آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

تفاوت لوله گازی توکار و روکار

تفاوت لوله گازی توکار و روکار
به این مقاله امتیاز دهید

لوله‌های گازی _از جنس فولادند_ چه از نوع لوله‌های توکار باشند و چه از نوع لوله‌های روکار یک کاربری واحد خواهند داشت. به بیان دیگر از لوله‌های گازی به طور کلی برای انتقال گازها استفاده می‌شود. بنابراین لوله‌های گاز باید از مقاومت بالایی در برابر خوردگی، رطوبت، نور خورشید، ضربه‌های ناگهانی و … برخوردار باشند تا ایمنی لازم را برای انتقال گاز فراهم آورند.

پس تفاوت میان لوله‌های گازی توکار و روکار چیست؟ چرا قیمت لوله‌های توکار و روکار متفاوت است؟ کدامیک از دیگری بهتر و مقاومتر است؟ کاربرد هر کدام از این لوله‌ها چیست؟

در این مقاله ضمن پاسخ به سوالات بالا روش خرید انواع لوله گازی و این که لوله فولادی را از کجا بخریم را توضیح داده‌ایم.

مشخصات فنی لوله گازی روکار و توکار

مشخصات فنی لوله گازی روکار و توکار یکی از تفاوت‌های اصلی میان این دو نوع لوله است.

به طور کلی لوله‌های گازی به دلیل کاربرد حساسی که دارند باید الزاماً مطابق با استانداردها ساخته شوند. دو استاندارد BS EN ISO 3183 و استاندارد API5L معیاری برای ساخت لوله‌های گازی هستند که توسط کارخانجات تولیدکننده باید در نظر گرفته شوند.

مطابق با این استانداردها لوله گاز توکار با مشخصات فنی زیر باید تولید شوند:

  • سایزهای ۱.۲ ، ۳.۴، ۱ ، ۱ ، ۱.۴   1، ۱.۲   1 و ۲ اینچ
  • ضخامت ۲.۶، ۲.۹، ۳.۴، ۳.۶، ۳.۷، ۳.۹ میلیمتر
  • طول هر شاخه از لوله توکار ۶ متر

و مشخصات فنی لوله گاز روکار نیز به شرح زیر خواهد بود:

  • سایزهای ۱.۲ ، ۳.۴، ۱،  1.4   1، ۱.۲   1، ۲ اینچ
  • ضخامت ۲.۶۵، ۳.۲۵، ۳.۶۵
  • طول هر شاخه از لوله روکار ۶ متر

از دیگر مشخصات فنی لوله گازی روکار و توکار که از اهمیت بالایی برخوردار است وزن لوله‌هاست. وزن لوله‌ها توکار و روکار بستگی به سایز و ضخامت دارد و باید مطابق با فرمول زیر محاسبه شود:

(قطر بیرونی لوله _ ضخامت لوله ) * ضخامت لوله * ۳٫۱۴ * ۰٫۰۰۷۸۵ * طول لوله = وزن لوله

تفاوت لوله گازی توکار و روکار

تولید لوله گازی توکار و روکار

روش تولید لوله گازی توکار و روکار یکی از عواملی است که باعث تفاوت در این دو نوع لوله خواهد شد. لوله‌های فولادی به دو روش درزدار و یا بدون درز تولید می‌شوند. لوله‌های بدون درز از شمش‌های فولادی تولید می شود. و از ابتدا به شکل نهایی لوله از خط تولید کارخانه خارج می‌شوند. در مقابل لوله‌های درزدار از خمیده شدن ورق‌های فولادی سیاه تولید می‌شوند که در سرتاسر طول خود یک خط جوش دارند.

مشخص است که لوله‌های بدون درز از کیفیت و مقاومت بالاتری برخوردار خواهند بود. اما لوله گازی توکار و روکار از چه نوع لوله‌ی انتخاب می‌شوند؟

لوله گازی توکار:

به دلیل کاربردهای خاص، لوله گازی توکار نیاز به مقاومت بیشتری دارد. و به همین دلیل عموماً بدون درز تولید می شود و یا اگر از نوع درز دار تولید شوند الزاماً با جوشکاری برقی این درز باید ایجاد شود. به علاوه لوله‌های گازی تو کار باید عایق بندی شوند، تا مقاومت لازم را برای استفاده در شرایط محیطی نامطلوب پیدا کنند. به منظور عایق بندی لوله‌های گازی توکار بعد از پاکسازی سطح آن از آلودگی‌ها، سطح لوله‌ها با پرایمر پوشیده شده و سپس نوارپیچی می‌شوند.

بر روی لوله‌های گازی توکار باید بعد از اینکه تولید شدند الزاماً تست‌های مخرب و غیرمخرب انجام ‌گیرد.

 جهت خرید لوله گازی توکار با شرایط ویژه با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

لوله گازی روکار:

لوله‌های گازی روکار عموماً از نوع لوله‌های درزدار هستند. لوله‌های‌ گازی روکار نیز بعد از تولید توسط تست‌های مخرب و غیرمخرب مورد آزمایش قرار می‌گیرند. علاوه بر این درز جوش این لوله‌ها نیز باید از نظر کیفی مورد تایید واقع شوند.

لوله‌های گازی روکار نیاز به عایق بندی عمیقی ندارند و تنها کافی‌ست که آن‌ها را برای مقاوم شدن در برابر رطوبت و فرسایش با یک لایه رنگ پوشاند.

به طور کلی تولید لوله گازی توکار و روکار باید با دقت بالایی انجام شود چرا که هرگونه خطا و اهمال کاری موجب وارد آمدن خسارات مالی و جانی شدیدی خواهد شد.

جهت خرید لوله گازی روکار با کیفیت و قیمت مناسب با ما تماس بگیرید.

تفاوت در کاربرد لوله گازی توکار و روکار

تا اینجای کار دانستیم که لوله گازی روکار و توکار از لحاظ مشخصات فنی و روش تولید با یکدیگر تفاوت دارند. این دو امر باعث می‌شوند که شاهد تفاوت در کاربرد لوله گازی توکار و روکار باشیم.

از لحاظ کاربرد، لوله‌های گازی توکار در پروژه‌های عظیم و لوله‌کشی‌های طولانی بین شهری مثل: لوله کشی از پالایشگاه‌ها تا شهرها استفاده می‌شوند.

در مقابل لوله‌های گازی روکار به منظور استفاده در پروژ‌ه‌های سبک و بیشتر در لوله کشی‌های درون ساختمانی استفاده می‌شوند.

تفاوت در کاربرد لوله گازی توکار و روکار به نوع این لوله‌ها و میزان مقاومت آن‌ها در برابر عوامل خارجی برمی‌گردد. لوله‌های گازی توکار به دلیل بدون درز بودن و نیز داشتن یک لایه محافظ و عایق برای استفاده طولانی مدت و لوله کشی‌های طولانی در شرایط سخت بیرون شهری مناسب شده‌اند.

لوله فولادی

تفاوت در قیمت لوله گازی توکار و روکار:

تفاوت در قیمت لوله گازی توکار و روکار آخرین و مهم‌ترین تفاوتی است که باید هنگام انتخاب و خرید به آن توجه داشت.

اگر تا به اینجای مقاله را خوانده باشید به طور حتم متوجه شده‌اید که کدامیک از این لوله‌ها قیمت بالاتری دارد. قیمت لوله گازی توکار به دلیل نوع کاربری، استحکام و مقاومت بیشتر و داشتن یک لایه پوشش عایقی از قیمت لوله گازی روکار بیشتر است.

برای اینکه تفاوت در قیمت لوله گازی توکار و روکار را بهتر متوجه شوید می‌توانید به قسمت لوله گازی در منوی اصلی سایت آرادآهن مراجعه نموده و قیمت‌ لوله‌ها با ابعاد یکسان را مقایسه نمایید.

خرید لوله گازی توکار و روکار

اگر قصد خرید لوله گازی توکار و روکار را دارید، توصیه می‌کنیم قبل از خرید قیمت‌های پیشنهادی بازرگانی آرادآهن را مشاهده و با قیمت دیگر مراکز مقایسه کنید.

بازرگانی آراد آهن مرجع فروش لوله گازی با سال‌ها خرید عمده و مستقیم از کارخانجات داخلی توانسته است در طول تمام این سال‌ها مناسبترین قیمت‌ها را به مشتریان خود پیشنهاد ‌دهد. همچنین این بازرگانی در کنار پیشنهاد بهترین قیمت لوله گازی، کیفیت محصولات خود را نیز تضمین می‌نماید.

اگر در خصوص خرید لوله گازی توکار و روکار سوالی دارید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید، مشاوره‌ی رایگان از دیگر خدمات ویژه بازرگانی آراد آهن است که بسیاری از کاربران بدون هیچگونه محدودیتی از آن استفاده می‌کنند.