آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

توری گابیون چیست و چه کاربردهایی دارد؟

توری گابیون
به این مقاله امتیاز دهید

توری گابیون یکی از انواع توری‌‌های شش ضلعی است که بیشتر برای جلوگیری از ریزش سنگ‌‌ها در جاده و راه آهن استفاده می‌‌شود و به دلیل همین کاربرد توری‌‌های گابیون به آن توری سنگی نیز گفته می‌‌شود. این نوع توری به خاطر چشمه شش ضلعی‌‌ای که دارد، شباهت بالایی به توری مرغی و توری فرنگی دارد. در این مقاله از وبسایت آراد آهن به معرفی توری گابیون و یا همان توری سنگی و کاربردهای آن می‌پردازیم.

توری گابیون دارای چه ویژگی‌‌هایی است؟

توری گابیون و یا همان توری سنگی در عین انعطاف‌‌پذیری خوبی که دارد، مقاومت بالایی نیز دارد و به خاطر همین دو ویژگی، از این توری فلزی برای جلوگیری از ریزش سنگ‌‌ها استفاده می‌‌شود. دلیل نام‌‌گذاری توری سنگی بر روی این توری به این دلیل است که توری‌‌های سنگی تبدیل به سبدهایی می‌‌شوند که درون آن‌‌ها از مصالح و مواد سنگی پر شده تا در کنار هم بتوانند جلوی لغزندگی سنگ‌‌ها را بگیرند و به نوعی به عنوان یک تکیه‌گاه استفاده می‌شوند. توری‌‌های گابیون با مقاومت بالایی که از خود نشان می‌‌دهند، مقاومت مکانیکی خوبی را برای جلوگیری از سقوط سنگ‌‌ها به وجود می‌‌آورند.

 گفتنی است برای ساخت توری گابیون از مفتول‌‌های گالوانیزه گرم استفاده می‌‌شود. شکل چشمه‌‌های توری گابیون به صورت شش ضلعی است به همین دلیل به توری فرنگی و توری مرغی شباهت بالایی دارد. این چشمه‌‌ها در سایزهای مختلفی تولید می‌‌شوند که هر کدام از این سایزها می‌‌توانند کاربرد متفاوتی را برای توری گابیون به وجود آورند.

توری‌‌های گابیون به دلیل مقاومت بالایی که در برابر آب و رطوبت هوا دارند، دوام و طول عمر بالایی دارند و در نتیجه از آن‌‌ها در محیط‌‌های شرجی می‌‌توان استفاده کرد. همچنین این توری‌‌ها نفوذپذیری زیادی به دلیل تخلخل بالا نیز دارند. این نفوذپذیری بالا موجب جلوگیری از آسیب ناشی از فشار می‌‌شود. از آن جایی که می‌‌توان داخل سبدهای گابیون را با مواد بازیافتی نیز پر کرد، این توری سازگاری با محیط زیست نیز دارد. اگر در این سبدها گل و لای نیز وجود داشته باشد، گیاهان در داخل سبدهای گابیون رشد می‌‌کنند و موجب افزایش زیبایی محیط نیز می‌‌شوند. 

از دیگر ویژگی‌‌های خوب توری‌‌های گابیون نصب و ساخت آسان آن‌‌هاست. این نوع از توری‌‌های فلزی ساختاری به صورت رولی دارند به همین دلیل به راحتی قابل جا به جایی هستند.

گابیون دارای چه انواعی است؟

همان‌‌طور که پیش‌‌تر گفته شد، توری گابیون به شکل سبدهایی تبدیل می‌‌شود که این سبدها می‌‌توانند شکل‌‌های مختلفی داشته باشند، از این رو گابیون دارای انواع مختلفی بوده که بر اساس هزینه و کاربردشان برای مصارف مختلف استفاده می‌‌شوند. در ادامه به معرفی انواع مختلف گابیون پرداخته‌‌ایم.

  • تشک گابیون

تشک‌‌های گابیون ارتفاع کمتری نسبت به سبدهای گابیون دارند و در مقابل پهن‌‌تر هستند. تشک‌‌های گابیون به صورت پله‌‌ای چیده می‌‌شوند و بیشترین کاربرد آن‌‌ها برای کم کردن سرعت آب در کانال‌‌های آب است.

  • سبد گابیون

پرکاربردترین نوع گابیون‌‌ها، سبد گابیون است. از توری گابیون استفاده می‌‌شود تا سبد شکل گرفته و درون سبدها سنگ و سنگ‌‌ریزه ریخته می‌‌شود. از سبدهای گابیون در جاده‌‌ها، راه آهن‌‌ها، بزرگراه‌‌ها و … استفاده می‌‌شود.

  • توری گابیون

در برخی از مواقع توری گابیون به شکل سبد و یا تشک ساخته نشده و تنها از خود توری برای جلوگیری از سقوط و ریزش سنگ‌‌ها در کنار جاده‌‌ها و بزرگراه‌‌ها استفاده می‌‌شود.

  • کیسه گابیون

از کیسه‌‌های گابیون برای موارد هیدرولیک استفاده می‌‌شود. از آن جایی که کیسه‌‌های گابیون به سرعت ساخته می‌‌شوند، مناسب برای استفاده در شرایط اضطراری هستند.

از توری‌‌های گابیون چه استفاده‌‌هایی می‌‌توان کرد؟

توری‌‌های گابیون در بیشتر پروژه‌‌های مهندسی و به خصوص عمرانی کاربرد دارند. از کاربردهای معروف این نوع از توری‌‌های فلزی می‌‌توان به استفاده به عنوان عایق صدا، حائلی برای جلوگیری از ریزش سنگ‌‌ریزه‌‌ها در جاده، استفاده برای سدها، استفاده برای کاهش انرژی آب در کانال‌‌های آب، هدایت آب و تغییر جهت آن در مسیر رودخانه‌‌ها، استفاده برای موارد تزئینی در محوطه‌‌سازی به دلیل ظاهر خوب گابیون‌‌ها و محافظت از پل اشاره کرد. توری گابیون که به توری سنگی نیز معروف است، بیشترین کاربرد را در عمران و جاده‌‌سازی دارد. سایت آراد آهن به عنوان عرضه کننده آهن آلات ساختمانی و صنعتی در زمینه فروش توری‌‌های فلزی و کلیه محصولات ساخته شده از مفتول‌‌ها فعالیت می‌‌کند. در نتیجه شما می‌‌توانید در سایت آراد آهن انواع مختلفی از توری‌‌های گابیون با ویژگی‌‌هایمتفاوت را مشاهده کنید. اگر به دنبال خرید توری گابیون هستید، بهتر است که قبل از خرید با انواع آن و ویژگی و کاربرد هر کدام از آن‌‌ها آشنا شده و پس از آن اقدام به خرید نمایید.