آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

راهنمای کامل راه اندازی آهن فروشی+ رازهای موفقیت

راهنمای جامع آهن فروشی
۳.۸/۵ - (۵ امتیاز)

جدول مطالب

حتما شما هم شنیده‌اید که کاروبار آهن فروش ها همیشه سکه است؛ اما آیا حقیقت دارد؟ اصلا چالش‌ها و ریسک‌های راه اندازی شغل آهن فروشی چیست؟ حداقل سرمایه برای آهن فروشی چقدر است و آیا سود و سرمایه اولیه برای آهن فروشی با هم همخوانی دارند؟ اگر قصد انتخاب این شغل را دارید، باید بدانید که سود آهن فروشی خوب است و درآمد زیادی دارد؛ اما نه برای همه و نه همیشه. 

هرکسی نمی‌تواند در این شغل موفق شود؛ چون در آهن فروشی هم مثل خیلی از مشاغل دیگر سود و زیان با یکدیگر همراه هستند. پس کسی در این حرفه موفق می‌شود که بی‌گدار به آب نزند و بتواند در شرایط نابه‌سامان اقتصادی کشور اوضاع را به خوبی مدیریت کند. بیایید تا در ادامه بیشتر مزایا، معایب، چالش‌ها و رازهای موفقیت در این حرفه را بررسی کنیم.

مزایا و معایب شغل آهن فروشی

به عنوان یک آهن فروش کاری که باید انجام بدهید، بسیار ساده به نظر می‌رسد. شما باید در آهن فروشی خود انواع آهن‌آلات و آلیاژهای آن، از تیرآهن و میلگرد گرفته تا نبشی و ناودانی و… را از کارخانجات، معادن، تولیدکنندگان و غیره تامین کنید. سپس این مقاطع را به دست مصرف‌کنندگان و مشتریان برسانید. البته این کار ساده مزایا و معایب خاص خود را دارد.

مزایای شغل فروش آهن‌آلات

آن چه در مورد شغل آهن فروشی شنیده‌ایم و می‌دانیم بیشتر مربوط به مزایای آن است. مزایایی که باعث می‌شود خیلی‌ها آهن فروش بودن را به عنوان شغل خود انتخاب کنند. مزایایی مثل:

سود و درآمد بالا: آهن‌آلات کالاهایی باارزش محسوب می‌شوند. قیمت آهن آلات برحسب وزن آن‌ها محاسبه می‌شود و از آن‌جایی که وزن زیادی دارند، نرخ بالایی پیدا می‌کنند. از طرف دیگر، خریدوفروش این مقاطع می‌تواند ۲ تا ۵ درصد سود نصیب شما کند. پس اگر در معاملات بزرگ انجام دهید، درآمد سرشاری از آهن فروشی پیدا می‌کنید. 

میزان تقاضای بالا و دائمی: مقاطع آهنی کاربردهای بسیار زیادی دارند. به همین دلیل بازار آهن فروشی همیشه داغ است. به خصوص که موارد کاربرد آهن آلات اساسی است و هیچ‌وقت قابل حذف‌شدن نیست.  البته ممکن است در فصولی از سال میزان تقاضا با افت روبه‌رو شود؛ اما در کل آهن فروش نباید چندان نگران فروش مقاطع باشد. برای اطمینان بیشتر به این آمار توجه کنید که میزان مصرف جهانی محصولات فولادی در سال ۲۰۰۹ به ۱۷۸.۹ کیلوگرم به ازای هر نفر رسیده است.

 حفظ ارزش سرمایه در تورم: اگرچه سرمایه اولیه برای آهن فروشی زیاد است؛ اما در مقابل راه اندازی شغل آهن فروشی یک مزیت دارد؛ در این شغل سرمایه شما در طول زمان حفظ می‌شود. آهن‌آلات از جمله محصولاتی هستند که قیمت آن‌ها به صورت روزانه و کاملا تابع نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، وقتی که سرمایه خود را برای خرید این مقاطع صرف می‌کنید، در طول زمان نباید نگران ازدست‌رفتن ارزش اولیه آن بر اثر تورم باشید. 
بدون محدودیت زمانی برای فروش مقاطع: مقاطع آهنی تاریخ مصرف ندارند. در انبارهای مناسب می‌توانید بدون محدودیت زمانی و نگرانی از خراب‌شدن آن‌ها را در آهن فروشی خود نگهداری کنید. سپس در بهترین زمان ممکن و با بیشترین سود آن‌ها را بفروشید.

 معایب شغل آهن فروشی

تا این جا مزایای شغل آهن فروش ها را مورد بررسی قرار دادیم؛ اما معایب این شغل چیست؟
بالابودن سرمایه اولیه برای آهن فروشی: با توجه به بالابودن سود آهن فروشی طبیعی است که برای راه اندازی شغل آهن فروشی نیاز به سرمایه بالایی باشد. سرمایه‌ایی که در ادامه کار هم باید در گردش بماند.
ریسک زیاد: آهن فروشی با توجه به نوسانات قیمتی زیاد این مقاطع با ریسک بالایی همراه است. به خصوص که مبالغ هنگفتی هم در معاملات جابه‌جا می‌شوند.
زحمت و فشار کاری بالا: تامین مقاطع، هماهنگی برای حمل‌ونقل، رسیدگی به امور انبار و کارکنان، مذاکره با مشتریان و غیره مسلما نیاز به انرژی زیادی دارد و شما را به عنوان آهن فروش ساعات طولانی از روز مشغول می‌سازد.
بالابودن هزینه‌های نگهداری: آهن‌آلات معمولا حجم زیادی دارند. به همین دلیل باید برای انبارداری آن‌ها هم مکان بزرگی را درنظر بگیرید. اجاره یا خرید این انبار در هر صورت هزینه زیادی روی دست شما می‌گذارد. به‌علاوه، باید انبار آهن فروشی را هم به قفسه، لیفتراک و غیره تجهیز کنید؛ چون که وزن میلگرد، تیرآهن و سایر مقاطع نسبتا زیاد است و جابه‌جاکردن آن‌ها مشکل. به این مخارج، هزینه‌های حمل‌ونقل آهن‌آلات را هم اضافه کنید که مبالغ قابل توجهی هستند. 

 چالش‌های که بر سر راه آهن فروش ها قرار می‌گیرد

با این که معایب شغل آهن فروشی کم نیست؛ اما باز هم در مقایسه با مزایای این شغل و در مقایسه با مشکلات سایر کسب‌وکارها قابل چشم‌پوشی است. اگر شما هم موافق هستید، باید بعد به سراغ گام بعدی بروید. یعنی به عنوان یک آهن فروش با چالش‌هایی را که احتمالا بر سر راهتان قرار می‌گیرند، آشنا شوید تا بتوانید از حالا برای مدیریت آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.
 .
راهنمای جامع آهن فروشی

تامین سرمایه اولیه برای آهن فروشی؛ اولین چالش 

برخی می‌گویند، سرمایه‌ای که به عنوان آهن فروش برای راه‌اندازی این شغل باید در نظر بگیرید، حدودا از ۵ میلیارد تومان شروع می‌شود. به نظر ما این سرمایه اصلا قابل تخمین نیست. مشخص است که مبلغ دقیق سرمایه موردنیاز مثل سود آهن فروشی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله: مبلغ اجاره یا خرید محل کسب، موقعیت مکانی آهن فروشی و متراژ دفتر و انبار، تعداد کارکنان و کارگران موردنیاز؛ میزان تامین مقاطع فولادی و غیره.  

آماده‌سازی محل کسب؛ دومین چالش

بخشی زیادی از حداقل سرمایه برای آهن فروشی صرف اجاره یا خرید محل مناسب می‌شود. محلی که برای شروع کار انتخاب می‌کنید، باید متراژ بالایی داشته باشد؛ چرا که هم نیاز به دفتر دارید و هم انبار. اگر از آهن فروش های قدیمی بپرسید، خیلی از آن‌ها به شما توصیه می‌کنند که به فکر خرید یا  اجاره مکانی حداقل ۵۰۰ متری باشید. فراموش نشود که حدالامکان موقعیت مکانی محل کسب شما باید به تامین‌کنندگان نزدیک باشد و هم‌چنین، در دسترس مشتریان.

هر مکانی را که انتخاب می‌کنید، باید هزینه‌ خرید وسایل دفتر و تجهیزات انبار را هم در نظر بگیرید. برای مثال، در دفتر خود نیاز به حداقل چند سیستم کامپیوتری برای انجام امور مربوط به حسابداری دارید. در انبار هم باید حتما قفسه‌هایی را نصب کنید؛ به دلیل احتمال زنگ‌زدگی نباید مقاطع را روی زمین قرار دهید. به ‌علاوه، با قفسه‌بندی می‌توانید مقاطع را براساس نوع، سایز، وزن و غیره تقسیم‌بندی کنید تا در هنگام تحویل بار به مشتری سردرگم نشوید. اگر تابه‌حال چشم‌تان به جدول اشتال میلگرد، تیرآهن یا غیره افتاده باشد، می‌دانید که این وزن این مقاطع بسیار زیاد است. بنابراین، نیاز است که مثل دیگر آهن فروش‌ ها انبار خود را به جرثقیل سقفی، لیفتراک و غیره مجهز کنید.

استخدام کارکنان؛ سومین چالش پیش‌روی آهن فروش ها

راه‌ اندازی شغل آهن فروشی به تنهایی غیرممکن است. شما برای حسابداری، انبارداری، فروش، جابه‌جایی مقاطع و غیره به نیروهای زیادی نیاز دارید. بنابراین، باید به فکر استخدام نیروهای مطمئن و کاربلد باشید که زمان‌بر است. به‌علاوه، باید حقوق و مزایای این کارکنان را هم در هنگام محاسبه حداقل سرمایه برای آهن فروشی لحاظ کنید.

دریافت جواز کسب 

گرفتن جواز آهن فروشی از اتحادیه هم یکی دیگر از هفت خان‌های رستم است که باید پشت سر بگذارید. برای دریافت این مجوز به مدارک زیر نیاز دارید:

•   اصل و کپی صفحات شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان‌ خدمت، مدرک تحصیلی، اجاره نامه یا سند مالکیت؛

• ۱۲  قطعه عکس ۴*۳؛

•   گواهی اثبات عدم سوءپیشینه و عدم اعتیاد؛

•   دریافت تاییدیه از اداره اماکن ؛

تامین مقاطع فولادی؛ مهم‌ترین چالش آهن فروشی

روشی که برای تامین مقاطع فولادی انتخاب می‌کنید، هم روی سود آهن فروشی و هم سرمایه شما تاثیر زیادی می‌گذارد. به طور کلی حداقل سرمایه برای آهن فروشی باید برای تامین مقاطع فولادی در حجم نسبتا زیاد کافی باشد. به عنوان آهن فروش برای این که بتوانید یک حساب سرانگشتی از حداقل سرمایه موردنیاز داشته باشید، می‌توانید نگاهی به قیمت روز انواع آهن‌آلات در سایت بازرگانی آرادآهن بیندازید. 

شاید فکر کنید که با تامین حجم کمی از مقاطع هم می‌توان کسب‌وکار را شروع کرد؛ اما این کار چندان منطقی نیست. آهن فروشی در حجم کم سود زیادی عایدتان نمی‌کند و به زحمتی که دارد، نمی‌ارزد. پس حتی برای شروع هم بهتر است بخش زیادی از سرمایه خود را برای تامین مقاطع فولادی در نظر بگیرید. در عوض، برای رسیدن به بالاترین سود آهن فروشی باید تامین‌کنندگان مناسبی پیدا کنید. این موضوع را در ادامه بیشتر مورد بحث قرار می‌دهیم.

 رازهای موفقیت در شغل آهن فروشی

متاسفانه بعضی از افراد که اقدام به راه اندازی شغل آهن فروشی می‌کنند، بعد از مدتی با زیان‌های زیاد مجبور به تغییر شغل می‌شوند. شکست این آهن فروش ها دلایل زیادی دارد؛ اما معمولا آن‌ها رازهای زیر را نمی‌دانند یا فراموش می‌کنند.
.
آهن فروشی

تصمیم‌گیری سریع و به‌موقع با تحلیل بازار

سود آهن فروشی در این است که بتوانید در بهترین زمان خریدوفروش انجام دهید. پس بدون تجربه یا مهارت تحلیل بازار به سختی می‌توانید به یک آهن فروش موفق شوید. شما باید همیشه در جریان تحولات سیاسی و اقتصادی ایران و جهان باشید و بتوانید براساس آن‌ها روند بازار را پیش‌بینی کنید. حتی باید به عوامل موثر بر نرخ ارز، فولاد خام، میزان عرضه و تقاضا و غیره هم اشراف داشته باشید. اگر چنین مهارتی یا تجربه‌ای را ندارید، حتما برای موفقیت آهن فروشی خود باید از یک مشاور کمک بگیرید..

داشتن سبد سرمایه‌گذاری متنوع

حتما شما هم شنیده‌اید که نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت. پس بعد از مدتی که آهن فروشی شما رونق پیدا کرد، تمام سرمایه خود را در بازار آهن‌آلات تزریق نکنید. شما می‌توانید با تهاتر آهن آلات به بازارهای مالی متنوعی وارد شوید و ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید.

انتخاب تامین کننده مناسب

روش‌های زیادی برای تامین مقاطع فولادی وجود دارند. برای مثال، اگر  از نظر سرمایه اولیه برای آهن فروشی محدودیت ندارید و می‌توانید در حجم‌های بالای ۲۰ تن مقاطع فولادی را خریداری کنید، بهترین راه این است که به سراغ کارخانجات تولیدی بروید. در این صورت به بالاترین سود آهن فروشی می‌رسید. در غیر این صورت باید به سراغ بورس کالا یا بازرگانی‌ها بروید. احتمالا حدس می‌زنید که خرید از بورس دردسرها و شرایط زیادی دارد و شاید برای شروع انتخاب درستی نباشد. در صورتی که برای آهن فروش خرید عمده از بازرگانی‌ها خیلی راحت‌‌تر است. 

بازرگانی‌ آرادآهن هم با شرایط ویژه و قیمت‌های بسیار مناسب می‌تواند به شما در تامین مقاطع موردنیازتان کمک کند. شما می‌توانید برای اطمینان بیشتر و جلوگیری از ضررهای احتمالی قبل از خرید هم از مشاوره رایگان متخصصان فروش این بازرگانی استفاده کنید. کافی است که با شماره ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *