آراد آهن اسپادانا

بازار آهن در دستان شماست

031-34055

پروفیل زد چیست و با چه مشخصات و ویژه گی هایی تولید می‌شود؟

پروفیل زد
به این مقاله امتیاز دهید

برای استحکام نمای ساختمان و بسیاری از بخش‌ها، از مقاطع تو خالی استفاده می‌کنند. این مقاطع پروفیل نام دارند که در اندازه‌ها، شکل‌ها و حتی وزن‌های مختلف تولید می‌شوند. هر کدام از پروفیل‌ها دارای کاربرد‌ها و ویژگی‌های خاص خود هستند. در ادامه این مطلب از سایت آراد آهن به بررسی یکی از پر مصرف‌ترین پروفیل‌ها، به نام پروفیل زد می‌پردازیم و در خصوص مشخصات و ویژگی‌های آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

پروفیل زد چیست؟

به نوعی مقطع فولادی Z مانند، پروفیل زد گفته می‌شود. پروفیل‌ها به صورت کلی به دو گروه باز و بسته تقسیم می‌شوند که پروفیل Z از انواع پروفیل‌های باز به حساب می‌آید. به عنوان مثال محصولاتی نظیر تیر آهن، میلگرد، ناودانی و … جزء پروفیل‌های باز هستند. کاربردها و موارد استفاده پروفیل Z به صورت کلی شامل پوشش خارجی سقف، سوله سازی و امور ساختمانی و صنعتی، استفاده به عنوان اتصال در سازه‌های اسکلت فلزی، زیر سازی سقف‌های شیب‌دارو…. می‌باشد.

پروفیل Z (زد) در سایزهای مختلف ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲ ارائه می‌شود. این پروفیل‌ها در ضخامت‌های ۲، ۲.۵، ۳ میلی‌متر با طول‌های ۴، ۶، ۷ متری و گاها بلندتر ساخته می‌شوند. این پروفیل از کاربردی ترین انواع پروفیل در صنایع مختلف به حساب می‌آید. فولاد با پوشش ضد رطوبت از دیگر نام‌های پروفیل Z (زد) است.

انواع پروفیل زد

پروفیل‌های Z (زد) در انواع مختلفی تولید می‌شوند. ساخت این پروفیل با استفاده از فرآیند نورد سرد به وسیله دستگاه‌های رولفرم با توجه به نیاز مشتری در اندازه های مختلف صورت می‌گیرد. موارد مصرف هر یک از این مدل‌ها بستگی به نوع این پروفیل دارد. البته پروفیل‌های Z (زد) ویژگی‌های مشترک و یکسانی دارند و تنها در وزن و اندازه متفاوت هستند.

مشخصات کلی پروفیل زد

پروفیل زد با استانداردهای مختلفی در سراسر دنیا ساخته و ارائه می‌شود. ساخت پروفیل در کشور ایران طبق استانداردهای اروپایی صورت می‌گیرد. امکان سفارشی سازی، برش کاری و سوراخ کاری پروفیل Z براساس نیاز مشتری وجود دارد. سوراخ کردن نقاط مختلف پروفیل‌ها با استفاده از ابزارهای سه بعدی پروفیل انجام می‌شود.

پروفیل زد را با حداکثر طول ۱۶۰۰۰ میلی‌متر و مقاومت St52 تولید می‌کنند.

ویژگی های پروفیل Z

در ساخت و سازهای صنعتی مانند اسکلت فلزی ساختمان‌ها، ساخت و سازهای فولادی، صنعت خودروسازی، برق و الکترونیک و … از محصولات پروفیل زد معمولا به عنوان عنصر کمکی استفاده می‌شود. این پروفیل از وسایل اتصال در سازه‌های اسکلت فلزی به حساب می‌آید.

از ویژگی‌های اصلی و مهم پروفیل زد می‌توان به قابلیت حمل و نقل راحت، قابلیت تعویض قطعات و عیب یابی راحت، سازگاری با محیط زیست و امکان بازیافت آن اشاره داشت. در اسکلت فلزی ساختمان قطعات با استفاده از پیچ و مهره به یکدیگر وصل می‌شوند و ویژگی‌های پروفیل زد موجب عیب یابی راحت و سریع در آن‌ها می‌شود.

موارد مصرف پروفیل Z (کاربردها)

در صورت عدم وجود هر نوع شکستگی در پروفیل های Z می توان از آن ها در ساخت ستون‌ها، تیرها و حتی سقف سازه‌ها به کار برد. سیستم اسکلت فلزی از بهترین و مناسب‌ترین سیستم‌های ساخت و ساز موجود در کشور های پیشرفته و مستعد زلزله می‌باشد. با توجه به نیاز جامعه، امروزه ساختمان‌ها و برج با تعداد طبقات زیادی ساخته می‌شوند، به این ترتیب وزن ساختمان‌ها افزایش می‌یابد. به همین دلیل ستون‌های این ساختمان‌ها از اتصال و ترکیب پروفیل‌های مختلف ساخته می‌شوند.

این پروفیل در پروژه‌ها و نقشه‌های فنی مهندسی با حرف Z مشخص می‌شود. عدد ارتفاع پروفیل هم در کنار این حرف نوشته می‌شود. همانطور که اشاره شد، از این پروفیل در اسکلت‌های فلزی برای اتصال سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر سازه اسکلت فلزی متشکل از چندین پروفیل جدا می‌باشد که باید به درستی به یکدیگر وصل شوند.

از پروفیل Z و یا نیم رخ زد معمولا برای زیرسازی سقف‌های شیب دار در کارهای ساختمانی و حتی صنعت کشتی سازی استفاده می‌شود. این پروفیل‌ها برای ساخت ستون‌های مرکب نیز کاربرد دارند. از نیم رخ‌های مختلفی برای ساخت ستون‌های مرکب استفاده می‌شود. 

از مهم‌ترین موارد مصرف پروفیل Z می‌توان به مصارف ساختمانی، مصارف صنعتی و کشتی سازی، پوشش انواع سوله‌ها و سالن‌های ورزشی، پوشش سقف سالن کارگاه‌های بزرگ، ایستگاه‌های اتوبوس، ایستگاه‌های سوخت رسانی اشاره داشت.

قیمت پروفیل زد

تعیین قیمت پروفیل زد به عوامل مختلفی نظیر نوع، ضخامت و طول آن بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت انواع این محصولات می‌توانید به دسته‌بندی محصولات پروفیل در سایت آراد اهن مراجعه کنید.