آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

تفاوت نبشی و ناودانی در چیست؟

نبشی و ناودانی
به این مقاله امتیاز دهید

نبشی و ناودانی دو نوع از پروفیل‌های پرکاربرد در زمینه ساختمان سازی و صنعت‌ هستند. از طرفی هر دوی این پروفیل‌ها را معمولا در بیشتر سازه‌ها و به صورت جدا جدا به کار می‌برند. اما مشکل این است که مردم این دو را گاهی اوقات با هم اشتباه می‌گیرند یا به اشتباه فکر می‌کنند که این دو تفاوت چندانی با هم ندارند. اگر شما هم تفاوت بین این دو پروفیل را نمی‌دانید؛ پس لازم است که در خصوص هر کدام اطلاعات داشته باشید. همچنین باید با مشخصات ویژگی‌هایی که دارند نیز آشنایی پیدا کنید. در این مطلب از آراد آهن به طور کامل به بررسی تفاوت‌ نبشی و ناودانی پرداخته ایم.

 تفاوت نبشی و ناودانی در شکل ظاهری

برای نام گذاری پروفیل‌هایی که در صنایع و ساخت‌ و ساز‌ها استفاده می‌شوند؛ هیچ استاندارد خاصی وجود ندارد. اما به طور کلی باتوجه به سطح مقطع، شکل ظاهری یا کاربرد یک پروفیل نامی را برای آن انتخاب می‌کنند. این قانون برای نبشی و ناودانی هم صدق می‌کند. نبشی و ناودانی از نظر ظاهر با هم متفاوت هستند. ناودانی‌ها به شکل یک کانال U انگلیسی هستند و اما نبشی‌ها یک زاویه داخلی ۹۰ درجه دارند. بنابراین اولین تفاوت نبشی و ناودانی در ظاهرشان است.

 تفاوت نبشی و ناودانی در کاربرد

همان طور که توضیح دادیم؛ نبشی و ناودانی دو پروفیل متفاوت هستند. این دو کاربردها و استفاده‌های متفاوتی هم دارند. کاربرد هر دو را در ادامه بیان می‌کنیم.

کاربرد نبشی

نبشی پروفیلی است که دو ضلع و یک زاویه دارد. این زوایه ۹۰ درجه بوده و برای تحمل بار سازه از آن بهره می‌برند. به طور کلی در بخش‌هایی مانند تقویت سازه‌ها، تقویت و درست کردن چهارچوب‌ها، درست کردن تکیه گاه، درست کردن قفسه‌های تزئینی، بخش‌های مختلف صنعتی مانند ساخت ماشین‌آلات و دکل‌های انتقال نیرو، ساخت ستون، سقف‌های کاذب، نبشی کشی و… از نبشی استفاده می‌شود.

کاربرد ناودانی

ناودانی‌ها در بخش‌های مختلف ساختمان و صنعت استفاده گسترده‌ای دارند. تقریبا در تمام بخش‌های سازه و ابزارهای صنعتی و… رد پایی از وجود ناودانی دیده می‌شود. اما به طور کلی از این پروفیل در مواردی مانند: ساخت ماشین‌های صنعتی، ساخت پل، ساخت قفسه‌های فولادی، ساخت بادبند، ساخت تیر و ستون، ساخت خرپا، چارچوب، تشکیلات دریایی، اسکلت کامیون و ماشین‌آلات استفاده می‌شود.

اگرچه ممکن است ناودانی و نبشی کاربردهای مشترکی هم داشته باشند؛ برای مثال از هردو می‌توان جهت ساخت ماشین‌آلات صنعتی استفاده کرد؛ اما باتوجه به شکل ظاهری متفاوتی که دارند، استفاده‌شان فرق خواهد کرد.

تفاوت نبشی و ناودانی در متریال تولیدی

یکی دیگر از مواردی که تفاوت نبشی و ناودانی به حساب می‌آید؛ جنس متریالی است که این دو پروفیل را از آن تولید می‌کنند. هرچند که نبشی را معمولا آهنی دانسته و اغلب فکر می‌کنند تمام نبشی‌های بازار آهنی هستند، اما در واقع از گالوانیزه، پلاستیک و MDF هم جهت ساخت نبشی با استفاده‌های متفاوت استفاده می‌کنند.

ناودانی‌ها هم اغلب از جنس آهن هستند، اما ناودانی‌هایی با فلزات متفاوت در بازار وجود دارد. انواع ناودانی‌های گالوانیزه، فولادی و… . عمده تفاوت ناودانی و نبشی در این است که نبشی را از مواد دیگری غیر از فلز هم می‌سازند؛ اما ناودانی‌ها تماما فلز هستند ولو باهم در جنس فلز متفاوت باشند.

تفاوت نبشی و ناودانی در استاندارد ساخت

استاندارد مورد استفاده برای تولید نبشی BS EN 10056 پارت اول و دوم و استاندارد DIN 1022 می باشد. استاندارد مورد استفاده برای تولید ناودانی BS EN 10279 و DIN 1026 نام دارد.

هردوی این پروفیل‌ها را به دو روش پرسی یا فابریک تولید می‌کنند. در روش پرسی در ابتدا فولاد یا هر ماده دیگری که برای ساختشان استفاده می‌شود را در اندازه‌ای بزرگ تولید کرده و سپس با برش و اندازه‌های دقیق آن را به نبشی یا ناودانی تبدیل می‌کنند.  اما شکلی‌ که ناودانی دارد با شکل نهایی نبشی متفاوت است. روش پرسی روشی قدیمی است و تقریبا منسوخ شده است، اما هنوز هم برخی اوقات از آن استفاده می‌کنند. در روش فابریک خود کارخانه با توجه به شکل بال و جان هر کدام از نبشی‌ها و ناودانی‌ها، آن‌ها را در اندازه‌های مختلف و با استاندارد سبک یا سنگین تولید می‌کند.

جدول استاندارد پروفیل‌ها که به آن اشتال می‌گویند؛ اندازه و وزن آن‌ها را به صورت جهانی بیان کرده‌ است. اگر پروفیل نبشی یا ناودانی طبق آن تولید شوند، از نوع سنگین و اگر طبق این استاندار تولید نشوند؛ سبک نامگذاری می‌شوند.