آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

انواع ناودانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

انواع ناودانی
به این مقاله امتیاز دهید

ناودانی جزو پروفیل‌های باز بوده و کاربردهای زیادی در ساختمان سازی بخصوص برای ساخت پایه و قاب‌ها و سازه‌ها دارد. شکل ظاهری ناودانی، مناسب ساخت و ساز و استفاده در تمامی سازه‌ها از جمله ساختمان‌های صنعتی و… می‌باشد. ناودانی‌ها از نظر شکل هندسی به شکل حرف U انگلیسی تولید می‌شوند. همچنین ناودانی‌ها دارای زاویه گرد بوده و دو بال هم دارند که به صورت عمود بر هم قرار می‌گیرند. سطح مقطع ناودانی نیز به صورت افقی قرار گرفته و به آن جان می‌گویند. ناودانی‌ها جنس‌های مختلف و اندازه‌های متفاوتی دارند. حتی اشکال مختلفی نیز در آن‌ها وجود دارد. در این مطلب از آراد آهن در مورد این که انواع ناودانی چیست و چه کاربردهایی دارد، صحبت می‌کنیم و انواع آن‌ها را به تفکیک شکل و اندازه به شما معرفی می‌کنیم.

معرفی ناودانی و انواع آن 

ناودانی‌ها را به دو صورت برش خورده و شاخه‌ای تولید می‌کنند و قطعات کوچکتر آن را نیز گل میخ می‌نامند. طبقه بندی ناودانی‌ها را با دو مشخصه طول بال و ضخامتش انجام می دهند. در ناودانی‌ها دو سطح مقطع عمود برهم را بال می‌نامند. به طور کلی دسته بندی ناودانی‌ها بر اساس موارد مختلفی است که در ادامه به انواع این دسته‌بندی‌ها اشاره می‌کنیم:

 انواع ناودانی بر اساس شکل بال

انواع ناودانی را ابتدا از نظر شکل بال به ۲ دسته تقسیم‌بندی می‌کنند. شکل UPE و UNP . شکل بال‌ها در نوع UPE صاف بوده و به شکل موازی قرار گرفته‌ است. این در حالی‌ است که بال‌ها در نوع UNP به شکل مخروطی طراحی شده‌اند. هر دوی این ناودانی‌ها جزو ناودانی‌های مشبک هستند که در مورد آن‌ها توضیح می‌دهیم.

در کنار این دو مدل نوع دیگری از ناودانی وجود دارد که به آن ناودانی اروپایی می‌گویند و آن را با UNP می‌شناسند. فرق این ناودانی با دو مدل قبلی این است که مدل اروپایی ضخیم‌تر و سنگین‌تر بوده و در پروژه‌های بسیار بزرگ و صنعتی استفاده می‌شود.

انواع ناودانی‌ بر اساس شکل ظاهری

از نظر شکل ظاهری ناودانی‌ها در دو طرح ساده و مشبک تولید می‌شوند. شکل ساده آن را جهت ساخت پل‌های باربر استفاده می‌کنند. ناودانی ساده را در اندازه‌های ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴و ۱۶ تولید کرده و ارتفاعشان نیز می‌تواند متفاوت باشد اما به طور معمول ارتفاع از ۳۰ میلی‌متر تا ۴۰۰ میلی‌متر متغییر خواهد بود.

از ناودانی‌هایی که شکل مشبک دارند، جهت تولید انواع قفسه‌های فولادی استفاده می‌کنند. این نوع ناودانی همان‌طور که بیان کردیم دارای دو نوع UPE و UNP است که تنها از نظر شکل بال باهم متفاوت هستند.

روش‌های تولید ناودانی

برای تولید ناودانی‌ها دو روش وجود دارد. روش اول روش پرسی و روش دوم روش فابریک است. روش اول جزو روش‌های قدیمی تولید بوده و کمتر از آن استفاده می‌کنند. اما روش فابریک جدیدتر بوده و کم کم جایگزین روش اول شده است. 

در روش تولید ناودانی به صورت پرسی، فولاد را با کمک دستگاهی به نام رول فرمینگ شکل داده و در نهایت به شکل ناودانی در می‌آورند. اما در روش دوم از همان مرحله‌ ابتدایی تولید به صورت ناودانی خارج می‌شود و به دو صورت ناودانی نورد سرد و ناودانی نورد گرم دسته‌بندی می‌شود.

استاندار تعریف شده برای تولید ناودانی

برای تولید ناودانی‌ها استاندار خاصی تعریف شده است. استاندارد‌های UPE و  UNP این دو استاندارد در شکل بال با هم متفاوت هستند. 

استاندارد UPE نشان‌ دهنده بال‌های موازی در ناودانی است و به با علامت اختصاری حرف C آن را نشان می‌دهند. در ماقبل استاندارد UNP نشان دهنده بال‌های مخروطی شکل ناودانی بوده و با علامت اختصاری حرف U نشان می‌دهند. 

این دو استاندارد مخصوص داخل کشور ایران است و طبیعتا نوع آن برای کشورهای مختلف متفاوت است. این ناودانی‌ها را به دو صورت ۶ متری و ۱۲ متری تولید و روانه بازار می‌کنند.

کاربرد ناودانی

 ناودانی‌ها اگرچه شکل و طرح متفاوتی دارند و از جنس‌های مختلفی نیز تولید شده‌اند؛ اما از آن‌ها در موارد زیادی استفاده می‌شود. این استفاده‌ها شامل موارد زیر هستند.

  • ماشین آلات
  • چارچوب
  • ترمیم بناهای معماری
  • ساختمان
  • تجهیزات ساخت و ساز
  • تشکیلات دریایی
  • کاربرد در تیر و ستون های ساختمانی
  • ساخت خرپاها
  • اسکلت کامیون
  • تجهیزات ساخت‌وساز

قیمت ناودانی‌ به چه مواردی بستگی دارد؟

برای تولید ناودانی‌ها از جنس‌های مختلفی استفاده می‌شود، اما به طور معمول آن‌ را از گالوانیزه، آلومینیوم و استیل ضد زنگ تولید می‌کنند و نهایتا ناودانی آهنی که یکی از پر مصرف ترین انواع ناودانی است . خود ناودانی‌های گالوانیزه نیز انواعی مانند فولاد کربنی، کمپوزیت پلیمری و فولاد ضد زنگ دارند. هر کدام از این موارد بسته به وزنشان قیمت مختلفی‌ هم دارند. باتوجه به مواردی که گفته شد؛ حتما متوجه شده‌اید که جنس و وزن ناودانی دو معیار تاثیر گذار بر قیمت تمام شده هستند. برای کسب اطلاع در مورد قیمت انواع ناودانی می توانید به دسته بندی این محصولات در سایت آراد آهن مراجعه کنید.