آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

با انواع ورق اسیدشویی و کاربرد آن آشنا شوید

کاربرد ورق اسید شویی
۴.۵/۵ - (۳۳ امتیاز)

آراد آهن مرکز فروش آهن آلات کارخانه جات معتبر به قیمت درب کارخانه. 

برای مشاهده لیست قیمت ورق فولادی بر روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید .

انواع ورق اسیدشویی یکی از انواع ورق های فولادی پرکاربرد در صنایع مختلف است. این ورق ها را با به کار بردن اسیدهای گوناگون تولید می کنند. در واقع اسیدشویی ورق فولادی با یک هدف انجام می شود. این هدف از بین بردن و حذف کردن میزان قابل توجهی از ناخالصی‌ های ورق نورد گرم است. دلیل نامگذاری این ورق های فولادی نیز به همین روش تولید آن ها ارتباط دارد.

اسیدشویی ورق فولادی باعث تغییراتی مثبت در این نوع ورق های فولادی می شود. تغییرات ایجاد شده کیفیت ورق های حاصل از فرایند نورد گرم را بهبود می بخشد. علاوه بر این، ورق های تولیدی در مقایسه با ورق سیاه دارای سطحی صاف تر و صیقلی تر می شوند. این ویژگی ها کاربرد ورق اسیدشویی را بیشتر از ورق های سیاه می کند. طبیعتاً قیمت ورق اسیدشویی به دلیل بهبود کیفیت این نوع ورق ها بیشتر از قیمت ورق سیاه خواهد شد. اما دلیل افزایش کاربرد ورق اسیدشویی در مقایسه با ورق سیاه چه مواردی است؟

کاربر ورق اسید شویی

دلیل افزایش کاربرد ورق اسیدشویی در مقایسه با ورق سیاه چیست؟

دلایل متعددی برای کاربرد بیشتر انواع ورق اسیدشویی در مقایسه با ورق سیاه وجود دارد. ۳ مورد از شاخص ترین علت های فراوانی کاربرد ورق اسیدشویی نسبت به ورق سیاه شامل موارد زیر می شوند:

داشتن ویژگی هایی علاوه بر ویژگی های ورق سیاه

انواع ورق اسیدشویی همه خصوصیات موجود در ورق سیاه را که برای استفاده در پروژه های مختلف نیاز هستند، دارند. علاوه بر این، به علت انجام اسیدشویی ورق فولادی ویژگی هایی بیشتر از ورق سیاه را نیز دارا شده اند. بنابراین کاربرد ورق اسیدشویی را می توان در پروژه هایی که به ویژگی های خاص نیاز دارند، مشاهده کرد. یعنی هم در پروژه هایی با کاربردهای ورق سیاه مصرف می شوند، هم برای پروژه های نیازمند ویژگی های خاص تر قابل استفاده هستند. علاوه بر این، انواع ورق اسیدشویی را در برخی از مصارف ورق های روغنی نیز به کار می برند.

داشتن کیفیت بهتر از ورق سیاه

انواع ورق اسیدشویی حاصل از فرایند اسیدشویی ورق فولادی را می توان برای پروژه های متنوع مورد استفاده قرار داد. در صورتی که این موضوع برای ورق های سیاه با محدودیت همراه است. چرا که برخی از پروژه ها نیازمند ورق هایی دارای سطوحی با کیفیت بالاتر از ورق سیاه هستند. علاوه بر این، کاربرد ورق اسیدشویی را می توان در فرایند نورد سرد نیز در نظر گرفت. در این فرایند آن ها را برای تولید تجهیزات جدید به کار می برند. به این ترتیب، کاربرد ورق اسیدشویی نسبت به ورق سیاه، طیف گسترده تری از پروژه ها را شامل می شود.

آراد اهن عرضه کننده ورق سیاه فولاد مبارکه با بهترین قیمت بازار .جهت مشاهده قیمت ورق سیاه به لینک گذاشته شده کلیک کنید.

دارا بودن خصوصیات ممتاز

انواع ورق اسیدشویی به دلیل انجام اسیدشویی ورق فولادی خصوصیاتی ممتاز به دست می آورند. این خصوصیات ممتاز باعث می شود تا کاربرد ورق اسیدشویی در بسیاری از پروژه های صنعتی و ساختمانی بیشتر شود. برخی خصوصیاتی که سبب گسترش کاربرد این ورق های فولادی در مقایسه با ورق سیاه می شود، عبارت هستند از:

  • داشتن سطحی صاف و با کیفیت
  • عدم وجود ناخالصی‌های مختلف روی ورق ها بعد از انجام اسیدشویی ورق فولادی
  • پوسته پوسته نشدن روی انواع ورق اسیدشویی
  • نداشتن زنگ زدگی روی سطح ورق ها: این نوع ورق ها مادامی که در طولانی مدت در محیط مرطوب نباشند زنگ نمی زنند. برای جلوگیری کردن از زنگ زدگی روی آن ها را با لایه ای روغن و یا پوششی مناسب می پوشانند. به این ترتیب، با در معرض رطوبت یا آب قرار گرفتن نیز زنگ زدگی یا خوردگی پیش نمی آید. البته با این وجود هم در سطح کیفی ورق های روغنی قرار نمی گیرند. بر همین اساس، انواع ورق اسیدشویی پس از فرایند اسیدشویی ورق فولادی وضعیتی بین ورق سیاه و ورق روغنی پیدا می کنند. کاربرد ورق اسیدشویی نیز متأثر از همین وضعیت، متفاوت از هر دو نوع ورق فولادی سیاه و روغنی خواهد بود.

مطالعه مقاله‌ی “ورق اسیدشویی چیست؟” شما را در درک بهتر این موضوع کمک خواهد کرد.

انواع ورق اسید شویی

انواع ورق اسیدشویی کدام است؟

انواع ورق اسیدشویی به شکل های مختلف رولی، شیت و ورق های تخت تولید و به بازار عرضه می شوند. اندازه و مشخصات این نوع ورق های فولادی حاصل از فرایند اسیدشویی ورق فولادی از تنوع بالایی برخوردار هستند. کاربرد ورق اسیدشویی نیز با تنوع مشخصه های هر کدام از آن ها با دیگری متفاوت خواهد شد. اما به طور معمول انواع ورق اسیدشویی با یک سری ویژگی های خاص موجود در کشور تولید می شوند. یعنی آن ها را با مشخصات متنوع تولید می کنند ولی اندازه های معمول آن ها به صورت زیر است:

انواع ورق اسیدشویی رول

انواع ورق اسیدشویی از این نوع دارای ۲ مشخصه زیر هستند. طبیعتاً کاربرد ورق اسیدشویی برای هر کدام از آن ها متفاوت از دیگری خواهد بود.

  • عرض: ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر
  • ضخامت: بین ۱،۵ تا ۶ میلی متر

انواع ورق اسیدشویی شیت

انواع ورق اسیدشویی از این نوع ورق ها را در ۲ نوع برشی و فابریک تولید می کنند. انواع برشی به صورتی هستند که در هر اندازه دلخواه امکان برش زدن آن ها وجود دارد. اندازه های انواع فابریک این نوع از انواع ورق اسیدشویی شامل ۲ مورد زیر می شود:

  • ۱۰۰۰ در ۲ هزار میلی متر (عرض یک متر و طول ۲ متر)
  • ۱۲۵۰ در ۲۵۰۰ میلی متر (عرض ۱،۲۵ متر و طول ۲،۵ متر)

انواع ورق اسیدشویی بر اساس استاندارد

ورق‌های اسیدشویی به دلیل حساس‌بودن کاربردشان، باید مطابق با استانداردها تولید شوند. در این استانداردها درصد هر کدام از عناصر شیمیایی که باید در آلیاژ آن‌ها استفاده شود، مشخص شده است. این ترکیب قطعا روی خواص مکانیکی و فنی ورق‌ها اثر می‌گذارد. به همین دلیل ورق‌های اسیدشویی را براساس استاندارد تولید آن‌ها دسته‌بندی می‌کنند. اگرچه استانداردهای زیادی برای تولید این ورق‌ها وجود دارد؛ اما در ایران این ورق‌های فولادی بیشتر تحت دو استاندارد زیر دسته‌بندی می‌شوند.

بر اساس استاندارد DIN1614

در استاندارد DIN1614 چهار گرید برای ساخت ورق‌های اسیدشویی در نظر گرفته شده است که عبارتند از:  ST22، UST23، RRST23 و ST24. در زیر می‌توانید جدول آنالیز شیمیایی هر کدام از این گریدها را ببینید. اگر به این جدول دقت کنید، درصد کربن به کار رفته در هر کدام از این گریدها متفاوت است؛ اما به طور کلی در محدوده ۰٫۰۸ تا ۰٫۱ قرار دارد. به همین دلیل ورق اسیدشویی استاندارد DIN1614 برای تولید ورق نورد سرد استفاده می‌شوند. ناگفته نماند که هرچه درصد کربن در آلیاژ ورق بیشتر باشد، سختی بالاتر و انعطاف کمتری پیدا می‌کند. بنابراین، ورق‌هایی که با گریدهای UST23 و ST24  تولید می‌شوند، انعطاف بیشتری دارند. 
گرید فولادشماره فولاددرصد کربندرصد منگنزدرصد فسفردرصد گوگرددرصد نیتروژن
St22۱.۰۳۲۰۰.۱۰۰.۴۵۰.۰۳۵۰.۰۳۵۰.۰۰۷
USt23۱.۰۳۲۱۰.۰۸۰.۳۰.۰۲۵۰.۰۲۵۰.۰۰۷
RRSt23۱.۰۳۵۹۰.۱۰۰.۴۵۰.۰۳۰۰.۰۳۰
St24۱.۰۳۲۷۰.۰۸۰.۴۰۰.۰۲۵۰.۰۲۵

بر اساس استاندارد BSEN1011

استاندارد دیگری که در داخل کشور برای تولید ورق‌های اسیدشویی به کار می‌رود، BSEN1011 است. این استاندارد هم خود دارای چهار گرید  DD11، DD12، DD13  وDD14  است. هر یک از این گریدها درصد ترکیب شیمیایی متفاوتی دارند و در نتیجه از نظر خواص مکانیکی کمی با یکدیگر فرق می‌کنند. برای مثال گرید‌های DD13 و DD14  که با درصد کربن کمتری تولید می‌شوند، انعطاف‌پذیری بیشتر و استحکام کمتری در مقایسه با دو گرید دیگر دارند. 
اگر جدول آنالیز شیمیایی این ورق‌ها را با ورق‌های تولیدشده تحت استاندارد DIN1614 مقایسه کنیم، مشخص می‌شود که سختی بیشتر و انعطاف کمتری دارند. چرا که کربن به کار رفته در گریدهای استاندارد BSEN1011 بین  ۰٫۰۸ تا ۰٫۱۲ قرار دارد.
 
گرید فولادشماره فولاددرصد کربندرصد منگنزدرصد فسفردرصد گوگرد
DD11۱.۰۳۳۲۰.۱۲۰.۶۰۰.۰۴۵۰.۰۴۵
DD12۱.۰۳۹۸۰.۱۰۰.۴۵۰.۰۳۵۰.۰۳۵
DD13۱.۰۳۳۵۰.۰۸۰.۴۰۰.۰۳۰۰.۰۳۰
DD14۱.۰۳۸۹۰.۰۸۰.۳۵۰.۰۲۵۰.۰۲۵
 

آراد آهن مرکز فروش آهن آلات کارخانه جات معتبر به قیمت درب کارخانه. 

برای مشاهده لیست قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه بر روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید.

کاربردهای انواع ورق اسیدشویی

همان طور که پیش از این اشاره شد، کاربرد ورق اسیدشویی به دلیل انجام اسیدشویی ورق فولادی فراوان است. چون انواع ورق اسیدشویی هم قابلیت های ورق سیاه را دارند، هم دارای خصوصیتی نزدیک به ورق روغنی هستند. بنابراین در هر کاری که این ۲ نوع ورق کاربرد دارند از انواع ورق اسیدشویی نیز می توان استفاده کرد. البته در رابطه با کاربرد ورق اسیدشویی به جای ورق های روغنی بهتر است از تخصص کارشناسان استفاده کرد. زیرا سطح کیفی انواع ورق اسیدشویی حاصل از اسیدشویی ورق فولادی نزدیک به ورق روغنی است نه دقیقاً عین آن. به همین دلیل است که قیمت ورق اسیدشویی پایین از قیمت ورق روغنی است. از کاربردهای انواع ورق اسیدشویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد ورق اسیدشویی در صنعت ساختمان سازی

کاربرد ورق اسیدشویی در صنعت ساختمان سازی یکی از رایج ترین کاربردهای این نوع ورق های فولادی است. ورق حاصل از اسیدشویی ورق فولادی را به منظور تولید لوله، پروفیل و مانند این ها به کار می برند.

کاربرد ورق اسیدشویی در صنعت خودروسازی

کاربرد ورق اسیدشویی در صنعت خودروسازی به ساخت قطعات خارجی و یا داخلی برای خودرو در این صنعت اختصاص دارد. برخی از این قطعات خودرو عبارت هستند از:

  • قسمت های بدنه
  • رینگ و شاسی: ورق هایی را برای ساخت این ۲ نوع قطعه مورد استفاده قرار می دهند که ۲ ویژگی مهم داشته باشند. باید دو ویژگی ضد سایش بودن و سختی در این نوع ورق ها در سطح بالایی قرار داشته باشد.
  • چرخ

تولید مخازن مختلف

دیگر کاربرد ورق اسیدشویی به ساخت انواع مختلف مخازن مورد نیاز در کشور اختصاص دارد. مخازنی که با ورق های حاصل از اسیدشویی ورق فولادی تولید می شوند، عبارت هستند از:

  • مخازن گاز مایع
  • مخازن تحت فشار که نیازمند مقاومت بالا هستند
  • مخازن مایعات

ساخت انواع لوله

ساخت انواع لوله به عنوان دیگر کاربرد ورق اسیدشویی به شمار می آید. از کاربردهای انواع ورق اسیدشویی در صنعت ساخت لوله می توان موارد زیر را نام برد:

  • لوله های انتقال آب
  • لوله های انتقال گاز
  • لوله های انتقال نفت
ورق اسید شویی

کاربرد ورق اسیدشویی با فرم دادن مجدد

با فرم دادن مجدد ورق های حاصل از اسیدشویی ورق فولادی دیگر کاربرد ورق اسیدشویی را می توان مشاهده کرد. کاربردهای انواع ورق اسیدشویی در این زمینه عبارت از ۳ مورد زیر هستند:

  • ساخت مخازن گازی
  • تولید محصولات گالوانیزه
  • فرم دادن سرد و کشش عمیق سیلندر گاز

کلام آخر درباره کاربرد ورق اسیدشویی و انواع آن

کلام آخر درباره کاربرد ورق اسیدشویی و انواع آن به خرید ورق های حاصل از اسیدشویی ورق فولادی ارتباط دارد. همان طور که اشاره شد انواع ورق اسیدشویی را در اندازه های مختلف با مشخصات متفاوت تولید می کنند. بنابراین انتخاب مناسب ترین نوع آن ها به دقت بسیار زیادی نیاز دارد. به ویژه این که کوچک ترین اشتباه می تواند باعث خسارت های مادی و جانی زیادی برای پروژه ها شود. مثلاً اگر به کاربرد ورق اسیدشویی در کشتی سازی یا ساخت مخازن توجه شود، اهمیت موضوع مشخص خواهد شد.

انواع ورق اسیدشویی حاصل از اسیدشویی ورق فولادی باید برای کشتی سازی و ساخت مخازن کیفیت بالایی داشته باشند. در غیر این صورت حتی می توانند فاجعه ای بزرگ به وجود بیاورند. بنابراین برای خرید این نوع محصولات فولادی و برای داشتن انتخابی دقیقاً متناسب با کاربرد ورق اسیدشویی مشورت لازم است. مشاوره گرفتن از کارشناس های متخصص و با تجربه قطعاً بهترین گزینه ها را پیش روی شما قرار می دهد. درصد خطا با استفاده از تجربه متخصصین به صفر می رسد و پروژه به سرعت پیش خواهد رفت.

آراد آهن مرکز فروش آهن آلات کارخانه جات معتبر به قیمت درب کارخانه. 

پیشنهاد کارشناس آراد آهن جهت آشنایی با ورق اسید شویی، مطالعه مقاله‌ی “ورق اسید شویی چیست”است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *