آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از نظر مشخصات و روند تولید، کاربرد و قیمت

میلگرد ساده و آجدار
به این مقاله امتیاز دهید

این روزها استفاده از میلگرد در صنایع مختلف مزایای زیادی را در اختیار ما می‌گذارد. از همین رو برای موارد مصرف مختلف، نمونه‌های متفاوتی از میلگرد تولید و روانه بازار شده‌اند. بیشترین استفاده از میلگرد‌ها در ساختمان سازی است و از این محصولات به منظور بالا بردن مقاومت کششی بتن استفاده می‌شود. البته نباید فراموش کرد که در صنایع دیگر نیز میلگرد‌ها کاربرد بالایی دارند.

در یک دسته بندی کلی می‌توان انواع مختلف میلگرد را به دو دسته ساده و آجدار تقسیم کرد. افرادی که برای مقاصد مختلف نیاز به خرید میلگرد دارند، باید حتماً تفاوت میلگرد ساده و ماجرا را بدانند تا با آگاهی بیشتری بودجه مورد نظر خود را صرف خرید میلگرد کنند. در ادامه متخصصین سایت آراد آهن به بررسی تفاوت میلگرد ساده و آجدار می‌پردازند.

تفاوت‌های میلگرد ساده و آجدار

بهترین راه برای درک تفاوت میلگرد ساده و آجدار این است که هر کدام از این محصولات را به صورت جداگانه و کامل بشناسیم. برای انجام این کار می‌توانید به سراغ سایر مقالات آراد آهن که در خصوص این دو محصول در سایت ما منتشر شده بروید. 

میلگرد ساده در بازار با A1 شناخته می‌شود. میلگردهای آجدار نیز طبق استاندارد با نمادهای A2، A3 و A4 به بازار عرضه می‌گردند. به طور کلی می‌توان گفت که موارد استفاده از میلگرد آجدار بیشتر از نمونه‌های ساده می‌باشد. میلگرد‌های ساده و آجدار که دارای سطح مقطع کمتری هستند، در برخی شرایط به صورت کلاف نیز تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

 میلگرد ساده کلاف معمولاً به عنوان مفتول یا مواد اولیه در در صنایع مختلف مانند فنر سازی استفاده بالایی دارد. همچنین میلگرد آجدار کلاف در صنایع ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته باید در نظر داشت که تفاوت میلگرد ساده و آجدار در ساختار و شکل ظاهری آن‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه روند تولید محصولات نیز با هم تفاوت بالایی دارد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت. 

انواع میلگرد ساده و آجدار
تفاوت میلگرد ساده و آجدار

معرفی مختصر میلگرد ساده

  • در صنایع ساختمانی از میلگرد ساده برای افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می‌کنند. 
  • مرغوب‌ترین انواع میلگرد ساده در کارخانه‌های کاشان و یزد تولید می‌شوند و قطر استاندارد برای آنها بین ۶ تا ۲۰۰ میلیمتر است.
  •  طبق آیین نامه‌های ساختمانی جدید به کارگیری میلگرد ساده با قوانین مغایرت دارد و معمولاً در ساختمان‌های قدیمی می‌توان این محصولات را مشاهده کرد.
  •  اساسی‌ترین تفاوت میلگرد ساده و آجدار این است که میلگرد ساده را میتوان بدون هیچ مشکلی خم کرد یا روند جوشکاری روی آن انجام دهند. البته نباید فراموش کرد که مراحل جوشکاری باید طبق استاندارد ملی ایران به شماره ISIRI 3132 طی شود. 
  • جدول وزنی این محصولات در شاخه‌های ۱۲ متری و با محدوده وزن بین ۵ تا ۹۶ کیلوگرم طبق استاندارد DIN باید در اختیار مشتریان قرار گیرد. 

معرفی مختصر میلگرد آجدار

  • میلگردهای آجدار مقاومت کششی بالاتری دارند و به همین جهت می‌توانند در صنایع ساختمان سازی استفاده گسترده‌ای داشته باشند. 
  • این محصولات بر اساس قطر، مراحل تولید، آلیاژ‌های مورد استفاده، نوع و جهت آج‌های زده شده و کارخانه تولید کننده تقسیم بندی می‌شوند. 
  • امکان خم کردن و جوشکاری روی این می‌گیرد تا معمولاً وجود ندارد، اما در برخی موارد میلگردهای آجداری که سطح مقطع پایین تری دارند را میتوان بنا به شرایط خم کرد.
  •  مراحل تولید میلگرد آجدار شباهت زیادی با میلگرد ساده دارد، منتها تفاوت میلگرد ساده و آجدار این است که در مرحله پایانی برای تولید میلگرد آجدار از قالب‌های مخصوصی استفاده می‌شود. 
  • برترین شرکت‌های تولید کننده این محصولات عبارتند: از ذوب آهن اصفهان، امیرکبیر، میانه، یزد، کاشان و…
تفاوت میلگرد ساده و آجدار
تفاوت میلگرد ساده و آجدار

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از نظر قیمت

اولین فاکتور تاثیر گذار روی قیمت میلگرد ساده و آجدار، قیمت شمش آهن در بازار می‌باشد. از سویی دیگر فاکتورهای مختلفی مانند شرایط اقتصادی، سیاسی، نرخ ارز، نوسانات بازار آهن و میزان تقاضا روی قیمت نهایی محصولات تاثیر بالایی دارند. ولی صرف نظر از فاکتورهای ذکر شده، به طور کلی می‌توانیم بگوییم که در یک سطح مقطع مساوی قیمت میلگرد آجدار بیشتر از میلگرد ساده است. 

بهترین راه برای مطلع شدن از قیمت این محصولات برقراری ارتباط با شرکت‌هایی است که نسبت به قیمت به روز آهن آلات آگاهی دارند. مشاوران و متخصصین ما در سایت آراد آهن آماده‌اند که به صورت رایگان مشاوره‌های لازم در زمینه خرید میلگرد ساده و آجدار را در اختیارتان بگذارند. همچنین می‌توانید از قیمت به روز این محصولات در سایت آراد آهن آگاه شوید.