آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

با سایز بندی لوله مانیسمان آشنا شوید

سایزبندی لوله مانیسمان
۴.۷/۵ - (۱۹ امتیاز)

آراد آهن مرکز فروش آهن آلات کارخانه جات معتبر به قیمت درب کارخانه. 

برای مشاهده لیست قیمت لوله بر روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید .

لوله مانیسمان به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، در بسیاری از صنایع به منظور انتقال مایعات، سیالات شیمیایی و گازها مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر مشخصات ویژه، سایز لوله مانیسمان هم اهمیت فراوانی برای اهالی صنعت دارد. چرا که تعیین کننده نوع کاربرد آن است. به این معنی که از هر سایز لوله مانیسمان نمی‌توان در هر صنعتی استفاده کرد. از طرفی، سایز لوله مانیسمان را استانداردهای جهانی مشخص می‌کنند. در ادامه با این لوله و مشخصات ابعادی آن بیشتر آشنا خواهیم شد. هم‌چنین به بررسی استانداردهای مختلف لوله مانیسمان خواهیم پرداخت.

آشنایی با لوله مانیسمان

لوله مانیسمان یا بدون درز، برخلاف دیگر لوله‌ها به گونه‌ای تولید می‌شود که هیچ درزی روی آن به وجود نمی‌آید. عدم وجود درز مقاومت این لوله را در برابر فشارهای قوی، مواد شیمیایی و سیالات داغ دو چندان می‌کند. همین خاصیت باعث شده است که صنایع مختلف از انواع سایز لوله مانیسمان استفاده‌های فراوانی داشته باشند. بد نیست بدانید که این لوله‌ها به دلیل مراحل تولید پیچیده‌تر و دارا بودن مشخصات کاربردی، قیمت بالاتری هم در مقایسه با انواع لوله‌های درز دار دارند. برای آشنایی بیشتر با تفاوت لوله مانیسمان و لوله درزدار، میتوانید مقاله ی تفاوت لوله مانیسمان و لوله درزدار در تولید و موارد استفاده آن را مطالعه کنید.

سایز لوله مانیسمان

اغلب افراد درک درستی از سایز لوله مانیسمان ندارند و از این رو در هنگام تعیین مشخصات یا کاربرد آن با سردرگمی‌ روبرو می‌شوند. برای تعیین سایز لوله مانیسمان به صورت دقیق باید سه مشخصه را تعیین کنید. این مشخصات عبارتند از: قطر خارجی (OD)، ضخامت دیواره (WT) و طول لوله.

با کمک این سه مشخصه نه تنها در مورد سایز لوله مانیسمان، بلکه در مورد سایر ویژگی‌های آن اطلاعات مهمی را به دست آورد. از جمله وزن لوله که در صورت محاسبه آن، می‌توان قیمت احتمالی لوله را هم تخمین زد. به علاوه این سه مشخصه می‌توانند حداکثر فشاری را که لوله در برابر آن مقاومت دارد، تعیین کنند. به همین دلیل باید هرچه دقیق‌تر از سایز لوله مانیسمان اطلاع داشت. البته در اکثر صنایع وقتی صحبت از سایز لوله مانیسمان می‌شود، منظور رده این لوله است.

روش نامگذاری NPS و DN در لوله مانیسمان 

برای مشخص‌شدن سایز لوله مانیسمان، از پارامتری به نام قطری اسمی استفاده می‌کنند. در استانداردهای مختلفی که برای لوله‌ها تدوین شده است، این پارامتر به نام‌های مختلفی شناخته می‌شود. به همین دلیل است که قطر نامی لوله را گاهی با عبارت NPS و گاهی با DN نشان می‌دهند. در ادامه بیشتر با این دو روش نام‌گذاری آشنا خواهیم شد.

نام گذاری به روش  NPS

در استاندارد بریتانیایی برای نشان‌دادن قطرنامی لوله‌ها از عبارتNPS  استفاده می‌کنند. این عبارت مخفف Nominal Pipe Size به معنی سایز نرمال لوله است و برحسب اینچ اندازه‌گیری می‌شود. در نظر داشته باشید که NPS تنها برای نشان‌دادن قطر لوله کاربرد ندارد؛ بلکه بیشتر به عنوان پارامتری برای متمایز و جداسازی انواع لوله‌ها به کار می‌رود. بد نیست بدانید که در آمریکا برای اندازه‌گیری یا محاسبه وزن لوله مانیسمان بیشتر از NPS استفاده می‌کنند.

نام گذاری به روش DN

DN یا Nominal Diameter هم پارامتر دیگری است که قطر نامی یا اسمی لوله مانیسمان را نشان می‌دهد. این پارامتر بیشتر در اروپا استفاده می‌شود و واحد اندازه‌گیری آن هم میلی‌متر است.

ناگفته نماند که NPS و DN را می‌توان به همان روش تبدیل اینچ به میلی‌متر به یکدیگر تبدیل کرد. کافی است که عدد NPS  را در ۲۵ ضرب کنید. حاصل‌ضرب شما قطر اسمی لوله را برحسب DN نشان می‌دهد.

نقش ضخامت در سایزبندی لوله ها

پارامتر دیگری که در هنگام انتخاب و به‌کارگیری لوله باید به آن دقت کرد، ضخامت لوله مانیسمان است. این پارامتر تاثیر مستقیمی روی وزن لوله مانیسمان می‌گذارد و به همین دلیل اهمیت دارد. برای اندازه‌گیری ضخامت لوله روشی متفاوت از متد اندازه گیری قطر اسمی لوله استفاده می‌شود. جالب است بدانید که پس از اندازه‌گیری ضخامت لوله‌ها به روش وزنی، این مقاطع را در سه دسته مختلف دسته‌بندی می‌کنند که عبارتند از:

• لوله‌ها با دیواره استاندارد(STD)؛ 

• لوله‌ها با دیواره ضخیم(XS) ؛ 

• لوله‌ها  دارای دیواره با ضخامت بیشتر(XXS).

منظور از رده لوله مانیسمان چیست؟

منظور از شماره رده، ضخامت دیواره لوله است. این مشخصه که بیانگر سایز لوله مانیسمان است، برای اولین بار در استاندارد ASME B 36.10 مطرح شد و پس از آن در استانداردهای دیگر هم این عدد مورد استفاده قرار گرفت. رده لوله مانیسمان را با علامت Sch مشخص می‌کنند که به صورت اختصاری از کلمه Schedule گرفته شده است.

لوله‌های مانیسمان در رده‌های مختلف: ۱۲۰،۸۰،۶۰،۴۰،۲۰ و ۱۴۰ تولید می‌شوند. هرچه شماره رده لوله بالاتر باشد، ضخامت دیواره لوله بیشتر است. در نتیجه لوله در برابر فشار مایعات مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهد. در نظر داشته باشید که یک رده از لوله مانیسمان شامل مجموعه‌ای از ضخامت‌های مختلف لوله می‌شود که همگی دارای قطر خارجی یکسانی هستند.

نحوه محاسبه رده بندی لوله مانیسمان

برای محاسبه رده‌ی لوله هم می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد:

(۱۰۰۰)(P / S) = شماره رده

در این فرمول منظور ازP  فشار کاری داخلی برحسب psig و منظور از S فشار مجاز مصالح ساختمانی در هنگام استفاده برحسب واحد  psiاست.

برای مثال در جدول سایز لوله مانیسمان رده ۲۰، مشاهده می‌کنید که یک لوله با رده ۲۰ و سایز اسمی‌۲/۱ اینچ، ضخامتی معادل با ۲.۵ میلی‌متر دارد. در صورتی که لوله با همین رده؛ اما با سایز ۱ اینچی، دارای ضخامت ۲.۶ میلی‌متری است. در ادامه بیشتر به مشخصات رده‌های پرمصرف‌تر لوله‌های مانیسمان می‌پردازیم:

معرفی لوله مانیسمان رده ۲۰:

این سایز لوله مانیسمان در مقایسه با سایر لوله‌های مانیسمان ضخامت و وزن کمتری دارد. به همین دلیل در برابر فشار مایعات کم‌ترین مقاومت را از خود نشان می‌دهد. با این وجود هم چنان برای انتقال مایعات و گازهای کم فشار در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

ضخامت لوله‌های مانیسمان رده ۲۰ بین ۲.۵ تا ۱۲.۷۰ میلی‌متر است و وزن آن‌ها در محدوده ۸ تا حدودا ۱۵۰ کیلوگرم متغیر است. ‏این سایز لوله مانیسمان با طول ۶ یا ۱۲ متر تولید می‌شود.

لوله بدون درز رده ۲۰ برای لوله‌کشی خطوط داخلی ساختمان‌ها و به منظور انتقال گاز کاربرد دارد. به ویژه که در آیین نامه نظام مهندسی کشور درج شده است که ساختمان‌هایی که پنج طبقه یا کمتر دارند، ملزم به استفاده از لوله مانیسمان رده ۲۰ هستند.

 این قانون به منظور جلوگیری از تشدید خسارات در هنگام زلزله یا تخریب ساختمان تدوین شده است. چرا که مقاومت این رده برای فشار انتقال گاز خانگی مناسب است و به راحتی دچار ترک خوردگی نخواهد شد.

جدول سایز لوله مانیسمان رده ۲۰

ردیفسایز (اینچ)قطر (میلیمتر)ضخامت (میلیمتر)وزن (کیلوگرم)
۱½”۲۱.۳۲.۵۵.۵
۲¾”۲۶.۷۲.۵۸
۳۱”۳۳.۴۲.۶۱۲
۴۱ ¼”۴۲.۲۲.۸۱۶
۵۱ ½”۴۸.۳۲.۸۱۸
۶۲”۶۰.۳۳۲۴
۷۲ ½”۷۳۳۳۳
۸۳”۸۸.۹۳.۲۴۵
۹۴”۱۱۴.۳۴.۵۷۵
۱۰۵”۱۴۱.۳۴۱۰۰
۱۱۶”۱۶۸.۳۶۱۴۰
لوله مانیسمان

آراد آهن مرکز فروش لوله با بهترین قیمت بازار

برای مطالعه بیشتر درمورد لوله مانیسمان بر روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید.

معرفی مشخصات لوله مانیسمان رده ۴۰:

یکی از پرکاربردترین سایز لوله مانیسمان، لوله رده ۴۰ است. این لوله با توجه به استحکام بالا در برج‌ها و تجهیزات آتش‌نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علاوه، این سایز لوله مانیسمان در صنایع دارویی و غذایی نیز کاربرد دارد. این لوله‌ها ضخامتی بین ۲.۷۷ میلی‌متر تا ۶.۰۲ میلی‌متر دارند. هم‌چنین، وزن آن‌ها بین ۷.۵ تا ۹۳ کیلوگرم است.

جدول سایز لوله مانیسمان رده ۴۰

ردیفسایز (اینچ)قطر (میلیمتر)ضخامت (میلیمتر)وزن (کیلوگرم)
۱½”۲۱.۳۲.۸۷.۵
۲¾”۲۶.۷۲.۹۱۰
۳۱”۳۳.۴۳.۴۱۵
۴۱ ¼”۴۲.۲۳.۶۱۸
۵۱ ½”۴۸.۳۳.۷۲۲
۶۲”۶۰.۳۳.۹۳۱
۷۲ ½”۷۳۵.۲۴۹
۸۳”۸۸.۹۵.۵۶۳
۹۴”۱۱۴.۳۶۹۴
۱۰۵”۱۴۱.۳۶.۶۱۲۵

معرفی مشخصات لوله مانیسمان رده ۸۰ :

سایز لوله مانیسمان رده ۸۰ با این که از نظر قطر خارجی تفاوت چندانی با لوله مانیسمان رده ۴۰ ندارد؛ اما به دلیل متفاوت بودن در قطر داخلی و ضخامت بیشتر، مقاومت بسیار بالاتری پیدا کرده است. به همین منظور از این لوله در صنایعی که فشار، حجم و دمای سیالات زیاد است، استفاده می‌شود. برای مثال در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و غیره، سایز لوله مانیسمان رده ۸۰ کاربرد دارد.

جدول سایز لوله مانیسمان رده ۸۰

ردیفسایز (اینچ)قطر (میلیمتر)ضخامت (میلیمتر)وزن (کیلوگرم)
۱½”۲۱.۳۳.۷۹.۵
۲¾”۲۶.۷۳.۹۱۳
۳۱”۳۳.۴۴.۶۱۹.۴
۴۱ ¼”۴۲.۲۴.۹۲۶.۸
۵۱ ½”۴۸.۳۵.۱۳۲.۴
۶۲”۶۰.۳۵.۵۴۴.۸
۷۲ ½”۷۳۷۶۸
۸۳”۸۸.۹۷.۶۹۱
۹۴”۱۱۴.۳۸.۶۱۳۳
۱۰۵”۱۴۱.۳۹.۵۱۸۵.۸

انواع استانداردهای مشخص کننده سایز لوله مانیسمان

کارخانجات مختلف برای تولید لوله‌های مانیسمان از چهار استاندارد بین المللی استفاده می‌کنند و سایز لوله مانیسمان را مطابق با اعداد تعیین شده در این استانداردها در نظر می‌گیرند. در ادامه به صورت مختصر با این استانداردها آشنا خواهیم شد:

استاندارد DIN:

در این استاندارد جهانی ابعاد و قوانین مربوط به انواع لوله‌ها از جمله لوله‌های بدون درز تعیین شده است. جالب اینجاست که این استاندارد باز است. به این معنی که هر متخصصی می‌تواند براساس تجربه موارد جدیدی را به آن اضافه کند. در استاندارد DIN 2448 به صورت ویژه انواع سایز لوله مانیسمان درج شده است.

استاندارد ASTM:

یکی دیگر از استانداردهای جهانی و معتبر که به منظور تعیین آلیاژ و سایز لوله مانیسمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، استاندارد ASTM است. این استاندارد هم زیر شاخه‌های فراوانی دارد که بیش از ۱۰۰ زیر شاخه‌ای آن به لوله‌های بدون درز مربوط می‌شود. در میان این زیر مجموعه‌ها، استانداردهای A53 ASTM و ‏ A106 ASTM از اهمیت بالاتری برخوردار هستند.

در واقع، در بیشتر صنایع به منظور ساخت لوله‌هایی برای انتقال مواد کم فشار مثل: بخار، هوا، آب، نفت و غیره از استاندارد A53 ASTM استفاده می‌کنند. در مقابل لوله‌هایی که مطابق با استاندارد A106 ASTM تولید می‌شوند، مقاومت بالاتری پیدا می‌کنند و از این رو برای انتقال سیالات پرفشار و پر دما گزینه مناسبی به شمار می‌روند.

استاندارد ASME:

این استاندارد در انجمن مهندسان آمریکایی تدوین شده است و برای تولید لوله‌های مانیسمانی کاربرد دارد که برای موقعیت‌ها و صنایع ویژه مناسب هستند. در واقع این لوله‌ها به منظور انتقال سیالات با فشار بسیار بالا و دمای بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از زیر شاخه‌های این استاندارد ASME B36.10 است. در این استاندارد مشخص شده که هر نوع فشاری به چه سایز لوله مانیسمان نیاز دارد. 

انواع لوله مانیسمان با سایزهای مختلف

استاندارد API

این استاندارد به صورت ویژه برای صنعت نفت و گاز تدوین شده است. از آن‌جایی که در این صنایع سیالات به شدت شیمیایی، سمی ‌و آتش‌زا هستند، برای انتقال آن‌ها نمی‌توان از هر لوله‌ای استفاده کرد. تنها لوله‌هایی که تحت استاندارد API تولید شده باشند، می‌توانند به این منظور مورد استفاده قرار گیرند. در واقع برخلاف استانداردهای قبلی، در این نوع استاندارد سایز لوله مانیسمان در مرکز اهمیت قرار ندارد؛ بلکه روی رعایت موارد ایمنی تاکید بیشتری شده است. استاندارد API L5  به صورت ویژه برای ساخت لوله‌های مانیسمان کاربرد دارد.

نحوه محاسبه وزن لوله مانیسمان

برای محاسبه وزن لوله‌های‌ مانیسمان می‌توانید از روش‌های مختلف زیر کمک بگیرید:

۱- نرم‌افزارهای مهندسی زیادی وجود دارند که کار محاسبات را برای شما راحت می‌کنند. کافی است که مشخصات لوله را در این برنامه‌ها وارد کنید تا در عرض چندثانیه وزن لوله مانیسمان را به شما نمایش دهند.

۲- می‌توانید از فرمول زیر هم برای محاسبه وزن لوله استفاده کنید:

وزن = ۰.۱۴۷ * ضخامت لوله * ( ضخامت لوله – قطر بیرونی )

در این فرمول ضخامت و قطر بیرونی لوله را باید برحسب میلی‌متر وارد کنید تا وزن آن را برحسب کیلوگرم به دست آورید.

۳- می‌توانید برای مشاهده وزن لوله موردنظر خود به جدول وزنی لوله مانیسمان هم مراجعه کنید که سریع‌ترین روش ممکن است. در این جدول وزن هر رده از لوله براساس ضخامت و سایز آن درج شده و به راحتی قابل مشاهده است.

خرید لوله‌های مانیسمان با در نظر گرفتن سایز آن

در این مقاله با لوله‌های مانیسمان و استاندارد‌های مهم آن آشنا شدیم. هم‌چنین نگاهی به انواع سایز لوله مانیسمان داشتیم. دانستیم که لوله‌های بدون درز کاربردهای فراوان و حساسی دارند. از این رو بسیار مهم است که تحت چه شرایطی تولید شده باشند. چرا که اگر فاقد کیفیت لازم باشند، می‌توانند خسارات مالی و جانی فراوانی را به بار آورند. به ویژه که از این لوله‌های بدون درز در صنایعی چون نفت، گاز، پتروشیمی، لبنی و غیره استفاده می‌شود.

علاوه بر کیفیت، سایز لوله مانیسمان هم از اهمیت بالایی برخوردار است و باید متناسب با کاربرد آن تعیین و تامین شود. در آخر برای خرید این مقاطع فولادی باید قیمت آن‌ها را هم در نظر گرفت. شما می‌توانید برای استعلام قیمت لوله مانیسمان رده ۴۰ و ۸۰ با بازرگانی آراد آهن، مرجع  مقاطع فولادی تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *