آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

تحمل بار قوطی چگونه محاسبه می شود

شاخص-قوطی
۵/۵ - (۲ امتیاز)

قوطی فولادی یکی از مقاطع پر کاربردی آهنی است که در پروژه‌های ساختمانی و صنعتی از آن به وفور استفاده می‌شود. به همین دلیل برای تخمین بودجه پروژه نیاز است که تعداد و قیمت دقیق آن ها در نظر گرفته شود.

اما تعداد آن‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟ قبل از اینکه این سوال را پاسخ دهیم بهتر است. بدانید که یکی از مهم‌ترین وظایف قوطی‌های فولادی تحمل و انتقال بار ناشی از وزن و یا نیروها و فشارهایی است که بر سازه وارد می‌شوند. بنابراین برای اینکه تعداد قوطی‌های مورد نیاز را بتوان محاسبه کرد. باید میزان فشاری را که ممکن است بر سازه و قوطی وارد شود را در نظر گرفت…

با این اوصاف می‌توان به هر دو سوال چگونه تعداد و تحمل بار قوطی محاسبه می‌شود یک پاسخ کلی داد، بستگی دارد، آن هم به پارامترهای مختلفی چون: وزن، مجموعه فشارهای وارده به سازه، مشخصات سازه، سطح مقطع، نوع و ابعاد قوطی و….

قبل از آن که بتوان تحمل بار قوطی فولادی را محاسبه کرد. باید با ساختار ، انواع و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شوید.

تحمل بار قوطی چگونه محاسبه می شود
تحمل بار قوطی چگونه محاسبه می شود

قوطی چیست؟

قوطی نوعی پروفیل فولادی به شمار می‌رود. پروفیل‌های فولادی خود در صنعت، “مقاطعی ثابت با طول مشخص” تعریف می‌شوند. یکی از رایج‌ترین دسته بندی پروفیل‌ها براساس شکل هندسی آن‌ها است. بر این اساس پروفیل‌هایی که شکل ظاهری بسته‌ی دارند. در دسته‌ی پروفیل‌های بسته و آن‌هایی که شکل ظاهری‌شان باز است، در دسته ی پروفیل‌های باز قرار می‌گیرند.

قوطی آهنی از نوع پروفیل‌ بسته‌ است که در انواع شکل‌های هندسی مثل مربع، مستطیل و… به صورت توخالی تولید می‌شود.

قوطی‌ها با دارا بودن ویژگی‌هایی چون کیفیت سطحی بالا، قابلیت جوش پذیری، استحکام و مقاومت بالا بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. و از این رو پرکاربرد و پر مصرف محسوب می‌شوند.

انواع قوطی و پروفیل

 پروفیل و قوطی‌های فولادی یا همان قوطی آهنی در انواع زیر در بازار وجود دارند. مشخص است که یکی از عوامل تعیین کننده قیمت قوطی فولادی نوع آن است:

  1. قوطی‌های ساختمانی: از این مقاطع به صورت ویژه در صنعت ساختمان سازی بهره می‌برند. درب و پنجره‌های آلومینیومی  نمونه‌هایی از قوطی‌های ساختمانی هستند که در چند سال اخیر به دلیل مزیت‌های فراوانشان به سرعت جایگزین درب و پنجره‌های قدیمی شدند و استفاده از آن‌ها به صورت گسترده ادامه دارد.

نمونه‌هایی از قوطی‌های ساختمانی مربع و مستطیل شکل کوچک را می‌توانید در قسمت‌های چون نرده‌های در، پنجره و راه پله ببینید. قوطی‌های با ابعاد بزرگتر اما از دید پنهان هستند. و بیشتر در ساخت اسکلت‌های ساختمان و ستون‌ها و به منظور انتقال و تحمل بار کاربرد دارند.

پروفیل‌های ساختمانی براساس نحوه ی تولید خود به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • پروفیل نورد گرم: این نوع پروفیل‌ها از گداختن شمش فولادی و نورد گرم آن و تنها به صورت قوطی تولید می‌شوند.
  • پروفیل نورد سرد: این نوع پروفیل‌ها که بیشتر شامل پروفیل‌های باز می‌شوند از نورد سرد ورق‌های فولادی ساخته می‌شوند.
  • پروفیل مرکب: گاهی چند پروفیل گرم و سرد در کنار یکدیگر قرار گرفته و پروفیل جدیدی را می سازند. در این صورت به پروفیل ساخته شده مرکب گفته می‌شود.

قوطی‌های صنعتی: از این قوطی‌های فولادی در صنایع مختلفی چون خودروسازی، هواپیماسازی، تجهیزات نظامی و ….. برای ساخت قطعات بزرگتر استفاده می‌شود.

ستون های تقویت شده با قوطی
ستون های تقویت شده با قوطی

قوطی‌ و پروفیل آلومینیومی:

قوطی های تنها آهنی نیستندو به جز قوطی آهنی قوطی مناسب بری ساخت درب وپنجره نیز وجود دارد. درب و پنجره‌های آلومینیومی که حتماً تا به حال نمونه‌هایی از آن را مشاهده کردید. نوعی قوطی آلومینیومی به شمار می‌روند. استفاده از آلیاژ آلومینیوم در ساخت قوطی‌ها موجب می‌شود که طول عمر و مقاومت آن اقزایش یابد.

  • قوطی گالوانیزه: پروفیل‌های گالوانیزه که با یک لایه عنصر روی پوشش داده شده‌اند، در برابر عوامل محیطی چون رطوبت، گرما، فشار جوی موجود در ارتفاعات و وزن مقاومت بالایی دارد. در و پنجره‌های یو پی وی سی نمونه‌ای از این قوطی‌ها است.
  • پروفیل کامپوزیتی: یکی دیگر از انواع قوطی‌ها و پروفیل‌ها که از ترکیب چندین ماده و عنصر ساخته شده است، پروفیل کامپوزیتی است.

از مزیت‌هایی این نوع قوطی پروفیل می‌توان به مقاومت بالا در برابر رطوبت، شرایط محیطی، وزن سبک، طول عمر بالا و همچنین مقاومت بالا در برابر ضربات، لرزش و ارتعاشات زمین لرزه اشاره کرد.

کاربردهای قوطی:

همان طور که گفتیم قوطی‌‌ها در گستره‌ی وسیعی از صنایع به کار گرفته می‌شوند که ذکر تمامی این موارد کار دشواری‌ست. از نمونه کاربردهایی این مقطع فولادی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • ستونی: قوطی‌ها با ابعاد و سطح مقطع بزرگ به شکل مربع و مستطیل که در صنعت به نام ستونی معروف هستند را در ساخت تریلی، کامیون و نفت کش مورد استفاده قرار می‌دهند.
  • قوطی مستطیلی: قوطی‌های مستطیلی در انواع ابعاد و اندازه‌ها در ساخت لوازم پزشکی، تخت خواب‌های بیمارستانی، تجهیزات آزمایشگاهی، نرده‌ها، تابلوهای راهنمایی رانندگی، لوازم ورزشی ، لوازم خانگی، خودرو سازی و …. کاربرد دارند.
  • قوطی مربعی: از این قوطی‌ها برای ساخت لوازم خانگی، صندلی و مبلمان، قفسه، تخت‌خواب‌ها و …  استفاده می‌شود.

اما یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از قوطی انتقال بار و وزن ساختمان است. اما چگونه قوطی این وظیفه را به انجام می‌رساند؟

تحمل بار قوطی
تحمل بار قوطی

قوطی پروفیل و تحمل بار وارد شده بر سازه:

قوطی را در ستون های اصلی ساختمان در کنار تیرآهن به کار می‌گیرند تا بار طبقات را متحمل شده و  به زمین انتقال دهند.

چرا که تیرآهن‌ها به تنهایی نمی‌توانند در برابر نیروهای لنگری، محوری و فشاری ناشی از بار وزن طبقات ساختمان و نیز بارهای اضافی که به صورت متمرکز و یا پراکنده به ستون وارد می شود، مقاومت کافی از خود نشان دهد.

اگر از تیرآهن به تنهایی و بدون نیروی کمکی قوطی‌ها استفاده کنیم دچار کمانش می‌شود. به این معنی که تحت فشار نیروهای بیرونی خمیده شده و به سازه خسارت وارد می‌کند.

به همین دلیل باید در انتخاب تعداد، ابعاد، نوع قوطی‌ها دقت لازم را به کار بست تا احتمال کمانش و وارد آمدن خسارت به سازه حدالامکان به صفر برسد.

نکته‌ی بعدی که باید در انتخاب قوطی‌ها در نظر داشت اندازه‌ی مقطع ستون و فاصله‌ی بین طبقات است. واضح است که اگر سطح مقطع ستون بزرگ باشد، نیاز به قوطی با ابعاد بزرگتر خواهد بود و به طور کلی احتمال کمانش تیرآهن در این حالت کاهش می‌یابد.

اما از طرفی هرچه ارتفاع سقف تا کف یک طبقه بیشتر باشد، بار وارده بر ستون بیشتر شده و برای کاهش احتمال کمانش نیاز است که از قوطی با مقاطع بزرگتر یا در تعداد بیشتر استفاده گردد.

شکل سطح مقطع قوطی، وضعیت قرار گیری، ابعاد، جنس آلیاژ و … نیز از دیگر فاکتورهایی است که در محاسبه میزان تحمل بار قوطی فولادی باید در نظر گرفت.

نکته‌ی مهم دیگر کارخانه ی سازنده‌ی قوطی است. کارخانجات معتبر از جمله کارخانجات اصفهان قوطی و پروفیل‌های خود را مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی و با کیفیت بالا تولید می‌کنند. واضح است که اگر از قوطی و پروفیل خارج از استاندارد استفاده شود، خسارات زیادی در پی خواهد داشت.

جهت خرید قوطی از اصفهان و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

ستون های تقویت شده با قوطی

ستون‌ها را میتوان به دو روش‌ مختلف توسط قوطی‌ها تقویت کرد و استحکام آن‌ها را افزایش داد. متداول‌ترین روش آن استفاده از پروفیل‌های ساخته شده فابریک به روش فرایند نورد گرم و یا سرد است. استفاده از پروفیل‌های مثل انواع تیرآهن: چون تیرآهن بال پهن و انواع قوطی به خصوص قوطی‌های مربعی نمونه‌هایی از اجرای این روش است.

میزان تحمل بار زیاد و سهولت اتصال این مقاطع فولادی موجب استفاده زیاد از آن‌ها شده است.

روش دومی که به کار گرفته می‌شود استفاده از پروفیل مرکب است به این معنی که چندین پروفیل را با توجه به میزان بار ساختمان انتخاب و به روش‌های مختلف به یکدیگر متصل می‌کنند.

مواردی که در آن نیاز به استفاده از روش پروفیل مرکب ضروری می‌شود عبارتند از:

  • در مواقعی که استفاده از تنها یک نوع قوطی برای تقویت ستون کافی نباشد.
  • در صورتی که موقعیت پروژه مثل محل نصب ایجاب کند که شکل قوطی مورد نیاز غیر از شکل‌های هندسی رایج مربع و مستطیل باشد.
  • در صورتی که پروفیل‌های متداول نورد گرم یا سرد در دسترس نباشند.
  • در صورتی که سطح مقطع ستون بسیار بزرگ باشد.
  • و…

روش‌های ساخت پروفیل مرکب:

اتصال دو پروفیل و قوطی برای ساخت پروفیل مرکب باید اصولی انجام گیرد . در غیر این صورت نه تنها به افزایش مقاومت ستون کمکی نمی‌کند، بلکه موجب وارد آمدن خسارت خواهد شد. از جمله روش‌های مرسوم ساخت پروفیل مرکب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتصال به روش دوبله کردن
  • اتصال به کمک ورق‌های نصب شده روی بال
  • اتصال به کمک انواع قیدها

عوامل مؤثر بر قیمت پروفیل و قوطی:

قیمت هر نوع از پروفیل با در نظر گرفتن دو فاکتور اصلی محاسبه و تعیین می‌شود:

  1. شاخص قیمت بازار فولاد: این فاکتور به عنوان قیمت پایه در تعیین قیمت نوع‌های مختلف پروفیل تأثیر گذار است. عواملی چون نرخ دلار، تورم جهانی و داخلی، تعرفه‌های کمرگ، میزان عرضه و تقاضا در بازار و … همگی در تعیین قیمت روز انواع مقاطع فولادی از جمله پروفیل و قوطی نقش دارد.
  2. مشخصات فنی قوطی: ابعاد، سطح مقطع، نوع، کیفیت، کارخانه‌ی تولید کننده، ضخامت و … همگی در تعیین میزان تحمل بار قوطی آهنی و  هم چنین به طور مستقیم بر روی قیمت نهایی این کالا مؤثر هستند.

 جهت اطلاع از قیمت دقیق  فروش قوطی فولادی در اصفهان می‌توانید با شماره‌های ما تماس بگیرید.