آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

آشنایی با چند کارخانه تولید کننده انواع میلگرد

تولید میلگرد
به این مقاله امتیاز دهید

کشور ایران بیش از ۵۰ سال در زمینه تولید میلگرد سابقه دارد. در طی این سالها با اقبال روز افزون از این محصول مهم، تولید کنندگان زیادی پا به عرصه تولید میلگردگذاشته اند. خوشبختانه امروزه حجم بالایی از میلگردها در کارخانجات مختلف تولید و با استانداردهای بالایی روانه بازار می شود. رسیدن به تکنولوژی های برتر تولید میلگرد باعث شده است. تا کارخانه های تولید این محصول فولادی در ایران پا به پای رقبای جهانی خود حرکت کنند.

یکی از روش های تشخیص روش تولید و کیفیت میلگردها، چک کردن علامت اختصاری درج شده روی میلگردهای مختلف است. همانطور که می دانید استاندارد تولید در هر کشور متفاوت است. و افراد زیادی علاوه بر مشخصات محصول، با تجربه از کیفیت محصولات تولید شده اطلاع دارند. ما در این مطلب شما را با برترین کارخانجات تولید کننده انواع میلگرد در ایران آشنا می کنیم. و مشخصات فنی میلگردها کارخانه های مورد نظر را برای آگاهی بیشتر می آوریم.

آشنایی با مشهورترین کارخانجات تولید کننده انواع میلگرد در کشور

بیشتر افراد در حوزه ساخت و ساز با میلگرد آشنایی جزئی پیدا می کنند. اما شناخت حرفه ای میلگردها با توجه به تکثر کارخانه ها و تنوع محصولات کار آسانی نیست. نوع آج و کارخانه تولید کننده میلگرد بر روی محصول درج می شود. برای اینکه با علائم اختصاری محصولات هر کارخانه آشنا شوید، باید به سایت آن مراجعه کنید. کارخانجات تولید کننده انواع میلگرد در ایران فراوان است و از کارخانه های برتر در این حوزه می توان کارخانه ذوب آهن اصفهان،  مجتمع فولاد خراسان و کارخانه فولاد میانه، کارخانه ابهر ، فولاد زاگرس و… را نام برد.

میلگرد
تولید کننده میلگرد

کارخانه ذوب آهن اصفهان

کمتر کسی در ایران، نام کارخانه ذوب آهن اصفهان را نشنیده است. این کارخانه بدون شک از افتخارات کشور است. و توانسته است با تولید انواع محصولات فولادی نیازهای مردم ایران را برطرف کند. در سال های نه چندان دور ایران تنها از طریق واردات نیازهای آهن آلات کشور را برطرف می کرد. با توافقات انجام شده شرکت ذوب آهن فعالیت خود را با ظرفیت ۵۵۰ تن آغاز کرد. اولین کارخانه ای که گواهینامه ای با عنوان استاندارد تولید با برترین سطح کیفی اخذ کرد، همین کارخانه است. و این گواهینامه را از شرکت انگلیسی UK CARES گرفت.

یکی از عوامل توسعه صادرات و بولد کردن سطح کیفی محصولات داشتن این گواهینامه بود. در سال های بعد با رسیدن ظرفیت تولید به یک میلیون و نهصد هزار تن، کوره بلند شماره ۲ نیز احداث گردید و بخش های زیادی مانند کک سازی، نورد، فولادسازی و … به این شرکت اضافه شد. هم اکنون ظرفیت تولید میلگرد ذوب آهن اصفهان به ۳ میلیون و ششصد هزار تن رسیده است و در صدر لیست تولیدکنندگان میلگرد در ایران قرار دارد‌. میلگردهای ذوب آهن اصفهان به صورت آجدار و ساده به تولید می رسد. این محصولات هم به نوع کلاف و هم به صورت شاخه مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره ۳۱۳۲ روانه بازار می شوند. نوسان قیمت محصولات ذوب آهن اصفهان تاثیر بسزایی در بازار آهن ایران دارد.

مشخصات میلگردهای ذوب آهن اصفهان

قبل از هر چیز بهتر است به این نکته اشاره شود. که میلگردهای تولید شده در کارخانه ذوب آهن اصفهان بالاترین سطح کیفیت را در بین کارخانجات تولید کننده انواع میلگرد در ایران را دارد. از انواع میلگردهایی که در ذوب آهن اصفهان تولید می شوند.عبارتند از : میلگرد ساده (A1) با علامت مشخصه س۲۴۰. میلگردهای آجدار مارپیچ (A2) با علامت مشخصه آج۳۴۰ و آج۳۵۰. میلگردهای آجدار جناقی (A3) با علامت مشخصه آج۴۰۰ و آج۴۲۰. میلگردهای آجدار مرکب (A4) با علامت مشخصه آج۵۰۰ و آج۵۲۰ اشاره کرد. استحکام تسلیم بالایی میلگردهای ساده حداقل ۲۴۰ نیوتن برمتر مربع است.

ویژگی میلگردهای آجدار

همین ویژگی برای میلگردهای آجدار مارپیچ برای آج ۳۴۰، ۳۴۰ و برای آج ۳۵۰، ۳۵۰ نیوتن بر متر مربع است. البته برای آج ۳۵۰، حداکثر استحکام تسلیم ۴۵۵ است. استحکام تسلیم بالایی برای میلگرد آجدار جناقی آج ۴۰۰. ۴۰۰ و برای میلگردهای آج ۴۲۰. حداقل ۴۲۰ و حداکثر ۵۴۵ نیوتن بر متر مربع می باشد. این ویژگی برای میلگردهای آجدار مرکب آج ۵۰۰، ۵۰۰ و برای آج ۵۲۰. حداقل ۵۲۰ و حداکثر ۶۷۵ نیوتن بر متر مربع تعیین شده است.

مقاومت کششی برای میلگرد ساده ۳۶۰. برای میلگرد آجدار مارپیچ ۵۰۰. برای میلگرد آجدار جناقی ۶۰۰، برای میلگرد آجدار مرکب آج۵۰۰. ۶۵۰ و برای میلگرد آج ۵۲۰، ۶۹۰ نیوتن بر متر مربع تعریف شده است. برای تمام میلگردهای کارخانه ذوب آهن اصفهان نسبت استحکام کششی به استحکام تسلیم ۱.۲۵ است. قیمت میلگرد به این مشخصات بستگی دارد و همین مسئله باعث شده است. که قیمت این محصول در کارخانه های مختلف متفاوت است.

میلگرد آجدار
کارخانه میلگرد

شرکت مجتمع فولاد خراسان یا نیشابور

این کارخانه در سال ۱۳۶۸ در نیشابور به تاسیس رسید و به جرات می توان گفت محصولات این شرکت یکی  از باکیفیت ترین محصولات بازار ایران به حساب می آید. میلگردهای این شرکت را با نام میلگرد نیشابور در بازار می شناسند. و فولاد نیشابور به عنوان قطب سوم فولاد در شرق کشور با تولید ۵۵۰ هزار تن میلگرد و ۶.۱ میلیون تن آهن اسفنجی نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند. میلگردهای نیشابور از پرمصرف ترین میلگردها به شمار می رود و مشتریان زیادی را به خود جذب کرده است. یکی از کارخانجات تولید کننده انواع میلگرد در ایران که توانسته است. استانداردهای قابلی را برای محصولات خود تعریف کند و کاربران از آن ها رضایت کافی داشته باشند، کارخانه فولاد خراسان است. میلگرد A3 از جمله محصولات پر طرفدار فولاد نیشابور محسوب می شود.

مشخصات میلگردهای فولاد خراسان

از انواع میلگرد فولاد خراسان می توان به میلگرد ساده و میلگرد آجدار اشاره کرد. میلگرد آجدار نیشابور در نوع جناقی و مرکب در انواع سایزها تولید و به بازار عرضه می شود. این محصولات در سایزهای ۱۰ الی ۳۲ در بسیاری از بنگاه های آهن فروشی یافت می شوند. میلگرد ساده با علامت مشخصه س۲۴۰ در سایزهای ۱۰ الی ۵۰ میلی متر تولید می شود. این میلگردها مطابق با استاندارد ملی ۳۱۳۲ با مقاومت کششی ۳۶۰ و تنش تسلیم ۲۴۰ در این کارخانه به بازار عرضه می شوند.

کیفیت میلگرد بسیار مهم است. و مهندسان و متخصصان این کارخانه به خوبی این پارامتر را مورد بررسی قرار داده و همواره محصولات باکیفیتی به بازار عرضه کرده اند. میلگرد A3 نیشابور از نظر کیفیت زبانزد خاص و عام است. میلگرد آجدار مارپیچ با علامت مشخصه آج ۳۴۰، حداقل تنش تسلیم ۳۴۰ نیوتن بر متر مربع، حداقل مقاومت کششی ۵۰۰ نیوتن بر متر مربع و حداقل ازدیاد طول نسبی ۱۸ دارد. در کنار این محصول باکیفیت، میلگرد آجدار جناقی با علامت مشخصه آج ۴۰۰. حداقل تنش تسلیم ۴۰۰ نیوتن بر متر مربع، حداقل مقاومت کششی ۶۰۰ نیوتن بر متر مربع و حداقل درصد ازدیاد طول نسبی ۱۶ دارد.

کارخانه فولاد میانه

این کارخانه که در سال ۱۳۶۸ به تاسیس رسید، در سال ۱۳۷۹ با هدف تولید ۵۵۰ هزار تن در سال از آن بهره برداری شد. این کارخانه نیز از جمله کارخانجات تولید کننده انواع میلگرد در ایران است که با تولید انواع میلگرد تاثیر بسزایی در صنعت ساخت و ساز و دیگر صنایع دارد. این کارخانه در شهرستان میانه و در سه کیلومتری این شهرستان واقع شده است. قیمت میلگردهای این کارخانه نیز همانند قیمت آهن آلات دیگر به عوامل مختلفی بستگی دارند.این محصولات نیز مطابق با استاندارد ملی ۳۱۳۲ تولید و روانه بازار می شوند.

مشخصات میلگردهای کارخانه فولاد میانه

این کارخانه نیز مانند دیگر کارخانجات تولید کننده انواع میلگرد در ایران، میلگردهای مختلفی تولید می کند. از انواع این میلگردها می توان به میلگرد A1، میلگرد A2 و میلگرد A3 اشاره کرد. میلگرد ساده (A1) با علامت مشخصه س ۲۴۰ و تنش جاری ۲۳۰۰ نیوتن بر متر مربع از میلگردهای مشهور این کارخانه است. تنش گسیختگی این میلگردها ۳۸۰۰ نیوتن بر متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی ۲۵ درصد می باشد. این میلگردها برای عملیات جوشکاری مناسب است.

میلگردهای آجدار مارپیچ (A2) با علامت مشخصه آج ۳۴۰، تنش جاری ۳۰۰۰ نیوتن بر متر مربع و تنش گسیختگی ۵۰۰۰ نیوتن بر متر مربع دارد. تغییر شکل نسبی آن ۱۹ درصد است و برای خاموت زنی بسیار مناسی می باشد. میلگردهای آجدار جناقی (A3) با علامت مشخصه آج ۴۰۰ از دیگر میلگردهای این کارخانه است. تنش جاری این میلگردها ۴۰۰۰ نیوتن بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی آنها ۶۰۰۰ نیوتن بر سانتی متر مربع است. مقاومت کششی میلگرد ساده ۲۴ و مقاومت کششی میلگردهای آجدار مارپیچ ۳۰ و مقاومت میلگردهای آجدار جناقی و مرکب ۴۲ تا ۵۰ نیوتن بر متر مربع می باشد.

برای خرید میلگرد با قیمت مناسب و کیفیت عالی می توانید به سایت آراد آهن مراجعه کنید و با مسئولین فروش آن در ارتباط باشید. قیمت روز میلگرد و دیگر آهن آلات در این سایت گزارش می شود. آراد آهن به عنوان برترین مرجع فروش آهن آلات برای پروژه های بزرگ و کوچک شناخته شده است.

جمع بندی

یکی از محصولاتی که در انواع صنایع بالاخص صنعت ساختمان نقش مهمی ایفا می کند، میلگرد است. میلگردها در انواع مختلفی توسط کارخانجات تولید کننده انواع میلگرد در ایران، تولید و به بازار عرضه می شوند. از کارخانه هایی که محصولات با کیفیتی به بازار عرضه می کنند، می توان به کارخانه ذوب آهن اصفهان، مجتمع تولید فولاد خراسان و کارخانه تولید فولاد میانه اشاره کرد. در این مطلب در مورد استاندارد میلگرد و انواع میلگردهای تولیدی این کارخانه ها مطالب مفیدی ارائه شد. برای خرید آهن آلات مختلف می توانید به آراد آهن مراجعه کنید.