آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

آشنایی با لوله گازی و کاربردهای آن

لوله گازی
به این مقاله امتیاز دهید

لوله‌ها در بخش‌های مختلفی از صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشترین کاربرد این مقاطع که اکثرا فولادی می‌باشند، برای جابه‌جایی و انتقال سیالات و گازها است. یکی از انواع مقاطع لوله‌ای، لوله گازی است که وظیفه آن همانطور که از نامش پیداست، انتقال گاز است.  به علت کاربردهای بسیار گاز در زندگی روزمره از قبیل گرمایش، پخت و پز و …، منتقل کردن گاز نیز دارای اهمیت بسیاری است. هدف از این مقاله در سایت آراد آهن بررسی لوله گازی و کاربردهای آن است.

لوله گازی چیست؟

لوله گازی همانند سایر لوله‌ها از جنس‌های مختلف ساخته شده است. معمولا این نوع لوله از موادی چون فولاد یا PVC که همان پلی اتیلن است ساخته می‌شوند. وظیفه اصلی خطوط لوله گازی، انتقال گاز از پالایشگاه تا ایستگاه‌های افت فشار در ورودی شهرها بوده است که در این ایستگاه افت فشار پس از کم شدن فشار گاز، گاز وارد شده توزیع خواهد شد. علاوه بر این مورد، کاربردهایی نیز در بسیاری از قسمت‌های دیگر صنعت دارد. در ساخت نوع فولادی آن از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. با استفاده از ورق گالوانیزه و ایجاد پوشش بر روی این نوع لوله، مقاومت آن در برابر  رطوبت و خوردگی افزایش می‌یابد.

لوله گازی فولادی بسیار مستحکم بوده و در برابر ضربه‌ بسیار مقاوم‌تر از سه جنس پلی اتیلن، برنج و مس است. همین موضوع سبب شده است تا از آنها بیشتر از بقیه انواع لوله گازی در بخش‌های مهم و حساس صنعت استفاده شود. علاوه بر نوع جنس، لوله گازی بر اساس نوع استفاده نیز به دو گروه تقسیم می‌شود. گروه اول لوله گازی رو کار و گروه دوم لوله گازی تو کار نام دارد. در ادامه به بررسی این دو نوع خواهیم پرداخت.

لوله گازی رو کار

 یکی از انواع لوله های گازی، لوله گازی روکار است. لوله‌ گازی رو کار بسیار آسیب پذیر هستند و به همین علت برای تشکیل انشعابات درون ساختمان و یا لوله کشی درون شهری استفاده می‌شوند. قیمت این نوع لوله نیز کمتر از رقیب خود می‌باشد. دقت شود که این نوع لوله‌ها برای مسافت‌های طولانی مناسب نیستند.

لوله گازی تو کار

 این نوع لوله‌ها به علت استحکام و مقاومت بالایی که در برابر خوردگی، فرسایش، ضربه‌های ناگهانی و سایر آسیب‌ها دارند، در پروژه‌های بزرگی همچون انتقال گاز بین شهرها و یا از پالایشگاه به مناطقی دور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انتخاب بهترین لوله گازی

همواره انتخاب بهترین لوله برای افراد مورد بحث بوده است. در انتخاب لوله گازی نیز این مسئله پیش می‌آید که کدام نوع از آن بهترین گزینه برای موقعیت انتخابی است. فشار گازی که از پالایشگاه‌ها خارج می‌شود، زیاد است به همین علت در نزدیکی هر شهر ایستگاهی برای کاهش فشار گاز قرار دارد تا گاز با فشار کمتری وارد لوله‌های گاز شهری شود. انتقال گاز در این دو مسیر توسط دو نوع لوله انجام می‌شود. در مرحله اول استفاده از لوله‌های گازی فولادی یا کربن استیل بهترین انتخاب برای جابه‌جایی گاز پر فشار است و برای لوله‌کشی درون شهری  به علت کم بودن فشار گاز، استفاده از لوله‌های پلی اتیلن بهتر است.

یکی دیگر از مولفه‌هایی که می‌تواند به انتخاب بهترین قیمت لوله گازی کمک کند، قطر آن است. لوله‌هایی که در پالایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای قطر بزرگی هستند. در حالیکه لوله های استفاده شده در سیستم گاز رسانی شهری نسبت به لوله‌های پالایشگاه‌ها دارای قطرهای کمتری هستند.

کاربردهای لوله گازی

همانطور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم، این نوع لوله برای جا به جایی گاز مایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی استفاده از لوله گازی در صنعت کاربردهای فراوانی دارد که لیست زیر نمونه‌ای از این کاربردها است.

  1. انتقال گاز بین شهری
  2. انتقال گاز در مسافت‌های طولانی
  3. نیروگاه‌ها
  4. صنایع پتروشیمی
  5. لوله‌کشی ساختمان
  6. پالایشگاه‌ها
  7. سوله‌های صنعتی
  8. سازه‌هایی که نیاز به تاسیسات گازی دارند.

مشکلات لوله گازی

همه انواع لوله دارای استاندارد و کیفیت‌های مختلف هستند و همچنین تمامی لوله‌کشی ها ممکن است با مشکلاتی همراه باشند. سیستم لوله‌کشی لوله گازی نیز دارای مشکلاتی است که با انتخاب بهترین جنس و مدل برای مصرف مورد نظر می‌توان از این مشکلات جلوگیری کرد. با این حال ممکن است بسیاری از موارد برای این نوع لوله‌ها در مراحل نصب لوله‌ها و یا پس از آن پیش بیاید. مشکلات احتمالی لوله گازی عبارتند از:

  • آسیب در حین اتصال به علت کیفیت پایین لوله‌ها
  • زنگ‌زدگی
  • نابودی دریچه‌های خاموش
  • نشت گاز
  • اتصال اشتباه