آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

کارخانه های تولید کننده شمش فولادی در ایران

قیمت شمش فولادی
۵/۵ - (۱ امتیاز)

کارخانه های تولید کننده شمش فولادی در ایران کدامند؟ شمش فولادی چگونه تولید می‌شود؟ آیا قیمت شمش فولادی کارخانجات مختلف متفاوت است؟

در این مقاله به بررسی انواع شمش فولادی، روش‌های تولید و کارخانجات تولید کننده آن می پردازیم. در پایان این مقاله همچنین نگاهی به عوامل موثر بر قیمت شمش و راه‌های استعلام آن خواهیم داشت.

 انواع شمش فولادی

انواع شمش فولادی که توسط کارخانجات تولید می‌شود عبارتند از:

۱- شمش

شمش‌های فولادی با سطح مقطعی ذوزنقه‌ی شکل و با طولی حداکثر ۲ متر تولید می‌شوند.

۲-  بیلت

بیلت یا شمشال نوعی شمش فولادی است  که  از نظر طولی از شمش ها فولادی بلندتر ساخته می شود سطح مقطع آن نیز برخلاف شمس که ذوزنقه ای است، دایره ای و یا مربعی شکل خواهد بود. عرض بیلت ها باید از ۱۵ سانتی متر کمتر باشد به بیان دیگر سطح مقطع بیلت باید زیر ۲۳۰ سانتی متر مربع باشد.

بیلت‌ها در دو گرید آلیاژی مختلف ۳sp و ۵sp  تولید می‌شوند. بیلت ۵sp از استحکام بیشتر و انعطاف پذیری کمتری نسبت به بیلت ۳sp برخوردار است.

۲-  بلوم

بلوم در بسیاری از مواقع به نام شمشه شناخته می‌شود. بلوم‌ها از بسیاری جهات شبیه بیلت‌ها هستند و تنها تفاوتشان در مشخصات عرضی است. عرض بلوم از ۱۵ سانتی متر بیشتر خواهد شد به بیان دیگر سطح مقطع آن از ۲۳۰ سانتی متر مربع بزرگتر است. 

۳- اسلب

این نوع از شمش فولادی دارای سطح مقطعی مستطیل شکل است. اسلب که به آن تختال نیز گفته می شود  به صورت استاندارد دارای ضخامت ۲۳۰ میلیمتر، عرض ۱.۲۵ و طول ۱۲ متری است.

مراحل تولید شمش در کارخانه های تولید کننده شمش فولادی

مراحل تولید شمش فولادی با توجه به کارخانه و نوع کوره‌ی آن متفاوت است. اما به طور کلی برای تولید شمش فولادی از سنگ آهن به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. برای تبدیل سنگ آهن به شمش فولادی کارخانجات مختلف از سه روش متداول زیر استفاده می‌کنند:

۱-  کوره بلند

 در روش کوره بلند ابتدا گندله سنگ آهن را به همراه کک و آهک و به منظور تولید آهن خام وارد کوره‌های بلند می‌کنند.

بعد از اینکه آهن خام تولید شد آن را برای مذاب کردن به کانورتر می‌برند. در این مرحله برای کنترل و کاهش میزان ناخالصی مواد مذاب از دمیدن اکسیژن توسط دو لوله بلند نیزه‌ی شکل استفاده می‌کنند. 

در آخر این را برای قالب سازی به واحد ریخته گری ارسال می‌کنند.

۲-  کوره قوس الکتریکی

بعضی از کارخانجات مراحل تولید شمش فولادی را با استفاده از کوره قوس الکتریکی انجام می‌دهند. کوره‌های قوس الکتریکی به وسیله الکترودها و ایجاد جریان الکتریکی فولاد را ذوب می‌کند. در این کوره‌ها ضایعات فولادی به همراه آهک توسط سبدهای مخصوصی به داخل کوره ریخته می‌شود.  به محض ریختن این مواد داخل کوره الکترودها پایین رفته و جریان الکتریکی برقرار می‌شود.

۳-  کوره ذوب القایی

 دور تا دور کوره های ذوب القایی را سیم پیچی کرده‌اند. هنگام برقراری جریان الکتریکی این سیم پیچ‌ها میدان مغناطیسی ایجاد می‌کنند که گرمای حاصل از این میدان موجب ذوب قراضه‌های فولاد داخل کوره خواهد شد.

قیمت شمش فولادی در آراد آهن

مهمترین کارخانه های تولید کننده شمش فولادی در ایران

 بزرگترین تولید کنندگان شمش در ایران عبارتند از:

کارخانه ذوب آهن اصفهان: این کارخانه بزرگترین کارخانه داخلی کشور در زمینه تولید انواع مقاطع فولادی چون: میلگرد، انواع تیرآهن، نبشی و ناودانی، ریل قطار و شمش‌های فولادی به شمار می‌رود که محصولات با کیفیت خود را نه تنها در بازارهای داخل که در بازار کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپایی نیز عرضه می‌کند.

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان: بعد از کارخانه ذوب آهن اصفهان، کارخانه فولاد مبارکه در رده‌ی دوم کارخانجات داخلی قرار دارد. شمش فولادی تولید شده توسط این کارخانه در داخل و خارج از کشور عرضه می‌شود. جهت خرید با بهترین قیمت شمش اصفهان با آرادآهن تماس بگیرید.

کارخانه فولاد خوزستان: این شرکت از بزرگترین تولید کنندگان شمش در ایران است که انواع اسلب، بلوم و بیلت را تولید می‌کند

شرکت نورد فولاد یزد: از دیگر کارخانجات مطرح کشوری در زمینه تولید انواع مختلف شمش فولادی شرکت نورد فولاد یزد است. جهت اطلاع از قیمت شمش فولادی یزد به صفحه اصلی سایت آرادآهن مراجعه نمایید.

فولاد شاهین بناب: این مجموعه با ظرفیت تولیدی بالغ بر دو میلیون و پانصد هزار تن شمش فولادی تبریز، میلگرد، تیرآهن و … را تولید می‌کند.

کاربرد شمش فولادی

کاربرد شمش فولادی بسته به نوع آن متفاوت و به شرح زیر خواهد بود:

بیلت: از بیلت‌های فولادی به منظور ساخت مقاطع و پروفیل‌های فولادی چون انواع میلگرد، نبشی، تسمه، لوله فولادی استفاده می‌شود.

بهتر است بدانید حتی دو نوع بیلت کاربردهای متفاوتی دارند. شمش ۳sp به دلیل میزان کربن کم و در نتیجه مقاومت پایین‌تری که دارد برای تولید نبشی، ناودانی و میلگردهای معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که از شمش ۵sp برای تولید میلگردهای صنعتی تا سایز ۲۵ و میلگرد کلاف استفاده می‌کنند.

بلوم: از بلوم نیز به دلیل شباهت ساختاری زیادی که با بیلت دارد برای ساخت تیرآهن، سپری، ریل قطار، ناودانی، پروفیل، سیم‌های مفتول و انواع میلگرد آجدار و ساده و… استفاده می‌کنند.

اسلب: کاربرد اسلب تولید انواع ورق فولادی و لوله‌های درزدار است.

قیمت روز شمش

قیمت روز شمش فولادی همانند دیگر مقاطع فولادی و صنعتی تحت تأثیر عوامل مختلف دچار نوسانات لحظه‌ی است.

در واقع قیمت هر کیلو شمش فولادی با در نظر گرفتن عواملی چون: نرخ و قیمت روز ارز، انرژی، میزان عرضه و تقاضا، هزینه تولید کارخانجات، قیمت‌ جهانی فولاد و … تعیین و سپس از طریق مراجع اصلی اعلام می‌شود. هم چنین شایان ذکر است که نرخ شمش فولادی به کارخانه تولید کننده آن نیز بستگی دارد چرا که کارخانجات مختلف محصولات خود را با کیفیت‌های متفاوتی تولید می‌کنند.

بازرگانی آرادآهن برای دسترسی راحت کاربران خود قیمت روز شمش فولادی را به طور مرتب در سایت و کانال تلگرامی خود به روز رسانی و منتشر می‌کند.

شما هم چنین می‌توانید جهت استعلام قیمت خرید شمش و یا بهره‌مندی از مشاوره متخصصان فروش ما با شماره‌ی ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید.