آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

بررسی مشخصات فنی و ظاهری تیرآهن

قیمت انواع تیرآهن
۵/۵ - (۱ امتیاز)

تیرآهن‌ها، در انواع مختلفی در بازار آهن‌آلات موجود می‌باشند که از نظر شکل ظاهری، کیفیت، مشخصات فنی، کاربرد و … متفاوت می‌باشند؛ بنابراین لازم است قبل از خرید تیرآهن مورد نیاز، اطلاعات کافی را در مورد انواع تیرآهن کسب نمایید تا بتوانید بر اساس نیاز خود، انتخاب دقیق‌تر و مطمئن‌تری داشته باشید، در غیراینصورت ممکن است متحمل ضرر و زیان‌های مالی بسیاری شوید. انواع تیرآهن‌های مورد نیاز بازار آهن توسط کارخانه‌های متعددی در ایران  تولید می‌شوند  که یکی از برترین آن‌ها تیرآهن ذوب آهن اصفهان می‌باشد. در ادامه این مقاله به معرفی و بررسی انواع مختلف تیرآهن‌ها، مشخصات فنی و ظاهری و کاربرد هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

تیرآهن

تیرآهن به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین محصولات فولادی است که در پروژه‌های صنعتی، طرح‌های عمرانی و ساختمان‌سازی بسیار پرکاربرد است. این محصول یکی از مصالح اصلی و ضروری در ساخت اسکلت فلزی ساختمان می‌باشد که وظیفه آن تحمل و انتقال نیروها و بارهای وارده به سازه می‌باشد. از جمله مزایای استفاده از این محصول می‌توان به نصب و اجرای سریع، امکان توسعه سازه، اتصال قطعات متعدد به یکدیگر، کاربرد وسیع در ارتفاع زیاد و … اشاره کرد.

از نظر شکل ظاهری تیرآهن‌ها، دو بال در قسمت بالا و پایین دارند و یک تیغه که این دو بال را به یکدیگر متصل می‌کند. به فاصله پشت تا پشت هر دو بال، جان تیرآهن گفته می‌شود. تیرآهن‌ها به شکل ظاهری شبیه حروف انگلیسی I  یا H در بازار آهن موجود می‌باشند که کاربردهای مختلفی دارند. اگر بال و جان تیرآهن باهم برابر باشد، تیرآهن را  بال پهن یا هاش یا IPB  می‌نامند.

انواع تیرآهن

انواع تیرآهن بر اساس اندازه و شکل بال به سه دسته تیرآهن بال پهن(H) یا IPB، تیرآهن بال کوتاه (IPE) و تیرآهن بال کوتاه  (IPN) تقسیم‌بندی می‌شود که تفاوت آن‌ها در طول بال تیرآهن می‌باشد. در تیرآهن بال پهن یا هاش، طول جان و بال‌ها باهم برابر می‌باشد.

انواع تیرآهن‌ها بر اساس نوع کاربرد به دو دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

تیرآهن زنبوری  CPE

به علت وجود حفره‌های تو خالی مانند لانه زنبور در قسمت جان، این تیرآهن به این نام معروف می‌باشد.‌ این حفره‌ها برای عبور تاسیسات، لوله، کابل، سیم و ..  کاربرد دارند. تیرآهن زنبوری ایمنی و انعطاف پذیری بیشتری در برابر نیروهای خمشی و کششی و در حوادثی مانند زلزله دارد. برای تولید این نوع تیرآهن، جان آن را به شکل ذوزنقه برش داده و به هم جوش می‌دهند. از مهم‌ترین کاربردهای این نوع تیرآهن، استفاده به عنوان ستون در سازه‌ها، عناصر سقفی و … می‌باشد.

تیرآهن هاش

تیرآهن‌های هاش از نظر شکل ظاهری شبیه به حرف انگلیسی H می‌باشند و به دو دسته تیرآهن هاش سبک و تیرآهن هاش سنگین وزن تقسیم‌بندی می‌شوند و به عنوان ستون در تیرها و خرپاها مورد استفاده قرار می‌گیرند. طول بال  این نوع تیرآهن نسبت به انواع دیگر، بلندتر، ضخیم‌تر و پهن‌تر می‌باشد. تیرآهن بال پهن سبک وزن  دارای علامت اختصاری IPBL و تیرآهن بال پهن سنگین وزن دارای علامت اختصاری IPBV حک شده بر روی تیرآهن می‌باشد. تیرآهن هاش سبک را HEA  و تیرآهن هاش سنگین را HEB  نیز می‌نامند .

تیرآهن IPE

تیرآهن‌هایی که با استاندارد IPE تولید می‌شوند دارای ضخامت یکسان و یکنواخت در تمام نقاط بال‌ها می‌باشند، بنابراین اگه از سر تیرآهن به آن نگاه کنید متوجه یکنواختی بال‌ها می‌شوید. این نوع تیرآهن در کشور ما طرفداران و متقاضیان زیادی دارد و در بیشتر نقشه‌های ساختمانی از آن استفاده می‌شود. انواع تیرآهن‌های IPE   متعلق به ایران و کشورهای اروپایی از جمله کشورهای اسپانیا، لهستان، آلمان، کره، چین، روسیه و … می‌باشند.

تیرآهن INP

استاندارد INP بیشتر در کشورهای روسیه و چین استفاده می‌شود. ضخامت بال‌های این نوع تیرآهن‌، در ابتدا کم و با شیبی ملایم در انتها بیشتر می‌شود. چنانچه از سر تیرآهن به آن نگاه کنید، متوجه شیب ملایم تیرآهن در قسمت بال‌ها می‌شوید. یکی از دغدغه‌های اصلی برخی از خریداران تیرآهن این است که نحوه تشخیص تیرآهن‌های IPE و INP وارداتی از کشورهای روسیه و چین، برای آن‌ها سخت و دشوار می‌باشد، به آن‌ها توصیه می‌شود قبل از خرید تیرآهن حتما به تفاوت شکل ظاهری این دو نوع تیرآهن دقت فرمایند.

تیرآهن ذوب آهن

تیرآهن ذوب آهن اصفهان، در سایزهای ۱۲ تا ۳۰  تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود؛ وزن تیرآهن‌های هر سایز، با سایز دیگر متفاوت می‌باشد که بر قیمت نهایی انواع تیرآهن تاثیر می‌گذارد. این تیرآهن، یکی از باکیفیت‌ترین تیرآهن‌های موجود در بازار آهن ایران می‌باشدکه با وجود قیمت بالای آن نسبت به سایر رقبا، از محبوبیت زیادی در بین مصرف‌کنندگان  برخوردار است.

وزن تیرآهن ذوب آهن استاندارد بوده و منطبق با جدول اشتال می‌باشد و به همین دلیل بسیار با کیفیت است و قیمت آن نسبت به تیرآهن‌های تولید شده توسط تولیدکنندگان دیگر، بیشتر می‌باشد. علامت اختصاریESCO ، بر روی بال‌های تیرآهن اصفهان در فاصله‌های دو متری، حک می‌شود که به راحتی می‌توان این محصول را از محصول تولیدکنندگان دیگر تشخیص داد.

تیرآهن اصفهان بال باریک شیب‌دار (IPN)منطبق با استاندارد ملی ایران به شماره ۳۲۷۷ و  استاندارد DIN1025-1  می‌باشد و تیرآهن‌های بال پهن موازی (IPB) ذوب آهن بر اساس استاندارد ملی ایران ISIRI 14484  و تیرآهن‌های بال نیم پهن موازی(IPE) ذوب آهن مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره ۱۷۹۱ و استاندارد DIN1025-5 تولید و عرضه می‌شوند.

خرید تیرآهن

قیمت تیرآهن به عواملی مانند نوع، سایز، وزن، برند، نوسانات بازار ارز، قیمت مواد اولیه، هزینه‌های حمل و نقل  و …  بستگی دارد. تیرآهن‌های موجود در بازار آهن آلات، از نظر شکل ظاهری و مشخصات فنی متفاوت می‌باشند و هر کدام قیمت وکاربرد مختلفی دارند. خصوصیات و ویژگی‌های ظاهری تیرآهن‌ها که شامل استاندارد، نام تولیدکننده تیرآهن و … می‌باشد به خریداران کمک می‌کند تا بتوانند محصول مورد نظر را به راحتی تشخیص دهند و خرید مطمئن‌تری داشته باشند.

بازرگانی آرادآهن مرجع فروش انواع تیرآهن‌های باکیفیت تولیدکنندگان برتر ایران از جمله تیرآهن ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، تیرآهن آریان فولاد، تیرآهن ظفر بناب، تیرآهن فایکو، تیرآهن یزد و …  در سایزهای مختلف می‌باشد که به واسطه همکاری مستقیم و بدون واسطه با این تولیدکنندگان توانسته است بهترین نوع تیرآهن در ایران را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت در اختیار خریداران این کالا قرار دهد.

لیست قیمت‌ انواع تیرآهن موجود در سایت آرادآهن، بر اساس آخرین نوسانات قیمت در بازار آهن کشور به روز رسانی می‌شود و در اختیار علاقمندان و متقاضیان این محصول قرار می‌گیرد. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتر و دریافت مشاوره رایگان داشتید، تیم کارشناسان خبره آرادآهن آماده خدمت رسانی به شما می‌باشند؛ برای اطلاع از نحوه سفارش و ثبت سفارش خرید تیرآهن اصفهان با ما تماس حاصل نمایید.