آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

دکسیون چیست؟

تاریخچه دکسیون
به این مقاله امتیاز دهید

دکسیون چیست ؟ قفسه بندی صنعتی به منظور بهینه سازی فضای انبارها صورت می‌گیرد. با اینکه می‌توان برای ساخت این قفسه‌های صنعتی از مواد مختلفی چون انواع چوب، فلز، پلاستیک و … کمک گرفت، اما تجربه نشان می‌دهد که استفاده از محصولات فولادی به دلیل طول عمر بالای این محصولات بهترین گزینه برای ساخت قفسه‌‌ها است. به همین دلیل در بسیاری از انبارها آهن زاویه داری به نام دکسیون برای قفسه بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما طول عمر بالا تنها یکی از چندین مزیت دکسیون است که مورد توجه و استقبال اهالی صنایع مختلف قرار گرفته است. برای این که با این محصول فولادی بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله به معرفی دکسیون، داستان جالب ابداع آن، موارد استفاده و نحوه‌ی تولیدش خواهیم پرداخت.

شایان ذکر است که مقالات آهنی مفید و جامع بسیاری، جهت افزایش اطلاعات کاربران در سایت بازرگانی آرادآهن منتشر شده است که می‌تواند مرجعی برای کسب اطلاعات تخصصی در زمینه‌ی انواع محصولات فولادی صنعتی و ساختمانی به شمار رود.

دکسیون چیست؟

اگر تابه حال به سراغ انبارهای بزرگ صنعتی رفته باشید، حتماً قفسه‌های فلزی بزرگی را دیده‌اید که از اتصال چندین دکسیون به یکدیگر ساخته شده‌اند. منظور از دکسیون‌ها همان ستون و ردیف‌های خاکستری رنگ است که بر روی خود سوراخ‌های بسیاری دارند.

دکسیون‌ها نوعی آهن زاویه دار یا به اصطلاح نبشی هستند که از نظر ظاهری شکلی شبیه به حرف انگلیسی L دارند. این محصولات در واقع از دو ضلع عمود بر هم تشکیل شده‌اند که بر روی هر کدام از این اضلاع حفره‌های بیضی و یا دایره‌ی شکل ایجاد شده است. وجود حفره‌ها اتصال از طریق پیچ و مهره را به هر وسیله‌ی دیگری امکان پذیر و سهل می‌نماید.

از دکسیون‌ها برای ساخت قفسه‌ بندی صنعتی استفاده می‌شود تا فضای لازم را برای انبار و نگهداری کالاهای مختلف فراهم آورد. مهم‌ترین مزیت دکسیون‌ها قابلیت نصب و اتصال آسان و سایز بندی آن متناسب با فضا و کالا است که بیشترین استفاده از فضای انبار را امکان پذیر می‌کند. به علاوه دکسیون‌ها قابلیت تحمل وزن ۱۸۰ تا ۲۷۰ کیلوگرم را خواهند داشت که این موضوع نیز از مهم‌ترین مزایای این محصولات فولادی به شمار می‌رود.

نبشی‌های دکسیون در انواع بال مساوی و یا نامساوی در بازار وجود دارند. منظور از نوع نبشی دکسیون بال مساوی، دکسیونی است که اندازه‌ی دو ضلع عمود برهم آن یکسان و برابر باشد، نبشی‌های بال مساوی دکسیون در ابعاد زیر به فروش می‌رسند:

  • ۳۶*۳۶ میلیمتر با ضخامت ۱.۷۵ میلیمتر در طول ۲۱۳۴ یا ۳۰۴۸ میلیمتر
  • –         41*41 میلیمتر با ضخامت ۲ میلیمتر در طول ۲۱۳۴ یا ۳۰۴۸ میلیمتر

اما نبشی‌های دکسیون بال نامساوی که هر کدام از اضلاع در آن‌ها از اندازه‌ی متفاوتی برخوردار است؛ را می‌توان در ابعاد زیر از بازار خریداری کرد:

  • ۶۴*۴۱ میلیمتر با ضخامت ۲ میلیمتر در طول ۳۰۴۸ میلیمتر
  • –         66*44 میلیمتر با ضخامت ۲.۵ میلیمتر در طول ۳۰۴۸ میلیمتر
 دکسیون چگونه ساخته می شود؟

تاریخچه دکسیون

عبارت “دکسیون” یا (Dexion) که برای نامگذاری نبشی‌های مشبک انتخاب شده است، در واقع نام شرکتی تجاری است که از ۸۰ سال پیش در زمینه‌ی تولید انواع تجهیزات انبارداری فعالیت دارد. این شرکت از سال ۱۹۳۷ فعالیت خود را آغاز کرد و از آن جایی که اولین شرکت عرضه کننده‌ی آهن زاویه دار در سراسر دنیا بود، کم کم نامش به عنوان اصلی این محصولات فولادی بدل شد. درست مانند تاید که نام اولین شرکت تولید کننده پودرهای لباسشویی بود و تا امروز همچنان نام این شرکت برای این پودرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جالب است که داستان تولید دکسیون‌ها برای قفسه بندی صنعتی را بدانید. شرکت دکسیون توسط مهندسی استرالیایی به نام دمتریوس کمینو (Demetrius Comino) در لندن فعالیت خود در صنعت چاپ آغاز کرد. کمینو به طور کلی فردی مبتکر و اندیشمند بود که ایده‌های فراوانی به ذهنش می‌رسید. حتی بعضی از ایده‌های او ثبت شده و  برخی از مشکلات موجود در صنعت چاپ را حل نمود.

کمینو برای ذخیره و انبار کاغذهای خود از قفسه‌های چوبی استفاده می‌کرد اما در بیشتر مواقع به کالاهای انبار او خسارات زیادی وارد می‌شد و او همواره به دنبال چاره‌ی برای حل مشکلات موجود برای ذخیره سازی کالاهای خود بود. بعد از مدتی او از نوارهای فولادی برای قفسه بندی صنعتی انبار خود استفاده کرد و تا حدودی اوضاع انبار خود را بهبود بخشید اما این راه‌حل برای کمینو کافی نبود.

 او در سال ۱۹۳۹ برای تولید مقطعی نبشی شکل که سوراخ‌هایی بر روی آن ایجاد شده، سفارشی را به شرکت اکسلز اند پولاک داد. تقریباً همزمان با این سفارش جنگ جهانی دوم شروع شد و آغاز این جنگ پروژه کمینو را ناتمام گذاشت.

سرانجام در سال ۱۹۴۷ خود کمینو شخصاً دست به کار شد و با احداث کارخانه‌ی کوچک در لندن تولید نبشی‌های مشبک را کلید زد.

در ابتدا این محصولات فولادی در بازار چندان مورد استقبال قرار نگرفتند اما بعد از روشن شدن کاربردهای فراوان آنها، در سال ۱۹۴۹ به یکی از پرفروش‌ترین محصولات و پرسودترین تجارت‌ها در جهان تبدیل شدند.

دکسیون برای چه مواردی استفاده میشود؟

به طور کلی از دکسیون‌ها به منظور انواع قفسه بندی صنعتی استفاده می‌شود که در ادامه دو نوع رایج‌تر این قفسه بندی‌ها را معرفی خواهیم کرد:

  1. قفسه بندی پالت راک: از پالت راک‌ها به منظور قفسه بندی انبارهای بسیار بزرگ و پرظرفیت استفاده می‌شود که باید توانایی تحمل وزن بسیار زیاد کالاها را داشته باشند.

در این انبارها محصولات به صورت تکی جابه‌جا نمی‌شوند بلکه بر روی پالت‌های از جنس‌های مختلف فلزی، چوبی و یا پلاستیکی قرار گرفته و توسط ماشین‌آلات کوچک صنعتی چون انواع لیفتراک‌ها و به همراه پالت در قفسه قرار می‌گیرند.

  • قفسه بندی صنعتی: از دکسیون‌ها برای قفسه بندی انبارهای متوسط و کوچک نیز استفاده می‌شود. آهن زاویه دار دکسیون به دلیل دارا بودن مزیت‌های بسیاری چون: نصب و جابه‌جایی آسان، قابلیت اتصال به انواع مقاطع دیگر، قابلیت سایز بندی متناسب با فضا و کالا، قابلیت توسعه بخشی بعد از نصب، مونتاژ و دمونتاژ بی دردسر و … برای استفاده در مکان‌ها و فضاهای مختلف ترجیح داده می‌شود.

علاوه بر موارد بالا از دکسیون‌ها برای ساخت نیمکت‌های ادارای و مبلمان، براکت گذاری و … نیز استفاده می‌شود. به طور کلی به منظور هر کاربردی که نیاز به آهن زاویه دار با مقاومت زیاد و طول عمر بالا است، می‌توان از دکسیون‌ها به عنوان بهترین گزینه‌ی موجود استفاده می‌شود.

 دکسیون چگونه ساخته می شود؟

برای ساخت آهن زاویه دار دکسیون از سیم پیچ‌های فولادی استفاده می‌شود. این سیم پیچ‌ها به عنوان ماده‌ی اولیه در راستای عرض شکسته شده و پس از آن با استفاده از چندین غلتک بزرگ و سنگین تحت فشار قرار می‌گیرند. فشار وارد شده باعث می‌شود که سیم پیچ فولادی زاویه‌ی ۹۰ درجه پیدا کرده و به ضخامت استاندارد برسد.

در مرحله‌ی بعد آهن زاویه دار شکل یافته، برای ایجاد سوراخ و شکاف بر روی اضلاع آن آماده می‌شود. شکاف‌ها و حفره‌ها می‌توانند در انواع دایره‌ی و یا بیضی شکل با توجه به سفارش مشتری ایجاد شوند. بسته به تجهیزات و دستگاه‌های موجود در مراکز تولید کننده، سوراخ‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی ایجاد کرد. تولید کنندگانی که دستگاه‌های حفاری دارند از عملیات ماشینکاری به منظور ایجاد سوراخ‌ها کمک می‌گیرند. اما تولید کنندگان بزرگ با تجهیزات مدرن‌تری چون برش پرتو لیزر یا برش قوس پلاسما و با استفاده از فرایندهای حرارتی این شکاف‌ها را بر روی سطح دکسیون ایجاد می‌کنند.

در نهایت بعضی از تولیدکنندگان به منظور افزایش طول عمر دکسیون و مقاوم سازی آن‌ها در برابر رطوبت و زنگ زدگی، این محصولات فولادی را گالوانیزه می‌کنند.