آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

منظور از تهاتر آهن آلات چیست؟+ نمونه قرارداد تهاتر

تهاتر آهن آلات
۵/۵ - (۲ امتیاز)

تهاتر آهن آلات،امروز می‌خواهیم درخصوص درباره این موضوع صحبت کنیم که استفاده از آن در صنعت ساختمان‌سازی نیز رونق بسیاری گرفته است. تهاتر روشی است که از آن برای انجام معاملات با سه روش مبادله کالا با کالا، خدمت با کالا و خدمت با خدمت انجام می‌گیرد که در واقع یک تکنیک جایگزین برای مبادله ریالی به حساب می‌آید. همچنین هاتر در معنای لغوی یعنی معاملات پایاپای که در این آن دو طرف معامله نیازهای یکدیگر را برطرف کرده و موجب سادگی در انجام فعالیت‌های اقتصادی می‌شوند. همچنین این شیوه باعث افزایش قدرت خرید و تقاضا خواهد شد.

پس در ادامه همراه آرادآهن باشید تا بعد از آشنایی کامل با تهاتر، انواع و شرایط انجام این معامله، درخصوص اجرای این روش در صنعت آهن‌آلات نیز صحبت کنیم و بگوییم که تهاتر میلگرد، تیرآهن و به طورکلی مقاطع فولادی چه مزایایی برای سازندگان و پیمانکاران پروژه‌های ساختمانی با فرد معامله کننده دارد.

انواع روش‌های تهاتر

حال که با معنی تهاتر آشنا شده‌اید باید بگوییم این روش به ۳ صورت انجام می‌گیرد که عبارت است از:

• تهاتر قهری

در این نوع تهاتر و طبق ماده ۲۹۵ قانون مدنی، اینگونه مطرح شده که : « تهاتر قهری است و بدون اینکه طرفین تراضی نمایند حاصل می شود.»با توجه به ماده فوق، در این تهاتر اراده دو طرف تعهد اثری در آن ندارد و بدون دخالت آنها صورت می‌گیرد که موجب ساقط شدن دو دین و دو تعهد در مقابل یکدیگر می شود. همچنین تهاتر قهری در صورتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دو دین از یک جنس بوده و زمان و مکان پرداخت دو تعهد نیز مانند هم است.

• تهاتر قراردادی

پس گفتیم تهاتر قهری زمانی صورت می‌گیرد که دو جنس یکی و زمان و پرداخت آن‌ها با یکدیگر نیز مانند هم باشد، حال در صورتی که یکی از این شرایط وجود نداشته باشد دو طرف معامله می‌توانند درباره سقوط تعهد به واسطه تهاتر توافق کنند.

• تهاتر قضائی

در نهایت این نوع تهاتر که توسط دادگاه انجام می‌شود، به این صورت است که پس از بررسی و رسیدگی به پرونده شرایط تهاتر احراز ه و حکم صادر می‌شود.

راهنمای کامل راه اندازی آهن فروشی

بیان نکات و شرایط قرارداد تهاتر

همانطور که قبلا هم بیان کردیم، تهاتر از نظر حقوقی به معنای اجرای تعهدات یکسان در مقابل یکدیگر است که می‌خواهیم قبل از بیان شرایط قرارداد این روش یکسری از نکات را خدمت شما عزیزان عرض کنیم:

• اختلاف در محل پرداخت بدهی‌ یا زمان پرداخت دو بدهی مانع وقوع تهاتر نیست، مگر اینکه یکی از طرفین حقی که مبنی بر پرداخت بدهی در محل مخصوص دارد را گذشت کند یا هزینه‌ پرداخت در محل مورد نظر آنها، توسط دیگری پرداخت شود.

• در شرایطی که زمان سررسید دو دین یکسان نباشد و به عنوان مثال سررسید طلب یکی از طرفین چند روز آینده و سررسید طلب دیگری سه ماه بعد باشد، در این صورت دو دین قابل تهاتر نیست مگر اینکه شخصی با سررسید طلب سه ماه از این مهلت پرداخت صرف‌نظر کند.

• درحالتی‌که مقدار بدهی‌ها یکسان نباشد، دیون طرفین به میزانی که درمقابل یکدیگر بدهی و طلب دارند ساقط می‌شود.

• در نهایت، میان دینی که ثابت شده و دینی که دادگاه باید به آن رسیدگی کند تا به پرداخت حکم دهد، تهاتر اتفاق نمی‌افتد.

حال با دانستن این نکات باید از مهم‌ترین شرایط قرارداد تهاتر به مواردی چون یکسان بودن جنس هر دو بدهی، طلبکار و بدهکار شدن دو شخص در برابر یکدیگر، کلی ‌بودن دو بدهی، یکسان بودن زمان و مکان و در نهایت قابل استماع بودن، اشاره کرد.

تهاتر آهن آلات

معرفی چگونگی انجام تهاتر آهن‌آلات

حال که با شرایط کلی و معنی این واژه آشنا شدید، به سراغ چگونگی انجام این روش در دنیای فولاد می‌رویم.

با افزایش قیمت آهن آلات به خصوص برای مقاطع فولادی مهمی چون میلگرد، تیرآهن، ورق‌های فولادی و غیره، این روش در معاملات این مقاطع بسیار مرسوم و مهم‌تر از قبل گشته است. تهاتر آهن آلات به این صورت است که مقاطع فولادی در برخی از موارد با ملک یا موارد خاص دیگر، معامله می‌شود. از جمله مقاطع فولادی که مورد تهاتر قرار می‌گیرد باید به میلگرد، ورق‌های فولادی، اسکلت‌های فلزی جوشی و پیچ و مهره ای و همچنین تیرآهن اشاره کرد.

همچنین در تهاتر آهن، ابتدا میزان فولاد و هزینه مصرفی آن محاسبه و بررسی می شود و بعد از آن، کالای مورد تهاتر در برابر تهاتر آهن، مشخص می‌گردد که می‌تواند یک واحد یا چند واحد مسکونی باشد. البته این هم بدانید که می‌توان در برابر تهاتر آهن آلات به جای واحد مسکونی یا تجاری، زمین یا ملک کلنگی مورد تهاتر قرار گیرد که همه این‌ها بستگی به توافقنامه دو طرف دارد.

انواع روش‌های تهاتر آهن آلات

تهاتر آهن آلات نیز به سه روش انجام می‌گیرد و حداکثر تلاش اینگونه معامله‌ها، نبودن تبادل نقدینگی است اما تفاوت ارزش خدمات و تفاوت قیمت کالاها، گاهی می‌تواند موجب دخالت پول در معامله شود. این روش‌ها عبارت است از:

• روش تبادل کالا

این روش که یکی از قدیمی‌ترین روش‌های معاملاتی است، برای انجام آن ابتدا کالاها ارزش‌گذاری می‌شوند و سپس مقداری از کالا با ارزش برابر میان طرفین معامله جابجا می‌گردد.

روش OFFset یا خدمات در مقابل کالا

در روش آخر که با ارائه خدمات به‌جای کالا یا دریافت کالا در مقابل خدمات انجام می‌شود، آخرین روش تهاتر آهن آلات به شمار می‌رود و به‌صورت توافقی با انعقاد یک قرارداد میان طرفین، معامله انجام می‌گیرد. البته در برخی مواقع به‌دلیل تفاوت ارزش میان کالا و خدمات نیز، از پول به‌عنوان واسطه برای تسویه کامل استفاده می‌شود.

• روش بازخرید

یکی از رایج‌ترین روش‌های تهاتر آهن آلات برای صنایع بزرگ در سطح کلان، روش بازخرید است که حتی در سطح بین‌المللی و همچنین بازارهای داخلی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، صنایع بزرگ با هزینه‌های کلان به ارائه معامله کالاها و مصالح موردنیاز خود در قبال کالای دیگری مانند زمین، آپارتمان مسکونی، باغ، واحد تجاری و مواردی ازاین‌دست، می‌پردازند. 

در حقیقت “روش بازخرید” به صنایع کمک می‌کند که شرایط تسویه کامل معامله با استفاده از ملک راکد یا دارایی غیرنقدی خود به‌جای پرداخت نقدینگی انجام شود که در بیشتر مواقع مورد استقبال هر دو طرف معامله قرار می‌گیرد. همچنین افراد می‌توانند بدون در دست داشتن کل مبلغ معامله، مصالح موردنیاز خود را به‌آسانی تهیه کنند.

این هم بدانید که عمدتا در تهاتر آهن‌آلات به روش بازخرید، مصالح مورد نیاز افراد با مواردی چون باغ، ویلا، ارز و دلار، آپارتمان‌ها، املاک و مغازه‌های تجاری، واحدهای اداری و مسکونی، سهام شرکت‌ها و زمین‌ها شامل زراعی و غیر زراعی، مبادله می‌شود.

 
تهاتر آهن آلات

دانلود نمونه قرارداد تهاتر

این نمونه صرفاً به عنوان یک راهنمای کلی و مفید برای آشنایی با اصول کلی قراردادهای تهاتر ارائه شده است و هر گونه اقدام بر اساس این نمونه باید با دقت و مشورت با متخصصان حقوقی انجام شود. هرگونه مسئولیت ناشی از استفاده  از این نمونه به عهده استفاده‌کننده خواهد بود و آراد آهن هیچگونه مسئولیتی در قبال استفاده از این قرارداد نخواهد داشت. همچنین توصیه می‌شود که قبل از هر اقدام حقوقی، با مشاوران متخصص مشورت نمایید.

 

مزیت‌های تهاتر آهن آلات چیست؟

با حذف و کمرنگ کردن پول به وسیله این روش در صنایع فولادی، شرایطی چون افزایش قدرت خرید، ایجاد تضمین بهتر برای پرداخت، قرار گرفتن فرصت‌های بیشتر در اختیار پروژه‌های عمرانی و مالکین، ایجاد و تهیه مصالح و متریال ساختمانی بدون پرداخت پول و یک روش برای جایگزین نقدینگی در معاملات و همچنین رونق بخشیدن به بازار و افزایش میزان تقاضا در بازار آهن‌آلات به دلیل افزایش قدرت خرید افراد، رقم خواهد خورد.

بیان شرایط تهاتر آهن آلات

برای انجام تهاتر آهن آلات اصلی‌ترین شرط، وجود شخصی است که تمام شرایط معامله‌گر و کالای ارائه شده از طرف او را قبول داشته باشد و مورد دوم که اهمیت بالایی دارد، تایید و موافقت طرفین معامله در ارزش تعیین‌شده برای کالاها یا خدمات مبادله شده است. در حقیقت ارزش‌گذاری کالاها و خدمات، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین چالش‌های تهاتر شناخته می‌شود که اگر اینکار به درستی و با توافق و تایید طرفین معامله انجام نشود، معامله دچار مشکل شده یا به‌طور کامل برهم می‌خورد. به عنوان مثال اگر قیمت روز میلگرد توافق شده با کالا یا خدمات مورد نظر مطابقت نداشته باشد، این معامله صورت نمی‌گیرد.

در پایان باید بدانید که…..

در انتهای این مقاله باید بگوییم که بعد از انجام شرایط تهاتر آهن آلات، باید قوانین مربوط به انجام این معامله را رعایت کرد که از مهم‌ترین آن‌ها باید به مواردی چون بالا بودن حجم آهن‌آلات (مثلاً بیش از ۱۰۰۰ تن) برای انجام تهاتر، توافق طرفین در قبال انجام تهاتر که تمام کالا یا خدمات در قبال کالا یا خدمتی دیگر یا حتی درصدی از معامله قبل از ثبت قرارداد، انجام‌گیری این روش بین دو فرد یا چندین فرد حقیقی و حقوقی و یکسان بودن محل و زمان پرداخت دو دین، اشاره کنیم. این هم بدانید که درخصوص تهاتر میلگرد آنچه مرسوم است، معامله یک ملک از واحدهای همان پروژه برای پرداخت هزینه میلگرد است و به طور کلی باید گفت، دراین روش معامله افراد به ازای خرید میلگرد باید یک واحد مسکونی خود را به فروشنده تحویل دهند. 

در نهایت هر معامله‌ای می‌تواند طرفین را با چالش‌هایی روبه‌رو کند که بهره‌گیری از تجربه و دانش افراد متخصص در این زمینه، می‌تواند تجربه خریدی خوبی را برای شما رقم بزند و سود معامله را افزایش دهد. به همین خاطر آرادآهن به‌عنوان یکی از مراجع معتبر و شناخته‌شده خرید و فروش آهن‌آلات در ایران، می‌تواند تخصص و تجربه خود در این زمینه را با مشاورین مجرب در اختیار شما عزیزان قرار دهد تا یک معامله پرسود و مفید داشته باشید. فقط کافیست با شماره ۰۳۱۳۴۰۵۵ تماس گرفته یا در صفحه اصلی سایت آرادآهن بخش گفتگو آنلاین، شماره تماس خود را وارد کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *