لوگو آرادآهن
Search

لیست کارخانه ها

031-34055

تماس با ما

ارتباط با ما

دانشنامه

031-34055

جدول وزنی تیرآهن

جدول وزنی تیرآهن ۱۴،۱۶،۱۸+تمامی فرمول های محاسبه

فهرست مطالب

وزن تیرآهن درست مثل وزن سایر مقاطع فولادی، مهم‌ترین مشخصه آن به شمار می‌رود. این مشخصه رابطه مستقیمی با قیمت و کیفیت تیرآهن دارد. به همین دلیل بیشتر فعالان بازار آهن و فولاد یا مهندسان به دنبال روش‌هایی برای اطلاع از وزن این مقاطع هستند. وزن این مقطع فولادی براساس سایز، ضخامت و برند آن‌ها تغییر می‌کند و  برای محاسبه آن، می‌توان از جدول وزنی تیرآهن کمک گرفت که آسان‌ترین روش ممکن است. اگر شما هم برای تخمین هزینه‌های پروژه خود یا اطمینان از کیفیت تیرآهن خریداری شده، قصد محاسبه وزن تیراهن را دارید، می‌توانید به انواع جدول وزن تیراهن مراجعه کنید که در این صفحه درج شده‌اند یا این که از فرمول‌ها کمک بگیرید که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

 

جدول وزن تیرآهن معمولی یا IPE

به منظور ساخت تیرآهن از استانداردهای متفاوتی می‌توان استفاده کرد. در این میان استاندارد IPE توسط اکثر کارخانجات داخلی ملاک قرار می‌گیرد و این تولیدکنندگان تیرآهن‌های خود را مطابق با این استاندارد اروپایی تولید می‌کنند. به دلیل همین تولید زیاد، این مقاطع در ایران به نام تیرآهن‌های معمولی هم شناخته می‌شوند. در این نوع تیرآهن ارتفاع ضلع جان از ضلع بال بیشتر است و هر دو بال آن دارای ضخامت یکسانی هستند. در ادامه جدول وزن تیرآهن معمولی یا IPE را مشاهده خواهید کرد.

سایز تیرآهنارتفاععرض بالضخامت جانضخامت بالوزن تیرآهن در شاخه ۱ متریوزن تیرآهن در شاخه ۱۲ متری
۸۸۰۴۶۳٫۸۵٫۲۶۷۲
۱۰۱۰۵۵۴٫۸۵٫۷۸٫۱۹۸
۱۲۱۲۰۶۴۴٫۴۶٫۳۱۰٫۴۱۲۵
۱۴۱۴۰۷۳۴٫۷۶٫۹۱۲٫۹۱۵۵
۱۶۱۶۰۸۲۵۷٫۴۱۵٫۸۱۹۰
۱۸۱۸۰۹۱۵٫۳۸۱۸٫۸۲۲۶
۲۰۲۰۰۱۰۰۵٫۶۸٫۵۲۲٫۴۲۶۹
۲۲۲۲۰۱۱۰۵٫۹۹٫۲۲۶٫۲۳۱۵
۲۴۲۴۰۱۲۰۶٫۲۹٫۸۳۰٫۷۳۶۹
۲۷۲۷۰۱۳۵۶٫۶۱۰٫۲۳۶٫۱۴۳۴
۳۰۳۰۰۱۵۰۷٫۱۱۰٫۷۴۲٫۲۵۰۷
۳۳۳۳۰۱۶۰۷٫۵۱۱٫۵۴۷٫۳۵۹۰
۳۶۳۶۰۱۷۰۸۱۲٫۷۵۶۶۸۶
۴۰۴۰۰۱۸۰۸٫۶۱۳٫۵۶۳٫۶۷۹۶
۴۵۴۵۰۱۹۰۹٫۴۱۴٫۶۷۳٫۶۹۳۲
۵۰۵۰۰۲۰۰۱۰٫۲۱۶۹۰٫۷۱۰۸۹
۵۵۵۵۰۲۱۰۱۱٫۱۱۷٫۲۱۰۶۱۲۷۲
۶۰۶۰۰۲۲۰۱۲۱۹۱۲۲۱۴۶۴

وزن تیراهن‌های هاش فوق سنگین که با نام سنگین عریض هم شناخته می‌شود، بسیار زیاد است. این مقاطع استحکام و مقاومت فوق العاده‌ای دارند و برای ساخت برج‌های بلند و سازه‌های شهری عظیم مانند: پل‌ها، سدها و غیره به کار می‌روند. جدول وزن تیرآهن‌های هاش سنگین عریض را براساس سایز آن‌ها در ادامه خواهید دید.

 

سایزارتفاعضخامت بالضخامت جانطول بالوزن تیرآهن در هر شاخه
۱۰۱۰۰۱۰۶۱۰۰۲۴۰
۱۲۱۲۰۱۱۶.۵۱۲۰۳۲۰
۱۴۱۴۰۱۲۷۱۴۰۴۰۰
۱۶۱۶۰۱۳۸۱۶۰۵۰۰
۱۸۱۸۰۱۴۸.۵۱۸۰۵۹۰
۲۰۲۰۰۱۵۹۲۰۰۷۳۰
۲۲۲۲۰۱۶۹.۵۲۲۰۸۵۰
۲۴۲۴۰۱۷۱۰۲۴۰۹۹۸
۲۶۲۶۰۱۷.۵۱۰۲۶۰۱۱۲۰
۲۸۲۸۰۱۸۱۰.۵۲۸۰۱۲۴۰
۳۰۳۰۰۱۹۱۱۳۰۰۱۴۰۰
۳۲۳۲۰۲۰.۵۱۱.۵۳۰۰۱۵۳۰
۳۴۳۴۰۲۱.۵۱۲۳۰۰۱۶۰۰
۳۶۳۶۰۲۲.۵۱۲.۵۳۰۰۱۷۰۰
۴۰۴۰۰۲۴۱۳.۵۳۰۰۱۸۶۰
۴۵۴۵۰۲۶۱۴۳۰۰۲۰۵۰
۵۰۵۰۰۲۸۱۴.۵۳۰۰۲۲۵۰
۵۵۵۵۰۲۹۱۵۳۰۰۲۴۰۰
۶۰۶۰۰۳۰۱۵.۵۳۰۰۲۵۵۰

جدول وزن هاش بال پهن 

از دیگر استانداردهای تولید تیرآهن در کشور، استاندارد IPB است. تیرآهن‌هایی که مطابق با این استاندارد تولید می‌شوند، ضلع بالی برابر با ضلع جان دارند. در واقع، ابعاد بال‌ها در این تیرآهن برابر با ارتفاع ضلع جان شده و در نتیجه وزن بیشتری پیدا کرده است. این تیرها با نام‌های هاش یا بال پهن هم شناخته و خود در سه نوع سبک، سنگین و فوق سنگین تولید می‌شود. از این مقاطع فولادی به دلیل وزن بالا تنها در پروژه‌های عمرانی بزرگ و سنگین استفاده می‌کنند. در ادامه جدول وزنی تیرآهن هاش بال پهن را مشاهده می‌کنید.  

جدول وزن هاش سنگین

سایز تیرآهن هاشوزن تیرآهن شاخه سبکوزن تیرآهن شاخه سنگین
۱۰۲۰۰۲۴۴
۱۲۲۳۴۳۲۲
۱۴۲۹۹۳۹۰
۱۶۳۶۵۵۰۰
۱۸۴۲۶۵۹۰
۲۰۵۰۸۷۲۰
۲۲۶۰۶۸۲۸
۲۴۷۲۴۹۶۰
۲۶۸۱۸۱۰۷۵
۲۸۹۱۷۱۲۱۰
۳۰۱۰۶۰۱۳۷۰
۳۲۱۱۷۱۱۵۵۱
۳۴۱۲۶۰۱۶۰۳
۳۶۱۳۴۲۱۷۵۴
۴۰۱۸۶۹

        جدول وزن تیرآهن لانه زنبوری

در ادامه جدول وزنی تیرآهن لانه زنبوری را مشاهده خواهید کرد. در هر یک از سطرهای این جدول می‌توانید وزن تیرآهن لانه زنبوری را براساس سایز و در هر شاخه از آن پیدا کنید. به طور کلی این نوع تیرآهن به دلیل داشتن حفره‌هایی روی بدنه وزن کمتری در مقایسه با تیرآهن‌های معمولی دارد.  

سایز تیرآهنارتفاععرض بالضخامت جانضخامت بالوزن شاخه ۱ متری (kg)وزن شاخه ۱۲متری(kg)
۸۷۲
۱۰۹۸
۱۲۱۲۰۶۴۴.۴۶.۳۱۰.۴۱۲۵
۱۴۱۴۰۷۳۴.۷۶.۹۱۲.۹۱۵۵
۱۶۱۶۰۸۲۵۷.۴۱۵.۸۱۹۰
۱۸۱۸۰۹۱۵.۳۸۱۸.۸۲۲۶
۲۰۲۰۰۱۰۰۵.۶۸.۵۲۲.۴۲۶۹
۲۲۲۲۰۱۱۰۵.۹۹.۲۲۶.۲۳۱۵
۲۴۲۴۰۱۲۰۶.۲۹.۸۳۰.۷۳۶۹
۲۷۲۷۰۱۳۵۶.۶۱۰.۲۳۶.۱۴۳۴
۳۰۳۰۰۱۵۰۷.۱۱۰.۷۴۲.۲۵۰۷
۳۳۵۹۰
۳۶۶۸۶
۴۰۷۹۶
۴۵۹۳۲
۵۰۱۰۸۹
۵۵۱۲۷۲
۶۰۱۴۶۴

آراد آهن مرکز فروش انواع تیرآهن معتبر به قیمت درب کارخانه. 

برای مشاهده لیست قیمت تیرآهن زنبوری بر روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما با شماره ۳۴۰۵۵-۰۳۱ تماس بگیرید .

وزن تیرآهن اصفهان

منظور از تیرآهن اصفهان، محصولاتی است که توسط کارخانه بزرگ ذوب آهن اصفهان تولید می‌شوند. این مقاطع فولادی را می‌توان باکیفیت‌ترین تیرآهن‌های موجود در بازار ایران دانست. در واقع، وزن تیراهن اصفهان به اعداد درج شده در جدول وزنی اشتال بسیار نزدیک است و این امر دقت بالای تولید و کیفیت زیاد محصولات این کارخانه را اثبات می‌کند. به همین دلیل این مقطع فولادی نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای منطقه و جهان هم متقاضیان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. شما می‌توانید در جدول وزن تیرآهن برندهای مختلف، وزن مربوط به محصولات این کارخانه را مشاهده کنید.

نحوه محاسبه وزن تیرآهن با فرمول

در مقدمه گفتیم که آسان‌ترین و سریع‌ترین راه اطلاع از وزن انواع تیرآهن، مراجعه به جدول وزنی تیرآهن است. با این وجود اگر به هر دلیلی به این جدول دسترسی نداشتید، می‌توانید از فرمول‌هایی که به این منظور تعریف شده‌اند، استفاده کنید. با کمک این فرمول‌ها می‌توانید به صورت تقریبی وزن مقطع موردنظر خود را به دست آورد. در ادامه فرمول‌های مختلف محاسبه وزن این مقطع فولادی را با هم مرور خواهیم کرد.

فرمول محاسبه وزن تیرآهن دوبل

تیرآهن‌های دوبل که در برخی از سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، فرمول وزن متفاوتی دارند. این تیرآهن‌ها از اتصال دو تیر
به منظور افزایش مقاومت ساخته می‌شوند و استحکام دوچندانی در برابر نیروهای جانبی پیدا می‌کنند. وزن تیرآهن
دوبل براساس فرمول زیر محاسبه می‌شود:

فرمول محاسبه وزن تیرآهن دوبل

فرمول محاسبه وزن تیرآهن IPE

اگر دسترسی به جدول وزنی تیرآهن ندارید، می‌توانید از فرمول‌ها کمک بگیرید. برای این که وزن تیراهن معمولی یا IPE را محاسبه کنید، نیاز به جدول وزن اشتال دارید. این جدول به صورت استاندارد وزن تمام مقاطع فولادی را براساس سایز و نوع آن‌ها درج کرده است. در صورت مراجعه به این جدول، می‌توانید وزن یک متر از تیرآهن را مشاهده کنید. سپس با قرار دادن این عدد در فرمول زیر می‌توانید وزن هر شاخه از تیرآهن را به دست آورید.

اگر هر شاخه از تیرآهن موردنظر شما ۶ متر طول دارد، باید عدد ۶ را در سمت راست فرمول جایگزین کنید، در غیر این صورت باید عدد ۱۲ را در فرمول قرار دهید. باز هم تاکید می‌کنیم که مراجعه به جدول وزن تیرآهن آسان‌ترین روش برای اطلاع از وزن این مقطع فولادی است.

جدول تیر آهن IPE

محاسبه وزن تیرآهن با استفاده از چگالی

در صورتی که به هر دلیل نمی‌توانید از فرمول‌های قبلی وزن تیرآهن استفاده کنید، می‌توانید به سراغ فرمول بعدی بروید. در این فرمول از چگالی آهن استفاده می‌شود که به صورت تقریبی برابر با ۷.۵۸ است. در نظر داشته باید که در این فرمول باید طول تیرآهن را برحسب متر و سایر مشخصات خواسته شده را برحسب میلی‌متر وارد کنید. با کمک این فرمول می‌توانید وزن تیرآهن‌های معمولی و سنگین را محاسبه کنید.

وزن تیرآهن با استفاده از چگالی

جدول وزنی تیرآهن در کارخانه‌های مختلف

اگر دقت کرده باشید، متوجه شده‌اید که قیمت تیرآهن برندهای مختلف اندکی با یکدیگر تفاوت دارند. در واقع کارخانجات مختلف از فرمول‌ها و مواد اولیه متفاوتی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. این امر باعث می‌شود که هرچه قدر هم که دقت تولید بالا باشد، باز هم هر کدام وزن متفاوتی پیدا کنند. از طرفی، همین تفاوت در وزن تیرآهن دلیل اختلاف قیمت این مقطع در برندهای مختلف می‌شود. به ویژه که وزن معیاری برای سنجش کیفیت تیرآهن هم به شمار می‌رود. در ادامه جدول وزن تیرآهن برندهای مختلف که توسط کارخانجات داخلی معتبر تولید می‌شوند، درج شده است.

نام کارخانهسایز تیراهنوزن تیراهن
۱۲۱۲۵
۱۴۱۵۵
۱۶۱۹۰
۱۸۲۲۶
تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان۲۰۲۶۹
۲۲۳۱۵
۲۴۳۶۹
۲۷۴۳۴
۳۰۵۰۷
۱۴۱۳۰
۱۶۱۷۰
تیرآهن فایکو۱۸۲۱۰
۲۰۲۲۵
۲۲۳۰۰
۲۴۳۵۰
۱۴۱۳۲
تیرآهن ناب تبریز۱۶۱۷۰
۱۸۲۱۰
۱۴۱۴۷
۱۶۱۸۰
تیرآهن فولاد یزد۱۸۲۱۴
۲۰۲۵۷
۲۲۳۰۰
۲۴۳۵۰
۱۴۱۴۰
۱۶۱۷۵
تیرآهن آریان فولاد۱۸۲۱۵
۲۰۲۵۰
۲۲۳۰۵
۱۲۱۳۲
۱۴۱۵۶
تیرآهن جهاد فولاد غرب۱۶۱۹۲
۱۸۲۲۸
۲۰۲۷۹
۱۴۱۳۵
تیرآهن فولاد اهواز۱۶۱۶۵
۱۸۲۱۱

جدول وزنی تیرآهن

وزن تیرآهن ۲۰

در تیرآهن ۲۰، ضلع جان ارتفاعی برابر با ۲۰ سانتی‌متر دارد که روی وزن و میزان مقاومت آن اثر می‌گذارد. این مقطع فولادی به منظور تکمیل پروژه‌های عمرانی و شهری زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وزن تیر سایز ۲۰ را می‌توانید در جدول وزن تیراهن مشاهده کنید که به ازای هر یک متر از طول آن، برابر با ۲۲.۴ کیلوگرم است. بنابراین هر شاخه ۱۲ متری از این مقطع فولادی به صورت تقریبی ۲۶۹ کیلوگرم وزن پیدا خواهد کرد. این وزن براساس استاندارد DIN1025-5  و تنها برای تیرآهن‌های نوع IPE یا معمولی در جدول وزنی تیرآهن نوشته شده است. از دیگر مشخصات این مقطع فولادی می‌توان به ضخامت جان: ۵.۶ میلیمتر و ضخامت بال معادل با ۸.۵ میلیمتر آن اشاره کرد.

وزن تیرآهن ۱۸

تیرآهن ۱۸ هم به دلیل کاربردهای فراوان آن مورد توجه بسیاری از مهندسان قرار دارد. اگر به جدول وزنی تیرآهن دقت کنید، مشاهده خواهید کرد که این مقطع فولادی در هر شاخه ۱۲ متری وزنی معادل با ۲۲۶ کیلوگرم دارد. وزن تیراهن ۱۸ به ازای هر یک متر از طول آن هم تنها برابر با ۱۸.۸ کیلوگرم است. این اعداد به صورت تقریبی محاسبه شده‌اند و امکان دارد که وزن محصولات کارخانجات مختلف کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد. البته هرچه اختلاف بین وزن واقعی با عدد درج شده در جدول وزن تیرآهن کمتر باشد، نشان از کیفیت بالاتر تیرآهن دارد.

وزن تیرآهن ۱۴

وزن تیراهن ۱۴ در هر شاخه ۱۲ متری آن برابر با ۱۵۵ کیلوگرم است. داشتن این وزن مناسب در کنار مقاومت بالا، این مقطع فولادی را برای استفاده در بیشتر پروژه‌های ساختمانی متوسط مناسب می‌سازد. در جدول وزنی تیراهن، وزن هر متر از طول این مقطع ۱۲.۹ درج شده و هم‌چنین ضخامت و ابعاد آن هم براساس استانداردها نوشته شده است.

وزن تیرآهن ۱۴ اصفهان

تیرآهن ۱۴ اصفهان توسط کارخانه ذوب آهن تولید می‌شود و از نظر وزنی بیشترین تطابق را با وزن‌های درج شده در جدول وزنی تیرآهن اشتال دارد و از این رو کیفیت آن اثبات می‌شود. به همین دلیل تیرآهن ۱۴ اصفهان متقاضیان بسیاری دارد که این امر تا حدودی باعث افزایش قیمت آن خواهد شد.

وزن تیرآهن ۱۴ یزد

تیرآهن ۱۴ یزد به عنوان یکی دیگر از برندهای معتبر در بازار همواره مورد توجه مهندسان عمران و پیمانکاران است. این مقطع فولادی که براساس استاندارد کشورهای اروپایی تولید می‌شود، از نوع IPE است و شکلی شبیه به حرف انگلیسی I دارد. از این تیر به منظور ساخت ستون، خرپا، نعل، پوشش دهی سقف و غیره استفاده‌های فراوانی می‌شود. در جدول وزن تیرآهن برندهای مختلف که در آخر این صفحه درج شده است، می‌توانید وزن این مقطع را هم مشاهده کنید.

می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

طول تیرآهن به متر × وزن یک متر (از جدول اشتال) = وزن تیرآهن IPE

می توان از این فرمول استفاده کرد: 

در این فرمول از چگالی آهن استفاده می‌شود که به صورت تقریبی برابر با ۷.۵۸ است

۱۰۰۰/[چگالی*طول*[(ضخامت جان*طول جان)+(ضخامت بال*عرض بال)]*۲]= وزن یک شاخه تیرآهن

اشتراک گذاری این مطلب:

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ثبت سفارش