آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

تفاوت تیرآهن معمولی و هاش در چیست ؟

قیمت تیرآهن_ قیمت روز تیرآهن
۵/۵ - (۱ امتیاز)

تیرآهن معمولی با هاش  از جهات مختلف تفاوت‌هایی با هم دارند. این تفاوت ها علاوه در شکل ظاهری، از نظر نوع کاربرد و میزان تحمل بار نیز با یکدیگر متفاوت هستند. برای اینکه به طور کامل با تفاوت‌های این دو نوع تیرهای آهن آشنا شویم. باید ابتدا به صورت جداگانه به معرفی هرکدام از این مقاطع فولادی و نحوه‌ی تولید آن‌ها بپردازیم. در انتهای مقاله قیمت تیرآهن را که از فاکتورهای مهم برای خرید و انتخاب به شمار می‌رود، نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تیر آهن چیست؟

تیرآهن یکی از مقاطع فولادی بسیار پرمصرف است که به خصوص در صنعت ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل نام این محصول فولادی برای تمامی افراد شناخته شده است. این پروفیل با شکل ظاهری I  و یا H مانند و دارای دو بال و یک جان است. بخش میانی و اصلی تیرآهن را جان و به دو لبه ی کناری آن بال گفته می‌شود. از ان گذشته قیمت تیرآهن در قیمت تمام شده ساختمان وسازه تاثیر زیادی دارد. تیرآهن‌ها به منظور تحمل بار و انتفال وزن سازه‌ها و قاب‌ها به کار می‌رود.

ابتدایی‌ترین شکل این مقطع آهنی نوع تیر IPE است. که از آن به عنوان یکی از مصالح اصلی تا سال‌های زیادی در ساختمان سازی استفاده می‌شد. بعد از آن تیر هاش بال پهن به بازار وارد شد. و به دلیل کاربردهای متفاوت و ویژه‌اش مورد استقبال قرار گرفت.

قیمت روز تیرآهن_ تیرآهن ذوبی

انواع تیرآهن

تیرهای آهن‌ در استانداردها و انواع مختلف زیر تولید می‌شوند.

  • تیر :IPE  این نوع تیر براساس استانداردهای اروپا و آلمان ساخته می‌شود. شکل ظاهری این تیر شبیه حرف انگلیسی I است و به همین دلیل به نام‌های تیرآهن I  و یا تیر معمولی نیز شناخته می‌شوند. ضخامت بال‌های این نوع تیر کامل یکسان و ثابت است.
  • بیشتر تیرهای ساخته شده در ایران از نوع معمولی و با مشخصات زیر تولید می‌شوند.
  1. ارتفاع ۸۰-۶۰۰ میلیمتر
    1. طول‌ ۸ تا ۱۶ متر
    1. عرض ۴۲، ۵۰، ۵۸ و ۲۱۵ میلیمتر

:INP  شکل ظاهری این نوع تیر نیز شبیه حرف انگلیسی I  است ولی مطابق با استاندارد کشورهای چین و روسیه  ساخته می‌شود. همچنین ضخامت بال در INP برخلاف IPE   یکسان و ثابت نیست بلکه با فاصله گرفتن از جان تیر کاهش پیدا می‌کند.

به این معنی که ضخامت بال در نقطه‌ی اتصال به تیر در بیشتر حد خود است و هرچه به انتهای بال نزدیکتر می‌شویم بال باریکتر خواهد شد. ارتفاع تیرهای INP بین۸۰ تا ۶۰۰ میلیمتر است.

  • IPB  : این نوع تیرآهن که به نام‌های بال پهن یا هاش نامیده می‌شود از نظر ظاهری کاملاً با دو نوع قبلی متفاوت است. شکل ظاهری این نوع مقطع آهنی شبیه حرف انگلیسی H است. به این معنی که در این نوع تیر، بال‌ها با جان از نظر اندازه برابر هستند.

تیر هاش در ارتفاع  ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیمتر و  در انواع زیر در بازار موجود است:

  • تیرآهن هاش سنگین: تیرآهن بال پهن سنگین با نام‌های IPBV یا HEB نیز شناخته می‌شود. هاش سنگین به دلیل ضخامت بالای بال‌هایش از نظر وزنی سنگین تر از هاش سبک است.
  • تیرآهن هاش سبک: تیر هاش سبک نام‌های دیگری نیز چون  IPBL یا HEA دارد. هاش سبک دارای بال‌های با ضخامت کم است و به همین دلیل وزن نهایی آن نسبت به انواع هاش سنگین کمتر خواهد بود.قیمت تیرآهن یکی از برجسته ترین مواردی است که در هزینه های تمام شده هر پروژه ای تاثیر بسزایی دارد.

از انواع دیگر تیرهای متداول در صنعت ساختمان سازی می‌توان  به تیرآهن لانه زنبوری اشاره داشت:

CPE:

برای ساخت این نوع تیر، تیرهای معمولی را به شکل شش ضلعی برش داده، از هم جدا کرده و دوباره با جوشکاری به هم متصل می‌کنند. این نوع طراحی موجب افزایش مقاومت خمشی این مقطع فولادی خواهد شد. از دیگر مزیت این تیرها می‌توان به وزن کم آن‌ها به دلیل وجود حفره‌ها اشاره کرد. البته وجود این حفره‌ها در موارد معدودی موجب کاهش استحکام تیر خواهد شد.

تیر لانه زنبوری با مشخصات زیر تولید و به بازار عرضه می‌گردد:

  • طول: ۱۲ تا ۱۸ متر
  • ارتفاع: ۸۰ تا ۳۰۰ میلیمتر

هاش_قیمت هاش -قیمت تیرآهن

مشخصات فنی تیرآهن‌ها:

سایزهای متداول این مقطع فولادی از ۱۲ تا ۳۰ متغیر است. اما در این میان تیرآهن ۱۴، تیرآهن ۱۶ و تیرآهن ۱۸ بیش از دیگر سایزها مورد مصرف قرار می‌گیرند و لذا بیشتر خرید و فروش می‌شوند.

این مقطع فولادی هم به صورت شاخه‌ی و هم برحسب کیلوگرمی به فروش می‌رسد.

وزن هر کدام از این مقاطع بسته به ضخامت، سایز و نوع آن متفاوت است و براساس جدول استاندارد تیرآهن و یا اشتال  محاسبه می‌شود. جدول اشتال به مهندسین کمک می‌کند تا با درنظر گرفتن کامل مشخصات ابعادی و گشتاورهای خمشی حول محور طولی و عرضی، مناسبترین و اقتصادی‌ترین نوع تیر را با توجه به شرایط پروژه خود انتخاب کنند.

برای اطلاع دقیق‌تر از وزن‌ هر کدام از سایزهای تیر می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت ما تماس بگیرید.

تفاوت تیرآهن معمولی و هاش

در پارگراف‌های بالا که به معرفی تیرآهن معمولی و نوع هاش آن پرداختیم، از بعضی از تفاوت‌های این دو مقطع هم خانواده مطلع شدید. اما تفاوت این دو مقطع فولادی به ظاهر ختم نمی‌شود. از دیگر تفاوتهای تیر معمولی و هاش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بال در تیرهای هاش وسیع تر و پهن تر از تیرهای معمولی است.
  • تیر معمولی برخلاف تیر هاش دارای لبه‌های مخروطی شکل است.
  • ضخامت بال در تیر هاش نسبت به تیر معمولی بیشتر و به همین دلیل وزن تیر هاش نسبت به تیر I سنگین‌تر است. این امر به این معنا است که تیر هاش نیروی بیشتری را می‌تواند تحمل کند و  به همین دلیل کاربرد بیشتری دارد.
  • تیر هاش به دلیل سطح مقطع و بالهای پهن تر در برابر نیروهای خمشی از مقاومت و استحکام بالاتری برخوردار است. در نتیجه در طول زیادتری می‌توان از آن استفاده کرد. تیرهای معمولی تا حداکثر طول ۳۰ متر کاربرد دارند در صورتیکه از تیرهای هاش تا طول ۱۰۰ متر نیز می‌توان استفاده کرد.
  • به دلیل ویژگی‌های گفته شده در مورد تیر هاش، این مقطع آهنی در کاربردهای صنعتی و پروژه‌ها با بار زیاد و سنگین‌تری  می‌تواند مورد مصرف قرار ‌گیرد.
  • تیرهای معمولی در بیشتر موارد با استاندارد کشورهای چین و روسیه و تیرهای هاش مطابق با استاندارد اروپا تولید می‌شوند.
  • از لحاظ روش تولید هر دوی این تیرها طی فرایند نورد گرم تولید می‌شوند با این تفاوت که تیر هاش با تجهیزات پیشرفته‌تر و دقیق‌تر تولید می‌شود و  به طور مسلم کیفیت بیشتری خواهد داشت.
  • از لحاظ کاربرد نیز واضح است که این دو تیر با یکدیگر تفاوت داشته باشند. از تیرهای H برای ساختن ساختمان، سکو، پل، ستون استفاده می‌شود و در مقابل تیرهای I برای ساخت سازه‌های فلزی، پل‌ها و پروژه‌های عمرانی مناسبتر هستند.

تفاوت قیمت تیر آهن معمولی با تیر هاش

علاوه بر سایز، نوع، کاربرد و … یکی دیگر از فاکتورهای اصلی که هنگام خرید تیرآهن و هاش باید در نظر گرفت. قیمت تیرآهن بر اثر نوسانات متعدد بازار اهن تغییر ات زیادی را به صورت روزانه تجربه میکند.

با توجه به ضخامت، استحکام، مقاومت، وزن و کیفیت بیشتر تیر هاش طبیعی است که قیمت تیرآهن هاش از تیرهای آهن معمولی بیشتر باشد.

البته این نکته نشان دهنده‌ی برتری صددرصد تیر H نسب به تیر معمولی نیست، چرا که انتخاب بین تیر معمولی و تیرهاش  بستگی زیادی به پروژه و شرایط آن دارد.

قیمت تیرهای آهن متأثر از نوسانات قیمتی در بازار آهن و فولاد کشور به صورت روزانه تعیین می‌گردد. برای اطلاع از قیمت روز تیرآهن و یا قیمت روز هاش می توانید به کانال تلگرامی و یا صفحه اینستاگرامی ما مراجعه کنید. قیمت تمامی مقاطع فولادی به صورت روزانه در این دو شبکه مجازی به روز رسانی و به اشتراک گذاشته می‌شود.

شایان ذکر است که تیرهای تولید شده توسط کارخانجات مطرح اصفهان چون انواع تیرآهن ذوب آهن از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. همین کیفیت بالا موجب شده است که  تیرآهن ۱۴ ذوب آهن، تیرآهن ۱۶ اصفهان و .. نسبت به سایر تیرهای آهن موجود در بازار قیمت بالاتری داشته باشند.

برای اطلاع از بهترین قیمت تیرآهن در اصفهان با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

خرید تیر آهن از آراد آهن

بازرگانی آراد آهن به عنوان معتبرترین مرجع فروش تیرآهن و هاش و به منظور رفع نیاز بازار داخلی اقدام به تأمین و عرضه انواع مقاطع فولادی در سطح کشور با مناسبترین قیمت نموده است.

برای خرید هاش از آرادآهن و یا اطلاع از شرایط ویژه خرید تیرآهن ۱۸ از آراد آهن با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.