آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

همه چیز درباره میلگرد آجدار و گریدهای آن

میلگرد آجدار چیست
به این مقاله امتیاز دهید

میلگرد آجدار یکی از آهن آلاتی است که کاربرد زیادی در ساختمان سازی و ساخت سازه‌های بتنی دارد. معمولا این محصولات به صورت شاخه‌ای و کلاف وارد بازار می‌شوند. میلگرد آجدار را بر اساس استانداردهای مختلف تولید میکنند. در زمان انتخاب و خرید مشتریان باید با این استانداردها و البته انواع میلگرد آجدار آشنا شوند. این اجازه می‌دهد که در نهایت محصول متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید. د
ر پروژه‌های ساخت و ساز مختلف باید با توجه به محاسبات انجام شده توسط افراد متخصص روند انتخاب و خرید میلگرد آجدار را انجام دهید. اما قطعاً قبل از خرید، داشتن آشنایی با مفاهیم اولیه در مورد میلگرد آجدار می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. در ادامه متخصصین ما در سایت آراد آهن اطلاعات و تجربیات خود در این زمینه را با شما در میان خواهند گذاشت.


معرفی میلگرد آجدار


از آنجایی که مقاومت بتن در برابر نیروهای کششی بسیار پایین است. برای بالا بردن استحکام آن از میلگردها استفاده می‌کنند. از آنجایی که میلگردهای آجدار بیشترین استفاده را در صنایع ساختمانی دارد. قیمت آنها روی هزینه تمام شده ساختمان تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

طبق استاندارد مرسوم در بازار میلگرد آجدار در سه گروه A2 تا A4 در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. تفاوت این نمونه‌ها به شکل ظاهری و میزان آج‌های آنها باز می‌گردد. البته این محصولات دارای سایز بندی متفاوتی هستند. که بسته به نظر کارشناس و طراح سازه باید از میلگرد متناسب با نیاز خود استفاده کنید. از سوی دیگر میلگردهای آجدار با توجه به شکل ظاهری خود به سه دسته یکنواخت، مرکب و دوکی تقسیم می‌شود.
ویژگی‌های میلگرد آجدار
انواع مختلف میلگرد آجدار دارای ویژگی‌های مختلفی هستند و همین خصوصیات متفاوت است. که به ما امکان می‌دهد از آنها در شرایط مختلف استفاده کنیم. هر کدام از انواع میلگرد آجدار A2، A3 و A4 دارای ویژگی‌های مختلف هستند که در ادامه با جزئیات بیشتری این موارد را با هم بررسی خواهیم کرد.


• میلگرد آجدار A4


این نمونه میلگرد در دسته آهن آلات سخت قرار می‌گیرد و شکل ظاهری آج‌های آن مرکب می‌باشد. وجود این شکل ظاهری روی آج‌ها باعث شده که آنها نسبت به سایر نمونه‌های میلگردهای آجدار متفاوت باشند. قیمت این محصولات از میلگرد A2 و A3 بیشتر است، اما نباید فراموش کرد که به کارگیری آنها باعث کاهش وزن نهایی سازه خواهد شد و استحکام بیشتری نسبت به دیگر نمونه‌ها دارند.

  • میلگرد آجدار A3

 آج‌های ایجاد شده روی این محصولات به شکل هشتی، هفتی یا جناقی است و از نظر مقاومت نسبت به میلگردهای  A2 برتری دارند. میزان تنش گسیختگی در این میلگردها ۶۰۰۰ و تنش سیلان در آنها ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می‌باشد. نکته قابل توجه این است که امکان جوشکاری روی این میلگردها وجود ندارد و بیشتر از آنها در طول سازه استفاده می‌کنند.

  • میلگرد آجدار A2

 این محصولات در دسته بندی میلگرد‌های نیمه سخت قرار می‌گیرند. و از آنجایی که مقدار کربن موجود در آنها نسبت به سایر نمونه‌ها کمتر است، امکان خم کردن آنها وجود دارد. از این میلگردها می‌توان برای ساخت خاموت استفاده کرد. و تنش گسیختگی آنها برابر با ۵۰۰۰ و تنش سیلان برابر با ۳۰۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می‌باشد. این نمونه میلگرد را بیشتر در عرض سازه‌ها استفاده می‌کنند.


میلگرد آجدار چگونه تولید می‌شود؟

  1. برای تولید میلگرد آجدار ابتدا شمش آهن را وارد کوره‌ای  با دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد می‌کنند. تا آن به دمای مناسب برسد. 
  2. در مرحله بعدی با استفاده از جک‌های هیدرولیکی، آهن که به دمای مورد نظر رسیده است را به سمت مرحله نورد هدایت می‌کنند. غلتک‌هایی که در مرحله نورد هستند. در سه مرحله نیروی لازم را به شمش وارد کرده و با کشش و اعمال فشار به آن باعث رسیدن قطر میلگرد به اندازه استاندارد می‌شوند. 
  3. در مرحله بعدی نوبت به آج زنی می‌رسد، در این بخش میلگردهای آماده شده به استندهای آج‌زنی می‌رسند. زمانی که ایجاد کردن آج‌ها به پایان رسید آن را در شرایطی قرار می‌دهند که دمای آنها پایین بیاید. و به سمت قسمت برش و بسته بندی برسد. در این بخش میلگرد های آجدار در اندازه‌های ۱۲ متری برش داده شده و بعد از بسته بندی روانه بازار یا انبار می‌شود.

نکته بسیار مهم که در پایان این مطلب باید مد نظر قرار دهید این است که قیمت این محصولات و به طور کلی همه آهن آلات در ایران به دلایل اقتصادی، سیاسی و… تغییرات زیادی می‌کند. از همین رو در زمان خرید باید حتما به قیمت جدید و به روز میلگرد توجه داشته باشید. سایت آراد آهن علاوه بر مشاوره رایگان در زمینه انتخاب و خرید آهن آلات؛ قیمت دقیق و جدید محصولات مختلف را با شما در میان می‌گذارد.