آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

مشخصات نبشی + جدول اشتال نبشی

جدول اشتال نبشی
۵/۵ - (۹ امتیاز)

آراد آهن مرکز فروش آهن آلات کارخانه جات معتبر به قیمت درب کارخانه. 

برای مشاهده لیست قیمت نبشی بر روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید .

جدول اشتال نبشی مرجعی کامل و معتبر در سطح جهان به شمار می‌رود که مهندسان عمران، طراحان و غیره برای اطلاع دقیق از مشخصات نبشی به آن مراجعه می‌کنند. بدون شک می‌دانید که نبشی‌ها جز پرکاربردترین مقاطع فولادی به شمار می‌روند و از این رو اطلاع از مشخصات نبشی برای بسیاری از مهندسان و پیمانکاران از اهمیت بالایی برخوردار است.

در جدول اشتال نبشی نه تنها وزن این مقطع فولادی، بلکه دیگر مشخصات نبشی هم درج شده است. با این وجود شاید استفاده از جدول اشتال نبشی برای برخی از کاربران پیچیده به نظر برسد. در ادامه این مطلب پس از آشنایی بیشتر با مشخصات نبشی؛ به نحوه استفاده از اطلاعات جدول اشتال نبشی خواهیم پرداخت.

مشخصات نبشی

آشنایی بیشتر با نبشی

از اصلی‌ترین مشخصات نبشی این است که از نظر ظاهری شکلی شبیه به حرف انگلیسی L دارد. این مقطع فولادی از دو ضلع تشکیل شده است که بر هم عمود هستند و از انواع پروفیل‌های فولادی باز به شمار می‌رود. در جدول اشتال نبشی هم به مشخصات اضلاع این مقطع فولادی اشاره شده است. باید بدانید که به هر کدام از این اضلاع نبشی، بال گفته می‌شود.

اندازه بال‌ها از مهم‌ترین مشخصات نبشی است؛ چرا که روی وزن نهایی آن اثر می‌گذارد. به همین دلیل در جدول اشتال نبشی هم ستون‌هایی برای درج سایز بال‌ها در نظر گرفته‌اند. از سوی دیگر نبشی‌ها را براساس اندازه بال‌ آن‌ها، در دو نوع اصلی بال مساوی و بال نامساوی تقسیم بندی می‌کنند.

مشخصات نبشی بال مساوی

با دقت در جدول اشتال نبشی می‌توانید متوجه بال مساوی یا بال نامساوی بودن آن شوید. نبشی‌های بال مساوی دارای ضلع‌هایی کاملا مساوی و هم اندازه هستند. مشخصات نبشی بال مساوی به گونه‌ای است که در ایران برای ساخت سازه‌های عمرانی بیشتر از نوع نبشی بال نامساوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در نقشه‌های ساختمانی برای نمایش مشخصات نبشی بال مساوی در کنار حرف اختصاری این پروفیل که L است، به طول و ضخامت بال‌ها اشاره می‌شود. به این ترتیب، پس از حرف L، طول بال و سپس ضخامت آن براساس جدول اشتال نبشی نوشته می‌شود. برای مثال علامت اختصاری L 100*4 روی نقشه‌های عمرانی به خوبی مشخص می‌کند که باید مشخصات نبشی بال مساوی چگونه انتخاب شود.

به بیان ساده‌تر، این عبارت نشان می‌دهد که باید از پروفیلی در این موقعیت از ساختمان استفاده کرد که طول بال‌هایی برابر با ۱۰۰ میلی‌متر و ضخامتی معادل با ۴ میلی‌متر داشته باشد. در نظر داشته باشید که این مشخصات باید حتما در جدول اشتال نبشی دیده شوند، در غیر این صورت ابعاد درخواست شده استاندارد نخواهد بود و بهتر است که در پروژه مورد استفاده قرار نگیرد.

روشی ساده تر برای محاسبه وزن نبشی

مشخصات نبشی بال نامساوی

بشی‌های بال نامساوی، نوع دیگری از این پروفیل فولادی هستند که کاربرد کمتری در صنعت ساخت و ساز دارند. با این وجود مشخصات نبشی بال نامساوی به گونه‌ای در نظر گرفته می‌شود که در برخی از قسمت‌های ساختمان می‌تواند به عنوان یک عضو باربر نقش اساسی را ایفا کند.

مشخصات نبشی بال نامساوی، به دلیل برابر نبودن اندازه دو ضلع آن، برخلاف مشخصات نبشی بال مساوی با سه عدد نمایش داده می‌شود. اگر به جدول اشتال نبشی هم مراجعه کنید، برای هر کدام از بال‌های این دسته از نبشی‌ها طول‌های متفاوتی نوشته شده است. بنابراین اگر روی نقشه عبارت L 80*40*6 دیده شد، نشان دهنده مشخصات نبشی بال نامساوی است که هر کدام از بال‌های آن اندازه‌ای برابر با ۴۰ و ۸۰ میلی‌متر دارند و ضخامت کلی نبشی هم ۶ میلی‌متر است.

باید بدانید که علاوه بر این دو نوع، نبشی‌ها براساس فرایند تولید و غیره هم در دسته‌های دیگری تقسیم‌بندی می‌شوند که آشنایی با آن‌ها برای تمام افراد فعال در بازار آهن و فولاد کشور لازم است. از این رو در ادامه به معرفی مختصر آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع نبشی از لحاظ جنس

نبشی‌ها از جنس‌های مختلفی مثل: آهن، گالوانیزه، پی‌وی‌سی، استیل و غیره تولید می‌شوند. هر کدام از این مقاطع ویژگی‌های متفاوتی پیدا می‌کنند و در نتیجه کاربردهای مختلفی هم دارند. در ادامه نگاهی به بعضی از انواع این مقاطع خواهیم داشت:    

نبشی آلومینیوم

مشخص است که این نوع پروفیل را از آلومینیوم تولید می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید فلز آلومینیوم بسیار سبک است. در عین حال مقاومت بالایی هم در برابر خوردگی و پوسیدگی دارد. به‌علاوه، از قابلیت جوش‌پذیری هم برخوردار است. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند که از این نوع نبشی در صنایع بسیاری مثل: صنعت ساخت‌وساز شهری و عمرانی، صنعت هوایی، دریایی، برق و غیره  استفاده شود. البته به دلیل ظاهر زیبا و براق، این نوع پروفیل در اجرای دکوراسیون هم به کار می‌رود.

نبشی گالوانیزه

این نوع از مقاطع یک پوشش از جنس روی دارند. این پوشش آن‌ها در برابر خوردگی، زنگ‌‌زدگی و غیره بسیار مقاوم می‌کند. به همین دلیل معمولا از آن در مکان‌هایی که میزان رطوبت بالاست، بیشتر استفاده می‌شود. البته این مقاطع در صنعت برق برای تولید ساپورت یا محافظ انواع کابل هم کاربردهای زیادی دارد. پروفیل‌های گالوانیزه به دو روش تولید می‌شوند. در روش اول طی فرایند گالوانیزاسیون پروفیل آهنی را گالوانیزه می‌کنند. در روش دوم با فرمینگ ورق‌های گالوانیزه این مقطع را تولید می‌کنند. از آن‌جایی که شکل‌دهی به ورق‌های گالوانیزه کار آسانی نیست، روش دوم چندان مرسوم نیست.

برای آشنایی بیشتر به لینک نبشی گالوانیزه و کاربردهای آن مراجعه کنید.

نبشی استیل

این پروفیل‌ها از ورق استینلس یا همان فولاد ضدزنگ، ساخته می‌شوند. این مقاطع مقاومت و کیفیت بسیار بالایی دارند. این موضوع روی قیمت آن‌ها هم اثر می‌گذارد. به همین دلیل تنها در موقعیت‌های بسیار خاص که احتمال زنگ‌زدگی و خوردگی بسیار بالا است، از این نوع پروفیل استفاده می‌شود. برای مثال در صنعت نفت و گاز، کشتی‌سازی و غیره. 

بد نیست بدانید که پروفیل‌های استیل هم بیشتر به روش فابریک تولید می‌شوند. چرا که ورق‌های استینلس بسیار انعطاف‌پذیر و ارتجاعی هستند و تولید آن‌ها به روش فرمینگ بسیار دشوار است. ویژگی‌های دیگر این نوع پروفیل استحکام زیاد و جوش‌پذیری بالای آن است.

نحوه تولید این پروفیل‌ها روی کیفیت و کارایی آن‌ها اثر می‌گذارد. به طور کلی این مقاطع فولادی به دو روش فابریک و پرسی تولید می‌شوند:

پرسی

در این روش ابتدا ورق‌های سیاه فولادی را در ابعاد مشخصی برش می‌دهند. سپس این ورق‌ها توسط دستگاهی به نام فرمینگ خم شده و به شکل نبشی فرم داده می‌شوند.  

فابریک

در این روش شمش فولادی را در کوره‌هایی با دمای بسیار بالا حرارت می‌دهند تا حالتی نیمه ذوب پیدا کنند. سپس آن‌ها را از زیر دستگاه‌های مخصوصی به نام نورد عبور می‌دهند تا در نهایت شکلی شبیه به V یا L پیدا کنند. کیفیت و دقت مقاطعی که با این روش تولید می‌شوند، بسیار بالا است. به همین دلیل قیمت بالاتری هم در مقایسه با پروفیل‌های پرسی دارند.
 
مشخصات نبشی بال مساوی

نبشی اسپیرال

نبشی اسپیرال نوع دیگری از این پروفیل فولادی است که اندازه بال‌های آن برابر است. از مهم‌ترین مشخصات نبشی اسپیرال که باعث تمایز آن با نبشی بال مساوی می‌شود، وزن سبک آن است. به علاوه با سایزی بین ۳*۲۰*۲۰ تا ۵*۵۰*۵۰ تولید می‌شود. مشخصات اسپیرال‌ها هم در جدول اشتال نبشی بال مساوی درج شده است.

نبشی لقمه

پروفیل‌های Lشکل معمولا به صورت شاخه‌هایی با طول مشخص تولید می‌شوند؛ اما گاهی در پروژه نیاز به استفاده از پروفیل با ابعاد کوچکتری می‌شود. در این مواقع، پروفیل را در ابعاد مورد نیاز مشتری برش می‌دهند. به این پروفیل‌های برش داده شده، نبشی لقمه می‌گویند.

 

آراد آهن مرکز فروش آهن آلات کارخانه جات معتبر به قیمت درب کارخانه. 

برای مشاهده لیست قیمت نبشی بر روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید .

نبشی سبک و سنگین و مشخصات آنها

برای ساخت پروفیل‌های فولادی استانداردهای در نظر گرفته می‌شود. ابعاد و وزن این پروفیل‌ها باید در محدوده استاندارد باشد تا بتوان از آن‌ها استفاده کرد. اگر این پروفیل‌ها با کمترین وزن تعریف‌شده در استاندارد تولید شوند، نبشی سبک نام می‌گیرند. مشخص است که این مقاطع مقاومت چندان زیادی ندارند. به همین دلیل تنها در موقعیت‌های کم فشار پروژه مورداستفاده قرار می‌گیرند.

در مقابل، اگر ابعاد پروفیل موردنظر کاملا مطابق با استانداردهای جهانی تولید شود، کیفیت و وزن بالاتری پیدا می‌کند. این نوع مقطع به نام نبشی سنگین شناخته می‌شود و مقاومت بالاتری هم دارد.

 نحوه محاسبه تحمل بار نبشی

میزان مقاومت نبشی در برابر بار وارده رابطه مستقیمی با ابعاد و وزن آن دارد. برای محاسبه تحمل بار این پروفیل شما می‌توانید از دو روش استفاده کنید. در روش اول کافی است که از فرمول زیر کمک بگیرید:
میزان و تحمل بار نبشی = وزن نبشی × ضخامت دو بال × طول دو بال 
در روش دوم می‌توانید از جدول تحمل بار نبشی استفاده کنید. در این جدول مشخص شده است که هر پروفیل با وزن، ضخامت و ابعاد مشخص تا چه میزان استحکام دارد. 

 نبشی کشی ساختمان و نحوه اجرای آن

اگر دیوارهای خارجی آجری باشند، برای تضمین استحکام آن‌ها باید نبشی‌کشی انجام شود. این کار حساس و مهم به یکی از دو روش زیر اجرا می‌شود:
می‌توان قبل از عملیات بتن‌ریزی ستون‌ها، پلیت‌هایی را برای نصب این پروفیل‌ها مشخص کرد.
می‌توان این مقاطع را روی ستون‌ها وصل کرد. سپس میلگردهای طولی را از یک طرف به نبشی‌ها و از طرف دیگر به میلگردهای عرضی جوش داد. 
 

وزن نبشی

تفاوتی ندارد که نبشی از نوع بال مساوی باشد یا بال نامساوی، در هر صورت وزن از مهم‌ترین مشخصات نبشی است که باید به صورت دقیق محاسبه و تعیین شود. چرا که این مشخصه نه تنها روی قیمت نبشی اثر می‌گذارد، بلکه هزینه‌های حمل و نقل آن را هم مشخص خواهد کرد. مسلم است که هرچه وزن این پروفیل بیشتر باشد، نیاز به پرداخت هزینه‌های بیشتری برای حمل آن خواهید داشت.

در نظر داشته باشید که وزن پروفیل‌های فولادی، علاوه بر این‌که در تعیین قیمت آن‌ها نقش دارد، مشخص کننده میزان مقاومت و استحکام پروفیل در برابر نیروها و فشارهای وارده هم هست. در واقع اگر چه دیگر مشخصات نبشی در هنگام نقشه‌کشی و غیره در نظر گرفته می‌شوند؛ اما ملاک اصلی وزن نبشی است که مشخص می‌کند این پروفیل مناسب استفاده در این بخش از پروژه هست یا نه.

یکی از راه‌های اطلاع از وزن این پروفیل، مراجعه به جدول اشتال نبشی است که در آن وزن به عنوان یکی از ستون‌های مشخصات نبشی دیده می‌شود. جالب است بدانید که در جدول اشتال نبشی، وزن هم براساس هر متر از این پروفیل و هم براساس هر شاخه ۱۲ متری از آن درج شده است.

هم‌چنین، برای محاسبه وزن نبشی می‌توان از فرمول‌ها هم استفاده کرد. با این وجود به دلیل سخت بودن محاسبه، بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند که از جدول اشتال نبشی برای این کار استفاده کنند. در ادامه به هر دو روشی که می‌توان به کمک آن‌ها وزن را براساس مشخصات نبشی به دست آورید، خواهیم پرداخت.

به دست آوردن وزن با جدول اشتال نبشی

جدول اشتال نبشی یکی از ده‌ها جداولی است که در کتاب خانم مارتا اشنایدر بورگر پیدا می‌شود. این مهندس ساختمان آلمانی در سال ۱۹۳۸ کتاب جداول اشتال را تدوین کرد تا مهندسان، طراحان و معماران از آن به عنوان یک مرجع معتبر برای به دست آوردن مشخصات مقاطع فولادی مختلف استفاده کنند. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که برای محاسبه وزن یا مساحت این مقاطع فولادی از فرمول‌ها استفاده کرد.

جدول اشتال نبشی هم با ستون‌های مختلف و مطابق با استانداردهای ساختمان سازی آلمان تدوین شده است. در این جدول جزیی‌ترین مشخصات نبشی از جمله: اندازه بال‌ها، ضخامت، شعاع خمیدگی، وزن، سطح مقطع، گشتاور مقاوم و غیره دیده می‌شود. در نظر داشته باشید که برای هر کدام از انواع نبشی بال مساوی یا بال نامساوی جدول اشتال نبشی جداگانه‌ای تدوین شده است.

آموزش استفاده از جدول اشتال نبشی

نبشی‌ در سازه‌ها وظیفه مقاومت در برابر نیروهای وارده بر دیوارها و دیگر بخش‌های ساختمان را برعهده دارد. از نظر ظاهری مشخصات نبشی به گونه‌ای طراحی شده است که به عنوان یک تکیه‌گاه برای استفاده در نقاط اتصال مصالح مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

مسلم است که فشار وارده در هر کدام از بخش‌های مختلف سازه متفاوت است. از این رو باید مشخصات نبشی مناسب برای این قسمت‌ها را به دست آورد که در برابر نیروها مقاومت لازم را داشته باشد. برای این کار باید میزان لنگری را که روی بال نبشی فشار می‌آورد، محاسبه کرد. در یکی از ستون‌های جدول اشتال نبشی می‌توانید نیروی لنگر را مشاهده کنید.  

حالا این سوال مطرح است که با کمک جدول اشتال نبشی چگونه می‌توان وزن این پروفیل را محاسبه کرد. برای به دست آوردن وزن این مقطع فولادی باید مشخصات ابعادی آن را مثل ضخامت و اندازه بال‌ها تعیین کرده و آن‌ها در سطر جدول اشتال نبشی پیدا کنید. سپس براساس آن‌ها به ستون وزن در جدول مراجعه کنید. اگر قصد سفارش نبشی با طول شاخه‌هایی کمتر از ۱۲ متر را دارید، می‌توانید با یک ضرب ساده به وزن آن دست پیدا کنید. کافی است که از فرمول زیر کمک بگیرید:

وزن یک شاخه نبشی= طول یک شاخه نبشی برحسب متر * وزن یک متر از آن در جدول اشتال نبشی

محاسبه وزن نبشی با کمک فرمول

ممکن است در برخی از مواقع به جدول اشتال نبشی دسترسی نداشته باشید، در این مواقع می‌توان با کمک فرمول‌ها و مشخصات نبشی، وزن آن را محاسبه کرد.

برای محاسبه وزن نبشی از فرمول زیر استفاده کنید:

مجموع اندازه بال‌ها (میلی متر) * ضخامت (میلی‌متر) * ۷.۸ * طول نبشی (متر) = وزن نبشی (گرم)

عدد ۷.۸ که در این فرمول به کار رفته، چگالی آهن است. در نظر داشته باشید که عدد به دست آمده از این فرمول، برخلاف اعداد درج شده در جدول اشتال نبشی کاملا دقیق نیستند.

جدول اشتال نبشی

روشی ساده‌تر برای محاسبه وزن نبشی

مشخصات نبشی روی وزن آن اثر می‌گذارند و از آن‌جایی که قیمت نبشی براساس وزن آن محاسبه می‌شود، باید قبل از خرید حتما مشخصات نبشی موردنظر خود را به دست آورید. برای این کار می‌تواند از جدول اشتال نبشی کمک بگیرید یا این از فرمول‌ها استفاده کنید. اگر نیاز به اعداد کاملا دقیقی دارید، توصیه می‌کنیم به سراغ جدول اشتال نبشی بروید؛ اما اگر از نبشی‌های پرسی استفاده می‌کنید و تنها به دست آوردن حدود وزن پروفیل هم برای شما کافی‌ست، فرمول‌ها را مورد استفاده قرار دهید.

اگر به دنبال روش دیگری برای محاسبه وزن نبشی هستید، می‌توانید به سایت آرادآهن و صفحه محاسبه وزن نبشی مراجعه کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید. به این ترتیب بدون نیاز به جدول اشتال نبشی می‌توانید اطلاعات موردنظر خود را به دست آورید. در این سایت همچنین می‌توانید قیمت انواع مقاطع فولادی از جمله نبشی‌ها را هم مشاهده کرده و در صورت تمایل سفارش خرید خود را ثبت کنید.

آراد آهن مرکز فروش آهن آلات کارخانه جات معتبر به قیمت درب کارخانه. 

برای مشاهده لیست قیمت نبشی بر روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید .

کارخانه های تولید نبشی در ایران 

در داخل کشور تولیدکنندگان موفق زیادی این مقطع فولادی را تولید می‌کنند. در بین آن‌ها، کارخانجات زیر در صدر بهترین‌ها قرار دارند: 

• کارخانه فولاد ناب تبریز

• کارخانه ذوب آهن اصفهان

• کارخانه فولاد سازان سپاهان

• کارخانه فولاد شکفته مشهد

• کارخانه فولاد کوهپایه 

• کارخانه آریان فولاد