آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

تیرآهن اصفهان و تیرآهن اهواز چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تیرآهن اصفهان و اهواز
۵/۵ - (۱ امتیاز)

کارخانه‌های تولید تیرآهن در ایران متعدد بوده و هر کدام از این کارخانه‌ها ویژگی‌های متفاوتی را دارند. اصفهان و اهواز دو شهر بزرگ و دو قطب صنعتی در کل کشور هستند. این دو شهر صنعتی دارای محصولات آهنی از جمله تیرآهن و دارای کارخانه‌های بزرگی در این زمینه مانند کارخانه ذوب آهن و فولاد مبارکه می‌باشند. برای آنکه تشخیص داده شود که محصولات تیرآهن کدام یک از این شهرها بهتر است، در درجه اول شناختن محصولات و کارخانه‌های این شهرها حائز اهمیت است. در این مقاله از آراد آهن قصد داریم تا تفاوت‌ تیرآهن اصفهان و تیرآهن اهواز را مورد بررسی قرار دهیم.

تیرآهن چیست؟

یکی از مقاطع پر مصرف در صنایع مختلف از جمله صنعت ساخت و ساز، تیرآهن می‌باشد. به علت کاربردهای زیاد تیرآهن، این مقطع دارای تنوع بسیاری است. که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند.  شناخت بیشتر انواع تیرآهن و ویژگی‌های آن‌ها می‌تواند به خریدار تیرآهن کمک کند تا بهترین و مناسب‌ترین آن را خریداری کند. به طور کلی تیرآهن به سه دسته اصلی تیرآهن IPE، تیرآهن INP و تیرآهن IPB تقسیم می‌شود. هر کدام از این تیرآهن‌ها با توجه به استانداردهای خاصی ساخته می‌شوند.

برای کسب اطلاع بیشتر در مورد انواع تیراهن می توانید به مقاله” آشنایی با انواع تیرآهن و کاربردهای آن ” در سایت آراد اهن مراجعه کنید.

  • تیرآهن IPE

تیرآهن معمولی و یا تیرآهن استاندارد، اسم‌های دیگر تیرآهن IPE بوده که به شکل I انگلیسی می‌باشد. خریداران ایرانی برای خرید این تیرآهن به مشکل بر نخواهد خورد زیرا این تیرآهن در ایران موجود است. از نکات حائز اهمیت درباره تیرآهن معمولی می‌توان به تولید آن بر اساس استانداردهای اروپا اشاره کرد. ثابت بودن ضخامت بال‌های تیرآهن IPE از ویژگی‌های این تیرآهن است.

  • تیرآهن INP

در ساخت این تیرآهن از استاندارد کشورهای چین و روسیه تبعیت می‌شود. تفاوت تیرآهن INP با تیرآهن استاندارد فقط از لحاظ ظاهری بوده است. این تفاوت در ضخامت بال‌های تیرآهن است که هر چه از مرکز تیرآهن فاصله گرفته می‌شود، ضخامت آن کاهش می‌یابد.

  • تیرآهن IPB

این تیرآهن معروف که نام دیگر آن هاش می‌باشد، به شکل حرف H انگلیسی است. تیرآهن IPB دارای بال‌های بلندتری نسبت به دو نمونه قبلی تیرآهن‌ها است و از آن با نام تیرآهن عریض نیز یاد می‌شود. در هنگام خرید تیرآهن دقت داشته باشید که آن دسته از تیرآهن‌هایی که دارای وزن بسیار زیادی هستند با علامت V و اگر سبک وزن باشند با علامت L نشانه گذاری خواهند شد.

تفاوت تیرآهن اصفهان و اهواز

همانطور که قبلا به این موضوع اشاره کردیم، تیرآهن‌های تولید شده در ایران مختص به دو شهر بزرگ صنعتی اصفهان و اهواز بوده که تیرآهن هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود است. ساخت تیرآهن‌ها بر اساس استانداردهای تعیین شده می‌باشد. پس وجود تفاوت میان تیرآهن‌های تولید شده در این دو شهر با همدیگر زیاد نمی‌باشد. تفاوت مختصری که این دو نوع تیرآهن ساخته شده در اهواز و اصفهان با هم دارند، بیشتر به تفاوت در آلیاژهای استفاده شده در آن‌ها است. در ادامه به بررسی ویژگی‌های تیرآهن اصفهان و اهواز خواهیم پرداخت.

تیرآهن اصفهان و اهواز

نزدیک به ۵۰ درصد از محصولات فولادی ایران در اصفهان تولید می‌شوند‌. کارخانه فولاد مبارکه اصفهان یکی از مهم‌ترین کارخانه‌های این صنعت در ایران است. به همین دلیل ورق‌های فولاد مبارکه اصفهان بسیار با اهمیت بوده و به دلیل در جایگاه اول بودن کارخانه فولاد، محصولات این کارخانه بعضا دارای قیمت بالاتر و کیفیت بهتری نسبت به سایر کارخانه‌های ایران است.

از کارخانه‌های ساخت تیرآهن در اصفهان می‌توان به شرکت ذوب‌آهن اصفهان اشاره کرد. در این کارخانه تیرآهن تولید شده بر طبق استانداردهای IPE است. وزن تیرآهن‌های تولیدی در این کارخانه از سایر رقبای خود در ایران بیشتر است. برای تشخیص تیرآهن اصفهان که محبوب‌ترین تیرآهن در بین تیرآهن‌ها تولید شده در ایران است، توجه به برند شرکت تولید کننده آن است. برند ESCO بر روی تمامی محصولات این شرکت حک شده و به راحتی قابل تشخیص هستند. سایزهای تیرآهن تولید شده در این شهر از ۱۴ تا ۳۰ می‌باشد. برای مشاهده قیمت آن‌‌ها می‌توان به سایت رسمی ذوب آهن مراجعه کرد. برای آشنایی بیشتر با تفاوت میان تیرآهن این دو شهر می‌توان به این نکته توجه کرد که آلیاژ سایز ۱۴ اهواز دارای وزن ۳۳ کیلوگرم در هر شاخه است و همین سایز تولید شده در شهر اصفهان دارای  وزن ۱۵۵ کیلوگرم و قیمت کمتری نسبت به تیرآهن اهواز است.