آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

تفاوت نبشی پرسی و فابریک چیست

تفاوت نبشی پرسی و فابریک
به این مقاله امتیاز دهید

نبشی، نوعی پروفیل شبیه به حرف L انگلیسی است. که دارای دو مقطع مسطح و عمود بر یکدیگر می باشد. و با استفاده از نورد سرد تولید می شود. پس با این حساب نبشی یکی از مقاطع پرکاربرد فولادی و همچنین ضروری ترین پروفیل در پروژه های ساختمانی، صنعتی و عمرانی می باشد. که در دو شکل مرکب و منفرد مورد استفاده قرار می گیرد.

این پروفیل های مهم و کاربردی که جنس آنها از آلیاژ، فولاد کربن، گالوانیزه یا ضد زنگ است. از نظر شکل ظاهری به دوسته کلی نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی و از جهت تولید نیز به دو دسته نبشی پرسی و فابریک تقسیم می شوند.

ما هم می خواهیم بعد از آشنایی با این دو نبشی به تفاوت نبشی پرسی و فابریک چیست، بپردازیم؛ پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

خرید نبشی فابریک

مشخصات نبشی فابریک و پرسی

برای شناسایی نبشی ها از دو پارامتر بال ها و ضخامت استفاده می کنند. به همین خاطر ما می خواهیم در ادامه به بیان مشخصات نبشی فابریک و پرسی بپردازیم.

نبشی فابریک

اگر می خواهید دو نبشی بال مساوی و بال نامساوی را داشته باشید. انتخاب نبشی فابریک گزینه مناسبی است. چراکه از همان ابتدا شمش و یا بیلت فولاد به منظور تولید نبشی وارد خط تولید نورد گرم می شود و تا قبل از سرد شدن در دمای نزدیک به ۱۷۰۰ درجه فارنهایت آن را از عرض خم و در انتها، نبشی را در سایزهای مختلف تولید می کنند. به همین دلیل اصلی ترین کاربرد نبشی فابریک در صنایع صنعتی می باشد.

در این روش ورق فولادی مورد استفاده در تولید نبشی، پیش از سرد شدن و در دمایی نزدیک به ۱۷۰۰ درجه فارنهایت آن را شکل می دهند. یعنی شمش یا بیلت فولاد، از ابتدا به منظور تولید نبشی، وارد خط تولید نورد گرم می‌شود.و در انتها به‌صورت نبشی در سایزهای مختلف خارج می‌شود.

جالب است بدانید که نبشی فابریک را اگر براساس استاندار اروپایی بسازند. به آن نبشی اروپایی می گویند. که اخیرا در کشور ما با استفاده از این استاندارد در تولید نبشی فابریک استفاده می کنند. به همین توانایی بهره بردن از انواع آلیاژهای مختلف فولاد را در تولید نبشی های فابریک دارند.

نبشی پرسی

بعد از آشنایی با نبشی فابریک، بهتر است به سراغ نبشی پرسی برویم. این نبشی برخلاف رقیب خود از روش نورد سرد استفاده می کند. یعنی ماده اولیه این نبشی در دمای نزدیک به دمای محیط برای شکل گرفتن در ضخامت دلخواه، قرار گرفته و بعد از برش برای خم کردن و شکل دادن به آن از دستگاه رول فرمینگ کمک می گیرند.

دستگاه رول فرمینگ به دستگاهی گفته می شود که از تعدادی گیربکس برای قالب بندی ها مختلف تشکیل شده که گیربکس آن تاثیر مستقیمی در مشخص کردن ضخامت و سایز نبشی دارد. این دستگاه که ورق های فولادی را در هر طول و ضخامتی فرم
می دهد، برای شکل دهی نبشی پرسی آن را از عرض خم می کنند و در نهایت با دستگاه رول فرمینگ، شکل نهایی نبشی تولید می شود.

نبشی پرسی که بیشتر در ساختمان سازی استفاده می شود برای تولید آن معمولا از استاندارد آلمان بهره می برند. همچنین بخاطر
محدودیت هایی که در طول دارد فقط توانایی تولید نبشی با بال مساوی به عرض بین ۲۰ تا ۵۰ میلی متری و ضخامت کمتر از ۶ میلی متری است.

نبشی ناب تبریز

کاربرد نبشی پرسی و فابریک

تا اینجا با نبشی پرسی و فابریک آشنا شدیم. تا اینجا صحبت ها میتوان گفت نبشی ها در ایجاد اتصالات مثل اتصالات تیرآهن ها به بیم های باربر، اتصالات ستون ها به صفحات در فوندانسیون اسکلت های فلزی و اتصال پل ها به ستون ها، نقش دارند. همچنین در ساخت سازه های فلزی، ستون، چهارچوب درهای آهنی بزرگ و صنایع دکل سازی نیز از نبشی ها استفاده می شود؛ اما از
نبشی های پرسی بیشتر در ساختمان سازی و از نبشی فابریک در صنایع صنعتی استفاده می شود.

جالب است بدانید یکی دیگر از کاربرد های نبشی پرسی و فابریک که به صورت مشترک است، ساخت ناودان ها است.

تفاوت در قیمت نبشی پرسی و فابریک

یکی از مهم ترین تفاوت های این دو نبشی، تفاوت در قیمت نبشی پرسی و فابریک است. یعنی نبشی های فابریک بخاطر نحوه تولید آنها از کیفیت بالاتری نسبت به نبشی های پرسی برخوردار هستند.

تولید نبشی فابریک و پرسی

یکی دیگر از تفاوت ها که به عنوان اصلی ترین تفاوت این دونبشی به حساب می آید تفاوت در نحوه تولید نبشی فابریک و پرسی است. اما اینکه چه مسئله ای این موضوع را به اصلی ترین مورد تبدیل کرده، در ادامه خواهیم گفت.
در تولید نبشی پرسی از یک ورق فولادی به طول ۶ تا ۱۲ متر استفاده می شود. که از وسط خم شده و شکل می گیرد. پس در ساخت نبشی پرسی دو مرحله وجود دارد: اول پرس می شود. و بعد، آن را برش می دهند و برای شکل دادن نهایی، از دستگاهی به نام رول فرمینگ استفاده می کنند. اما برای نبشی فابریک از روش پرس استفاده شده و در پایان نتیجه کار، یک نبشی شکل دهی شده، خارج می گردد. یعنی در همان ابتدای تولید به آن شکل می دهند، به همین خاطر یکی

تفاوت دیگر در شکل ظاهری آنهاست چراکه نبشی های پرسی لبه های گرد دارند ولی نبشی های فابریک به صورت
لبه های تیز هستند که از این تفاوت در شناخت این دو از هم، استفاده می شود.

آراد آهن، عرضه کننده انواع نبشی در ایران

خب دوستان ما سعی کردیم با پرداختن به تفاوت نبشی پرسی و فابریک و همچنین توضیحاتی از آنها، مهم ترین مواردی را که به شما  در خرید و فروش نبشی کمک می دهد، معرفی کنیم. کارخانجات زیادی در شهرهای مختلفی در ایران به تولید نبشی در ایران می پردازند. از مهم ترین برندهای ایران که با نام شهر آن درآمیخته است میتوان به شهرهایی فعال و باسابقه در زمینه تولید نبشی به نبشی اصفهان، نبشی تهران و نبشی تبریز اشاره کرد.

خرید نبشی

اگر شما قصد خرید نبشی با کیفیت دارید ما میتوانیم نبشی ناب تبریز که یکی از با کیفیت ترین نبشی های تولید شده در ایران است را به شما معرفی کنیم. همچنین از مهم ترین ملاک ها در قیمت نبشی میتوان به مواردی چون قیمت ورق آهن، میزان عرضه تولیدکنندگان، تقاضای بازار برای خرید، نرمی و سفتی نبشی، ضخامت و سایز نبشی ها اشاره کرد. پس اگر مایل به خرید نبشی به صورت آنلاین یا خرید حضوری هستید. و به دنبال یک مرجع فروش نبشی معتبر در این زمینه می گردید. میتوانید روی کمک آراد آهن، عرضه کننده انواع نبشی در ایران حساب کنید تا از قیمت روز نبشی ها باخبر باشید. به نظر شما چه مبحث دیگری در این خصوص وجود دارد که از نظر شما گفته نشده است؟ در این خصوص نظرات خود را با ما در میان بگذارید.