آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

ورق اسیدشویی چیست

اسیدشویی
۴.۷/۵ - (۱۲ امتیاز)

اگر یکی از فعالان صنعت یا بازار آهن‌آلات باشید، حتما تابه‌حال یکی از سوالات بالا در ذهن شما مطرح شده است. به ویژه که ورق‌های حاصل از این فرایند کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارند.

در این مقاله آراد آهن به سوال پر تکرار اسیدشویی چیست و دیگر سوالات بالا پاسخ داده شده است. پس با ما همراه باشید.

اسیدشویی چیست؟

در اولین گام به سوال اسیدشویی چیست، پاسخ خواهیم داد. این فرایند، یکی از متداول‌ترین فرایندهای صنعتی است که در بسیاری از صنایع به منظور بهبود کیفیت سطحی مقاطع فولادی مختلف صورت می‌گیرد.

 حال ممکن است که برای شما این سوال مطرح شود که مهم‌ترین صنایع اسیدشویی چیست؛ درجواب این سوال باید صنعت آهن آلات و تولید ورق‌های اسیدشویی را نام ببریم. اما در تولید ورق‌ها، منظور از فرایند اسیدشویی چیست؟

 هنگامی‌که شمش‌های فولادی در کوره‌های بسیار داغ کارخانجات گداخته شده و سپس تحت فشار غلتک‌ها و مراحل مختلف به ورق نوردگرم تبدیل می‌شوند، کیفیت ظاهری بسیار پایینی پیدا می‌کنند. تا جایی که به این ورق‌ها، ورق سیاه گفته می‌شود. 

ورق‌های سیاه دارای سطحی پر از لکه‌های اکسیداسیون و پوسته‌های ریز هستند که عملا استفاده از آن‌ها را در بسیاری از صنایع غیرممکن می‌کند.

 در طی فرایند اسیدشویی، این ورق‌ها برای استفاده در این صنایع آماده خواهند شد. اینجاست که متوجه خواهیم شد اهمیت فرایند اسیدشویی چیست و تا چه حد اساسی است.

حالا به پاسخ این سوال می‌رسیم که اسیدشویی چیست؟ در طی این فرایند که با نام فلاکسینگ هم شناخته می‌شود، سطح ورق سیاه در طی چندین مرحله با اسیدهای مخصوصی شستشو داده می‌شود.

 در نهایت ورقی به دست می‌آید که سطحی عاری از لکه‌های چربی و آلودگی‌ها دارد. در انتهای مقاله به معرفی انواع روش های اسیدشویی هم خواهیم پرداخت.

اسیدشویی

هدف از اسیدشویی چیست؟

حال باید به این سوال پاسخ دهیم که هدف از اسیدشویی چیست؟ کوره‌هایی که برای تولید ورق سیاه مورداستفاده قرار می‌گیرند، دمای بسیار بالایی دارند.

 این دمای بالا باعث به وجود آمدن پوسته‌های اکسیدی روی سطح ورق خواهد شد که روی کیفیت و همگون بودن سطح ورق اثر نامطلوبی به جا می‌گذارد. پس اگر بپرسید که هدف از اسیدشویی چیست، باید بگوییم که این فرایند باعث از بین رفتن پوسته‌ها خواهد شد و این ورق را برای استفاده در صنایع و کارخانجات دیگر آماده می‌سازد.

به علاوه، به سوال هدف از اسیدشویی چیست، جواب دیگری هم می‌توان داد. باید گفت که این مرحله پیش نیاز تولید ورق‌های روغنی است. ورق‌های روغنی برخلاف ورق‌های سیاه سطحی صیقلی و کاملا یکنواخت دارند و در بسیاری از صنایع هم به کرات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در نظر داشته باشید که قیمت ورق اسیدشویی به دلیل گذراندن یک مرحله اضافی از قیمت ورق سیاه بیشتر است؛ اما در مقایسه با ورق روغنی قیمت کمتری دارد. بنابراین در جواب به سوال کاربرد ورق اسیدشویی چیست، باید بگوییم که به دلیل قیمت کمتراین ورق نسبت به ورق روغنی، بسیاری از کارخانجات خرید آن را ترجیح می‌دهند.

 این کارخانجات با این کار هزینه‌های خود را کاهش داده و فرایند تبدیل ورق‌های اسیدی به ورق روغنی را خود انجام می‌دهند. آن‌ها برای این کار از انواع روش های اسیدشویی استفاده می‌کنند.

فرایند اسیدشویی ورق شامل چه مراحلی می‌شود؟

بعد از این که با فرایند اسیدشویی آشنا شدید، باید بدانید که مراحل فرایند اسیدشویی چیست؟

  • قرار دادن ورق در ابتدای خط تولید: در اولین گام رول ورق‌ها روی دستگاه‌های مخصوص حمل ورق بارگیری شده و سپس به سمت خط تولید روانه می‌شوند.
  • باز کردن رول‌های ورق: جالب است بدانید که دومین مرحله فرایند اسیدشویی چیست؟ در این مرحله تسمه‌ای که توسط آن رول ورق محکم بسته‌بندی شده، باز می‌شود. همزمان جک‌های هیدرولیک و مخصوص ورق را کنترل می‌کنند.
  • عبور دادن از زیر غلتک‌ها: حالا نوبت به آن می‌رسد که ورق باز شده و از زیر غلتک‌های سنگینی عبور داده شود؛ اما هدف از این مرحله فرایند اسیدشویی چیست؟ این مرحله باعث صاف و یکنواخت شدن سطح ورق خواهد شد.
  • لبه گیری ورق: ممکن است در مرحله قبل، غلتک‌ها نتوانسته باشند به طور کامل لبه‌های ورق را هم پوشش داده و صاف کنند. پس اگر این سوال برای شما مطرح شده است که هدف از این مرحله اسیدشویی چیست، باید بدانید که لبه‌های ناصاف در این مرحله برش داده می‌شوند تا یک ورق کاملا مسطح به دست آید.
  • شستشویی سطح ورق: حالا نوبت به شستشویی اولیه ورق می‌رسد که در یک مرحله سطح ورق از گردوغبار، چربی و سایر آلودگی‌های سطحی زدوده می‌شود. تمام این ۵ مرحله را که تا اینجای مقاله بررسی کردیم در انواع روش های اسیدشویی پشت سر گذاشته می‌شوند.
فرایند اسیدشویی
  • اسیدشویی اولیه: منظور از مرحله اولیه اسیدشویی چیست؟ در این مرحله، ورق با محلول‌های ضعیفی مثل کلرید آهن شستشو داده می‌شود. به این منظور ورق را به طور کامل در مخزن‌های پر از کلریدآهن قرار می‌دهند و با حرکت به سمت چپ و راست شستشو خواهند داد.
  • اسیدشویی ثانویه: در این مرحله شستشوی ورق با اسیدهای قوی‌تری انجام می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که محلول‌های مصرف شده در این مرحله اسیدشویی چیست، باید بگوییم که از اسیدهای مختلفی مثل: فسفریک، نیتریک، هیدروکلریک و اسید سولفوریک استفاده می‌شود. ورق در مخزنی از این اسیدها غوطه‌ور شده و تا زمانی‌که سطحی عاری از پوسته‌های اکسیداسیون پیدا نکند، در همین حالت باقی می‌ماند. شاید این سوال در ذهن شما مطرح شود که عوارض این مرحله اسیدشویی چیست؟ برای کاهش عوارض تماس با اسیدهای قوی، بلافاصله سطح ورق با محلول‌های قلیایی شستشو داده می‌شود.
  • خشک کردن ورق: پس از شستشویی ثانویه ورق با اسید، مرحله بعدی اسیدشویی چیست؟ مرحله بعدی خشک کردن ورق است. چرا که اگر رطوبت روی سطح ورق باقی بماند، منجر به زنگ زدگی آن خواهد شد. برای این کار از دستگاه‌های مخصوصی استفاده می‌شود که به سطح ورق هوا را با فشار می‌دمند.
  • روغن کاری: آخرین مرحله اسیدشویی چیست؟ در اخرین مرحله سطح ورق روغن کاری می‌شود. آغشته کردن سطح ورق به روغن باعث می‌شود که احتمال زنگ‌زدگی آن بسیار کاهش پیدا کند.
  • بسته بندی: یکی دیگر از مراحل اسیدشویی، بسته بندی مجدد است؛ اما منظور از بسته‌بندی مجدد در فرایند اسیدشویی چیست؟ در این مرحله ورق‌های آماده رول شده و با تسمه بسته‌بندی می‌شوند. در نهایت به انبار ارسال خواهند شد.

آراد آهن مرکز فروش انواع آهن آلات به قیمت درب کارخانه. 

برای اطلاع از قیمت ها و مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما بر روی دکمه زیر کلیک کنید یا با شماره درج شده روی سایت تماس بگیرید .

انواع روش های اسیدشویی کدامند؟

روش‌های مختلف اسیدشویی چیست؟ این فرایند روی مقاطع مختلف و با هدف‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. در نظر داشته باشید که قیمت ورق اسیدشویی به روش‌های تولید آن بستگی دارد. در ادامه با انواع روش های اسیدشویی آشنا خواهیم شد:

  • غوطه‌وری در وان: احتمالا با خواندن پاراگراف قبلی می‌دانید که منظور از غوطه‌وری در اسیدشویی چیست. در این روش رایج، ورق در وانی پر از اسید قرار می‌گیرد و به صورت کاملا یکنواخت پوشش داده می‌شود.
  • اسیدشویی ساکن: یکی دیگر از انواع روش های اسیدشویی، روش ساکن است که در آن ورق ثابت در جای خود باقی می‌ماند و محلول از روی آن عبور داده می‌شود.
  • اسیدشویی دسته‌ای: منظور از این روش اسیدشویی چیست؟ اگر دسته‌ای از مقاطع فولادی به صورت همزمان وارد وان اسید شوند، شاهد روش اسیدشویی دسته‌ای خواهیم بود.
  • اسیدشویی افشانه‌ای: از دیگر انواع روش های اسیدشویی، افشانه‌ای است که در آن اسید تحت نظارت و با درنظر گرفتن تمام نکات ایمنی به سطح ورق اسپری خواهد شد.
  • اسیدشویی بازگردانی: منظور از بازگردانی در اسیدشویی چیست؟ دراین روش اسید از داخل مقطع فولادی عبور داده می‌شود. این روش از انواع روش های اسیدشویی مناسب شستشوی استوانه‌ها و لوله‌های فولادی است.
اسیدشویی چیست

انواع اسیدهای موردمصرف در فرایند اسیدشویی چیست؟

از اسیدهای مختلفی مثل فسفریک، نیتریک، هیدروکلریک و اسیدلفوریک برای این کار کمک می‌گیرند. حالا این سوال پیش می‌آید که متداول‌ترین اسیدهای مورداستفاده در فرایند اسیدشویی چیست؟ باید بگوییم که در میان انواع روش های اسیدشویی استفاده از هیدروکلریک اسید و سولفوریک اسید رایج‌تر است.

بسیاری از محصولات فلزی برای تولید نیازمند ماده خام اولیه خود یعنی ورق هستند و ایران نیز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان ورق فلزی محسوب می‌شود؛ پس اگر بخواهیم ورق اسیدشویی چیست را به بیانی ساده تعریف کنیم، میتوان گفت:

“به از بین بردن چربی‌ها و آلودگی‌های سطح ورق‌های سیاهی که توسط نورد گرم به ضخامت مورد نظر رسیده‌اند، آن هم به کمک نوعی از اسید که بیشتر اسید کلریدریک است، اسیدشویی و به ورق تولید شده از این فرآیند ورق اسیدشویی گفته می‌شود.”

در واقع انجام فرآیند ورق اسیدشویی چیست، ناخالصی‌ها و زغال‌های سطحی را ورق از بین برده و ورق حاصل از آن، دارای سطحی براق خواهد بود.

مشخصات فنی ورق اسیدشویی چیست؟

بعد از تعریف ورق اسیدشویی چیست، بر هر معمار و فعال صنایع فولادی واجب است که مشخصات این ورق‌ها را بشناسد.

چون ورق‌های اسیدشویی محصول نهایی تولید شده از ورق‌های سیاه می‌باشند، این محصولات به دو صورت رول یا شیت در بازار عرضه و دارای سایز و ابعاد متفاوتی هستند؛ اما در ایران چند ورق اسیدشویی کاربرد فراوان دارد که دارای سایز و ابعاد زیر است:

  • ورق اسید شویی رولی در عرض ۱۰۰ و ۱۲۵ با ضخامت بین ۱.۵ تا ۶ میلی متر
  • ورق های اسید شویی شیت در دو نوع برشی و فابریک که مهم ترین سایز ورق اسیدشویی فابریک در دو عرض ۱ و ۱.۲۵ متر و طول ۲ و ۲.۵ متر می‌باشد و نوع برشی آن اندازه‌های دلخواه برش داده می‌شود.
 

پس بعد از آشنایی با ورق اسیدشویی چیست، به این نکته دقت داشته باشید که سایزهای متنوعی از این ورق وجود دارد اما عمده ابعاد و سایزهایی که در بازار کشور ما وجود دارد، مواردی بود که نام بردیم.

مساله دیگری در خصوص ورق اسیدشویی چیست که بسیار حائز اهمیت می‌باشد، استانداردهای تولید ورق‌های اسیدشویی است. در  تولید ورق‌های اسیدشویی دو استاندارد DIN 1614 و BS EN 10111 نقشه بسزایی دارند که گریدهای این دو استاندارد برای ورق اسیدشویی چیست به شرح زیر است:

گریدهای استاندارد DIN 1614 ورق اسیدشویی چیست؟

  • ورق اسید شویی StW22
  • ورق اسید شویی USt23
  • ورق اسید شویی RRStW23
  • ورق اسید شویی StW24

گریدهای استاندارد BS EN 10111 ورق اسیدشویی چیست؟

  • ورق اسید شویی DD11
  • ورق اسید شویی DD12
  • ورق اسید شویی DD13
  • ورق اسید شویی DD14

اما هدف از ورق اسیدشویی چیست؟

  • در تولید ورق سیاه طی نورد گرم این محصول متحمل دمای بالایی است که باعث می‌شود دارای پوسته‌های اکسیدی باشد؛ این عامل سبب می‌شود تا یک ناهمگونی در سطح، رنگ و ضخامت ورق سیاه ایجاد شود و در اینجاست که اسیدشویی ورق گرم دو هدف را دنبال می‌کند:

    1. پوسته‌زدایی از روی سطح ورق سیاه نورد گرم و رساندن سطح آن به کیفیت مناسب
    2. جلوگیری از آسیب رساندن به سطح غلتک‌های نورد سرد به دلیل وجود اکسیدهای ورق سیاه در طی انجام عملیات نورد سرد بر روی این ورق‌ها
     

    در ادامه بیشتر در خصوص واژه ورق اسیدشویی چیست و روش‌های آن صحبت خواهیم کرد و در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد؛ پس تا پایان ما را همراهی کنید.