آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

میلگرد کلاف چیست و انواع کاربردهای آن

انواع میلگرد کلاف
به این مقاله امتیاز دهید

بسیاری در نگاه اول میلگرد‌ها را به دو دسته ساده و آجدار تقسیم بندی می‌کنند. اما در تقسیم بندی دیگری می‌توان انواع میلگرد را به دو دسته کلاف و شاخه‌ای تقسیم کرد. همانطور که از نام میلگرد کلاف می‌توانید حدس بزنید، این محصولات به صورت کلاف درهم پیچیده‌ای به بازار عرضه می‌شوند. آشنایی با مواردی مانند نحوه تولید، کاربرد، انواع آنها و…در خصوص این محصولات قطعا اجازه می‌دهد تا در زمان انتخاب تصمیم درستی بگیرید. در ادامه این مطلب از آراد آهن متخصصین ما قصد دارند تا همه چیز درباره میلگرد کلاف را با شما در میان بگذارند؛ پس با ما همراه باشید.

میلگرد کلاف چیست؟

میلگرد کلاف در دو نوع آجدار و ساده در بازار عرضه می‌شود و بسته به نوع و سایز آنها، در صنایع مختلف کاربرد دارند. سایز میلگرد های کلاف معمولا بین ۵.۵ تا ۱۶ میلیمتر است. البته باید در نظر داشته باشید که نمونه‌های ۵.۵ تا ۸ میلیمتر در بازار با نام مفتول شناخته می‌شوند. در ضمن سایز‌های بالای ۱۲ میلیمتر در صنایع مختلف و ساختمان سازی کاربردی کمی دارند و به همین دلیل است که اگر فردی به عنوان مثال نیاز به میلگردهای کلاف ۱۵ یا ۱۶ داشته باشد، باید این محصول را شرکت به صورت سفارشی برای او تولید کند. این میلگردها دارای انواع مختلفی هستند که شناخت آنها کمک می‌کند تا راحت‌تر محصول مورد نظر خود را پیدا کنید.

انواع میلگرد کلاف

در مرحله اول می‌توان میلگرد کلاف را به دو دسته کلی ساده و آجدار تقسیم کرد. نمونه‌های ساده معمولا به عنوان مفتول کاربرد دارند و دارای انعطاف پذیری بیشتری هستند. این مفتول‌ها در صنایع ساختمانی و برای ایجاد انواع اتصالات در سازه‌های بتنی و آرماتوربندی به کار می‌روند. نمونه‌های آجدار میلگرد کلاف از انعطاف پذیری کمتری برخوردار هستند، اما با این حال نسبت به میلگرد معمولی قابلیت خم شدن بهتری دارند. 

نمونه‌های آجدار میلگرد کلاف بر اساس نوع آج‌ها و جهتی که دارند به دو دسته A2 و A3 تقسیم می‌شوند (در مورد انواع میلگردهای آجدار که با حرف A شناخته می‌شوند در مقالات مربوط به میلگرد آجدار صحبت کرده‌ایم). در مرحله بعدی انواع میلگرد کلاف را از نظر سایز نیز دسته بندی می‌کنند که از این منظر پراستفاده‌ترین محصولات موجود در بازار عبارتند از:

  • میلگرد ۱۰ ساده RST34
  • میلگرد ۸ ساده RST34
  • میلگرد ۶.۵ ساده RST34
  • میلگرد ۵.۵ ساده RST34

کاربرد میلگرد کلاف

انعطاف پذیری بالای میلگردهای کلاف و ظریف آن در مقایسه با سایر انواع میلگرد باعث شده که در شرایط و مکان‌های مختلفی بتوانیم از این محصولات استفاده کنیم. در ادامه برخی از این موارد را با شما در میان خواهیم گذاشت:

  • استفاده در صنایع فولاد تبدیلی و فولاد زیر دستی
  • قابل استفاده در صنایع تولید فنر
  • تولیدی گابیون، فنس و حصار
  • قابل استفاده در صنایع جوشکاری و الکترود سازی
  • قابل استفاده برای تولید پرچ، پیچ و میخ
  • تولید مفتول خوش تراش
  • تولید زنجیر فلزی، سیم خاردار و سیم بکسل
  • قابل استفاده در سازه‌های مختلف مانند تیرچه و خرپا
  • قابل استفاده در ساختمان سازی و به خصوص آرماتوربندی برای سازه‌های بتنی

آشنایی با ویژگی‌های میلگرد کلاف

میلگرد کلاف را با استفاده از نورد شمش و بیلت در کارخانه‌ها تولید می‌کنند و طی مراحل مختلفی بعد از قرار دادن شمش در کوره و رساندن آنها به دمای مورد نظر، این قطعات را تحت فشار قرار می‌دهند تا عرض آنها کاهش و طول آنها افزایش یابد.

 بعد از اتمام مرحله تولید نوبت به دسته‌بندی می‌رسد. در این قسمت میلگرد‌ها به صورت کلاف‌هایی که دارای وزن حداکثر ۲۲۰۰۰ کیلوگرم و قطر داخلی ۸۵ میلیمتر هستند، آماده فروش می‌شوند. درصد کربن پایین در این محصولات باعث می‌شود قابلیت کشش آنها افزایش یابد، از همین رو می‌توان از آنها در صنعت تولید فنر، تایر، سیم بکسل و سیم پیانو استفاده کرد. 

نمونه‌هایی که دارای کربن بالاتری هستند، خاصیت شکنندگی بالاتری دارند و معمولاً در صنایع ساختمانی استفاده زیادی خواهند داشت. کارخانه‌های مختلفی مانند ذوب آهن یزد احرامیان، کاشان، نطنز و صد البته ذوب آهن اصفهان در زمینه تولید این محصولات فعالیت دارند. استفاده از میلگردهای کلاف در سازه‌های بتنی یا فلزی باعث می‌شود تا مقاومت کششی نهایی افزایش پیدا کند. به همین دلیل این نوع میلگرد می‌تواند کاربرد فراوانی در مراحل مختلف ساختمان ‌سازی داشته باشد.