آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

چه محصولاتی از شمش فولادی ساخته می شود؟

قیمت روز شمش فولادی
به این مقاله امتیاز دهید

ساخت شمش فولادی تحول بزرگی در صنعت به وجود آورد؛ چرا که این محصول قابلیت تبدیل به سایر محصولات فولادی را دارد. شمش فولادی، محصولی به شکل جامد از جنس فولاد است که دارای ابعاد و وزن مناسب برای حمل و نقل می باشد. یک شمش فولادی معمولا با استفاده از فرآیندهای فولادسازی، از طریق انجماد فولاد مذاب در قالب مورد نظر به دست می آید. مشخصات فنی شمش فولادی به نحوی است که منجر شده تا کاربرد شمش فولادی بسیار وسیع باشد. امروز مواردی از جمله انواع شمش فولادی، کاربرد شمش فولادی، قیمت شمش فولادی، خرید شمش فولادی و … را با هم بررسی می کنیم.

انواع شمش فولادی

انواع شمش فولادی عبارتند از:

الف. شمش دستی (Ingot)

ب. بیلت (Billet)

ج. بلوم (Bloom)

د. اسلب (Slab)

در صنعت عمده فولادسازی، کارخانجات تولید کننده شمش فولادی معمولا بلوم، بیلت و اسلب را به عنوان شمش فولادی می شناسند. اما در واقع شمش فولادی دستی نیز از انواع شمش فولادی می باشد.

مشخصات فنی شمش فولادی دستی چیست؟

شمش فولادی دستی نوع شمش فولادی به شکل مستطیل است که معمولا سطح مقطع ذوزنقه ای شکل دارد. این به قالب گیری دستی، خروج راحت تر از قالب و جا به جایی این نوع از شمش فولادی کمک می کند. بلندی یک شاخه شمش فولادی دستی معمولا بیش از دومتر نمی باشد و به همین دلیل است که این نوع شمش فولادی قابل تولید در کارگاه های کوچک نیز هست.

مشخصات فنی شمش فولادی بیلت یا شمشال چیست؟

این نوع شمش فولادی را معمولا در سطح بین الملل به نام سی سی ام یا شمشال می شناسند. بیلت نوعی شمش فولادی است که به طور مستقیم پس از تولید در خط تولید سی سی ام برای مصرف در خط نورد استفاده خواهد شد. طول شمشال از شمش فولادی دستی بیشتر است. سطح مقطع آن به شکل دایره یا مربع است که عرض آن حداکثر پانزده سانت می باشد. شمش فولادی بیلت به طور معمول برای تولید مواردی از قبیل میلگرد و سیم مفتولی قابل استفاده می باشد.

مشخصات فنی شمش فولادی بلوم یا شمشه چیست؟

این نوع شمش فولادی امروزه بیش تر با نام فابریک شناخته می شود. در حقیقت فابریک یا شمشه نوعی بیلت با اندازه متفاوت است و عرض آن بیشتر از بیلت است. کاربرد شمش فولادی فابریک در موارد مختلف و متنوعی مانند ساختن ریل قطار، ساختن انواع قوطی و حتی ساختن ناودانی می باشد.

مشخصات فنی شمش فولادی اسلب یا تختال چیست؟

این نوع شمش فولادی به طور معمول به شکل مکعب بوده و دارای ضخامت بیست و سه سانت، عرض صد و بیست و پنج سانت و بلندی دوازه متری است. معمولا اسلب یا تختال را به عنوان مواد اولیه برای تولید و تهیه ورق های فولادی به کار می برند. جالب است بدانید که به طور معمول فابریک یا همان بلوم از کنار تختال بریده می شود.

مشخصات فنی شمش فولادی

کاربرد شمش فولادی

کاربرد شمش فولادی آنقدر متنوع و مختلف می باشد که آن را تحولی شگرف در صنعت تولید صنایع فولاد می دانند. خصوصیات فنی شمش فولادی در هر یک از انواع آن( شمش دستی، بیلت، بلوم و اسلب) با نوع دیگر متفاوت است. اندازه، ابعاد درصد خلوص فولاد و مقدار عناصر به کار رفته در شمش فولادی می تواند بر قابلیت حمل، خمش، انعطاف پذیری و دیگر خصوصیات فنی شمش فولادی تاثیرگذار باشد. این تنوع باعث شده که هر یک از انواع شمش های فولادی کاربرد متفاوتی با نوع دیگر داشته باشد. در ادامه به مهم موارد کاربرد شمش فولادی اشاره می کنیم و نگاهی کوتاه به این داریم که محصولاتی که از شمش فولادی ساخته می شوندکدامند.

محصولاتی که از شمش فولادی ساخته می شوند کدامند؟

از انواع شمش فولادی در ساخت محصولات مختلف و متنوعی استفاده می شود. یکی از مهم ترین محصولاتی که از شمش فولادی ساخته می شوند، میلگردها هستند. معمولا برای تولید میلگردها از شمش فولادی سی سی ام یا بیلت استفاده می شود. این نوع از شمش فولادی سطح مقطع کوچک و طول بالا و استقامت و استحکام خوبی دارد که آن را برای به یک گزینه عالی برای ساخت میلگردها تبدیل کرده است. این نوع از شمش های فولادی در صورتی که نازک تر و بلندتر تولید شوند می تواند در تولید انواع سیم مفتول نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

یکی از موارد بسیار مهم و کاربردی دیگری که از شمش فولادی تولید می شود ریل قطار است. برای تولید این محصول به طول بسیار زیاد و استحکام بالا نیاز داریم. ممکن است فکر کنید بیلت گزینه مناسبی است اما با توجه به این که سطح مقطع بسیار پایینی دارد، نمی توان از آن استفاده کرد. انتخاب بهتر شمش فولادی فابریک است. فابریک یا بلوم نوعی بلیت است که عرض بیشتری دارد. از فابریک دیگری مانند ساخت ناودانی و نبشی نیز استفاده می شود.

یکی از دیگر موارد کاربرد شمش فولادی، تولید ورق فولادی است. برای تولید ورق فولادی معمولا از تختال که دارای شکل مکعبی می باشد استفاده می شود. در بخش بعد به قیمت شمش فولادی و چگونگی تعیین قیمت خرید شمش فولادی اشاره خواهیم کرد.

قیمت شمش فولادی

یکی از موارد دخیل در تصمیم گیری برای خرید شمش فولادی، قیمت شمش فولادی است. قیمت شمش فولادی بر اساس نوع شمش فولادی مدنظرشما و اندازه شمش فولادی، متفاوت است. پیش از این ها مبنایی که قیمت شمش فولادی بر اساس آن تعیین و ارائه می شد؛ قیمت شمش فولادی خوزستان بود. اما این نوع قیمت گذاری باعث ایجاد مشکلات مختلفی برای زنجیره فولاد شد. عمده این مشکلات به این دلیل به وجود آمد که واحد تولیدی شمش فولادی خوزستان دولتی می باشد و در خیلی موارد با عدم شفافیت قیمت دست به گریبان است. امروزه معیار قیمت شمش فولادی تولید کنندگان خصوصی شمش فولادی از قبیل شرکت کیان، پاسارگاد، ارفع و… می باشد.

قیمت آنلاین شمش فولادی

 نحوه تعیین و محاسبه قیمت آنلاین شمش فولادی در هر یک از کارخانجات تولید کننده شمش فولادی بر اساس متغیرهایی مانند قیمت مواد اولیه و درصد خلوص و تورم و… بستگی دارد و در نتیجه قیمت های متفاوتی برای شمش فولادی ارائه می شود که به طور دائم در حال تغییر می باشد.

 قیمت آنلاین شمش فولادی نیز مانند دیگر محصولات صنعت فولاد به خاطر وابستگی به مواردی مانند نوسان های ارزی از جمله دلار باید به صورت روزانه برآورد شود. به طور کلی سود حاصل از فروش شمش فولادی برای عمده فروشان سه درصد و برای خرده فروشان پنج درصد برآورد شده است.

قیمت آنلاین شمش فولادی

کارخانجات تولید کننده شمش فولادی در ایران

همان طور که پیش تر هم ذکر شد، موارد کاربرد شمش فولادی بسیار زیاد است و به همین دلیل می توان شمش فولادی را از جمله نیازهای اصلی در تولید انواع مختلف محصولات فولادی اعم از محصولات مفتولی، میلگرد، قوطی، ناودانی، ورق فولادی و… دانست. به همین دلیل کارخانجات زیادی به تولید شمش فولادی مشغول هستند تا بتوانند مطابق نیاز صنایع فولادسازی، شمش فولادی عرضه کنند. برخی از مهم ترین و معروف ترین کارخانجات تولید کننده شمش فولادی در ایران عبارتند از:

فولاد خوزستان

ذوب آهن اصفهان

فولاد مبارکه اصفهان

نورد فولاد یزد

مجتمع فولاد خراسان

فولاد هرمزگان

شاهین بناب تبریز

مجتمع فولاد سیرجان

خرید شمش فولادی

خرید شمش فولادی را می توان به دو صورت حضوری و غیرحضوری انجام داد. در هر دو صورت، هنگام خرید شمش فولادی با توجه به تفاوت کاربرد انواع شمش فولادی مختلف با یکدیگر، باید دقت کنید تا دقیقا آن نوع از شمش فولادی را که مطابق با نیاز شماست انتخاب کنید. جهت استعلام قیمت شمش فولادی می توانید لیست قیمت آن را در سایت آراد آهن ببینید یا با تماس تلفنی با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ از قیمت ها مطلع شوید. پس از استعلام قیمت سفارش خرید خود را ثبت نمایید. ثبت سفارش هم به صورت تلفنی و هم به صورت آنلاین از قیمت ثبت سفارش سایت آراد آهن امکان پذیر است.