد است. این جدول سال‌ها پیش توسط خانم مارتا اشتابدر بورگر برای مهم‌ترین مقاطع فولادی از میلگرد گرفته تا تیرآهن و نبشی آماده شده است. جدول اشتال به عنوان یک مرجع استاندارد برای انجام محاسبات مهندسی مورداستفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین کاربرد آن محاسبه وزن استاندارد مقاطع فولادی است. برای مثال مهندسان با استفاده از اطلاعاتی که در جدول اشتال میلگرد درج شده، وزن این مقطع فولادی را به دست می‌آورند. هم‌چنین، براساس پارامترهای مشخص‌شده در این جدول مناسب‌ترین سایز میلگرد را برای تکمیل پروژه‌های خود انتخاب می‌کنند. به این ترتیب، با سفارش درست میلگرد موردنیاز خود هزینه‌ها را به حداقل می‌رسانند. 

محاسبه آنلاین وزن میلگرد

با این که استفاده از جدول اشتال میلگرد بسیار آسان‌ است؛ اما باز هم نیاز به دقت و زمان دارد. شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای آنلاین خیلی راحت‌تر وزن میلگرد موردنظر خود را پیدا کنید. کافی است در این ماشین‌حساب‌های آنلاین طول، تعداد شاخه و قطر میلگرد را وارد کنید. در عرض چند ثانیه وزن نهایی میلگرد به شما نمایش داده می‌شود. 
ناگفته نماند که بسیاری از ماشین‌حساب‌های آنلاین که در سایت‌های مختلف بارگذاری شده‌اند، دقت لازم را ندارند. بنابراین، برای جلوگیری از خطا حتما به سراغ ابزارهای مطمئن بروید. برای این کار می‌توانید روی ماشین‌‌حسابی که در صفحه وزن میلگرد سایت آرادآهن قرار گرفته است، حساب کنید. 
 

کلام آخر

خب دوستان ما درباره جدول اشتال میلگرد و نحوه استفاده از آن صحبت کردیم؛ اگر بازهم سوالی درباره اشتال میلگرد داشتید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید و یا درباره سوال پرسیدن برای اشتال میلگرد و دیگر سوالات و همچنین خرید با شماره۳۴۰۵۵-۰۳۱تماس حاصل فرمائید و با کارشناسان ما صحبت کنید.همچنین می توانید جهت اطلاع از قیمت آهن آلات به وبسایت آراد آهن مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *