آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

با ۴ روش تست لوله فولادی آشنا شوید   

تست لوله فولادی
۵/۵ - (۱ امتیاز)

تست لوله فولادی از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا اگر این کار به درستی صورت نگیرد امکان بروز خسارات جبران ناپذیری است .اگر در حال خواندن این مطلب هستید، یعنی با انواع لوله و مباحث مقدماتی این حوزه را می شناسید. و می دانید که به دلیل گوناگونی لوله ها، گستردگی کاربرد آنها بسیار است.البته این نکته را هم باید در نظر بگیرید که بخاطر دارا بودن انواع لوله ها اعم از لوله های ساختمانی، لوله گاز و غیره، هر کدام ازآنها روش های خاص و منحصربه فردی برای تست دارند. که ما در اینجا به ۴ روش کلی تست لوله که توسط سازنده یا تامین کننده باید صورت بگیرد، می پردازیم.

چگونه لوله ها را تست میکنند؟

برای تست لوله فولادی، با توجه به انواعی که دارند، روش ها متفاوت است. اما تمامی لوله ها را از نظر مقاومت کششی و سختی بررسی می کنند. اگر این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که در تست های کششی و سختی چه مواردی را در نظر می گیرند، شما را به خواندن ادامه مطلب دعوت می کنیم.

در تست سختی، توجه ویژه ای بر مشخصات مکانیکی مربوط به تغییر شکل و فرآیندهای دیگر نظیر استامپینگ، برش، عملکرد و کیفیت است. تا بتوان میزان تورفتگی لوله یا سایز آن اندازه‌ گیری کرد که بر این اساس، میزان سختی متریال تخمین زد می شود. اما این درحالیست که در تست کششی همانطور که حدس می زنید مواردی چون استحکام عملکرد، میزان کشیدگی پس از کشیده شدن توسط دستگاه و نرخ کاهش آن در ناحیه مورد نظر، اندازه گیری می گردد.

تولید کنندگان لوله فولادی چه کسانی هستند؟

قبل از اینکه به سراغ معرفی روش های تست لوله برویم، بهتر است با تولید کنندگان این محصولات آشنا شویم. از مطرح ترین کارخانه های تولید کننده انواع لوله ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • سپاهان
  • سپنتا
  • کچو
  • کیهان
  • یاران
  • گستر اسفراین
  • لوله سازی سدید

کسب اطلاعات بیشتر درباره کارخانه‌جات فولادی کشور در سایت آراد آهن

روش تست لوله فولادی

روشهای تست لوله:

به طورکلی روش هایی که برای تست لوله فولادی به کار می رود در ۴ دسته تقسیم می شوند که به قرار زیر است:

تست هیدرواستاتیک

یکی از مهم ترین تست ها برای لوله هایی که وظیفه انتقال سیالات را دارند، استفاده ار تست هیدرو استاتیک به منظور مشخص کردن لوله برای شکستگی و نشتی است. این تست برای تایید تجهیزات لوله کشی در استفاده از محیط عملیاتی برای شرایط خاص و پس از متصل شدن خطوط لوله و تعمیرات صورت می گیرد.

روش انجام تست هیدرواستاتیک به این صورت است که لوله ها را با آب کاملا پرکرده و سپس با تحت فشار قرار دادن کل سیستم تا ۱.۵ برابر فشار مجاز، تست شروع می شود. و این حالت برای چند دقیقه تا چند ساعت طبق نظر بازرس نگهداری می شود. تا در طول این مدت، بررسی های بصری مانند علائم احتمالی نشت و ترک انجام شود. که البته برای بهبود دید در فرآیند تست، از مواد افزودنی به سیال، رنگ فلورسنت و یا ردیاب برای تست دقیق منبع نشت بهره می برند. پس میتوان گفت با تحت فشار قرار دادن تقریباً دو برابر بار فشار استاندار به لوله در آزمایش هیدرواستاتیک ،استحکام لوله در شرایط محیطی شدید تست و بررسی می ‌گردد. تست هیدرواستاتیک، ایمنی لازم برای استفاده از لوله فولادی در صنایع پتروشیمی یا شرکت های لوله کشی را ایجاد می کند.

تست ضربه چارپی

این تست لوله فولادی در دسته‌ی آزمایش های مخرب قرار می گیرد. و برای اندازه گیری سختی لوله ها استفاده می شود، و بیشتر مناسب لوله هایی است که دارای بریدگی هستند یا در کنار هم به یکدیگر وصل شده تا خم یا اتصال ایجاد کنند.به دلیل راحتی و مقرون به صرفه بودن این تست، تولیدکنندگان توانسته اند تا کیفیت و استحکام این نوع از مقاطع فولادی خود را تعیین کنند اما بهتر است بدانید که نتایج این تست ماهیت کیفی دارند و این یعنی باید برای بهبود دقت، با یکدیگر مقایسه شوند.

تست لوله

بازرسی ذرات مغناطیسی

این آزمایش به منظور تشخیص وجود هرگونه نقص خطی در نزدیکی یا روی سطح لوله می باشد. این تکنیک برخلاف روش هیدرواستاتیک یک تست غیر مخرب است، چراکه فقط شناسایی سطح در بازرسی ذرات مغناطیسی نقش دارد و این باعث می شود تا کل لوله و قطعات آن از بین نرود. پس می‌توان نتیجه گرفت که از بازرسی ذرات مغناطیسی به منظور شناسایی مکان های مستعد شکستن سطح، ترک خوردگی، اتصالات با جوش ضعیف، منافذ و موارد مشابه استفاده می گردد.

تست اولتراسونیک

این روش تست لوله فولادی، برخلاف مواردی که تاکنون نام بردیم برای تعیین ضخامت دیواره لوله یا ساختار داخلی به کار می رود. به این صورت که از طریق سطح لوله یک موج صوتی اولتراسونیک را منتقل می کنند تا در صورت برخورد آن با یک رسانه دیگر مانند هوا، یک انعکاس در داخل دیواره ها ایجاد شود.در این روش علاوه بر تعیین ضخامت دیواره لوله، موارد دیگر مانند فرورفتگی ها، شکستگی ها و اجزای متحرک جوش را در صورت وجود داشتن، مشخص شده و این تست می تواند اطلاعات مفیدی را در مورد خوردگی و سایر عیوب احتمالی ارائه دهد.

قیمت لوله فولادی :

حال باید جواب این سوال را بدانید که قیمت لوله فولادی تحت تاثیر چه عواملی وجود دارد که در مقالات قبلی به صورت کامل درباره این عوامل توضیح داده ایم، اما مهم ترین پارامترهای تعیین کننده قیمت لوله های فولادی را می‌توان موارد زیر ذکر کرد:

  • بازار تقاضا و عرضه
  • نوسانات نرخ دلار
  • قیمت مواد اولیه
  • عوامل موثر بر قیمت آهن قراضه
  • قیمت نفت
  • هزینه حمل و نقل
  • تورم جهانی
  • نیاز صنایع های مختلف به انواع لوله ها
  • طبقه بندی هایی که برای لوله ها وجود دارد
  • جنس، ابعاد و وزن لوله ها

بیشتر بخوانید : قیمت لوله فولادی چگونه مشخص می‌شود.

تامین کننده انواع لوله  فولادی با بهترین قیمت:

یکی از تامین کنندگان انواع لوله های فولادی، شرکت بازرگانی آراد آهن است. که توانسته با ارائه خدماتی چون متنوع بودن محصولات، مشاوره رایگان، به روزرسانی پیوسته محصولات، و ارائه بهترین قیمت، توانسته به یکی از معتبرترین مراکز پخش و فروش محصولات فولادی تبدیل شود.همچنین قیمت تمامی محصولات فولادی، در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام شرکت تجاری آراد آهن به صورت لحظه ای اعلام می‌گردد. شما می‌توانید با عضویت در این شبکه های اجتماعی، از آخرین اخبار و قیمت محصولات متفاوت، مطلع شوید.

سخن پایانی:

به پایان مطلب روشهای تست لوله فولادی رسیدیم. ما در این مطلب سعی کردیم تا مطالب و نکات مهم در روش های تست لوله را به شما معرفی کنیم. اما همانطور که از عوامل موثر بر قیمت لوله های فولادی نام بردیم بهتر است قبل از خرید، قیمت لوله فولادی امروز را بدانید تا در برخی از موارد دچار پرداخت هزینه های اضافه نشوید. منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما دوستان هستیم.