آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

توری مرغی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

توری مرغی چیست
به این مقاله امتیاز دهید

توری مرغی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

توری مرغی شباهت بالایی به توری‌های فرنگی و گابیون دارد. این توری از مفتول گالوانیزه نازک و انعطاف‌پذیری ساخته شده و شکل چشمه‌های آن به صورت شش ضلعی است. در این مقاله از آراد آهن به معرفی توری مرغی و کاربردهای آن پرداخته‌ایم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

توری مرغی چیست و چه مشخصاتی دارد؟

در بین توری‌های شش ضلعی، توری مرغی نازک‌ترین مفتول را داشته و به جز استفاده برای قفس حیوانات، کاربردهای مختلف دیگری نیز دارد. مفتول استفاده شده در بافت توری مرغی می‌تواند ضخامت‌های مختلفی داشته باشد. همچنین سایز چشمه این توری نیز می‌تواند متناسب با کاربردی که از آن انتظار می‌رود، متفاوت باشد. خوب است بدانید که اولین بار در سال ۱۸۴۴ میلادی توری مرغی توسط چارلز برنارد ساخته شد. در آن زمان از توری حصاری برای ساخت قفس حیوانات استفاده می‌شد که از نظر هزینه گران محسوب می‌شدند و از نظر مالی مشکلاتی را برای افراد به وجود می‌آوردند. چارلز برنارد که هم در بافندگی و هم در آهنگری کار کرده بود، با استفاده از اصول بافت پارچه، توری‌های مرغی را در آهنگری تولید کرد و از آن پس از توری‌های مرغی برای ساخت قفس حیوانات و به خصوص مرغ‌ها استفاده شد. 

توری مرغی دارای چه انواعی است؟

به طور کل توری مرغی بر اساس جنس مفتول که گالوانیزه گرم و یا سرد است، تقسیم‌بندی می‌شود.

  • مفتول گالوانیزه گرم در اغلب توری‌های مرغی ساخت ایران استفاده می‌شود. این نوع مفتول در مقایسه با نوع سرد آن مقاومت بیشتری داشته و طول عمر بیشتری نیز دارد.
  • مفتول گالوانیزه سرد مقاومت کمتری نسبت به نوع گرم آن دارد و به دلیل همین ویژگی بهتر است در مناطق گرمسیر از این نوع توری مرغی استفاده شود. گفتنی است توری‌های ساخته شده با مفتول گالوانیزه سرد موجود در بازار ایران عمدتا ساخت کشور چین است. 

در تولید برخی از توری‌های مرغی، از PVC برای پوشش مفتول‌ها استفاده شده است که همین امر مقاومت توری مرغی را بسیار افزایش می‌دهد. 

توری مرغی دارای چه مزایایی است؟

توری مرغی نیز مانند هر نوع از توری‌های فلزی دارای مزایایی است که برخی از آنها به شرح زیر می‌باشد:

  • توری مرغی به راحتی و به سرعت قابل اجراست.
  • این نوع توری در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.
  • به دلیل نوع چشمه‌های توری مرغی، این توری تهویه مناسبی را برای حیوانات داخل قفس به وجود می‌آورد.
  • وزن سبک توری مرغی موجب آن شده به راحتی بتوان آن را حمل کرد.
  • به دلیل شکل چشمه‌های توری مرغی، غذا دادن به حیوانات راحت خواهد بود.
  • در مقایسه با دیگر توری‌های فلزی، توری مرغی قیمت مناسب‌تری دارد و به دلیل همین ویژگی کاربرد بسیاری نیز دارد.
توری مرغی چیست
توری مرغی

توری مرغی دارای چه کاربردهایی است؟

درست است که این توری فلزی به نام توری مرغی شناخته می‌شود، ولی تنها کاربرد آن برای ساخت قفس‌های حیوانات نبوده و در صنایع مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. در ادامه چندین مورد از کاربردهای این نوع توری فلزی آورده شده است. 

از توری مرغی در ساخت سقف‌های ساختمان‌ها استفاده می‌شود. در ساخت سقف شیروانی‌ها و یا سوله‌ها برای به وجود آوردن عایق صوتی و حرارتی و برودتی از پشم شیشه استفاده می‌شود، ولی این پشم شیشه برای محکم ماندن در سقف نیازمند وسیله‌ای است که آن را نگه دارد. توری‌های مرغی به دلیل دوام بالایی که در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند و همچنین مقاومت بالایشان، برای چنین کاربردی مناسب هستند.

از دیگر کاربردهای توری مرغی استفاده از آن در زیر کاشی است تا به استحکام بیشتر کاشی کمک کرده باشد. توری‌ها موجب یکنواختی بیشتر ملات کاشی نیز می‌شوند.

از توری مرغی برای افزایش استحکام گچ کاری نیز استفاده می‌شود. همچنین از این توری در ساخت ستون‌ها استفاده شده تا میزان مقاوم‌سازی ستون افزایش پیدا کند. 

توری مرغی به دلیل سبکی و نصب آسان یکی از پرکاربردترین توری‌ها به خصوص در صنعت دامپروری است. در صورتی که به دنبال آشنایی بیشتر با انواع توری‌های فلزی هستید، می‌توانید در بخش محصولات سایت آراد آهن انواع مختلف توری مرغی و قیمت روز آن را بررسی کنید. در صورتی که در رابطه با قیمت توری مرغی یا خرید هر کدام از انواع توری فلزی سوالی دارید، می‌توانید با کارشناسان آراد آهن تماس گرفته و از آن‌ها مشورت بخواهید.