آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

تیرآهن INP چیست و مشخصات فنی آن کدام است

انواع تیرآهن ها
۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)

تیرآهن INP یکی از مصالح فولادی پرکاربردی است که  برای افزایش مقاومت و استحکام سازه در اسکلت انواع سازه‌های مسکونی، صنعتی ، پل‌ها و … استفاده می‌شود. تیر آهن انواع مختلفی دارد که در شکل‌ها و سایزهای مختلف تولید و عرضه می‌شود. همین امر سبب تنوع قیمت تیرآهن در بازار آهن می‌شود. در ادامه این مقاله به معرفی یکی از انواع تیرآهن به نام تیرآهن اروپایی که با علامت اختصاری INP در بازار آهن آلات معروف است  و بررسی مشخصات فنی آن خواهیم پرداخت.

تیرآهن INP چیست

شکل ظاهری INP  شبیه به حرف انگلیسی I  می‌باشد. در تیرآهن I ، ورق ضخیم عمود بر دو ورق افقی را جان و دو ورق افقی را بال‌های تیرآهن می نامند. جان تیرآهن، نیروهای برشی باد و یا زمین لرزه و  بال تیرآهن، بارهای ثقلی و نیروی خمشی را تحمل می‌کند. بنابراین بال‌ها و جان تیرآهن سبب افزایش مقاومت ساختمان در برابر نیروهای برش و خمش می‌شود. از تیرآهن INP در صنایع مختلفی از جمله صنعت ساختمان، سدسازی، پل سازی، برج سازی، اسکله سازی و … استفاده‌های فراوانی می‌شود. جهت استعلام قیمت و خرید تیرآهن به صفحه مربوط به این محصول در سایت آرادآهن مراجعه نمایید.

در تیرآهن‌های وارداتی یا تیرآهن‌های تولیدشده بر اساس استاندارد INP در کارخانه‌های فولادی کشور، تمامی نقاط بال‌ها، ضخامت یکسان و یکنواختی ندارد و ضخامت بال‌های تیرآهن در ابتدا کم و با شیب ملایم در نزدیکی جان تیرآهن، بیشتر می‌شود. کشورهایی مثل چین و روسیه، اوکراین، آلمان و …  این استاندارد را رعایت می‌کنند. در بازار آهن ایران، بهترین نوع تیرآهن، تیرآهن تولید شده توسط کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان، ناب تبریز و کرمانشاه می‌باشد.

مزایای استفاده از تیرآهن INP

از جمله مزایای استفاده از تیرآهن INP عبارتند از:

  • این تیرآهن استحکام و مقاومت بالایی دارد.
  • در ارتفاعات زیاد، کاربرد فراوانی دارد.
  • نصب و اجرای آن سریع و راحت انجام می‌گیرد.
  • در این تیرآهن قطعات مختلف به راحتی به هم متصل می‌شوند.
  • نسبت به مصالح بتنی فضای کمتری اشغال می‌کند.
  • بعد از اتمام پروژه، امکان توسعه مجدد آن وجود دارد.
  • استفاده از این تیرآهن، هزینه ‌های عملیاتی را کاهش می‌دهد.

مجموعه بازرگانی آرادآهن به عنوان یک مرجع برتر و مطرح در عرصه فروش تیرآهن در بازار آهن کشور شناخته می‌شود که با ارائه محصول با کیفیت بالا و بهترین قیمت  در بازار آهن کشور توانسته جایگاه ویژه‌ای راکسب نماید. برای مشاهده اخبار آهن آلات و قیمت روز تیرآهن، وب سایت آرادآهن یا شبکه‌های اجتماعی این شرکت را دنبال کنید.

مشخصات فنی تیرآهن INP

مشخصات ابعادی تیرآهن‌های INP بر اساس استاندارد EN 10365 و مقاومت آن نیز بر اساس EN 10024: 1995 می‌باشد. این نوع تیرآهن در اندازه طول(m) بین ۸ تا ۱۶ متر، ارتفاع (h) 80 تا ۶۰۰ میلی متر و عرض‌های(b ) متفاوت مانند ۴۲ تا ۲۱۵ میلی‌متر تولید می‌شود. در هنگام خرید تیرآهن به این نکته توجه داشته باشید که عدد نوشته شده بعد از INP ، ارتفاع تیرآهن را نشان می‌دهد به عنوان مثال تیرآهن INP16 به این معناست که این محصول از نوع تیرآهن معمولی با ارتفاع ۱۶ سانتی‌متر یا ۱۶۰ میلی‌متر می‌باشد. قیمت تیرآهن با توجه به سایز آن متغیر می‌باشد.

مشخصات فنی تیرآهن با نمادهایی مشخص می‌شود که به شرح ذیل می‌باشد:

  • ارتفاع بال(h)
  • ضخامت جان(ts)
  • عرض بال(b)
  • ضخامت بال(tg)
  • سطح مقطع(A)
  • وزن هر متر(G)
  • سنگین بودن تیرآهن(V)
  • سبک بودن تیرآهن (L)

تیرآهن از نظر وزنی، محصولی سنگین وزن محسوب می‌شود؛ بنابراین قیمت تیرآهن در هزینه تمام شده یک سازه‌ فلزی، تاثیرگذار می‌باشد.کارخانه ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی از برترین و معتبرترین کارخانه‌های تولیدکننده محصولات فولادی در کشور شناخته می‌شود. این کاخانه بهترین نوع تیرآهن در بازار آهن ایران را تولید و عرضه می‌کند. قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان با توجه به شرایط بازار آهن آلات، معمولا در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از برندهای دیگر گران‌تر می‌باشد. تیرآهن این کارخانه به عنوان یک برند برتر و معروف در ایران، خاورمیانه و کشورهای دیگر شناخته شده است. در هنگام خرید تیرآهن ذوب آهن اصفهان، به علامت اختصاری ESCO  نوشته شده بر روی بال این تیرآهن که مشخصه تیرآهن‌های تولیدشده توسط این کارخانه می‌باشد، توجه فرمایید.

گریدهای تیرآهن

در تولید تیرآهن‌های فولادی، از آلیاژهای مختلفی استفاده می‌شود. قیمت تیرآهن و میزان مقاومت آن رابطه مستقیمی با میزان آلیاژ به کار رفته در ساخت آن دارد. از نظر سایز، رایج‌ترین نوع دسته‌بندی تیرآهن در بازار آهن عبارت است از:

  • تیرآهن ۱۲

این تیرآهن بر اساس استاندارد مورد استفاده دارای وزن بین ۱۰.۴ تا ۲۶.۸ کیلوگرم به ازای هر متر می‌باشد و در ساخت ستون، پوشش سقف و … کاربرد دارد.

  • تیرآهن ۱۴

تیرآهن ۱۴ یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین نوع تیرآهن در بازار آهن کشور است که بر اساس استاندارد تولید شده، وزن هر متر از آن بین ۱۲.۹ تا ۳۳.۷ کیلوگرم متغیر می‌باشد و در ساخت ستون، خرپا، نعل، تیر در پوشش سقف و … استفاده می‌شود.

  • تیرآهن ۱۶

این نوع تیرآهن نیز بسیار پرکاربرد است و وزن هر متر از آن بر اساس استاندارد مورد استفاده بین ۱۵.۸ تا ۴۱.۶ کیلوگرم متغیر می‌باشد و در ساخت خرپا، نعل، تیر در پوشش سقف، پل لانه‌زنبوری و … کاربرد دارد.

  • تیرآهن ۱۸

وزن هر متر تیرآهن ۱۸ بر اساس استانداردهای IPE، INP و IPB بین ۱۸.۸ تا ۴۹.۱ کیلوگرم متغیر می‌باشد. تیرآهن ۱۸ در سازه‌های بزرگ و سنگین بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • تیرآهن ۲۰

وزن هر متر از این تیرآهن بین ۲۲.۴ تا ۶۰ کیلوگرم متغیر می‌باشد. تیرآهن ۲۰ به علت سنگین‌تر و قدرتمندتر بودن، در سازه‌های بزرگ و یا طبقات زیرین سازه استفاده می‌شود. 

کیفیت ساخت، وزن، مقدار خرید و هزینه حمل و نقل تیرآهن از جمله مواردی هستند که بر قیمت تیرآهن تأثیر می‌گذارند.

تفاوت‌های  تیرآهن INP و IPE

تیرآهن IPE

تیرآهن IPE  یا تیرآهن معمولی، یکی از پرکاربردترین نوع تیرآهن در بازار آهن است که بر اساس استانداردهای اروپایی تولید می‌شود. شکل ظاهری آن شبیه به حرف I انگلیسی می‌باشد. ضخامت تمام نقاط بال‌های این‌ تیرآهن یکسان می‌باشد و در سایزهای ۸ تا ۶۰ سانتی‌متر تولید می‌شود. این تیرآهن در شرکت ذوب آهن اصفهان بر اساس استاندارد ملی به شماره ISIRI1791 و مطابق با استانداردهای DIN1025-5  تولید می‌شود. تیرآهن های  IPE بسیار  محکم و مقاوم بوده و برای ساختمان های مرتفع بسیار کاربردی است.

تیرآهن INP

این نوع تیرآهن بر اساس استانداردهای کشورچین و روسیه تولید و روانه بازار آهن می‌شود. از نظر شکل ظاهری، تیرآهن INP شبیه به نوع IPE و مانند حرف I انگلیسی است. در تیرآهن INP ضخامت تمامی نقاط بال‌ها یکسان نیست؛ به این صورت که ضخامت بال‌ها با فاصله گرفتن از جان تیرآهن، با شیبی ملایم کاهش می‌یابد. تیرآهن INP در سایزهای ۸ تا ۶۰ سانتی‌متر تولید می‌شود. ابعاد تیرآهن‌های INP  بر اساس استاندارد EN 10365 و مقاومت آن نیز بر اساس استاندارد EN 10024: 1995  تولید می‌شود. خرید تیرآهن INP از آرادآهن مجموعه آرادآهن اسپادانا در راستای پیشبرد اهداف و تامین نیازهای بازار آهن کشور، در زمینه خرید و فروش انواع محصولات فولادی از جمله فروش تیرآهن، با کسب بالاترین میزان رضایت مشتری از نظر کیفیت، قیمت و ارائه خدمات، توانسته است نامی پر افتخار و بزرگ در بین شرکت‌های فعال در این عرصه برای خود رقم بزند.

بازرگانی آرادآهن همواره می‌کوشد تا با وجود نوسان در بازار آهن، بهترین قیمت تیرآهن در اصفهان و کل کشور را به مشتریان خود ارائه دهد. در سایت آراد آهن، مشخصات فنی محصول از جمله نوع، سایز، استاندارد، قیمت و نام کارخانه تولیدکننده در صفحه مربوط به هر محصول ذکر شده است. برای اطلاع از آخرین و به روزترین قیمت تیرآهن می‌توانید به صفحه این محصول در سایت آراد آهن مراجعه کنید؛ برای دریافت مشاوره رایگان یا خرید این محصول، با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس حاصل نمایید.