آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

آشنایی با انواع لوله فلزی و کاربرد آن در صنعت تاسیسات

انواع لوله فولادی
به این مقاله امتیاز دهید

آشنایی با انواع لوله فلزی و کاربرد آن در صنعت تاسیسات

لوله‌های فلزی و لوله‌های فولادی پر کاربردترین مقاطعی هستند که در صنایع گوناگون استفاده می‌شوند. از دلایل محبوبیت انواع لوله فلزی در سیستم‌های صنعتی و ساختمانی می‌توان به استحکام بالا، مقاوم بودن در برابر فشار و مقاومت بالا در برابر گرما و خوردگی در مقایسه با محصولات مشابه با جنس‌های دیگر، همچون پلی اتیلن و محصولات پی‌ وی سی اشاره کرد. در ادامه این مقاله از سایت آراد آهن به توضیحاتی در مورد لوله‌های فلزی و آشنایی انواع لوله فلزی خواهیم پرداخت.

لوله فلزی

به طور کلی لوله به مقطع بلندی گفته می‌شود که بسیار پر مصرف است. دلیل استفاده از لوله‌ها تسهیل فرایند انتقال سیالات بوده است. لوله‌ها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و صنایعی که لوله یکی از پرکاربردترین مقاطع در آن است عبارتست از :

  • لوله کشی آب و فاضلاب (plumbing)
  • تاسیسات و ساختمان ( piping )
  • پتروشیمی و نفت و گاز (pipeline)

برای خرید لوله‌ها توجه داشته باشید که قیمت آن‌ها با توجه به روش تولیدی، جنس مواد اولیه آن و همچنین نوع آن متغیر خواهد بود. یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت لوله طول آن است. تولید لوله در طول‌های ۶ و ۱۲ متر انجام می‌گیرد که لوله ۱۲ متری آن بسیار متداول‌تر است، به همین دلیل بدیهی است که طول لوله در قیمت آن تاثیرگذار باشد. لوله فلزی از لحاظ جنس، کاربرد و همچنین نحوه اتصال به دسته بندی‌های مختلف تقسیم می‌شود. لیست زیر انواع لوله فلزی است که در ادامه این مقاله بررسی خواهیم کرد.

  1. لوله مانیسمان
  2. لوله مبلی
  3. لوله گالوانیزه
  4. لوله جدار چاه
  5. لوله گازی
  6. لوله داربستی
  7. لوله اسپیرال

لوله مانیسمان چیست؟

این نوع لوله حاصل تلاش و ابداع مهندس آلمانی است که مانیسمان نام داشت. با ابداع این نوع لوله تحولی عظیم در صنعت به وجود آمد. رده بندی لوله مانیسمان بر اساس قطر خارجی و داخلی آن است. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که طول شاخه‌های این نوع لوله ۶ و ۱۲ متر است. در خرید لوله مانیسمان لغت اسکجول بسیار شنیده می‌شود. این کلمه در اصل اصطلاحی برای سایزبندی آن است.

لوله مبلی چیست؟

نام‌های دیگر لوله مبلی، لوله سبک و لوله روغنی است. از مواد اولیه آن می‌توان به ورق سیاه روغنی اشاره کرد که این ورق در سه گرید مختلف در ST12، ST14 و  ST37 است. از مزایای این لوله می‌توان به سبک بودن آن اشاره کرد. به همین سبب از لوله مبلی در صنایعی همچون خودروسازی، دوچرخه سازی، ساخت مبلمان و … استفاده می‌شود. فروش این نوع لوله بر اساس وزن آن به کیلوگرم است و به دلیل مزیت‌های بسیار لوله مبلی، از دیگر رقبای خود قیمت بالاتری دارد.

لوله گالوانیزه چیست؟

گالوانیزه کردن ورق یا لوله به این معنی است که در برابر خوردگی سطح داخل و یا خارج آن، خواص این ورق یا لوله بهبود یابد. این کار به منظور پوشش دادن بر روی فلزات است. به همین سبب لوله گالوانیزه بهترین لوله برای محیط‌های مرطوب مانند گلخانه‌ها است. از نکاتی که در تفاوت میان لوله درز مستقیم و گالوانیزه باید به آن توجه کرد، رنگ سطح آن‌هاست. سطح لوله درز مستقیم تیره و سطح لوله گالوانیزه روشن می‌باشد. همچنین تفاوت دیگر این دو نوع لوله در مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی است. لوله درز مستقیم برای انتقال گاز و نفت مناسب است؛ در صورتی که لوله گالوانیزه برای انتقال آب بسیار عالی می‌باشد.

لوله جدار چاه چیست؟

کاربرد لوله جدار چاه در دیواره‌های چاه‌ها است. علت اینکه این نوع لوله در دیواره چاه قرار می‌گیرد، داشتن شیارهای سطحی است. شیارهای موجود بر روی بدنه این لوله به گونه‌ای تنظیم شده است که در صورت قرار گرفتن شن و ماسه روی آن، مسیر عبور سیال بسته نشود.در هنگام نصب این لوله انتظار می‌رود که با توجه به عمق چاه و جنس خاک، دیواره چاه مستحکم باشد. در موارد خاص، ساخت این لوله به گونه‌ای است که قابلیت تفکیک نوع سیال عبوری را دارد، مانند موارد قابل استفاده در صنعت نفت و گاز. در بعضی از موارد نیز جنس آن از استیل و یا ورق‌های گالوانیزه است.

لوله گازی چیست؟

یکی از پر مصرف‌ترین بخش‌ها برای استفاده از لوله‌های فلزی، انتقال گاز است. این نوع لوله کشی در تمامی منازل و ساختمان‌های مسکونی و اداری دیده می‌شود. خاصیتی که این نوع لوله باید دارا باشد این است که در فصل‌های سرد سال، لوله گازی باید توانایی تحمل فشارهای بیشتر را داشته باشد زیرا در این فصل‌ها مصرف گاز چندین برابر می‌شود. غیر از استفاده گاز برای گرمایش، استفاده از آن برای پخت‌ و پز نیز بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل برای جلوگیری از انتشار گاز باید در استفاده از بهترین نمونه و مناسب‌ترین آن دقت لازم را به عمل آورد. جنس لوله گازی و مقاومت آن نیز دارای اهمیت بسیاری است.

لوله داربستی چیست؟

از صنایع پر مصرف این نوع لوله، سازه‌های داربستی و پروژه‌های عمرانی است. این نوع لوله با نام Scaffolding pipe از ماده اولیه ورق سیاه تولید شده است. این نوع اتصالات با استفاده از پیچ و مهره موقتی بوده و بعد از هر استفاده می‌توانند باز شوند و در جای دیگری مورد استفاده قرار بگیرند. طول لوله‌های داربستی اکثرا ۶ متر است و قطر خارجی متداول آن که همان سایز شناخته می‌شود، ۱۱.۲ اینچ است که معادل ۵ سانتی‌متر می‌باشد. سه مدل لوله داربستی با نام‌های سبک، معمولی و سنگین موجود است که ضخامت آن‌ها متفاوت بوده است. این لوله‌ها به ترتیب دارای ۲، ۲.۵ و ۳ سانتی‌متر ضخامت هستند.

لوله اسپیرال چیست؟

نام لوله اسپیرال به علت نوع خاص درز جوش آن گذاشته شده است. ورق‌های استفاده شده در آن دارای خاصیت مکانیکی و شیمیایی خاصی هستند. در هنگام رول فرمینگ ورق، غلطک‌ها به صورت خاصی قرار می‌گیرند که موجب ایجاد این نوع لوله می‌شود. قیمت لوله اسپیرال با توجه به سایز آن متغیر است. سایز این لوله نیز از ۱۶ تا ۱۲۰ اینچ متغیر می‌باشد. برای آنکه لوله اسپیرال در برابر خوردگی مقاوم باشد، از پوشش دهی برای سطح خارجی و داخلی آن استفاده می‌شود. مواد این پوشش اکثرا مواد پلیمری مختلف هستند که از خوردگی این نوع لوله در برابر سیال درون لوله جلوگیری می‌کند.