آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

تفاوت ناودانی روسی و ناودانی اروپایی

قیمت ناودانی
به این مقاله امتیاز دهید

ناودانی که در دسته پروفیل های باز قرار می گیرد یک مقطع فلزی است که در جنس های مختلف چون آلمینیوم، گالوانیزه و استنس استیل تولید می شود. ناودانی ها نیز براساس شکل، وزن و روش تولید دارای دسته بندی های متفاوتی هستند که ممکن است با دسته ای دیگر در اتباط باشند. ما در این مطلب می خواهیم درباره تفاوت ناودانی روسی و ناودانی اروپایی صحبت کنیم؛ اگر شما هم علاقه مند به مبحث امروز هستید، تا پایان ما را همراهی کنید.

ناودانی روسی چیست؟

دانستیم که ناودانی ها براساس سه ویژگی دسته بندی می شوند. اما دسته بندی هر کدام از این ویژگی ها به چه شکل است؟ پس بیایید قبل از آشنایی با ناودانی روسی چیست درباره دسته بندی آنها صحبت و شناخت پیدا کنیم.

دسته بندی ناودانی ها از نظر شکل ظاهری در دو نوع U و C هستند و براساس روش تولید نیز به دو بخش پرسی و فابریک تقسیم می شوند. اما دسته بندی ناودانی براساس وزن طبق جدول اشتال صورت می گیرد که به دو نوع سبک و سنگین تقسیم می شود؛ یعنی معیار اصلی، جدول اشتال است که اگر ناودانی براساس وزن و استاندارهای این جدول باشد در دسته ناودانی سنگین و در غیر این صورت در دسته ناودانی سبک قرار می گیرد.

ناودانی روسی را می توان جزء دسته بندی های سبک قرار داد چراکه این نوع ناودانی در بازه وزن های موجود در جدول اشتال قرار نمی گیرد. ناودانی روسی براساس استاندارهای روسی ساخته شده که بخاطر این استانداردها به آن UPE نیز گویند و معمولا بال های این ناودانی ها با یکدیگر موازی هستند. ناودانی روسی از دو روش پرسی و فابریک در تولید میشود که براساس شکل ظاهری و زاویه گوشه، شبیه به U یا C است.

ناودانی اروپایی چیست؟

با توجه به مطالبی که درباره ناودانی روسی گفتیم می توانید ناودانی اروپایی را بهتر درک کنید. این ناودانی به دلیل مطابق بودن وزن نهایی آنها با جدول اشتال در دسته سنگین ناودانی قرار گرفته و براساس استاندارهای اروپایی ساخته شده است. ناودانی های سنگین یا همان UNP، در سایزهای بین ۴۰ تا ۴۰۰ تولید می شوند. حتی در کشور ایران نیز در آذربایجان شرقی یعنی فولاد ناب تبریز از ناودانی های براساس استاندارد اروپایی در تولیدات خود بهره می برند. به دلیل سنگین بودن این نوع از ناودانی ها، قیمت ناودانی سنگین بالا می باشد؛ اما این را نباید فراموش کرد برای انتخاب ناودانی مورد استفاده، بهتر است با کاربردهای هر کدام که در ادامه اشاره خواهیم کرد، آشنا شده تا بتوانید برای نیاز کاری خود بهترین و درست ترین انتخاب را داشته باشید.

تفاوت وزن ناودانی روسی و اروپایی

یکی از مقایسه هایی که بین این دو ناودانی صورت می گیرد، تفاوت وزن ناودانی روسی و اروپایی می باشد که با توجه به خصوصیات آنها به این نکته پی بردیم. چراکه ناودانی های اروپایی وزن سنگین تری نسبت به ناودانی های روسی دارند. همچنین
بال های استفاده شده در نوع اروپایی به صورت شیب‌دار ولی در نوع روسی به صورت موازی هستند.

تفاوت قیمت ناودانی روسی و اروپایی

یکی دیگر از مقایسه هایی که میتوان گفت از مهم ترین تفاوت ها محسوب می شود، تفاوت قیمت ناودانی روسی و اروپایی بخاطر تفاوت در وزن، ابعاد و فرآیند تولید آنها می باشد. همچنین قیمت ناودانی سبک یا همان روسی پایین تر از نوع سنگین یا اروپایی است. پس میتوان گفت قیمت ناودانی نیز به عوامل گوناگونی مانند نرخ ارز، قیمت آهن و فولاد جهانی، میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد اما مهم ترین عاملی که در  تعیین قیمت ها نقش اساسی را ایفا می کند، قیمت آهن است.

کاربرد ناودوانی اروپایی و روسی

بعد از آشنایی با ناودانی ها و بیان تفاوت بین آنها، به کاربرد ناودانی اروپایی و روسی می رسیم. به طور کلی از ناودانی روسی در انجام کارهای سبک مانند ساخت چارچوب در و پنجره و پله، پایه ماشین‌آلات، صنایع دریایی، اسکلت ماشین‌آلات سنگین، ترمیم بناهای معماری و همچنین ساختمان‌سازی کاربرد دارد اما ناودانی اروپایی برای انجام کارهای سنگینی چون ساخت بادبند، تیر، خرپا، ستون و همچنین ساخت دستگاه‌ ها و تجهیزات صنعتی مورد توجه افراد قرار گرفته است.

آراد آهن عرضه کننده انواع ناودانی در ایران

اگر شماهم به دنبال اطلاع از قیمت روز ناودانی هستید، میتوانید به سایت آراد آهن عرضه کننده انواع ناودانی در ایران مراجعه کنید. همچنین می توانید برای انتخاب و یا خرید ناودانی اروپایی و روسی با مشاورین این مجموعه مشورت کنید و یا اگر اطلاعات بیشتری در حوزه فولاد و آهن میخواهید، پیشنهاد می کنیم کانال تلگرام و پیج اینستاگرام این مجموعه که از بهترین های این حوزه می باشد، دنبال کنید.