آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

تفاوت نبشی ، ناودانی و سپری چیست؟ انواع و کاربردهای آن

نبشی، ناودانی و سپری
۳/۵ - (۲ امتیاز)

در صنعت ساختمان‌ سازی از مقاطع فولادی مختلفی استفاده می شود که هر کدام در جای خود کاربرد خاصی دارد. نبشی، ناودانی و سپری از مقاطع پرکاربرد فولادی در صنعت ساختمان سازی و بخش صنعتی هستند. و در تکمیل بسیاری از سازه های ساختمانی این سه محصول نقش مهمی ایفا می کنند. در اکثر مواقع از این محصولات در ساخت درب و پنجره استفاده می شود. قیمت نبشی، ناودانی و سپری با یکدیگر متفاوت است. در این مطلب تفاوت نبشی، ناودانی و سپری را مورد بررسی قرار می دهیم و در مورد قیمت ناودانی، نبشی و سپری بحث خواهیم کرد.

نبشی چیست؟

  به پروفیلی که سطح مقطع آن به صورت دو ضلع عمود بر هم باشد، نبشی میگویند. این محصول نه تنها در پروژه های ساختمانی و عمرانی بلکه در صنایع دیگر نیز به صورت مرکب و یا منفرد مورد استفاده قرار می گیرد. برای انتخاب نبشی مناسب با پروژه خود باید با دو مشخصه آن یعنی اندازه بال و ضخامت آن آشنایی داشته باشید. این محصول را از نظر نوع تولید می توان به دو دسته نبشی پرسی و نبشی فابریک طبقه‌ بندی کرد. نبشی پرسی از خم کردن ورق های فولادی که طول ۶ متر دارند به دست می آید، در حالی که نبشی فابریک از همان ابتدا فرآیند تولید شکل نبشی را به خود می گیرد.

انواع نبشی

انواع نبشی از نظر ظاهری به دو دسته نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی تقسیم می شوند. از نام این نبشی ها مشخص است که اندازه بال ها اهمیت بسزایی دارد. در نبشی بال مساوی اندازه بال ها یکسان و بر یکدیگر عمود هستند. این محصولات از نظر ظاهری شبیه حرف V انگلیسی هستند. در نقشه بال نامساوی طول یکی از بال ها از دیگری بیشتر است و از نظر شکل ظاهری شبیه حرف L انگلیسی می باشد. از نظر روش تولید نیز این محصولات مانند سپری و ناودانی در دو روش پرسی و فابریک ساخته می شوند. از انواع نبشی می توان به نبشی اسپیرال، نبشی ضد زنگ و نبشی گالوانیزه نیز اشاره کرد.

کاربردهای نبشی

کاربردهای نبشی بسیار زیاد است و همین مسئله اهمیت این مقطع فولادی را نشان می دهد. از نبشی ها در صنایع مختلف به خصوص ساختمان سازی استفاده های زیادی می ‌شود. از نبشی های سنگین در صنایعی مانند پتروشیمی استفاده های زیادی می شود. در ساخت اسکلت و قاب های ساختمانی، ساخت تیر و ستون ها، اتصالات پل ها به ستون ها، انواع اتصالات ساده و نیمه صلب و گیردار در ساختمان، اتصال ستون به کف ستون، بادبند ها و خرپا ها از نبشی استفاده می شود. از نبشی ها در نبش کشی آسانسور ها و نبش کشی دیوار های ساختمان برای جلوگیری از ریزش دیوار نیز استفاده های فراوانی می گردد. این محصول در ساخت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی کاربرد گسترده‌ای دارد.

نبشی چیست
کاربردهای نبشی

سایزهای نبشی

نبشی ها نیز مانند دیگر محصولات فولادی استاندارهای مخصوصی دارند. از استانداردهایی که در کشورهای مختلف از آنها برای تولید نبشی استفاده می کنند. می توان DIN EN 10056-1 ، ASME S1-36، ASTM A36، Gost 8240، Gost 8510 را نام برد. نبشی ها بر اساس طول بال ها و ضخامت آن ها نامگذاری می شوند. به عنوان مثال در نبشی ۴۰*۴۰*۴ ضخامت نبشی ۴ میلیمتر و طول بال ها ۴۰ میلی متر است.

عموماً نبشی ها در شاخه های ۶ و ۱۲ متری در کارخانه ها ساخته می شوند. و برای استفاده در ساختمان ها به صورت خرد شده یا لقمه ای در می آیند. نبشی ها را در بازار ایران از نظر طول بال از سایز ۲ تا ۲۰ سانتی متر در بازار می توان یافت. رایج ترین و پرکاربرد ترین سایز های این محصول ۲ تا ۱۲ سانتیمتر است. از جدول اشتال می توانید اطلاعات جامع تری در رابطه با سایز این محصولات کسب کنید.

ناودانی چیست؟

پروفیل های U شکلی که از جنس های مختلفی مانند گالوانیزه، آلومینیوم، کامبوزیتی و فولادی ساخته می‌شوند، ناودانی نام می گیرند. ناودانی در دسته پروفیل های باز جای می گیرد. و از یک سطح افقی به نام جان و دو سطح عمودی به نام بال تشکیل می شود. نوع آلومینیومی این مقاطع فولادی سبک تر هستند و قابلیت شکل پذیری بالایی دارند. از نظر شکل ظاهر ناودانی را می‌توان در دو دسته ساده و مشبک طبقه‌ بندی کرد.

انواع ناودانی

برای شرح  انواع ناودانی باید آنها را از نظر فرایند تولید شکل ظاهری و وزن آنها طبقه بندی کرد. این محصولات را می توان از نظر فرآیند تولید به دو دسته ناودانی نورد شده (فابریک) و ناودانی پرسی تقسیم کرد. در فرآیند تولید ناودانی های فابریک شمرهای خام مورد حرارت قرار می‌گیرند. و بعد از گذر از غلتک ها و محصولات مورد نظر در سازهای مختلف به دست می آیند. ناودانی پرسی نیز با توجه به سفارش مشتری از پرس کردن ورق های فولادی ساخته می‌شوند. که در انواع صنایع کاربرد های مختلفی دارند. ناودانی ها را از نظر شکل ظاهری می ‌توان به دو دسته ناودانی ساده و نادانی مشبک طبقه‌ بندی کرد.

یکی از پرکاربرد ترین ناودانی ها ناودانی ساده است که در اندازه های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. ارتفاع و ابعاد این محصول با توجه به نیاز مشتری و کاربرد آن متغیر است. از نظر وزن نیز این محصولات را می توان به دو دسته سبک و سنگین تقسیم‌ بندی کرد. برخی از ناودانی ها از وزن تعریف شده در جدول استاندارد، وزن کمتری دارند که به آنها ناودانی سبک گفته می شود. ناودانی آی هایی که وزن و ابعاد آنها با اندازه های ثبت شده در جدول استاندارد برابر باشد با عنوان ناودانی سنگین شناخته می‌ شوند. این محصولات در برخی از کشورهای اروپایی و تعدادی از کارخانه‌های داخلی ساخته می‌شود. نادانی های سبک و سنگین تفاوت های اساسی در ابعاد، وزن، قیمت و کاربرد دارند.

ناودانی
کاربردهای ناودانی

کاربردهای ناودانی

از کاربردهای ناودانی می توان به استفاده از آنها در صنعت خودروسازی و ساختمان سازی اشاره کرد. از این محصول به منظور پایه و قاب در صنایع مختلفی استفاده می شود. از دیگر کاربردهای ناودانی ها می توان به استفاده از آنها در ساخت پل های فولادی، ساخت نمای ساختمان، بناهای معماری، ساخت چهارچوپ ها، ساخت تشکیلات دریایی، خرپا و ماشین آلات اشاره کرد.

سایزهای ناودانی

ناودانی ها با توجه به نوع کاربردشان دارای سایزهای مختلفی هستند. برای اینکه از سایز دقیق محصولات مختلف مطلع شوید، بهتر است از راهنمای جدول اشتال کمک بگیرید. برای تولید ناودانی از دو استاندارد UPE و UPN استفاده می شود. ناودانی ها نیز در طول های ۶ و ۱۲ متری در کارخانه ها تولید می شوند. این محصولات از سایزهای ۵ تا ۴۰ سانتی متر در بازار موجود است و نسبت به کاربردهای خود به فروش می رسند.

سپری چیست؟

 نوع دیگری از مقاطع فولادی پر کاربرد در صنعت ساختمان سازی و صنایع دیگر، سپری است. این محصول با نام پروفیل T نیز در بازار شناخته می شود و در جنس های مختلفی تولید می شوند. این محصول بال و جان باریک و بلندی دارد و از نظر شکل ظاهری به حرف T انگلیسی شبیه است. این محصول نیز مانند ناودانی و نبشی به دو صورت فابریک و پرسی تولید می شود. و در صنایع مختلف کاربرد دارد. در برخی مواقع با برش طولی تیرآهن می توان سپری تولید کرد. منظور از تولید سپری از تیرآهن های سنگین و هاش استفاده آنها در اتصالات قوی و اتصالات ای که ضخامت بالایی نیاز دارند، است.

انواع سپری

همانطور که قبلا ذکر شد سپری ها از جنس های مختلفی ساخته می شوند. در اکثر کارخانه ها برای تولید این محصول از جنس آهن، آلومینیوم، مس، برنج و استیل بهره گرفته می شود. از نظر شکل ظاهری می‌ توان سپری ها را به دو دسته سپری لبه گرد و سپری لبه تیز تقسیم‌ بندی کرد. از نظر روش تولید نیز این محصول به دو روش نورد گرم و نورد سرد ساخته می شود. در روش نورد گرم شمش های فولادی درون کوره قرار می گیرند و به آنها حرارت داده می شود. پس از اینکه به درجه مورد نظر رسید، غلتک های نورد اولیه برای کاهش ضخامت و افزایش طول وارد عمل می‌شوند.

در ادامه محصول از غلتک های نورد میانی و نبرد نهایی عبور می کند تا سپری مورد نظر ایجاد شود. در نهایت با توجه به سایزهای معین این محصول برش می یابد. روش نورد گرم توسط دستگاه‌ های پیشرفته انجام می گیرد و بسیار متداول تر از روش های دیگر است. تولید سپری به این روش مقرون به صرفه تر از روش های دیگر می باشد. و به همین دلیل قیمت سپری نورد گرم مناسب تر است. در روش نورد سرد مقطع تیراهن به دو قسمت تقسیم می شود و از هر قسمت یک سپری ساخته می شود. روش نورد سرد رایج نیست و در مواقع ضروری برای ایجاد مقاومت بالا از محصولات این روش استفاده می شود.

 از انواع سپری ها می توان سپری آلومینیومی را نام برد که در سقف های کاذب، حمام و آشپزخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. این سپری ها نیز به دو روش فابریک و پرسی ساخته می شوند که استفاده از سپری آلومینیومی پرسی به دلیل کیفیت پایین توصیه نمی شود. از پر کاربردترین سپری ها می توان سپری آهنی را نام برد که در بازار در دو نوع آهنی فابریک و آهنی نوردی موجود است. پروفیل یا سپری ۵۰۷ از دیگر سپری هاست که در ساخت درب و پنجره کاربرد وسیعی دارد.

سپری آهنی
کاربردهای سپری

کاربردهای سپری

 از سپری ها بیشتر در ساخت درب و پنجره استفاده می شود. علاوه بر صنعت ساختمان سازی از سپری ها در صنایع مختلفی نظیر سدسازی نیز استفاده می گردد. از کاربردهای سپری می توان به ساخت سازه های فلزی، اسکلت فلزی و اسکلت گلخانه ها، ساخت ستون و خرپا، سقف و نماهای شیشه ای و اتصال پل به ستون ها اشاره کرد. تفاوت متریال به کار رفته در ساخت سپری ها باعث شده است تا از هر کدام در یک مکان به خصوص که بازده بالایی خواهد داشت، استفاده کنند.

سایزهای سپری

از استانداردهای به کار گرفته شده در تولید این محصولات می توان به DIN EN 10055، DIN 59051، DIN 1022 اشاره کرد. با توجه به جدول اشتال از استاندارد دین آلمان سایزهای سپری از ۳ سانتی متر شروع می شود. و تا ۱۴ سانتی متر موجود هستند. بر اساس این جدول ارتفاع جان سپری از پشت بال تا انتهای جان همان سایز سپری معرفی شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت نبشی، قیمت ناودانی و قیمت سپری می توانید به برترین مرجع فروش انواع آهن آلات در ایران مراجعه کنید. از سایت ما می توانید قیمت لحظه به لحظه انواع مقاطع فولادی را استعلام کنید و در خرید محصولات خود خیالی آسوده داشته باشید.

جمع بندی

از مهم ترین و پرکاربرد ترین مقاطع فولادی می توان به نبشی، ناودانی و سپری اشاره کرد. در این مطلب با تعریف این سه مقطع فولادی مهم و اشاره به کاربرد و سایزهای آنها تلاش کردیم تا شما با این سه محصول بیشتر آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایز محصولات می توانید به جداول اشتال مراجعه کنید. و اطلاعات کاملی در مورد سایز، وزن و انواع محصولات کسب کنید. قیمت نبشی، قیمت ناودانی و قیمت سپری را می توانید از سایت ما به صورت لحظه به لحظه استعلام کنید.