آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

کاشت میلگرد چیست؟

کاشت میلگرد چیست
به این مقاله امتیاز دهید

قیمت میلگرد با توجه به کاربردهای فراوان و اساسی این مقطع فولادی همیشه در ساخت سازه‌های بتنی برای پیمانکاران مطرح بوده است. قیمت آنلاین میلگرد برندهای مختلف داخلی را می‌توانید در سایت آرادآهن مشاهده کنید. شایان ذکر است که در کانال تلگرامی این بازرگانی نیز قیمت میلگرد امروز منتشر خواهد شد.

حتی گاهی پس از تکمیل پروژه‌ نیز، نیاز به استفاده و نصب میلگردهای جدید خواهد شد که به این عملیات اصطلاحاً کاشت میلگرد می گویند. کاشت میلگرد مانند دیگر مراحل ساخت ساختمان باید با رعایت کامل ضوابط و استانداردها انجام گیرد. در این مقاله به صورت مفصل در مورد این عملیات و نکات آن صحبت خواهد شد.

کاشت میلگرد چیست؟

کاشت میلگرد یا آرماتور به عملیاتی گفته می‌شود که در آن پس از سوراخ نمودن قسمت‌هایی از بتن، اقدام به قرار دادن، چسباندن و نصب میلگرد می‌نمایند. البته باید در نظر داشت که این عملیات تنها برای سازه‌های بتنی قابل اجرا خواهد بود. در ضمن هدف از این عملیات تقویت بتن در پروژه‌های تکمیل شده و نیز گسترش، توسعه و اصلاح ابعاد قسمت‌هایی از سازه است. کاشت میلگرد معمولاً در ستون‌ها و یا فونداسیون ساختمان اجرایی خواهد شد.

این عملیات اگر با رعایت اصول و به درستی اجرا شود، می‌تواند به صورت چشم‌گیری در افزایش مقاومت مقطع بتنی مؤثر واقع شود. 

کاشت میلگرد
کاشت میلگرد

در چه شرایطی به کاشت میلگرد نیاز داریم؟

اغلب مواقع بعد از تکمیل پروژه مهندسان متوجه ضعف در قسمت‌هایی از سازه خواهند شد.که معمولاً در این مواقع امکان تخریب پروژه و ساخت مجدد آن یا امکان پذیر نیست و یا با صرف هزینه‌های گزافی همراه خواهد شد. در اینگونه مواقع می‌توان با کاشت میلگرد ضعف قسمت موردنظر را تا حد زیادی بهبود بخشید.

از کاشت میلگرد همچنین در موارد زیر استفاده خواهد شد:

  • به منظور افزایش مقاومت فونداسیون و ستون‌های سازه بتنی
  • توسعه و اضافه نمودن قسمت‌های جدیدی به سازه چون: سقف، ستون، دیوار برشی و …
  • نیاز به استفاده از ورق‌های فلزی برای تکمیل نما ساختمان
  • تقویت سازه به روش ژاکت بتنی
  • نیاز به استفاده و تعبیه صفحات اتصال برای افزودن تیر یا ستون
  • نصب تأسیسات مختلف ساختمان چون کانال‌های کولر و یا داکت سیم‌های برق به ستون و سقف

شایان ذکر است که قیمت آنلاین میلگرد در کانال تلگرامی آرادآهن به صورت روزانه منتشر خواهد شد.

کاشت میلگرد در ستون

معمولاً در مواردی چون نیاز به اتصال تیرهای بتنی به ستون، اتصال قسمت جدیدی به آن و یا افزایش امتداد خود ستون نیاز به کاشت میلگرد در این قسمت از سازه خواهد شد. اما انجام این عملیات کار آسانی نیست.

برای کاشت میلگرد در این قسمت از سازه باید اطلاعاتی کاملی در مورد میلگردها و خاموت‌هایی که قبلاً در داخل ستون نصب شده‌اند، داشت. چرا که در غیر این صورت میلگردها با یکدیگر تلاقی پیدا کرده و کاشت میلگرد با شکست مواجه خواهد شد.

به همین منظور یا باید قبل از ساخت و تکمیل ستون، نقشه و تصویری از میلگردها ثبت و در دست باشد. و از آن برای محاسبه دقیق مکان کاشت میلگرد استفاده کرد و یا با استفاده از آزمون‌هایی چون آلتراسونیک محل دقیق نصب میلگردها را به دست آورد. البته توصیه می‌کنیم به دلیل حساسیت بسیار زیاد در سازه‌های بزرگ به نقشه‌های قبل از اجرای ستون اکتفا نکرده و حتماً آزمون‌های آلتراسونیک را انجام دهید.

در نظر داشته باشید که میلگردها را می‌توان هم به صورت عمودی و هم افقی در ستون‌ها کاشت. برای مشاهده قیمت آنلاین میلگرد به منوی صفحه اصلی سایت آرادآهن مراجعه نمایید.

کاشت میلگرد در بتن

به منظور کاشت میلگرد در قسمت‌هایی از بتن باید تمامی مراحل زیر به دقت انجام گیرد:

  1. آماده سازی: پیش از شروع عملیات باید مکان مورد نظر کاملاً تمیز و محل از هر گونه شن، ریگ، گرد و خاک و … پاکسازی شود.
  2. ارزیابی بتن: پس از اینکه محل آماده شد باید از خشک بودن کامل بتن اطمینان حاصل کرد. البته منظور این است که عمق بتن کاملاً خشک باشد، وگرنه وجود کمی نم بر روی سطح بتن مشکلی ایجاد نمی‌کند.
  3. سوراخ کاری بتن: در این مرحله با استفاده از دستگاه دریل یا مغزه‌گیر بتن سوراخ می‌شود. البته ابعاد سوراخ باید از قبل محاسبه شوند. معمولاً اگر برای کاشت میلگرد از چسب استفاده شود، باید فضای موردنیاز برای چسب را نیز در نظر گرفت و از این رو سوراخی با قطری ۴ تا ۶ برابر قطر میلگرد ایجاد کرد.
  4. پاکسازی سوراخ: در این مرحله ابتدا با دستگاه‌های مخصوص مکش هوا، گرد و خاک‌ها از داخل سوراخ خارج شود و سپس با کمک فرچه‌های سیمی داخل سوراخ تمیز کاری انجام می‌شود. این کار تا پاکسازی کامل سوراخ تکرار خواهد شد.
  5. تزریق چسب: چسب‌های که به منظور کاشت میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولاً از جنس رزین‌های اپوکسی دو جزیی انتخاب شود و با استفاده از تفنگ‌های مخصوصی به داخل سوراخ تزریق خواهند شد.
  6. کاشت میلگرد: در این مرحله بعد از پاکسازی میلگرد از گرد و خاک و آثار زنگ زدگی، آن را به آهستگی می چرخانند و با فشار ملایم در سوراخ فرو می‌کنیم تا کاملاً سطح آن با چسب آغشته شود.

برای اطلاع از قیمت میلگرد برندهای مختلف با شماره‌ی مندرج در سایت تماس بگیرید.

ضوابط کاشت میلگرد 

انجام عملیات کاشت میلگرد نیاز به محاسبات فنی و مهندسی بسیار و در لحاظ قوانین دقیقی است که در صورت سهل انگاری سازه را با خطرات جدی مواجه خواهد کرد. در ادامه به برخی از این ضوابط اشاره خواهیم داشت:

  1. عمق سوراخ، قطر میلگرد، تعداد میلگرد، مقدار چسب مورد نیاز، فاصله‌ی بین هر میلگرد و … باید به صورت دقیق و مطابق با اصول مهندسی و ضوابط تعیین شده محاسبه شود.
  2. فاصله‌ی میان میلگردها باید حداقل از ۵ برابر قطر میلگرد بیشتر در نظر گرفته شود.
  3. در صورتی که میلگرد به منظور امتداد ستون کاشته می‌شود، باید نسبت سطح مقطع آن به سطح مقطع ستون ۰.۸% تا ۸% باشد.
  4. به منظور محافظت از میلگرد کاشته شده در برابر رطوبت و سایر عوامل محیطی باید از پوشش بتنی یا کاوری استفاده نمود.
  5. در عضوهای فشاری باید حداقل از ۴ میلگرد به منظور کاشت داخل خاموت مستطیلی شکل استفاده شود.

مناسب‌ترین قیمت آنلاین میلگرد کارخانجات مختلف کشور را از طریق منوی قیمت میلگرد در سایت آرادآهن مشاهده نمایید.

میلگرد مناسب از کجا بخریم؟

یکی دیگر از نکاتی که برای کاشت میلگرد باید در نظر داشت، استفاده از میلگردهای با کیفیت است. از این رو توصیه می‌کنیم به منظور تأمین این مقطع فولادی حساس تنها به مراکز معتبر مراجعه نمایید و از خرید مقاطع ناشناخته تنها به دلیل مناسب بودن قیمت میلگرد خودداری کنید.

همچنین می‌توانید به منظور سهولت و تسریع بخشی در خرید و تأمین میلگرد مورد نیاز، به صورت آنلاین و یا تلفنی سفارشات خود را در بازرگانی آرادآهن ثبت نمایید. این بازرگانی انواع میلگرد را با تضمین کیفیت و قیمت‌های بسیار مناسب در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای شما ارسال خواهد کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا استعلام قیمت میلگرد امروز با شماره‌ی ۰۳۱۳۴۰۵۵ تماس بگیرید.