آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

تیرآهن لانه زنبوری چیست؟ کاربردها، مزایا و معایب آن را بهتر بشناسید

تیرآهن لانه زنبوری
۵/۵ - (۳ امتیاز)

گسترش شهرنشینی و نیاز جامعه به محل سکونت و کسب وکار باعث شد تا توجه فراوانی نسبت به ساخت ساختمان‌ها صورت گیرد. ارزش یافتن ملک به مرور زمان و افزایش تدریجی قیمت ساختمان‌ها، سازندگان را به سمت احداث ساختمان‌های چندین طبقه سوق داد تا در زمینی با مساحت کم، منازل بیشتری ساخته بسازند. در این بین سازه فولادی یکی از پرکاربردترین روش‌های مرسوم در ساختمان سازی می‌باشد که در دهه‌های  اخیر دستخوش تغییرات متعددی شده است. یکی از بارزترین تغییرات بعمل آمده، استفاده از تیرآهن لانه زنبوری بوده است که به عنوان تیرهای فرعی و یا بعضاً اصلی استفاده می‌گردد. در ادامه این مقاله از آراد آهن به بررسی تیرآهن لانه زنبوری و کاربردها، مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

تیرآهن لانه زنبوری

یکی از موارد پر استفاده در امر ساختمان سازی، تیرآهن لانه زنبوری یا تیرآهن شبکه می‌باشد. این نوع از تیرآهن دارای شبکه‌های شش ضلعی شبیه به لانه زنبور می‌باشد. هدف اصلی از ساختن تیر با حفره‌های متعدد این است که علاوه بر کاهش وزن تیر و تغییر شکل، کمترین کمان خمشی را متحمل شود. این نوع تیرآهن از طریق دو فرآیند سرد (کوپال) و گرم (نوبل) تولید می‌شود. در روش سرد، ابتدا شبکه‌های شش ضلعی بر روی جان تیر معمولی ترسیم شده، سپس توسط پرس یا گیوتین برش می‌خورد. در روش گرم نیز در ابتدا بر روی خطوط ترسیم شده مربوط به شبکه‌ها بر روی جان تیرآهن، محل برش خوردن مشخص شده و سپس قسمت‌های بالایی و پایینی تیرآهن کمی جابجا شده تا با قرار گرفتن لبه‌ها روی هم، شبکه‌های ترسیم شده ایجاد شوند. در انتها برای جلوگیری از افت کیفیت و افزایش استحکام تیرآهن حفره‌های موجود را با ورق پر می‌کنند.

کاربرد تیرآهن لانه زنبوری

این نوع از تیرآهن با توجه به نحوه اجرای سقف‌های متشکل از تیرچه و بلوک که یکی از مرسوم‌ترین روش‌های ممکن است، در بتن مدفون می‌گردد. بتن موجود می‌تواند موجب افزایش ویژگی‌های منحصر به فردی روی تیر شود و عیوب‌ حاصل شده در این نوع تیرها که بدون استفاده از بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد، اعم از ناپایداری پیچشی و مقاومت برشی را به‌طور چشمگیری کاهش دهد. عمدتاً از تیرآهن‌های لانه زنبوری به عنوان عناصر سقفی، طاق قوسی، و یا ستون در سازه‌های ساختمانی استفاده می‌گردد.

مزایا تیرآهن لانه زنبوری

  • تبدیل تیر معمولی به تیر لانه زنبوری موجب افزایش ممان اینرسی و مدول مقطع تیر می‌شود که در نتیجه تیرآهن مقاوم‌تر خواهد شد.
  • می‌توان از فضاهای خالی موجود در تیرآهن به منظور عبور لوله‌های برق، آب و… استفاده کرد.
  • یکی از مهم‌ترین مزیت‌های موجود برای این نوع از تیرآهن‌ها، ایجاد ممان اینرسی خوبی حول محور تیر می‌باشد که موجب افزایش ارتفاع تیر و ایجاد فاصله بال‌ها از محور خنثی می‌شود.
  • کاهش وزن تیرآهن باعث می‌شود که وزن مرده ساختمان کم شود و این امر باعث می‌شود تا وزن کمتری به عناصر اصلی ساختمان مانند ستون‌ها وارد شود. 
  • صرفه جویی در مصرف فولاد موجب کاهش هزینه‌های تولید و در نتیجه ساخت و ساز ساختمان و یا سازه فلزی می‌شود.
  • انتقال بار تیرهای لانه زنبوری به سایر عناصر باری بهتر از دیگر مقاطع نورد شده می‌باشد.
  • در این نوع از تیرآهن علاوه بر قابلیت انعطاف پذیری بالا، می‌توان عمق تیرآهن را با میزان تحمل بار تطبیق داد. 

معایب تیرآهن لانه زنبوری

  • از تیرآهن لانه زنبوری در ساختمان‌های دارای اسکلت فلزی به صورت پل ممتد و یا فقط در یک دهانه استفاده می‌شود.
  • کاهش مساحت در ناحیه جان تیرآهن لانه زنبوری یکی از نقاط ضعف این نوع از تیرآهن می‌باشد.
  • استفاده از تیرآهن لانه زنبوری ضریب ایمنی یا اطمینان کمتری نسبت به سایر تیرآهن‌ها با مقاطع دیگر دارد.
  • تمرکز تنش در گوشه‌های شبکه‌ها در جان تیرآهن بسیار حائز اهمیت است. بنابراین طراحی و بهینه سازی مناسب موجب کاهش خسارات در زمان زلزله و یا دیگر آسیب‌ها می‌شود.
  • اتصالات نامناسب حین نصب این نوع تیرآهن ممکن است باعث عدم انتقال نیروی مناسب و مطلوب شود که در نتیجه باعث کاهش مقاومت تیر می‌شود. بنابراین رعایت استانداردها و بازرسی هنگام جوشکاری بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
  • هنگامی که تمرکز بار در قسمت‌هایی از ساختمان بیشتر است، امکان پدیده لهیدگی جان در شبکه‌های برش خورده تیر بیشتر است که بهتر است از تیرآهن لانه زنبوری دوبل استفاده نمود.
  • گسیختگی نیز یکی دیگر از معایب این نوع تیرآهن است که در انوع مختلفی مانند انحنا و شکست ممکن است رخ دهد.

نحوه ی خرید تیرآهن زنبوری از آرادآهن

جهت استعلام قیمت تیرآهن زنبوری به سایت آراد آهن مراجعه نمایید و پس از تماس تلفنی از طریق شماره تماس ۳۴۰۵۵-۰۳۱ و گرفتن تاییدیه قیمت از کارشناسان فروش سفارش خرید خود را ثبت نمایید.