آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

روش های برش ورق سیاه

قیمت ورق برش خورده |ورق سیاه
به این مقاله امتیاز دهید

ورق سیاه به عنوان ماده اولیه در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلاف‌های ورق سیاه را پس از انتقال به کارخانه در ابعاد مورد نیاز برش می‌دهند. سپس آن‌ها را به اشکال و محصول فولادی مورد نظر تبدیل می‌کنند به این ورق ها ورق برشی میگویند. خدمات برشکاری ورق سیاه به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. قیمت ورق برشی براساس ضخامت، هزینه تمام شده، سرعت انجام کار، کیفیت و دقت برش، نوع برشکاری تعیین می‌شود. بنابراین لازم است قبل از انجام برشکاری ورق سیاه و سایر ورق ها با کسب اطلاعات مفید در این خصوص، بهترین روش را انتخاب کرده و سپس اقدام به انجام آن نمایید. در این مقاله با روش‌های سنتی و نوین برشکاری ورق سیاه و نحوه انجام هر یک و قیمت ورق برشی بیشتر آشنا خواهید شد.

روش‌های برشکاری ورق سیاه

بریدن ورق‌های سیاه، با استفاده از روش‌های مکانیکی و دستی و تبدیل آن به قطعات کوچک‌تر را برشکاری ورق می گویند. به طور کلی روش‌های برش ورق به صورت اتوماتیک توسط نواری متشکل از آب یا گاز یا اشعه انجام می‌شود. که در هر یک از آن‌ها با نیرویی که بر سطح ورق اعمال می‌شود، برش انجام می‌شود. و قیمت خدمات برشکاری هر روش با یکدیگر متفاوت می‌باشد.

به طور کلی، برشکاری با توجه به وسایل و ابزار مورد استفاده و شرایط دمایی برش، به دو نوع برشکاری سرد و برشکاری گرم تقسیم می‌شود. اگر برشکاری ورق در شرایطی که دمای فلز هم‌دما با محیط باشد صورت گیرد به آن برشکاری سرد می‌گویند. در برشکاری سرد وسایلی مانند اره، گیوتین و قیچی استفاده می‌شوند؛ این روش باعث افزایش دمای فلز نمی‌شود. در برشکاری گرم وسایلی مورد استفاده قرار می‌گیرند که منجر به بالا رفتن دمای فلز به علت افزایش دمای حاصله از عمل برشکاری می‌شوند. انواع روش‌های برشکاری گرم و سرد ورق عبارتند از:

برش هوا گاز ورق فولادی(Oxy-Fuel cutting)

روش هواگاز یا اکسیژنی یا برش با شعله، از قدیمی‌ترین روش‌های برش ورق محسوب می‌شود. در این روش، با استفاده از احتراق گاز در مشعل پمپ دستگاه برش و ایجاد شعله برروی سطح ورق و اکسید نمودن آن، برشکاری صورت می‌گیرد. این روش برای برش ورق فولادی با آلیاژ سبک، ورق‌های ضخیم و ورق‌های فولادی کربنی کاربرد دارد.
از مزایای روش هواگاز، ایجاد خطوط برش صاف و یکدست و برش ورق‌های با ضخامت بالا می‌باشد. با این روش می‌توان ورق‌های با ضخامت بیشتر از ۲۵ میلی‌متر را به راحتی برش داد. در صورتی که به صورت همزمان از چند تورچ استفاده شود، میزان تولید با این روش افزایش می‌یابد. سرعت برش روش هواگاز پایین است و در هر دقیقه حدود ۵۰۸ میلی‌متر از ورق را برش می‌دهد.

برش پلاسما(Plasma Cutting)

دستگاه برش پلاسما در دو نوع دستی و اتوماتیک وجود دارد و یکی از به‌روزترین دستگاه‌های برش محسوب می‌شود که معایب روش‌های برشکاری سرد و گرم را برطرف نموده‌است. از مزایای برش با این دستگاه می‌توان به ایمنی خوب، دقت بالا، ضایعات کم، حمل و نقل آسان و … اشاره کرد. سرعت برش پلاسما نسبت به روش هواگاز بیشتر است و برای برشکاری ورق‌های فولادی کم کربن می‌توان از این روش استفاده کرد.

به این علت که سیستم قوس الکتریکی به منبع تغذیه، اتصالات شیلنگ و کابل، خنک‌کننده آب، کنترل‌کننده گاز و … نیاز دارد، بنابراین قیمت ورق برشی این روش نسبت به روش هواگاز بیشتر می‌باشد ولی سرعت برش پلاسما از برش هواگاز بیشتر بوده که همین امر می‌تواند این هزینه را جبران نماید.

در روش برشکاری پلاسما، هوای فشرده، گاز اکسیژن و نوبل با هم ترکیب شده و از دهانه نازل خارج می‌شود سپس در سطح ورق ایجاد حرارت کرده و ورق را برش می‌دهد.

برش لیزر(Laser cutting)

برش ورق با لیزر روشی جدید، با دقت بسیار بالاست و بهترین روش برای برشکاری ورق‌های با ضخامت پایین می‌باشد. در این روش برش ورق توسط پرتو نوری شدید، انجام می‌شود. این روش در دو نوع لیزر دی اکسید کربن و لیزر فیبری است. که با توجه به جنس ورق یکی از این دو روش برای برش آن انتخاب می‌شود. ورق با ضخامت حداکثر ۳۱ میلی‌متر را می‌توان به روش لیزر برش داد. برای ورق‌هایی با ضخامت بیشتر از ۲۵ میلی‌متر باید وضعیت نازل، خالص بودن گاز و کیفیت لیزر، در بهترین حالت ممکن باشد. تا برش ورق، با کیفیت بالا انجام شود.

برش لیزری یکی از سریع‌ترین روش‌های برش ورق است. از جمله مزایای برش لیزری ورق سیاه می‌توان به آلودگی صوتی بسیار کم، برش آسان مسیرها و منحنی‌های پیچیده، قابلیت هماهنگ شدن دستگاه برش لیزر با سیستم‌های کنترل کامپیوتری و … اشاره کرد. از دیگر مزایای برش لیزری ورق سیاه، اتوماتیک بودن این روش است. به عنوان مثال می‌توان ورق سیاه با ابعاد ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر و ضخامت ۱۰ میلی‌متر را درون دستگاه برش لیزر قرار داد. و بعد از چند ساعت ورق بریده شده، از دستگاه خارج می‌شود. این روش، از روش‌های برشکاری گران محسوب می‌شود.

برش واتر جت (Water jet Cutting)

دستگاه برش واترجت از دستگاه‌های برش به‌روز محسوب می‌شود. که با استفاده از انرژی فشار آب و محلول ساینده خروجی از نازل‌های این دستگاه، برش ورق انجام می‌شود. این دستگاه با الهام از دستگاه برش لیزری و طبیعت ساخته شده است. خطوط نهایی برش‌هایی که توسط دستگاه واتر جت انجام می‌شود صاف و بدون تغییر شکل بوده و از دقت و کیفیت بالایی برخوردار می‌باشد.

برش به وسیله دستگاه واتر جت برای فلزاتی که به گرما حساس هستند مناسب می‌باشد. در این روش برشکاری، ورق‌هایی با ضخامت‌های گوناگون، از ۱۵۰ تا ۲۰۳ میلی‌متر را می‌توان برش داد و هیچ‌گونه محدودیتی برای ضخامت‌های مختلف وجود ندارد.

به علت بالا بودن قیمت پمپ تقویت کننده دستگاه و هزینه‌ای که برای برشکاری هر ساعت در نظر گرفته می‌شود، قیمت خدمات برشکاری با این روش نسبت به روش‌های دیگر مانند برش پلاسما بیشتر می‌باشد. از جمله مزیت‌های این روش می‌توان به عدم تولید زباله در پایان برشکاری و مصرف کم آب اشاره کرد.

برش ورق سیاه با گیوتین(Guillotine steel)

گیوتین یک نوعی از قیچی در ابعاد خیلی بزرگ است. تکیه‌گاه این دستگاه بر روی زمین قرار دارد. و معمولا برش ورق را با استفاده از جریان الکتریسته و جک‌های هیدرولیکی انجام می‌دهد. قدرت این دستگاه بسیار زیاد است و معمولا برای برش‌های طولی و عرضی از آن استفاده می‌شود. در اکثر کارگاه‌های تولید محصولات فولادی، دستگاه گیوتن وجود دارد. ورق‌هایی با ضخامت متوسط به خوبی توسط گیوتن برش داده می‌شوند.

 روش برشکاری گیوتین توسط سه نوع دستگاه‌ مکانیکی، پنوماتیک و هیدرولیکی انجام می‌شود. یک جفت تیغه موجود در دستگاه گیوتین که به صورت لایه‌ای بر روی یکدیگر قرار دارند، موجب برش ورق می‌شود. گیوتین به صورت اتوماتیک ورق را برش می‌زند و قیمت ورق برشی با این روش مناسب می‌باشد.

معیارهای انتخاب بهترین روش برشکاری ورق سیاه

همه‌ی روش‌های برش کاربردی هستند. و برای مصارف مختلف استفاده می‌شوند. اما برای انتخاب بهترین روش، باید فاکتورها و معیارهای گوناگونی مانند ضخامت، دقت، کیفیت و قیمت خدمات برشکاری را در نظر گرفت. در زیر به شرح معیارهای گونان در برش ورق می‌پردازیم.

ضخامت ورق

اولین و مهم‌ترین معیاری که برای انتخاب روش برش ورق باید به آن توجه داشت، ضخامت ورق است. به این دلیل که ضخامت ورق به صورت مستقیم با میزان مقاومت ورق ارتباط دارد. باید وسیله مورد استفاده در برشکاری ورق با ضخامت آن همخوانی داشته باشد. برای ورق‌هایی با ضخامت کمتر از ۲ میلی‌متر با روش لیزر، برای ورق‌هایی با ضخامت کمتر از ۳ میلی‌متر با لیزر یا پلاسما، برای ورق‌هایی با ضخامت کمتر از ۶ میلی‌متر با روش لیزر، پلاسما و یا واترجت، برای ورق‌هایی با ضخامت بیشتر از ۲۰ میلی‌متر با استفاده از هواگاز، برای ورق‌هایی با ضخامت بیشتر از ۵۰ میلی‌متر با هواگاز یا واترجت و برای ورق‌هایی با ضخامت بیشتر از ۳۱.۷۵ میلی‌متر با روش هواگاز، واترجت و یا پلاسما، برش صورت می‌گیرد.

دقت و کیفیت برشکاری

عامل دیگری که باید به آن توجه داشت، تلرانس خطوط برش می‌باشد. اگر ظاهر ورق بعد از برشکاری برای شما با اهمیت می‌باشد، بهتر است از روش واترجت استفاده نمایید. اگر کیفیت برشکاری برای شما اهمیت چندانی ندارد و ورق سیاه را بتوان تنها با روش پلاسما و بدون انجام عملیات اضافی دیگری انجام داد بنابراین این روش، مناسب می‌باشد. اگر حجم ورق فولادی زیاد باشد و قیمت ورق برشی تمام شده برای شما مهم است. با استفاده از روش واترجت نمی‌توانید حجم زیادی از ورق را برش بزنید و بهتر است از روش هواگاز استفاده نمایید. اگر می‌خواهید برشکاری ورق ضایعات کمتری تولید کند از روش لیزر و یا واترجت استفاده کنید. در صورتی که دقت و نظم خطوط برش یا ایجاد سوراخ‌هایی کاملا یکدست برای شما اهمیت داشته باشد از روش برشکاری واترجت و یا لیزر استفاده نمایید.

  • ابزار

اگر با استفاده از ۲ یا ۴ تورچ، برشکاری ورق را انجام می‌دهید، روش‌های پلاسما، هواگاز و لیزر مناسب نبوده و استفاده از روش برشکاری واترجت که چند پمپ جت آبی دارد، می‌تواند مفید باشد. یکی از روش‌های سنتی، برش هواگاز است که تنها می‌تواند یک سر ورق را برش دهد؛ برای برشکاری همزمان چند سر ورق می‌توان از روش لیزر فیبری استفاد کرد.

در برشکاری ورق می‌توان دو روش برشکاری را که با یکدیگر و نیز با ورق همخوانی داشته باشد را با هم ترکیب نمود که باعث می‌شود عملیات برشکاری از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه‌تر شود. از مزیت‌های برشکاری چند مرحله‌ای این است که می‌توان در ابتدای برشکاری از روشی کند و دقیق، سپس از روشی سریع و ارزان استفاده کرد. می‌توان برای برشکاری ورق از ترکیب روش‌های واترجت هواگاز و واترجت پلاسما استفاده کرد.

قیمت ورق برشی

در این مقاله با ۵ روش برشکاری واترجت، هواگاز، برش لیزری، پلاسما و گیوتین آشنا شدید. شما می‌توانید با توجه به سلیقه و نیاز خود از روش‌ها و خدمات برشکاری ورق سیاه استفاده کنید. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع روش‌های برش ورق سیاه و مشخصات آن‌ها حد زیادی آشنا کنیم. اگر در این خصوص سوالی دارید از طریق تلفن تماس درج شده در سایت آرادآهن با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.