آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

کاربرد ورق گالوانیزه

کاربرد ورق گالوانیزه
۴/۵ - (۴ امتیاز)

کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟ به طور کلی ورق‌های فولادی علیرغم استحکام بالایی که دارند، اگر در معرض مایعات قرار بگیرند، دچار خوردگی و زنگ‌زدگی خواهند شد. 

این موضوع در بسیاری از مواقع آن‌ها را بلااستفاده خواهد کرد. از روش‌های زیادی برای مقاوم سازی مقاطع و ورق‌های فولادی استفاده می‌کنند که یکی از موثرترین و اقتصادی‌ترین آن‌ها گالوانیزاسیون است.

گالوانیزاسیون ورق طول عمر آن را حتی تا ۵۰ سال افزایش خواهد داد. به همین دلیل موارد کاربرد ورق گالوانیزه بسیار زیاد است. چرا که طول عمر بالا و مقاومت زیاد باعث شده است که از این ورق در بسیاری از صنایع استفاده کنند؛ اما ورق گالوانیزه چیست؟ چه عاملی مقاومت آن را افزایش می‌دهد؟ کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات با ما در این مقاله همراه باشید.

ورق گالوانیزه چیست؟

به منظور افزایش مقاومت ورق‌های نوردگرم آن‌ها را به روش‌های مختلفی با لایه‌ای از جنس عنصر روی پوشش‌دهی می‌کنند. 

به این کار در صنعت اصطلاحا گالوانیزاسیون یا روی‌اندود کردن گفته می‌شود و محصولی که از این عملیات به دست می‌آید، ورق گالوانیزه نام دارد. کاربرد ورق گالوانیزه بسیار متنوع است.

این ورق به لطف لایۀ محافظتی خود در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی مقاومت بالایی پیدا می‌کند که این امر باعث افزایش چشمگیر طول عمر ورق خواهد شد.

 به طوری که حتی اگر این لایه هم دچار شکستگی و ترک خوردگی شود، باز هم چیزی از مقاومت نهایی ورق کم نمی‌شود. همین موضوع موجب شده است که کاربرد این ورق تا این حد در صنایع مختلف گسترش پیدا کند.

کاربرد ورق گالوانیزه

منظور از کوتینگ ورق گالوانیزه چیست؟

میزان ضخامت لایۀ پوششی روی سطح ورق را کوتینگ می‌نامند و آن را با واحد میکرون می‌سنجند. معمولا کوتینگ ورق‌های روی‌اندود بین ۸۰ تا ۱۵۰ میکرون است. 

کوتینگ از دیگر فاکتورهایی است که کاربرد این ورق را مشخص می‌کند. چرا که هرچه میزان ضخامت این لایه بیشتر باشد، ورق از مقاومت بالاتری برخوردار خواهد بود.

تولیدکنندگان در ایران، برای افزایش کاربرد آن، محصولات خود را با کوتینگ بین ۸۰ تا ۱۵۰ میکرون تولید می‌کنند. 

کوتینگ ورق‌های گالوانیزاسیون شده توسط برندهای هندی یا ژاپنی حداقل ۱۷۰ میکرون است؛ در صورتی که این میزان در ورق‌های چینی به ۱۰۰ یا در نهایت ۱۲۵ میکرون می‌رسد و کاربرد ورق گالوانیزه چینی را محدود می‌کند.

 از آنجایی که میزان کوتینگ با کیفیت ورق رابطه مستقیمی دارد، هرچه درصد آن بیشتر باشد، قیمت نهایی ورق گالوانیزه بیشتر خواهد شد. از این رو، کاربرد ورق گالوانیزه چینی به دلیل قیمت مناسب آن در کشور زیاد است.

مراحل تولید ورق روی‌اندود

بعد از این که در پاراگراف‌های قبلی متوجه شدید که‌ ورق گالوانیزه چیست و کوتینگ آن چه معنایی دارد، بهتر است نگاهی به مراحل تولید آن‌ هم داشته باشیم.

 از آنجایی که کاربرد ورق گالوانیزه زیاد است، بسیاری از کارخانجات داخلی این محصول را تولید می‌کنند. برای تولید این ورق از روش‌های مختلفی چون: الکتروگالوانیزه، گالوانیزاسیون گرم یا حرارتی، پیش گالوانیزاسیون، گالوانیلینگ و غیره استفاده می‌شود.

 مسلم است که کیفیت محصول خروجی در هر کدام از این روش‌ها متفاوت است و روی کاربرد ورق گالوانیزه اثر می‌گذارد. در میان این روش‌ها گالوانیزاسیون گرم بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. 

در ادامه مراحل این روش و مزایای آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

  • آماده‌سازی: در اولین مرحله ورق‌های نوردگرم رول شده را باز می‌کنند.

  • چربی‌زدایی: در صورتی که کوچک‌ترین لکه‌ای از چربی روی ورق اولیه وجود داشته باشد، عنصر روی به خوبی آن قسمت را پوشش نخواهد داد که در نتیجه باعث یکنواخت نشدن لایه نهایی خواهد شد. این امر روی کیفیت و کاربرد ورق گالوانیزه اثر سو می‌گذارد. به همین دلیل با استفاده از محلول‌های مخصوص سطوح ورق شست‌وشو داده خواهد.

  • شست‌ وشو نهایی: به منظور عاری شدن ورق از آلودگی‌های مختلف و آثار زنگ‌زدگی در چند مرحله ورق اولیه را با محلول‌های مختلف و اسیدکلریدریک شست‌وشو می‌دهند.

  • زیرسازی: بعد از تمیز کردن کامل سطح ورق، نوبت به زیرسازی آن به منظور بهبود کاربرد ورق گالوانیزه می‌رسد. در این مرحله با محلولی به نام فلاکس سطوح ورق را می‌پوشانند. این کار باعث می‌شود که ورق راحت‌تر عنصر روی را بپذیرد.

  • پیش گرم سازی: در این مرحله دمای ورق را تا حدودی افزایش می‌دهند تا در هنگام وارد شدن به وان روی مذاب با مشکل پاشش فلز روبرو نشوند.

  • غوطه وری: بعد از گذراندن مراحل قبل، ورق را به طور کامل در مخزنی از عنصر روی مذاب شده، غوطه‌ور می‌کنند تا تمامی قسمت‌های آن به این عنصر آغشته شود. درغیر این صورت کاربرد ورق گالوانیزه محدود خواهد شد.

  • خنک سازی: در این مرحله ورق را از مخزن خارج کرده و به روش‌های مختلف سرد می‌کنند. کاربرد ورق گالوانیزه از این مرحله به بعد شروع می‌شود.

جالب است بدانید، مدت زمانی که طول می‌کشد تا ورق خارج شده از وان به طور کامل سرد شود، نوع و کاربرد ورق گالوانیزه را تعیین می‌کند. براساس سرعت سرد شدن، ورق روی اندود در سه نوع متفاوت: بدون گل، گل ریز یا گل درشت به دست می‌آید. این تفاوت‌ها در تعیین ویژگی‌ها این ورق نقش دارند و کاربرد ورق گالوانیزه را مشخص می‌کنند.

آشنایی با کاربرد ورق گالوانیزه

مزایای تولید ورق به روش گالوانیزاسیون گرم

بسیاری از کارخانجات در ایران از روش گالوانیزاسیون گرم یا گالوانیزاسیون کلاسیک برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. در ادامه به دلایل این موضوع اشاره می‌کنیم:

  • این روش با هزینه‌های کمتری قابل اجرا است و در نتیجه باعث کاهش قیمت نهایی ورق خواهد شد که روی کاربرد ورق گالوانیزه اثر می‌گذارد
 
  • این روش می‌تواند محصولات مختلف فولادی در اشکال هندسی متفاوت را روی‌اندود کند
 
  • سرعت تولید در این روش نسبتا زیاد است
 
  • محصول نهایی این روش کیفیت قابل قبولی دارد که موارد کاربرد ورق گالوانیزه تولید شده به این روش را افزایش می‌دهد.
 
  • در این عملیات به دلیل غوطه‌وری کامل ورق در مخازن روی مذاب، تمام قسمت‌ها و گوشه‌های به صورت یکنواخت تحت پوشش قرار می‌گیرند. این امر آسیب‌پذیری آن‌ها را به شدت کاهش می‌دهد که این ویژگی مثبت هم یکی از عوامل موثر در گسترش کاربرد ورق گالوانیزه به شمار می‌رود.
 

در کنار تمام این مزایا، محصولات تولید شده به روش گالوانیزاسیون کلاسیک دارای سطحی غیریکنواخت و ناهمگن خواهند شد که ممکن است در برخی موارد کاربرد ورق گالوانیزه گرم را محدود کند.

چه عواملی کیفیت و کاربرد ورق گالوانیزه را مشخص می‌کنند؟

عوامل زیادی روی کیفیت ورق اثر می‌گذارد که مهم‌ترین آن روشی است که برای گالوانیزاسیون ورق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر روش گالوانیزاسیون عوامل مهم دیگر نیز کیفیت و کاربرد ورق گالوانیزه را مشخص می‌کنند:

  • مقدار جرم فلز روی؛
  • آلیاژ ورق فولادی پایه؛
  • زیر سازی سطح ورق قبل از ورود به مرحله گالوانیزاسیون؛
  • مدت زمان سرد شدن ورق؛
  • روش‌های سرد کردن ورق؛
  • مدت زمان غوطه‌ور بودن در وان
 

در ادامه کاربرد ورق را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛ اما قبل از آن بهتر است در مورد مشخصات فنی ورق گالوانیزاسیون شده هم اطلاعاتی داشته باشید.

مشخصات فنی ورق روی اندود

ورق گالوانیزاسیون شده باید با ضخامت، طول و عرضی مطابق با استانداردهای بین‌المللی داشته باشد. در غیر این صورت کاربرد ورق گالوانیزه بی‌معنی خواهد شد.

ضخامت ورق مهم‌ترین مشخصۀ این ورق به شمار می‌رود که روی قیمت و نوع کاربرد ورق  اثر می‌گذارد. به طور کلی این ورق‌ها با ضخامتی بین ۰.۱۸ تا ۶ میلیمتر تولید می‌شوند.

عرض ورق‌ها نیز ۱ یا ۱.۲۵ متر درنظر گرفته می‌شود و در صورت سفارش حتی با عرض ۱.۵ متر هم تولید خواهد شد.

از نظر طولی ورق روی اندود می‌تواند با طول نامحدود یا به صورت برش خورده عرضه شود. در حالت برش خورده یا فابریک ورق در طول‌های ۲ یا ۲.۵ متر بریده خواهد شد. در حالت رولی با طول‌ زیاد بسته بندی می‌شود. کاربرد ورق رول شده بیشتر در کارخانجات و کارگاه‌ها است.

وزن ورق روی اندود بستگی به ضخامت و ابعاد آن دارد؛ ولی معمولا هر کدام از رول‌های ورق بین ۵ تا ۷ تن وزن دارند.

کاربرد ورق گالوانیزه چیست

مزیت‌های استفاده از ورق روی‌اندود

بدون شک مزایای و ویژگی‌های مثبت و کم‌نظیر باعث افزایش کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع مختلف شده است. از جمله این مزیت‌ها می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • هزینه تولید ورق گالوانیزاسیون در مقایسه با تولید سایر ورق‌های مقاوم در برابر خوردگی و رطوبت کمتر است و این امر باعث کاهش قیمت ورق و به صرفه بودن کاربرد ورق گالوانیزه می‌شود.
 
  • ورق‌های گالوانیزاسیون شده از سطحی براق و کیفیت ظاهری بالایی برخوردارند؛ حتی در بسیاری از موارد با یک لایه رنگ هم پوشش داده می‌شوند که باعث افزایش مقاومت و زیبایی دوچندان آن‌ها خواهد شد.
 
  • برای نگهداری و تعمیرات ورق روی‌اندود نیاز به صرف هزینه‌های گزاف نیست و این موضوع خود یکی از دلایل افزایش کاربرد ورق گالوانیزه و استقبال از آن توسط صنایع مختلف است.
 
  • ورق روی‌اندود به دلیل مقاومت در برابر شرایط جوی مختلف از طول عمر بالایی برخوردار است.
 
  • موارد کاربرد ورق گالوانیزه بسیار زیاد است. چرا که این ورق‌ها علیرغم مقاومت و استحکام بالا، انعطاف زیادی دارند و می‌توان آن‌ها را به راحتی شکل داد.
 
  • این ورق جوش پذیر است و می‌توان آن را جوشکاری کرد.

کاربرد ورق گالوانیزه

کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع مختلف بسیار زیاد است. همچنین، از این ورق به دلیل مقاومت بسیار بالایی که در برابر زنگ زدگی و رطوبت دارد، در مناطق جغرافیایی مرطوب هم استقبال زیادی می‌شود.

 ضخامت و میزان مقاومت مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند نوع کاربرد ورق گالوانیزه را مشخص سازد و تعیین می‌کند که ورق برای استفاده در کدام بخش‌ها مناسب است.

 در ادامه به نمونه‌هایی از کاربرد ورق گالوانیزه اشاره خواهیم کرد:
  • برای ساخت بدنۀ لوازم خانگی مانند یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی و ظرفشویی از این ورق استفاده می‌کنند. چرا که این لوازم در معرض رطوبت و خوردگی قرار دارند.
 
  • ساخت کانال‌های کولر و تهویه‌ی هوا کاربرد ورق گالوانیزه محسوب می‌شود.
 
  • بدنۀ کابینت‌ آشپزخانه‌ها، درب حمام و غیره در برخی از منازل از جنس این ورق انتخاب می‌شود.
 
  • ساخت بسیاری از پروفیل‌ها، قوطی‌ها و لوله‌ها با طول عمر بالا نمونه‌هایی از کاربرد ورق گالوانیزه است.
 
  • ساخت بدنۀ تانکرها و مخزن‌ها توسط این ورق انجام می‌شود تا در برابر مایعاتی که در آن‌ها ذخیره می‌شوند، مقاوم باشند.
 
  • ساخت بدنۀ کیس‌های کامپیوتری و تجهیزات الکترونیکی هم نمونه‌های دیگری از کاربرد ورق گالوانیزه هستند.
 
  • بدنه و قطعات داخلی خودروها از این ورق ساخته می‌شوند تا در عین استحکام بالا، مقاومت و طول عمر زیادی هم داشته باشند.
 
  • کاربرد ورق گالوانیزه در صنعت ساختمان هم بسیار گسترده است. از این ورق به منظور ساخت ساندویچ پانل‌ها، درب و پنجره‌ها و غیره استفاده می‌شود.
 
  • ساخت سقف و دیواره‌ سوله‌های صنعتی و غیرصنعتی مثل: انبارها، فروشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، پارکینگ‌ها و غیره از دیگر موارد کاربرد ورق گالوانیزه به شمار می‌رود.

آشنایی با کاربرد ورق گالوانیزه

کاربرد ورق گالوانیزه بسیار زیاد است. چرا که این ورق‌ها در برابر رطوبت و شرایط جوی مختلف مقاومت بالایی دارند و به ندرت دچار زنگ‌زدگی یا خوردگی می‌شوند.

طول عمر زیاد، قیمت مناسب، کیفیت ظاهری بالا و غیره هم باعث شده گسترش کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع مختلف شده است.

 در این مقاله با ویژگی‌ها، مشخصات فنی، روش‌‌های تولید و مزیت‌های این ورق به طور کامل آشنا شدیم و موارد کاربرد ورق گالوانیزه را هم مورد بررسی قرار دادیم. 

شما می‌توانید برای استعلام قیمت این ورق یا بهره‌مندی از مشاوره‌ی رایگان با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

آراد آهن مرکز فروش انواع آهن آلات به قیمت درب کارخانه. 

برای اطلاع از قیمت ها و مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما بر روی دکمه زیر کلیک کنید یا با شماره درج شده روی سایت تماس بگیرید .