آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

کاربردهای پروفیل زد

پروفیل زد- قیمت زد- خرید زد
به این مقاله امتیاز دهید

آشنایی با کاربرد پروفیل زد

پروفیل‌های فلزی، مصالح پرکاربردی هستند و در صنعت ساختمان‌سازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها با استانداردهای گوناگون و در شکل‌ها و سایزهای مختلف تولید و روانه بازار می‌شوند. افرادی که در صنعت ساختمان‌سازی فعالیت می‌کنند باید در مورد ویژگی‌ها و کاربرد هر نوع پروفیل اطلاعات کامل داشته باشند تا به بهترین نحو از آن‌ها استفاده کنند. در این مقاله به معرفی، یکی از پروفیل‌های پرکاربرد، به نام پروفیل زد (z-bar)یا پرلین z خواهیم‌پرداخت. و مشخصات و کاربرد پروفیل زد را به صورت مختصر و مفید بررسی خواهیم‌کرد.

پروفیل زد چیست

پروفیل‌ها براساس شکل ظاهری به دو نوع پروفیل باز و پروفیل بسته، دسته‌بندی می‌شوند. یکی از پرکاربردترین آن‌ها، پروفیل زد(z) است، که شکل آن شبیه به حرف انگلیسی z است. به همین علت به این نام شناخته می‌شود و جزء پروفیل‌های باز محسوب می‌شود. این پروفیل همچنین به نام های پروفیل نواری Z، پروفیل سقف، پروفیل نما، پروفیل سازه‌های فلزی سبک. پروفیل Z سوراخ‌کاری شده، پروفیل اسکلت و پروفیل خرپا نیزشناخته می‌شود. کاربرد پروفیل زد در ساختمان سازی به نحویی است که نقشه‌های مهندسی با نماد z  نشان داده می‌شود. و عدد نوشته شده بعد از z ، ارتفاع پروفیل را نشان می‌دهد.

به طور مثال ارتفاع پروفیل z16، ۱۶ سانتی‌متر می‌باشد. در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی، ورق فولادی را شبیه به حرف z ، در سایزهای مختلف خم می‌کنند و برش می‌دهند. سپس توسط دستگاه‌های تمام اتوماتیک با دقت و ظرفیت بسیار بالا و با برنامه‌ریزی کامپیوتر این دستگاه‌ها بر اساس نقشه‌های سه بعدی از قبل طراحی می شود. بدون خطا نقطه به نقطه این پروفیل را سوراخ می‌کنند.

به این سوراخ‌ها، به اصطلاح پانچ لوبیایی شکل می‌گویند؛ برای اطلاع از اندازه ی استاندارد این پانچ‌ها می‌توانید به جدول اشتال مراجعه نمایید. امر سوراخ کردن پروفیل، در چند مدل مختلف انجام می‌گیرد و افراد می‌توانند بر اساس نیاز، کاربرد و با توجه به جزئیات پروژه خود یکی از این مدل‌ها را انتخاب کنند یا مدل مد نظر خودشان را سفارش دهند. پروفیل زد از نظر وزنی،سبک بوده ولی استحکام و عمر بالایی دارد و نصب آن به دلیل وجود سوراخ در این پروفیل، با پیچ و پرچ به آسانی انجام می‌شود و به وسایل پیچیده‌ای نیاز ندارد.

کاربرد پروفیل زد

پروفیل زد در سایزهای مختلف توسط کارخانه‌های تولیدی زیادی در کشور، تولید و روانه بازار می‌شود، بنابراین کاربرد پروفیل زد متنوع و بسیار زیاد است، به خصوص در صنعت ساختمان‌سازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروفیل نسبت به پروفیل‌های فولادی دیگر، وزن کم و مقاومت و عمر بالایی دارد. معمولا در ساختمان‌سازی از پروفیل زد، برای بالا بردن استحکام اسکلت ساختمان به خصوص در مناطق زلزله خیز  مانند ایران استفاده می‌شود. به این صورت که برای اتصال و چسبندگی در بین سقف‌ها، ستون‌ها، تیرک‌ها و … که شکستگی در آن‌ها وجود ندارد، از این پروفیل استفاده می‌کنند و آن را به حالت صاف و مستقیم در این قسمت‌ها قرار می‌دهند.

به طور کلی ازکاربرد‌ پروفیل زد می‌توان به استفاده در ساخت سقف انواع سوله‌ها،‌ سقف‌های کاذب، قاب در و پنجره، پارکینگ‌ها،کارگاه‌ها، ایستگاه اتوبوس، ترن هوایی، ایستگاه‌های سوخت‌رسانی، سالن‌های ورزشی و انبار‌ها، سازه‌های فلزی و صنعتی، سیستم‌های اتوماسیون، صنعت ساختمان‌سازی، صنعت کشتی‌سازی، صنایع الکترونیک، آشیانه هواپیماها و غیره اشاره کرد. از جمله مزیت‌های استفاده از پروفیل Z ، در ساخت سازه‌های فلزی می‌توان به قابلیت حمل راحت و آسان، عیب یابی سریع و راحت قطعه معیوب و تعویض آن، قابلیت بازیافت و سازگاری با محیط زیست اشاره کرد. امروزه با توجه به  افزایش روز افزون ساخت سازه با تعداد طبقات زیاد و بالا رفتن وزن سازه، معمولا برای افزایش استحکام و مقاومت سازه و کم کردن وزن آن، در ساخت ستون‌ها از ترکیب چند نوع پروفیل مانند پروفیل های زد و اتصال آن‌ها به یکدیگر استفاده می‌شود.

ضخامت پروفیل زد(یا مشخصات  فنی زد)

این پروفیل، در ضخامت‌های مختلف ورق از ۲.۵ تا ۳.۵ میلی‌متر و در ارتفاع‌های ۱۶ ، ۱۸ ، ۲۰ و ۲۲ سانتی‌متر در بازار آهن‌آلات موجود می‌باشد. پروفیل z ، به فولاد پوشش ضد رطوبت نیز معروف است. و از نظر میزان مقاومت ورقی که در ساخت آن به کار می رود.در برابر رطوبت و خوردگی به سه دسته‌ پروفیل z  آلومینیوم، پروفیل z  گالوانیزه و پروفیل z  پی‌وی‌سی تقسیم بندی می‌شود. بر اساس میزان مقاومت مورد نیاز در برابر رطوبت و خوردگی، ضخامت پوشش گالوانیزه یا میزان استفاده از رنگ روی ورق نورد گرم مشخص می‌شود.

در صنعت ساختمان سازی، پیمانکار براساس شرایط آب و هوایی منطقه سازه، ابعاد ساختمان، میزان باری که به اسکلت ساختمان اعمال می‌شود و … از پروفیل‌ها استفاده می‌کند. مهندس ساختمان، میزان و نوع پروفیل‌های مورد نیاز برای ساخت سازه را بر اساس نوع کاربرد و ابعاد ساختمان محاسبه می‌کند. در صورتی که مشتری به سایز و ابعاد خاصی از پروفیل زد نیاز داشته‌ باشد، می‌تواند آن را به کارخانه تولیدی سفارش دهد؛ البته پروفیل زد تا یک ابعاد خاصی قابل شخصی سازی است؛ حداکثر سایزی که می‌توان روی پروفیل زد اعمال کرد عبارت است از:

سایز حداکثر طول ۱۶ هزار میلی‌متر

حداکثر جان ۴۰۰ میلی‌متر

حداکثر بال ۱۰۰ میلی‌متر

پروفیل زد

دراین نوع پروفیل زد، دو بال‌ و دو لبه‌ی پایینی و بالایی داردکه هر کدام ابعاد و اندازه‌‌ی تعریف شده‌ای دارند؛ به طور معمول مشخصات  فنی زد عبارت است از:

  • زد با سایز بال بالا (A) از ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر
  • سایز لبه‌ی بالا(C1) از ۱۵ تا ۳۰ میلی‌متر
  • پروفیل زد با سایز بال پایین(B) از۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر
  • سایز لبه‌ی پایین (C2) از ۱۵ تا ۳۰ میلی‌متر
  • فاصله بین بال پایین و بال بالا (H)  از ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر

بر اساس استانداردهای تعریف شده، اندازه لبه و بال در تمام سایزهای پروفیل زد، ۲.۵ در ۵ سانتی‌متر می باشد. در برخی موارد این ابعاد بر اساس نیاز مشتری طراحی می‌شوند. اندازه‌ی بال‌ها و لبه‌ها در پروفیل‌ زد تولید شده توسط کشورهای دیگر مانند چین، متفاوت است. به عنوان مثال پروفیل ۳ در ۵، یا ۴ در ۵، موجود در بازار آهن آلات ساخت کشور چین است.

غالبا زاویه‌ی بین لبه و بال در انواع پروفیل زد موجود در بازار آهن، نود درجه می‌باشد. در برخی موارد براساس نوع کاربرد و نیاز مشتری، زاویه بین لبه و بال می‌تواند متفاوت باشد و به صورت زاویه‌ی منفرجه یا باز طراحی و تولید شود.

قیمت پروفیل زد

قیمت زد

قیمت زد به علت فراوانی در تولید و عرضه این محصول توسط کارخانه‌های تولیدی مختلف و رقابت بین آن‌ها برای ارائه محصول با قیمت مناسب‌تر و باکیفیت‌تر،معمولا در بازار آهن آلات، نوسان زیادی ندارد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. عواملی مانند نوسان در بازار ارز، نوسان در بازار آهن، ضخامت ، ابعاد و سایز این محصول و …  بر قیمت روز زد تاثیر می‌گذارد.

کیفیت این محصول در بازار آهن، درجه‌بندی‌ مختلفی دارد، حتی ممکن است در یک کارخانه تولیدی، پروفیل زد درجه یک تا درجه پایین‌تر تولید شود. اما با توجه به پیشرفت روز افزون صنعت و افزایش تعداد تولیدکنندگان، رقابت بین تولیدکنندگان باعث شده است. تا آن‌ها از تکنولوژی های جدید و مواد اولیه‌ی بهتری برای تولید محصولات خودشان استفاده کنند. در نتیجه محصولات با کیفیت بالاتری را تولید و روانه بازار می‌کنند.شرکت بازرگانی آراد آهن اسپادانا یکی از شرکت‌های معتبر و مطرح در زمینه فروش زد در ابعاد و سایزهای مختلف با مناسب‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت در بازار آهن است. بنابراین مشتریان می‌توانند با توجه به نوع پروژه‌، نوع کاربرد و نیاز خود، اقدام به خرید زد  از این شرکت کنند.

کارشناسان ثبت این شرکت از تولیدکنندگان برتر فولادی کشور، به صورت لحظه‌ای و آنلاین قیمت‌ها را استعلام می‌کنند و در این سایت و نیز در کانال تلگرام آراد آهن و پیج اینستاگرام آراد آهن در اختیار افرادی که قصد خرید پروفیل زد اصفهان را دارند قرار می‌دهند. در این سایت اطلاعات مربوط به این محصول بر اساس کارخانه‌های تولیدی دسته‌بندی شده است. تا دسترسی شما به محصولات راحت‌تر و سریع‌تر انجام بگیرد. مشتریان همچنین می‌توانند برای خرید زد تهران با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایند. آراد آهن به عنوان یکی از تامین‌کنندگان برتر در عرصه انواع پروفیل در بازار آهن، از شما بابت مطالعه این مقاله تشکر می‌کند.