آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

عرضه تیرآهن با بهترین قیمت در مرجع فروش آهن آلات

قیمت تیرآهن
به این مقاله امتیاز دهید

تیرآهن‌ها یکی از انواع مقاطع فولادی هستند، که اهمیت و کاربرد آن‌ها در ساخت پروژه‌های ساختمانی و صنعتی بر کسی پوشیده نیست. در خرید تیرآهن لازم اطلاعات کاملی راجع به مشخصات فنی آن داشته باشند، چرا که تیرآهن ها نقش مهمی در طول عمر و استحکام سازه ایفا می کنند.

کوچکترین بی دقتی در محاسبات تعداد، حجم و برآورد هزینه‌های پروژه بدون در نظر گرفتن قیمت روز انواع تیرآهن می‌تواند، برای پیمانکاران و سازندگان گران تمام شود. به همین دلیل توصیه میشود، قیمت آهن مورد نیاز خود را از مراجع  معتبر فروش آهن آلات استعلام نمایید. وبعد از مشورت با متخصصان این حوزه خرید تیرآهن مورد نیاز خود را انجام دهید.

در این مقاله بعد از معرفی مختصر تیرآهن، استانداردها و انواع آن به معرفی کارخانجاتی تولیدی این محصول فولادی می‌پردازیم تا با اطلاع از شرایط و  قیمت آهن آلات تولیدی توسط هر کارخانه خرید آگاهانه‌تری انجام دهید.

تیرآهن چیست؟

در ساختمان‌ها و سازه‌ها،  از ستون‌هایی برای استوار سازی و استحکام بخشی استفاده می‌شود. در دل این ستون‌ها از تیرآهن به منظور انتقال وزن و بار سایر مصالح کمک میگیرند.

استفاده از تیرآهن در پروژه‌ها، مزایای چون: سرعت بالای نصب و اجرا، قابلیت استفاده در ارتفاعات، اشغال فضای کم نسبت به بتن آرمه، امکان توسعه ساخت پس از اتمام، سهولت دسترسی و… را به همراه دارد.

از طرفی از معایب استفاده از تیرآهن‌ها در سازه‌ها می‌توان به مواردی چون: کاهش مقاومت سازه با بالا رفتن دما، احتمال خمش شدن تیرآهن‌ها زیر فشار، آسیب‌پذیری بیشتر در برابر شرایط جوی و … اشاره کرد. با وجود این معایب امروز استفاده از تیرآهن‌ نسبت به بتن آرمه ارحجیت دارد.

تیرآهن‌ها مطابق با استانداردهای مختلف و توسط کارخانجات معتبری در کشور تولید و به بازار عرضه می‌شوند. هر کدام از این استانداردهای تیرآهن ویژگی‌های خاصی را برای تولید آن تعریف می‌کنند. که براساس همین استانداردها، تیرآهن‌ها را در سه نوع زیر تقسیم بندی می‌شوند:

تیراهن ذوب آهن اصفهان

تیر آهن‌های IPE:

پرکاربردترین تیرآهن‌های موجود در بازار ایران تیرآهن‌های IPE می باشد. که براساس استاندارد اروپایی EN 10365 است. رایج بودن استفاده از این نوع تیرآهن موجب شده است، به عنوان تیرآهن معمولی نامگذاری شود. به طور کلی در مواقعی که از واژه‌ی تیرآهن به تنهایی استفاده می‌شود، منظور تیرآهن استاندارد اروپایی است. شکل ظاهری این تیرآهن‌ها شبیه حرف انگلیسی I است.

ارتفاع این تیرآهن بین ۸۰ تا ۶۰۰ میلمیمتر است. و با بال‌های یکدست و در  ضخامت‌های ثابت تولید می‌شود. وزن کم و مقاومت خمشی بالا باعث افزایش استفاده و محبوبیت تیرآهن IPE شده است. به همین دلیل بیشتر تیرآهن‌های تولیدشده در کارخانجات داخلی از این نوع است.

شایان ذکر است که قیمت این نوع تیرآهن به صورت شاخه‌ی محاسبه می شود.

تیرآهن نرمال :INP

تیرآهن نرمال مطابق با استانداردهای کارخانه‌های روسیه و چین تولید می‌شود. شکل ظاهری این تیرآهن‌ها نیز مانند حرف I  انگلیسی است. ویژگی خاصی که  این تیرآهن را از تیرآهن IPE متفاوت می‌سازد، متغییر بودن ضخامت بال آن است. در تیرآهن نرمال ضخامت بال با دورشدن از جان تیرآهن ، کمتر می‌شود.

 ارتفاع تیرآهن نرمال نیز بین ۸۰ تا ۶۰۰ میلیمتر متغییر است.

قیمت تیرآهن نرمال نیز مانند تیرآهن‌های معمولی به صورت شاخه‌ی محاسبه می‌شود.

برای خرید تیرآهن مورد نظر خود می توانید با کارشناسان آراد آهن تماس بگیرید.

تیرآهن بال پهن IPB

تیرآهن IPB با بال های پهن و عریضی که  دارد از نظر ظاهری به حرف انگلیسی H  شباهت پیدا کرده است و به همین دلیل به نام تیرآهن H نیز در بازار شناخته می‌شود. این تیرآهن با حرف انگلیسی V به اختصار  در نقشه‌های ساختمانی نامگذاری می‌شود.

تیرآهن بال پهن با ارتفاعی بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیمتر و در گریدهای آلیاژی st44، st37 و st52 تولید و به بازار عرضه می‌شود. طول بال این نوع تیرآهن نسبت به تیرآهن‌های IPE بیشتر است.

براساس وزن این نوع از تیرآهن خود به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • هاش سبک یا HEA
  • H سنگین یا HEB 
  • هاش فوق سنگین یا HEM 

قیمت تیرآهن بال پهن به صورت کیلویی محاسبه می‌شود و هرچه وزن آن سنگین‌تر باشد به طبع قیمت بالاتری پیدا می‌کند.

امکان خرید آنلاین تیرآهن بال پهن در آراد آهن فراهم است.

تیرآهن ذوب آهن

تیرآهن لانه زنبوری چیست؟

طراحی ویژه تیرآهن‌های لانه زنبوری CPE   یا CNP به دلیل شباهت با کندوهای زنبورعسل این مقطع را به این نام معروف کرد. این نوع تیرآهن از برش تیرآهن IPE  به صورت شش ضلعی و سپس جوشکاری آن تولید می‌شود.

در جان تیرآهن‌های لانه زنبوری درست مثل کندو شش ضلعی‌های تو خالی ایجاد می شود. این نوع طراحی ساختار باعث سبکتر شدن وزن تیرآهن‌ها، افزایش مقاومت خمشی در آن‌ها و سهولت عبور لوله‌ها، سیم‌های برق و تأسیسات از داخل آن است.

به علاوه تیراهن‌های لانه زنبوری دارای ارتفاع ۵/۱ برابری نسبت به تیرهای معمولی هستند. از آن‌جایی که معمولاً طراحی ساختار لانه زنبوری این تیرآهن‌ها در کارگاه‌ها صورت می‌گیرد، قیمت تیرآهن‌های CPE  با توجه به شرایط و هزینه‌ و نرخ دستمزد هر کارگاه مشخص می‌شود.

کارخانجات تولید تیرآهن

کارخانجات و واحدهای تولیدی متعددی در ایران به منظور تأمین نیاز بازار داخلی، تیرآهن را تولید و  عرضه  می‌کنند. سایزهای تیرآهن و مشخصات فنی تیرآهن توسط هر کارخانه مشخص و  متفاوت از سایر کارخانجات است. در ادامه به توضیح بیشتر پیرامون این کارخانه‌ها و مشخصات فنی تیرآهن‌های تولیدی آن‌ها خواهیم پرداخت:

کارخانه ذوب آهن اصفهان:

در میان کارخانجات کشور، کارخانه ذوب آهن اصفهان قدیمی‌ترین و مهم‌ترین کارخانه تولید تیرآهن به شمار می‌رود. این کارخانه که در جنوب غربی استان اصفهان قرار دارد، در سال ۱۳۴۴ تأسیس و آغاز به کار کرد. محصولات تیرآهنی این کارخانه در سایزهای ۱۲ تا ۳۰ و در دو وزن متوسط I-5 و سبک I-4 تولید می‌شود. تیرآهن‌های تولید شده توسط این کارخانه عبارتند از:

  • تیرآهن IPE در سایز ۱۲ با وزن ۱۲۵ کیلوگرم، سایز ۱۴ با وزن ۱۵۵ کیلوگرم، سایز ۱۶ با وزن ۱۹۰ کیلوگرم، سایز ۱۸ با وزن ۲۲۵ کیلوگرم، سایز ۲۰ با وزن ۲۷۵ کیلوگرم، سایز ۲۲ با وزن ۳۲۵ کیلوگرم، سایز ۲۴ با وزن ۳۷۵ کیلوگرم، سایز ۲۷ با وزن ۱۲۵ کیلوگرم و سایز ۳۰ با وزن ۵۰۶ کیلوگرم،
  • تیراهن IPN تولید شده مطابق استاندارد DIN 1025-1
  • تیرآهن H  در اندازه‌های مختلف که رایج‌ترین آن سایز ۱۶۰ میلیمتر است و به تیرآهن ۱۶ معروف است.

قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان به کیفیت، سایز و وزن، نرخ ارز، تورم، میزان عرضه و تقاضا و …. بستگی دارد.

البته شایان ذکر است به دلیل کیفیت برتر محصولات تولیدی این شرکت که باعث افزایش معروفیت این کارخانه در سطح منطقه شده است،  قیمت تیرآهن اصفهان  نسبت به سایر کارخانجات بالاتر است.

کارخانه فولاد ناب تبریز:

شرکت فولاد ناب تبریز در سال ۱۳۸۴ با سرمایه گذاری دو کشور ایران و ترکیه به بهره‌برداری رسید. این شرکت تیرآهن، ناودانی و نبشی را در سایزهای مختلف تولید می‌نماید. تیرآهن‌های شرکت ناب در اندازه‌های ۱۴ تا ۱۸ و در گریدهای st37-st44-st52 ساخته می‌شوند.

واضح است که قیمت تیرآهن ناب در گریدهای مختلف، متفاوت است.

 کارخانه فولاد البرز ایرانیان

شرکت فولاد البرز ایرانیان که با نام تجاری فایکو شناخته می‌شود، از دیگر تولیدکنندگان برتر تیرآهن در داخل کشور محسوب می‌شود. این شرکت تیرآهن‌های تولیدی خود را در سایز‌های ۱۴۰ تا ۲۷۰ میلی‌متر به بازار عرضه می‌کند.

قیمت تیرآهن فایکو نیز براساس فاکتورهایی مختلفی چون قیمت مواد اولیه، هزینه‌های تولید، قیمت انرژی، سایز، ابعاد، ضخامت، نرخ ارز و … به صورت روزانه در نوسان است.

قبیمت روز تیرآهن

مجتمع پروفیل صنعت ماهان

شرکت پروفیل ماهان در سال ۱۳۸۹ با هدف تولید انواع لوله، تیرآهن و نبشی فعالیت خود را در جاده‌ی خاوران تهران آغاز کرد. تیرآهن‌های تولید شده در این شرکت در اندازه‌های ۱۴،۱۶ و ۱۸ ساخته می‌شوند. برای اطلاع از قیمت تیرآهن ماهان می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

کارخانه فولاد خوزستان، گروه ملی صنعتی فولاد ایران (کوثر اهواز)، مجتمع فولاد بناب (شاهین بناب)، جهان فولاد غرب در کرمانشاه نیز از دیگر تولیدکنندگان داخلی تیرآهن در کشور به شمار می‌روند. برای اطلاع از قیمت تیرآهن تولید شده توسط هر کدام از این کارخانجات تماس بگیرید.

خرید تیرآهن

برای خرید این محصول فولادی می‌توانید به صورت حضوری به کارخانجات نام برده در بالا مراجعه کنید و یا اگر فرصت کافی را ندارید، می‌توانید با ثبت سفارش خود در شرکت آراد آهن مرجع فروش محصولات فولادی صنعتی و ساختمانی، مصالح مورد نیاز در پروژه‌های خود را با کیفیت و قیمتی برابر با کارخانه تولیدی خریداری کنید.

خرید تیر آهن از آراد آهن را می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری و تنها با یک تماس و به صورت غیرحضوری انجام دهید و بدین ترتیب علاوه بر بهره‌مندی از بهترین قیمت تیرآهن در بازار می‌توانید در زمان و هزینه‌های رفت و آمد خود صرفه جویی کنید.

جهت اطلاع بیشتر از شرایط فروش تیرآهن در بازرگانی آرادآهن تماس بگیرید.