آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

راهنمای جامع کوپلینگ میلگرد| ۸ مزایا،معایب و کاربرد

کوپلینگ میلگرد
۴.۲/۵ - (۱۵ امتیاز)

حتما با میلگردها آشنایی دارید و می‌دانید که از مهم‌ترین مقاطعی هستند که در ساخت سازه‌ها به کار می‌روند. این میلگردها معمولا در طول‌های استاندارد ۶ یا ۱۲ متر تولید می‌شوند. به این معنی که از نظر طولی محدودیت دارند. با وجود این، آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که با میلگردهایی که نهایتا ۱۲ متر طول دارند، چگونه ساختمان‌های بلند را احداث می‌کنند؟ بله؛ برای جبران این محدودیت طولی، ناچارا باید میلگردها را به هم وصله زد؛ اما ساختمان‌های بلند، وزن بسیار زیادی دارند. آیا میلگردهای وصله‌شده می‌توانند استحکام این سازه‌های سنگین را تضمین کنند؟

جواب این سوال بستگی به روشی دارد که برای اتصال میلگردها استفاده می‌شود. کوپلینگ میلگرد یکی از موفق‌ترین روش‌هایی است که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شما هم مشتاق شده‌اید که در مورد این روش و استاندارد کوپلینگ میلگرد بیشتر بدانید، در ادامه همراه ما باشید. 

 کوپلینگ میلگرد چیست؟

میلگردها طول مشخصی دارند. مسلما طول آن‌ها برای برپایی سازه‌های بسیار بلند کافی نیست. در چنین سازه‌ها باید میلگردها به هم متصل شوند تا بتوانند کل ساختمان را پوشش دهند. یکی از روش‌هایی که برای اتصال این مقاطع به کار می‌رود، کوپلینگ میلگرد یا اتصال مکانیکی میلگرد نام دارد. این روش در مقایسه با سایر روش‌هایی که قبلا برای وصله میلگرد استفاده می‌شد، موفق‌تر است. در واقع، در سازه‌هایی که از کوپلینگ میلگرد استفاده می‌شود، استحکام و مقاومت افزایش پیدا می‌کند. 

در این روش، از وسیله‌ای فولادی به نام کوپلر Coupler استفاده می‌کنند. کوپلر مانند یک بست بین دو میلگرد قرار می‌گیرد و آن‌ها را به هم متصل می‌کند. کوپلرها انواع مختلفی دارند؛ اما استاندارد کوپلینگ میلگرد و بعضی از ویژگی‌ها در تمام آن‌ها یکسان است. برای مثال: تمام این قطعات یک یا دو سر لوله‌ای شکل دارند که میلگردها درون آن‌ها قرار می‌گیرند. از طرف دیگر، داخل دو سر کوپلر شیارهای مارپیچ‌ قرار دارد که میلگردها درون آن پیچ می‌شوند. در ادامه با انواع قطعاتی که در کوپلینگ میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیشتر آشنا می‌شویم.

انواع کوپلر میلگرد

کوپلرها شکل‌های متنوعی دارند. بعضی از آن‌ها به صورت عمومی و در تمام قسمت‌های پروژه کاربرد دارند. در مقابل، برخی دیگر فقط در مکان‌های خاصی از سازه به کار گرفته می‌شوند. نکته مهم این است؛ کوپلر در هر نوعی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید مطابق با استاندارد کوپلینگ میلگرد باشد. تنها در این صورت است که می‌تواند قابل اطمینان باشد و استحکام سازه را تضمین کند.

انواع کوپلر میلگرد

کوپلر استاندارد

در بیشتر مواقع برای کوپلینگ میلگرد به سراغ این نوع کوپلر می‌روند. چرا که این کوپلر در تمام قسمت‌های پروژه قابل استفاده است. البته باید با استاندارد کوپلینگ میلگرد هم هم‌خوانی داشته باشد. یعنی:

میلگردهایی که قصد اتصال آن‌ها با کوپلر استاندارد را دارید، باید الزاما از نظر قطر یکسان باشند؛

یکی از میلگردها باید امکان چرخش داشته باشد تا بتواند در رزوه کوپلر پیچ شود.

بد نیست بدانید که در روش کوپلینگ میلگرد، کوپلر استاندارد را با نام‌های دیگری مثل کوپلر راستگرد یا رزوه راستگرد هم می‌شناسند؛ چرا که ساختار پیچشی داخل آن راستگرد است.

کوپلر با رزوه چپ و راست

از این نوع کوپلر هم مانند کوپلر استاندارد می‌توان در تمام بخش‌های سازه استفاده کرد. فقط با این تفاوت که اگر هر دوی میلگردها درگیر شده و امکان چرخش نداشته باشند، باز هم این روش کوپلینگ میلگرد کاربرد دارد. چرا که در این نوع کوپلر، نیازی به چرخاندن میلگردها نیست. خود قطعه این قابلیت را دارد که روی میلگرد چرخانده و پیچ شود. به این ترتیب، میلگردها را در اتصال درگیر کند.

کوپلر تبدیل

در بعضی از بخش‌های سازه نیاز به اتصال میلگردهایی با قطر نابرابر می‌شود. کوپلر تبدیل دقیقا در همین مواقع کاربرد پیدا می‌کند. در هنگام ایجاد کوپلینگ میلگرد با این قطعه فراموش نکنید که میلگرد سایز بزرگ‌تر باید داخل آن بسته شود.

کوپلر پیچی

کوپلر پیچی یا بغل پیچ، برخلاف انواع دیگر در یک سر خود رزوه ندارد. به جای رزوه‌ها روی بدنه این قطعه چندین پیچ دیده می‌شود که وظیفه محکم‌کردن میلگرد را برعهده دارند. به این معنی که یک سر میلگرد داخل کوپلر قرار می‌گیرد. سپس پیچ‌ها روی کوپلر محکم شده و به این شکل میلگرد در جای خود تثبیت می‌شود. سپس سر میلگرد دوم با رزوه‌ها به کوپلر متصل می‌شود.

این قطعه در مواقعی مورداستفاده قرار می‌گیرد که امکان رزوه‌کردن میلگرد یا استفاده از انواع دیگر کوپلینگ میلگرد وجود ندارد. برای مثال در زمان‌هایی که طول آرماتور انتظار از حد استاندارد کمتر است. البته حتی در این مواقع هم باید استاندارد کوپلینگ میلگرد در نظر گرفته شود.

کوپلر گروتی

این نوع از کوپلرها در قطعات از پیش ساخته بتنی کاربرد دارد. در این قطعات آماده آرماتورها با انواع دیگر کوپلر به یکدیگر متصل می‌شوند؛ اما برای اتصال ستون‌ها به سراغ کوپلرهای گروتی می‌روند. یک سر این کوپلرها همان شیارهای مارپیچ را دارد تا میلگرد انتظار ستون درون آن بسته شود. در آن سو، کوپلر محفظه‌ای مخصوص برای ریختن گروت دارد. 

شایان ذکر است، کاربرد این نوع از کوپلینگ میلگرد به استفاده در سازه‌های از پیش ساخته محدود نیست. برای ادامه‌دادن میلگردها با طولی کمتر از طول مهاری هم به سراغ این روش می‌روند.

کوپلر انتهایی

کوپلر دیگری که تقریبا می‌توان از آن در تمام قسمت‌های سازه استفاده کرد، کوپلر انتهایی است. این قطعه به عنوان جایگزینی برای خم انتهای آرماتور کاربرد دارد و به همین دلیل هم به این نام شناخته می‌شود. استفاده از این قطعه برای کوپلینگ میلگرد کاهش تراکم آرماتور را در پی دارد. به ویژه در قسمت‌هایی که تیر به ستون متصل می‌شود.

در نظر داشته باشید که در تمام موارد گفته شده، مطابق با آیین‌نامه بتن ایران (آبا) و مقررات ملی ساختمان، کارفرما موظف است ضوابط و استاندارد کوپلینگ میلگرد را رعایت کند.

کوپلر جوشی

همان طور که می‌دانید انجام عملیات جوش‌کاری روی قیمت میلگرد آجدار A3 ممنوع است. به همین دلیل در مواقعی که باید میلگرد به یک عضو فلزی دیگر متصل شود، به سراغ کوپلر جوشی می‌روند. این کوپلر از یک سمت به عضو موردنظر جوش داده می‌شود و از طرف دیگر با رزوه به میلگرد اتصال پیدا می‌کند.

به این ترتیب، بدون نیاز به جوشکاری مستقیم میلگرد، اتصال موردنظر برقرار و کوپلینگ میلگرد اجرا می‌شود. ناگفته نماند که این نوع از کوپلرها با فولاد نرم ساخته می‌شوند. به همین دلیل برای جوش خوردن نیازی به حرارت ندارند و این ویژگی‌ آن‌ها کار را بسیار راحت‌تر می‌کند. 

بهتر است بدانید که قابلیت جوش‌پذیری در انواع میلگردهای آجدار متفاوت است. به‌علاوه، این ویژگی به صورت غیرمستقیم روی قیمت میلگرد آجدار هم تاثیر می‌گذارد.

کوپلر مخصوص آرماتورهای فشاری

نام دیگر این قطعه، کوپلر فشاری یا غلاف فشاری است. همان طور که از نام این قطعه پیداست، فقط برای اتصال میلگردهای تحت فشار بالا کاربرد دارد. به‌علاوه، استفاده از این قطعه کمک می‌کند تا بار وارده بر میلگرد هم منتقل شود. به این ترتیب، از شکست میلگرد هم جلوگیری خواهد شد. 

در نظر داشته باشید که در این روش از کوپلینگ میلگرد، فقط یک میلگرد به قطعه وصل می‌شود. نکته مهم دیگری هم که در استاندارد کوپلینگ میلگرد به این روش باید در نظر بگیرید، قطر مقطع است. در این روش میلگرد موردنظر شما باید حداقل ۲۰ میلی‌متر قطر داشته باشد.

 

آراد آهن مرکز فروش انواع میلگرد  به قیمت درب کارخانه. 

جهت آشنایی بیشتر با انواع وصله میلگرد بر روی لینک زیر کلیک کنید.

مزیت کوپلینگ

قیمت کوپلینگ میلگرد

درست است که قیمت کوپلینگ میلگرد نسبت به روش اورلپ از قیمت بیشتری برخوردار است اما نسبت به روش فورجینگ، هزینه کمتری دارد. در حقیقت ایمنی بالاتر و مزایای بسیار خوب روش کوپلینگ مانند اجرای آسان و سریع، جلوگیری از ازدحام میلگردها، کاهش مصرف میلگرد و صرفه‌جویی در هزینه، دوام و ایمنی بالا و تنوع در طراحی، به نوعی نقاط ضعف روش سنتی اورلپ را جبران کرده و همچنین استفاده از آن را برای مهندسین مقرون‌ به‌ صرفه کرده است. پس قیمت کوپلینگ میلگرد را مواردی چون قیمت کوپلر، هزینه رزوه زدن میلگرد، هزینه نیروی انسانی، کیفیت، قابلیت کشش، دوام و تناسب، مشخص می‌کند.

 

طول اورلب میلگرد

به مقدار طولی که دو میلگرد روی‌هم قرار می‌گیرد، طول اورلب گفته می‌شود تا نیروهای کششی را از یک میلگرد به میلگرد دیگر انتقال منتقل کند. به اصطلاح طول اورلب در سازه جایی به اتمام می‌رسد که کمترین تنش خمشی وجود دارد. همچنین روش‌های محاسبه طول و ابعاد اورلب میلگرد مختلف است که از مهم‌ترین آن‌ها باید به استفاده از فرمول‌ها یا دستگاه‌های خاص اشاره کرد که ما در مقاله اورلب میلگرد به طورکامل درباره فرمول‌ها و نکات مهم آن صحبت کردیم. این هم بدانید که آیین نامه مبحث نهم بند ۹-۲۱-۴، این موضوع را مورد بررسی قرار داده و همپوشانی در انواع میلگردهای کششی، فشاری و ضوابط خاص وصله آرماتورها در ستون را بیان کرده است.

بنابراین ما قصد داریم در این بخش طول همپوشانی و همینطور طول مهاری میلگرد مستقیم را که بسته به رده بتن، نوع فولاد و قطر میلگرد است را مورد بررسی قرار دهیم که قبل از پرداختن به آن، ذکر نکات زیر مهم و لازم است:

• اولین نکته این است که طول همپوشانی براساس فرمول‌های تقریبی-تجربی برابر با ۵۰ تا ۸۰ برابر قطر میلگرد در کارگاه است. به عنوان مثال اگر قطر میلگرد mm۲۰ باشد، طول اورلپ آن برای میلگردهای ستون یا تیر برابر با ۶۰ برابر قطر میلگرد یعنی ۱۲۰ سانتی متر، در نظر گرفته می‌شود.

• در قطعات خمشی طبق استاندارد اینکار، فاصله محور دو میلگرد با یکدیگر نباید بیشتر از طول پوشش و همچنین بالاتر از ۱۵۰mm باشد که بر همین اساس، طول اورلب در ستون طبق آیین نامه‌های بتن ایران و اعداد مندرج در نقشه‌ها معمولا این بین ۴۰ تا ۵۰ برابر قطر میلگرد درنظر گرفته می‌شود که در صورت مشخص نشدن طول اورلب در نقشه، حداقل مقدار آن، ۵۵ برابر قطر میلگرد اجرا می‌گردد. 

• این هم فراموش نکنید که در اتصالات پوششی دو قطعه، طول هم‌پوشانی نباید از ۵ برابر ضخامت قطعه نازک‌تر کمتر و در هیچ حالتی کمتر از ۲۵ میلی‌متر نباشد.

• محاسبه میزان طول اورلب میلگرد ستون با توجه به سایز میلگرد و به وسیله‌ نرم‌افزارها و فرمول‌های مربوطه به دست می‌آید. بنابراین به دلیل حساسیت و اهمیت ستون در سازه، شما باید طول دقیق اورلب را  از مهندس طراح دریافت کنید که طبق استانداردهای آیین نامه بتن ایران و فرمول‌های محاسبه دقیق طول همپوشانی، نتیجه‌ برخی از این محاسبات برای طول اورلب میلگرد ستون طبق جدول زیر است:

 
نوع میلگردطول اورلب
میلگرد با قلاب انتهایی۴۸db
میلگرد آجدار۴۸db
میلگرد آجدار اندود شده۷۲db
میلگرد ساده۷۲db

بنابراین، به دلیل اینکه محاسبه
طول اورلب میلگردها تا حد زیادی به نوع میلگرد و فولاد به کار رفته در ساخت آن بستگی
دارد، نمی‌توان در محاسبه آن سهل‌انگاری کرد زیرا بسته به شرایط، امکان تغییر در
آن‌ها وجود دارد و اینکار  باید توسط مهندسین
طراح انجام گردد. به همین خاطر ما در آرادآهن برای راحتی کار شما، چند نمونه طول همپوشانی
را ارائه می‌دهیم که به شرح زیر است:

• طول اورلب میلگردها با بتن C25 و میلگرد S400:

اندازه ستون و دیوار (Cm)آرماتور بالا (Cm)آرماتور پایین (Cm)قطر میلگرد
۴۰۵۵۴۰Ф۸
۵۰۶۵۵۰Ф۱۰
۶۰۸۰۶۰Ф۱۲
۷۰۹۰۷۰Ф۱۴
۸۰۱۰۵۸۰Ф۱۶
۹۰۱۲۰۹۰Ф۱۸
۱۰۰۱۳۰۱۰۰Ф۲۰
۱۴۰۱۸۰۱۴۰Ф۲۲
۱۶۰۲۰۵۱۶۰Ф۲۵
۱۷۵۲۳۰۱۷۵Ф۲۸
۲۰۰۲۶۵۲۰۰Ф۳۲

• طول اورلب میلگردها با بتن C30 و میلگرد S400:

اندازه ستون و دیوار (Cm)آرماتور بالا (Cm)آرماتور پایین (Cm)قطر میلگرد
۴۵۵۵۴۵Ф۸
۵۰۶۰۵۰Ф۱۰
۵۵۷۰۵۵Ф۱۲
۶۵۸۵۶۵Ф۱۴
۷۵۹۵۷۵Ф۱۶
۸۵۱۰۵۸۵Ф۱۸
۹۵۱۲۰۹۵Ф۲۰
۱۳۰۱۶۵۱۳۰Ф۲۲
۱۴۵۱۸۵۱۴۵Ф۲۵
۱۶۵۲۱۰۱۶۵Ф۲۸
۱۷۵۲۴۰۱۷۵Ф۳۲

• طول مهاری میلگرد مستقیم با بتن C25 و میلگرد S400:

اندازه ستون و دیوار (Cm)آرماتور بالا (Cm)آرماتور پایین (Cm)قطر میلگرد
۳۰۴۰۳۰Ф۸
۴۰۵۰۴۰Ф۱۰
۵۰۶۰۵۰Ф۱۲
۵۵۷۰۵۵Ф۱۴
۶۵۸۰۶۵Ф۱۶
۷۰۹۰۷۰Ф۱۸
۸۰۱۰۰۸۰Ф۲۰
۱۱۰۱۴۰۱۱۰Ф۲۲
۱۲۰۱۶۰۱۲۰Ф۲۵
۱۳۵۱۸۰۱۳۵Ф۲۸
۱۵۵۲۰۰۱۵۵Ф۳۲

• طول مهاری میلگرد مستقیم با بتن C25 و میلگرد S400:

اندازه ستون و دیوار (Cm)آرماتور بالا (Cm)آرماتور پایین (Cm)قطر میلگرد
۳۰۴۰۳۰Ф۸
۴۰۴۵۴۰Ф۱۰
۴۵۵۵۴۵Ф۱۲
۵۰۶۵۵۰Ф۱۴
۵۵۷۵۵۵Ф۱۶
۶۵۸۰۶۵Ф۱۸
۷۵۹۰۷۵Ф۲۰
۱۰۰۱۳۰۱۰۰Ф۲۲
۱۱۵۱۴۰۱۱۵Ф۲۵
۱۳۰۱۶۰۱۳۰Ф۲۸
۱۴۰۲۰۰۱۴۰Ф۳۲

معایب و مزایا کوپلینگ میلگرد چیست؟

تا قبل از روی کار آمدن کوپلرها برای اتصال میلگردها از روشی استفاده می‌شود که کارآمدی لازم را نداشت. در این روش بخشی از انتهای دو سر میلگرد روی یکدیگر قرار می‌گرفتند. سپس با سیم مفتول به یکدیگر وصل می‌شدند. مسلما این اتصال ایمنی کافی را نداشت. به خصوص در ساختمان‌های بلند و سنگین. 

از طرف دیگر، روی هم قرار گرفتن قسمتی از میلگردها و هم‌پوشانی آن‌ها باعث ایجاد مشکلاتی در هنگام بتن‌ریزی می‌شد. تا این که روش کوپلینگ میلگرد معرفی و این مشکلات حل شد. البته حتی اگر تمام استانداردهای کوپلینگ میلگرد هم رعایت شود، باز هم این روش هم معایب خاص خود را دارد. در ادامه به مزایا و معایب آن اشاره خواهیم کرد.

مزایای کوپلینگ میلگرد

زمانی که کوپلرها به بازار عرضه شدند، مورد استقبال قرار گرفتند. مزایایی که باعث محبوبیت کوپلینگ میلگرد شدند، عبارتند از:

• اجرای آسان؛

• قابل اطمینان و مقاوم در برابر باره‌ها و تنش‌های وارده بر سازه؛

• امکان اتصال میلگردها با قطرهای نابرابر؛

• جلوگیری از هدررفت بودجه با استفاده بهینه و کمتر از میلگرد؛

• امکان‌ وصله‌کردن انواع میلگرد حتی با قطرهای زیاد؛

• کاهش وزن آرماتور به دلیل عدم نیاز به هم‌پوشانی میلگردها؛

• حجیم نشدن نقطه اتصال میلگردها و در نتیجه بتن‌ریزی آسان‌تر و بهتر؛

• نظم‌بخشی به ساختار آرماتور و سازه بتنی.

معایب کوپلینگ میلگرد

در کنار تمام مزایایی که این روش اتصال میلگرد دارد، اجرای آن همیشه هم بدون دردسر و مشکل نیست. از جمله معایب کوپلینگ میلگرد عبارتند از:

• نیاز به بودجه بیشتر برای خرید کوپلرها؛ 

• هزینه اجرای بالاتر در مقایسه با روش اورلپ؛

• زمان اجرای بیشتر در مقایسه با سایر روش‌ها؛

ضوابط و استاندارد کوپلینگ میلگرد

اجرای کوپلینگ میلگرد به دلیل نقش مهمی که در استحکام سازه‌های بزرگ دارد، بسیار حساس است. به همین دلیل حتما استفاده از هر نوع کوپلری باید مطابق با ضوابط طراحی و اجرایی وصله‌های مکانیکی در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ایران باشد. عنوان دقیق این مبحث “ﻃﺮح و اجرای ساختمان های ﺑﺘﻦآرﻣﻪ” است. از طرف دیگر ضوابط مندرج در ﺟﺪﻳﺪﺗﺮﻳﻦ وﻳﺮاﻳﺶ آﻳﻴﻦ ﻧﺎﻣﻪ ACI 318 (ﻓﺼﻞ ﻃﺮح لرزهای) هم باید الزاما در نظر گرفته شود.

روش های دیگر اتصال میلگرد

به جز روش کوپلینگ میلگرد از تکنیک‌های دیگری هم برای افزایش طول میلگرد استفاده می‌شود. در ادامه نگاهی کوتاه به این روش‌ها خواهیم داشت:

فورجینگ میلگرد

در روش فورجینگ میلگرد، خیلی ساده میلگردها به یکدیگر جوش داده می‌شوند. ابتدا دو سر آن‌ها حرارت داده شده، سپس زمانی که حالت نیمه ذوب پیدا می‌کنند، با فشار زیاد به یکدیگر  وصل خواهند شد.

اورلپ میلگرد

هم‌پوشانی یا اورلپ میلگرد همان روش قدیمی اتصال میلگردهاست. در این روش چند سانتی‌متری از انتهای هر دو میلگرد کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. سپس با سیم مفتول به یکدیگر متصل و محکم می‌شوند. واضح است که این روش مقاومت چندانی ندارد و احتمال جداشدن میلگردها وجود دارد.

اورلب میلگرد ۲۰

میلگرد ۲۰، یکی از سایزهایی که استفاده بسیاری در اورلب دارد و به همین دلیل طول وصله پوششی آن مهم‌ترین دغدغه افراد است. پس باید بدانید که طول وصله پوششی اورلب میلگرد ۲۰ در ستون یا تیر به صورت تقریبی و تجربی، ۶۰ برابر قطر (۱۲۰ سانتی‌متر) میلگرد درنظر گرفته می‌شود. همچنین  طول هم‌پوشانی اورلب میلگرد ۲۰ نیز به رده بتن و نوع فولاد میلگرد بستگی دارد که محاسبه مقدار دقیق آن، باید توسط مهندس سازه مشخص شود.

خرید کوپلینگ میلگرد

برای استفاده از روش کوپلینگ میلگرد، بدون شک شما نیاز به کوپلرها دارید تا بتوانید دو میلگرد را به هم متصل کنید؛ از طرفی متنوع بودن این محصولات باعث می‌شود تا دقت در خرید این وسیله اهمیت بسیاری برای افراد پیدا کند زیرا انواع مختلف کوپلرها، مصارف خاصی دارند. پس مهم‌ترین نکته در خرید کوپلینگ میلگرد، انتخاب درست کوپلرها است که باید به مواردی چون  کیفیت ساخت آن، متریال مورداستفاده، مقاومت این قطعات و همچنان انجام تست کشش روی آن، توجه کنید.

بنابراین از آن‌جایی که تولیدکنندگان بسیاری در این زمینه فعالیت دارند، امکان خرید کالای تقلبی شما افزایش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل پیشنهاد ما به شما عزیزان، اعتماد به شرکت تجاری و بازرگانی آرادآهن است که بیش از ۲۰ سال سابقه کاری درخصوص خرید و فروش مقاطع فولادی از بهترین کارخانه‌های مطرح با قیمت مناسب را دارد. همچنین امکان مشاوره داشتن با کارشناسان مجرب و توانمند این مجموعه باعث شده تا افراد از خرید خود اطمینان خاطر داشته باشند.  بنابراین اگر شما هم قصد خرید از آرادآهن را دارید یا می‌خواهید از مشاوره کارشناسان ما استفاده کنید، کافیست با شماره ۰۳۱-۳۴۰۵۵ تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *