آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

توری فلزی و انواع توری

توری فلزی
۲/۵ - (۶ امتیاز)

یکی از محصولاتی که از سیم مفتول، تولید می شود، توری فلزی است. توری‌های فلزی دارای انواع مختلفی از جمله توری حصاری، توری پرسی، توری مرغی، توری گابیون و توری فرنگی است. این توری‌ها هر کدام دارای ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی هستند، بنابراین در این مقاله از آراد آهن به معرفی کلی انواع توری‌های فلزی و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با هر یک از انواع توری فلزی می توانید به سایر مقالات آراد آهن در این زمینه مراجعه کنید.

توری فلزی چیست؟

توری فلزی شبکه فلزی بافته شده از سیم‌های مفتولی یا ورق فولادی است. سیم‌های مفتولی در این محصول به صورت زنجیروار به هم بافته می شوند. و شبکه یکپارچه‌ای را تشکیل می‌دهند. توری‌های فلزی مانند ورق‌های آهن در طول‌ها و عرض‌های متفاوتی تولید می‌شوند. از آنجایی که از سیم مفتولی برای تولید توری فلزی استفاده می‌شود، این محصول وزن کمی داشته و در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توری‌های فلزی از کنار هم قرار گرفتن چشمه‌های توری تولید می‌شوند. این چشمه‌ها شبکه‌های هم اندازه‌ای هستند که می‌توانند به شکل‌های شش ضلعی، لوزی و متوازی الاضلاع تولید شوند. گفتنی است شکل‌های هندسی که ذکر شد، به صورت دقیقی قابل پیاده‌سازی نخواهند بود، زیرا در ساخت توری‌ها سیم‌ها به هم بافته می‌شوند. و ممکن است این شکل هندسی به صورت دقیقی در نیاید. در ادامه این مطلب با انواع توری‌های فلزی و ویژگی‌های آن‌ها آشنا خواهید شد.

توری حصاری

توری حصاری به صورت شبکه‌های لوزی شکلی تولید می‌شود. این نوع از توری‌های فلزی به صورت سیم مفتول‌های در هم بافته شده، تولید می‌شود. مفتول‌هایی که درساخت توری حصاری استفاده می شود، قطری بین ۲ تا ۳ میلی‌متر دارند. و ابعاد چشمه‌های این توری می‌تواند بین ۵ تا ۸ سانتیمتر باشد. کاربرد اصلی توری حصاری برای حصارکشی است و از آنجایی که ساخت آن هزینه پایینی دارد، در بسیاری از مواقع به جای دیوار کشی از توری حصاری برای حصارکشی یک زمین استفاده می‌کنند تا هزینه‌های حصارکشی را پایین بیاورند.

توری فلزی
توری فلزی

توری پرسی

توری پرسی به مانند پارچه‌ای است که تار و پودهای آن به وسیله سیم مفتولی در هم بافته شده‌اند. این توری را به نام‌های توری بافتی و توری مشبک نیز می‌شناسند. برای ساخت توری پرسی از مفتول‌های موج دار با قطر بین ۳ تا ۵ میلی‌متر استفاده می‌شود. ساخت آن به این صورت است که ابتدا سیم‌های مفتولی را به شکل موج‌دار پرس می‌کنند و سپس با استفاده از دستگاه تار و پود توری پرسی را به هم می‌بافند تا ساختار یکپارچه و در عین حال محکمی حاصل شود. نوع مفتول، نوع بافت و ایرانی و خارجی بودن از ویژگی‌هایی است که موجب تغییر توری پرسی می‌شود. از این رو قیمت نهایی این توری‌ها نیز با تغییر این ویژگی‌ها متفاوت خواهند بود.

توری مرغی

توری مرغی شباهت بالایی به توری فرنگی و توری گابیون دارد. در ساخت این توری از سیم مفتول گالوانیزه نازکی استفاده می‌شود تا چشمه‌های شش ضلعی این توری را بسازند. قطر سیم مفتول استفاده شده در توری مرغی بین ۰.۷ تا ۱.۲ میلی‌متر است. این توری فلزی در کنار استحکام بالا، انعطاف‌پذیری خوبی نیز دارد؛ از این رو برای شکل‌دهی به هر نحوی که مدنظر شماست، بسیار مناسب است. بیشترین کاربرد توری مرغی برای تولید قفس حیوانات است و از آن جایی که بیشتر برای تولید قفس مرغ‌ها از این توری استفاده می‌شود، در بازار به توری مرغی معروف است. از دیگر کاربردهای توری مرغی استفاده در زیرسازی گچ و پوشش پلاستر دیوار و همچنین پوشش سقف سالن‌های سوله است. 

توری گابیون

توری گابیون نیز شباهت بسیاری به توری فرنگی و توری مرغی دارد. تفاوت اصلی بین دو توری مرغی و گابیون در نوع بافت چشمه‌هاست، به صورتی که در ساخت توری گابیون مفتول‌ها سه دور به دور یکدیگر تابیده می‌شوند. از دیگر تفاوت‌ها بین این دو توری فلزی، ضخامت سیم مفتول است. به طوری که سیم مفتول که در ساخت توری گابیون به کار می رود، ضخامت بیشتری نسبت به سیم مفتول به کار رفته در توری مرغی دارد. از آن جایی که از توری گابیون برای حصار کشیدن سنگ چین‌های دیوار استفاده می‌شود، به آن توری سنگی نیز میگویند. از دیگر کاربردهای این توری فلزی می‌توان به دکوراسیون داخلی و نماسازی خارجی اشاره کرد. 

توری
توری فلزی

توری فرنگی

توری فرنگی از نظر مدل بافت، شکل ظاهری و شکل چشمه‌ها شباهت بالایی به توری مرغی و توری گابیون دارد. از آن جایی که شکل چشمه‌های این مدل از توری‌های فلزی به صورت شش ضلعی است، به آن‌ها در اصطلاح لانه زنبوری نیز گفته می‌شود. اندازه ضخامت مفتولی که در ساخت این توری به کار می رود. از توری مرغی بزرگ‌تر و از توری گابیون کوچکتر است. از توری فرنگی در ساختمان‌های در حال ساخت استفاده می‌شود تا از سقوط مصالح جلوگیری کرده و ایمنی را برای افراد به وجود آورد. 

توری‌های فلزی با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، می‌توانند کاربردهای مختلفی  داشته باشند. از اصلی‌ترین کاربردهای هر کدام از انواع توری‌ها می‌توان به محصور کردن یک فضای مشخص اشاره کرد. گفتنی است اندازه سیم مفتولی که در ساخت توری‌های فلزی به کار می رود، تاثیر بالایی بر روی ضریب امنیتی این توری ها دارد. انواع مختلف توری‌های فلزی با ضخامت‌های مختلف سیم‌های مفتول به کار رفته در بافت توری فلزی و همچنین ابعاد متفاوت چشمه در سایت آراد آهن موجود است. در صورت سوال داشتن در رابطه با هر کدام از توری‌های فلزی می‌توانید با کارشناسان آراد آهن تماس بگیرید.